ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Με την κωδική ονομασία « e- justice » το Υπουργείο Δικαιοσύνης επιχειρεί μία σειρά από αναγκαίες τομές στο χώρο των δικαστηρίων, με στόχο την επιτάχυνση στην απονομή δικαίου, που είναι και το ζητούμενο κυρίως για τους πολίτες που για να βρουν το δίκιο τους χρειάζεται να περιμένουν χρόνια.

Τα λεφτά για το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα που παρουσίασε χθες ο υπουργός Δικαιοσύνης Μιλτιάδης Παπαϊωάννου θα αντληθούν από τους πόρους του ΕΣΠΑ και υπολογίζεται ότι φτάνουν τα εκατό εκατομμύρια ευρώ !

Το πρόγραμμα χωρίζεται σε διαφορετικά επίπεδα ανάλογα με τον χρόνο που απαιτείται μέχρι η θεωρία να περάσει στην πράξη και κυρίως να ενσωματωθεί στην καθημερινή δικαστηριακή πρακτική.

Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

Έχουν υλοποιηθεί τα έργα:

• Ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφου στο Πρωτοδικείο Αθηνών και αποϋλοποίησης ενσήμων (κόστος έργου 54.000 ευρώ) : Το έργο εφαρμόζεται πιλοτικά για πρώτη φορά στη χώρα. Για την εφαρμογή του έχει συνεργαστεί το Υπουργείο Δικαιοσύνης, το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, το Πρωτοδικείο Αθηνών και ο ΔΣΑ. Το έργο έχει ολοκληρωθεί τεχνικά και αναμένεται εντός των επομένων ημερών να ξεκινήσει η εφαρμογή του από τους δικηγόρους. Με την αποϋλοποίηση των ενσήμων γίνεται πράξη ένα αίτημα πολλών ετών για τους μαχόμενους δικηγόρους της Αθήνας, που είναι η κατάργηση της αναχρονιστικής διαδικασίας κατά την οποία οι δικηγόροι έπρεπε να επικολλούν τα ένσημα για να καταθέσουν τα δικόγραφά τους και να συλλέγουν μανιωδώς τις «ουρίτσες» για να τις επικολλήσουν εκ νέου στο ασφαλιστικό τους βιβλιάριο κάθε Φεβρουάριο κατά την πληρωμή των ασφαλιστικών εισφορών. Πλέον, για όσους δικηγόρους κάνουν χρήση του ως άνω συστήματος, οι «ουρίτσες» αντικαθίστανται από μια βεβαίωση του Δικηγορικού Συλλόγου σχετικά με τις πληρωμές που έχουν πραγματοποιήσει προς τα ταμεία κατά τη διάρκεια εκάστου έτους.

• «Ταχείας Εξυπηρέτησης» Fast Lane (χωρίς κόστος): Από το Σεπτέμβριο 2011 εφαρμόζεται στο Πρωτοδικείο Αθηνών η διαδικασία «Ταχείας Εξυπηρέτησης» (Fast Lane) για την κατάθεση δικογράφων. Οι δικηγόροι μπορούν να παραδίδουν το δικόγραφο σε ειδικό γραφείο, λαμβάνοντας ταυτόχρονα αριθμό πρωτοκόλλου. Την επόμενη εργάσιμη ημέρα μπορούν να το παραλάβουν, μαζί με τα σχετικά αντίγραφα και τον προσδιορισμό της δικάσιμο, αποφεύγοντας την, συχνά πολύωρη, αναμονή. Ταυτόχρονα, εξοικονομείται χρόνος με την ηλεκτρονική μεταφορά των ονομάτων των διαδίκων τόσο κατά την κατάθεση του δικογράφου, όσο και κατά την μεταφορά από την μία φάση της διαδικασίας στην επόμενη.

Μέσα στο 2012 αναμένονται να ολοκληρωθούν τα έργα:

• Στατιστικά της Δικαιοσύνης :

α. Αναμόρφωση του συστήματος συλλογής στατιστικών (κόστος 69.600 ευρώ)

β. Στατιστική μελέτη για τις εκκρεμείς μη φορολογικές υποθέσεις (κόστος 73. 800 ευρώ).

• Ηλεκτρονικό πινάκιο (κόστος 185.600 ευρώ): Με το έργο αυτό θα δίνεται η δυνατότητα να αναρτάται στο διαδίκτυο το καθημερινό πινάκιο των δικαστηρίων και να ενημερώνεται συνεχώς στη διάρκεια της ημέρας .

• Ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων Ποινικού Μητρώου στα κράτη μέλη της ΕΕ– ICRS (κόστος 336.692 ευρώ): Θα επιτρέψει ηλεκτρονικά την ταχύτερη ενημέρωση του κράτους μέλους της Ε.Ε για αμετάκλητη καταδίκη υπηκόου του από άλλο κράτος μέλος.

Μέσα στο 2012 αναμένεται η έναρξη υλοποίησης των ακόλουθων έργων:

• Εθνικό ποινικό μητρώο (ολοκλήρωση το 2013 - κόστος 8.678.019 ευρώ): Θα επεκταθεί η μηχανοργάνωση σε όλα τα τμήματα Ποινικού Μητρώου της χώρας, πέρα από τα επτά ήδη μηχανογραφημένα τμήματα. (Αθήνα, Πειραιάς, Πάτρα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Βόλος καθώς και το αυτοτελές Τμήμα Ποινικού Μητρώου του Υπουργείου Δικαιοσύνης).

• Ηλεκτρονικές υπηρεσίες καταστημάτων κράτησης (ολοκλήρωση το 2013 - κόστος 3.571.182 ευρώ): Πρόκειται να μηχανογραφηθούν όλα τα σωφρονιστικά καταστήματα της χώρας και να συνδεθούν με την κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Θα παρέχεται η δυνατότητα στους εξουσιοδοτημένους αντιπροσώπους των κραταιωμένων (συγγενείς, δικηγόροι) να λαμβάνουν ηλεκτρονικά αντίγραφα του φακέλου των κρατουμένων.

• Αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ολοκλήρωση το 2013).

Μέσα στο 2012 προγραμματίζεται η προκήρυξη των παρακάτω έργων:

• Ψηφιακή καταγραφή, απομαγνητοφώνηση, τήρηση και διάθεση πρακτικών συνεδριάσεων (κόστος 17.600.000 ευρώ): Το έργο αφορά στην επέκταση της τήρησης πρακτικών με τη μέθοδο της μαγνητοφώνησης-απομαγνητοφώνησης στα Ειρηνοδικεία, και τις ποινικές / πολιτικές διαδικασίες στα Πρωτοδικεία και Εφετεία, την τήρηση ηλεκτρονικού αρχείου, την εφαρμογή τεχνολογιών αναγνώρισης φωνής και την παροχή διαδικτυακών υπηρεσιών προς δικηγόρους, πολίτες και δικαστές. Το έργο θα βοηθήσει ουσιαστικά στη βελτίωση της ποιότητας και ακρίβειας των τηρούμενων πρακτικών.

• Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων (ΟΣΔΔΥ) (ολοκλήρωση 2013-14 κόστος 15.000.000 ευρώ): Για πρώτη φορά στην Ελλάδα θα υπάρξει ένα ηλεκτρονικό σύστημα για την παρακολούθηση της πορείας οποιασδήποτε υποθέσεως εισάγεται στη Δικαιοσύνη. Θα επιτρέψει την ηλεκτρονική ανταλλαγή εγγράφων και φακέλων και την ηλεκτρονική διασύνδεση με άλλους φορείς του Δημοσίου, όπως η Αστυνομία, το Υπουργείο Οικονομικών κ.α.

Μακροπρόθεσμος Σχεδιασμός

Στρατηγικός στόχος επίσης του Υπουργείου Δικαιοσύνης που βρίσκεται υπό υλοποίηση είναι η εφαρμογή στην πράξη της εξέτασης μαρτύρων κλπ αλλά και παράστασης δικηγόρων και διαδίκων με τηλεδιάσκεψη, δυνατότητα που ήδη προβλέπεται κατ’ αρχήν στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας .

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.