ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΠΤΩΣΗ ΤΙΜΩΝ ΚΑΤΑ 2,55% ΣΤΑ ΣΟΥΠΕΡΜΑΡΚΕΤ

Μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) διαπιστώνει πτώση τιμών των προϊόντων στα ελληνικά σουπερμάρκετ το τελευταίο οκτάμηνο κατά 2,55%, που κυμαίνονται πλέον σε επίπεδα Μαΐου 2010.

Η εν λόγω μελέτη του ΙΕΛΚΑ βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας). Συνολικά ο γενικός δείκτης τιμών του οργανωμένου λιανεμπορίου (σουπερμάρκετ) σε διάστημα μεγαλύτερο των δύο ετών έχει αυξηθεί κατά 0,61%, παρά της αυξήσεις του ΦΠΑ και βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με το 2010 παρά τις αυξήσεις της φορολογίας. Αν δεν ληφθούν υπ’ όψιν οι αυξήσεις του ΦΠΑ τότε ο δείκτης τιμών τον Απρίλιο 2012 παρουσιάζει μείωση κατά 3,42% σε σχέση με τον Ιανουάριο 2010.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η μείωση των τιμών στο «ράφι» που παρατηρείται το τελευταίο οκτάμηνο και πλέον είναι σαφές ότι σταθεροποιείται. Σε σχέση με τον Αύγουστο του 2011, το τελευταίο οχτάμηνο οι τιμές παρουσιάζουν μείωση κατά 2,55% ενώ αν δεν ληφθούν υπ’ όψιν οι αυξήσεις του ΦΠΑ στα αναψυκτικά και τους χυμούς από 13% σε 23% το Σεπτέμβριο του 2011, τότε η μείωση είναι 3,13%. Η εξέλιξη αυτή φαίνεται πως είναι αποτέλεσμα της ανταπόκρισης της αγοράς (σουπερμάρκετ και προμηθευτές) στην ένταση της οικονομικής ύφεσης την περίοδο αυτή, παρά την αύξηση τιμών στις πρώτες ύλες και ενέργεια. Ιδιαίτερα τον μήνα Απρίλιο, τον μήνα που περιλαμβάνει και την πασχαλινή αγορά, παρατηρήθηκε μείωση των τιμών κατά 1,52% σε σχέση με τον Μάρτιο.

Σε χαμηλό διετίας οι τιμές

Οι τιμές πλέον βρίσκονται σε χαμηλό διετίας και στα επίπεδα του Μαΐου 2010. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μείωση θα μπορούσε να είναι ακόμη μεγαλύτερη αν από τις αρχές του 2011 έως και τον Αύγουστο του 2012 δεν είχε παρατηρηθεί ιδιαίτερα υψηλή αύξηση των τιμών των πρώτων υλών (σε επίπεδα του 30-60%), οι οποίες δεν επέτρεψαν να ξεκινήσει νωρίτερα η αποκλιμάκωση των τιμών. Τα σουπερμάρκετ καθώς και οι προμηθευτικές εταιρείες κατέβαλαν σημαντικές προσπάθειες ώστε να απορροφήσουν το επιπλέον αυτό κόστος.

Σημειώνεται ότι τα αποτελέσματα αυτά δεν λαμβάνουν υπόψη ούτε τις περιοδικές προσφορές σε συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά ούτε και τις εκπτώσεις που παρέχουν οι οργανωμένες αλυσίδες σουπερμάρκετ του χώρου είτε μέσω των προγραμμάτων πιστότητας (loyalty cards), είτε μέσω των λοιπόν προσφορών. Τα ποσά που εξοικονομεί ο Έλληνας καταναλωτής από αυτές τις προωθητικές ενέργειες –και δεν είναι εφικτό να αποτυπωθούν στις μελέτες– είναι αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Οι εκτιμήσεις από ειδικούς της αγοράς αναφέρουν ότι οι συγκεκριμένες ενέργειες από τα σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες έχουν ενταθεί σημαντικά τη διετία και θεωρούν ότι το όφελος στον καταναλωτή (σε εξοικονόμηση επί των τιμών) είναι μεγαλύτερο από 2,5% επί των αγορών του.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.