ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Οι εξελίξεις στο χώρο της ελληνικής ακτοπλοίας είναι δραματικές. Οι εταιρείες είναι ζημιογόνες κατά την τελευταία τριετία.

Η επιβατική κίνηση μειώνεται εξ αιτίας της οικονομικής αδυναμίας των πολιτών να προγραμματίσουν διακοπές στα νησιά. Οι τιμές των καυσίμων που χρησιμοποιούν τα πλοία αυξάνονται συνεχώς. ο παζλ αυτό δεν είναι και το πιο ενθαρρυντικό για το μέλλον της ακτοπλοίας και κατά συνέπεια για τις εσωτερικές ακτοπλοικές συγκοινωνίες.

Έτσι, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις και τις πληροφορίες τον προσεχή Σεπτέμβριο όλα θα αλλάξουν στην ελληνική ακτοπλοία. Στο παρασκήνιο εξελίσσεται συζήτηση για την δημιουργία ενός ακτοπλοικοού σχήματος το οποίο θα εξυπηρετεί τις βασικές γραμμές των εσωτερικών ακτοπλοικών συγκοινωνιών και θα είναι βιώσιμο. Το σενάριο αυτό θέλει τη συγχώνευση της Attica Group με την Hellenic Seaways ή της ΑΝΕΚ με την Hellenic Seaways, προκειμένου να μπορέσουν να ενοποιήσουν τις δυνάμεις τους και να διαχειριστούν κάτω από νέα δεδομένα τον στόλο τους. Σε ένα τέτοιο εγχείρημα απαιτείται η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού η οποία καλείται να αποφασίσει για το αν θα υπάρχει μια μεγάλη και υγιής εταιρείας ή θα έχει χρεοκοπημένες ακτοπλοικές εταιρείες.

Η δημιουργία ενός μεγάλου ακτοπλοικού σχήματος σίγουρα θα έχει αρνητικές επιπτώσεις και στις μικρότερες εταιρείες που διαθέτουν υπερήλικα πλοία. Παράλληλα, και οι κάτοικοι των νησιών αναγκαστικά θα μάθουν να ζουν με λιγότερα πλοία, με σαφώς περιορισμένα δρομολόγια και βέβαια ορισμένα από τα νησιά δεν θα έχουν απευθείας σύνδεση με τον Πειραιά, αλλά με το κοντινότερο μεγαλύτερο με αυτό νησί. Το βέβαιο είναι ότι και τα εισιτήρια θα παραμείνουν ακριβά και δυσπρόσιτα στον ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

Εκτός από τα προβλήματα που έχουν εσωτερικά οι εταιρείες τον τελευταίο καιρό έχει ξεσπάσει ένας άτυπος πόλεμος μεταξύ τους. Ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι που ελέγχει τις Μινωικές Γραμμές επιχειρεί μια ολομέτωπη επίθεση εναντίον προσωπικά του Γιάννη Σ. Βερδιονογιάννη. Κύκλοι του τελευταίου υποστηρίζουν ότι η επίθεση που δέχεται πηγάζει από το γεγονός ότι αρνείαι στις προτάσεις του ιταλικού ομίλου να αποχωρήσει η ΑΝΕΚ από τις γραμμές της Ανδριατικής.

Η αποχώρηση δύο «ναυαρχίδων» του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου, του «Ολύμπια Παλλάς» και του «Ευρώπη Παλλάς» των Μινωϊκών Γραμμών, η κατάργηση των δρομολογίων από την Βενετία και ο περιορισμός των δρομολογίων από την Αγκόνα με εντολή του πανίσχυρου Ναπολιτάνου εφοπλιστή κ Εμμανουέλε Γκριμάλντι ουσιαστικά «έβαλε φωτιά στο Αιγαίο». Σε πρώτη φάση τα «απόνερα» αυτής της απόφασης έφερε αναστάτωση στα τουριστικά γραφεία της Ευρώπης, τα οποία είχαν πωλήσει πάνω από 113.000 εισιτήρια για την Ελλάδα μέσω Βενετίας, ενώ μεγάλος αριθμός επιβατών είχε εξασφαλίσει εισιτήρια για να ταξιδέψουν από την Βενετία για την Ηγουμενίτσα και την Πάτρα. Η εταιρεία ισχυρίστηκε ότι είχαν κοπεί μόλις 30.000 εισιτήρια, οι κάτοχοι των οποίων προωθήθηκαν μέσω Αγκόνας στην Ελλάδα. Οπως διευκρινίσθηκε δόθηκε έξτρα έκπτωση 25% και δωρεάν σίτιση μέσα στα πλοία.Είναι γεγονός όμως ότι η ζημιά έχει γίνει για τον ελληνικό τουρισμό.

Επισημαίνεται ότι η είσοδος του Ναπολιτάνου εφοπλιστή στην ελληνική ακτοπλοία, χαιρετίσθηκε στην αρχή από ναυτιλιακούς παράγοντες ως επιχειρηματική κίνηση που θα αναβαθμίσει τις εσωτερικές ακτοπλοικές γραμμές. Όμως, η εξέλιξη των δραστηριοτήτων του στην Ελλάδα είχαν ως στόχο την αποχώρηση των ελληνικών εταιρειών από την Αδριατική και την μονοπώληση του από τον όμιλο Γκριμάλντι των γραμμών που συνδέουν την Ελλάδα με την Ιταλία. Τώρα, έμμεσα μέσω της Hellenic Seaways επιδιώκεται και η άμεση επιρροή στις εσωτερικές γραμμές.

Οι δραματικές εξελίξεις στο χώρο της ακτοπλοίας σίγουρα έχουν άμεση σχέση με τις συσωρευμένες ζημίες των τελευταίων τριών ετών. Μόνο οι ζημίες τον προηγούμενο έτος ξεπερνούν για τις μεγαλύτερες πέντε ακτοπλοικές εταιρείες τα 240 εκατ. ευρώ. Οι ζημίες οφείλονται κυρίως στην μεγάλη αύξηση της τιμής των καυσίμων. Αρκεί να αναφέρουμε ότι το 2009, ο τόνος στο φιούελ για τα συμβατικά πλοία ήταν στα 294 ευρώ και τώρα διαμορφώθηκε στα 598 ευρώ. Ταυτόχρονα τα καύσιμα για τα ταχύπλοα πλοία, ενώ το 2009 ο τόνος είχε 409 ευρώ ο τόνος, σήμερα διαμορφώθηκε στα 788 ευρώ. Το σίγουρο είναι ότι από τα τέλη Αυγούστου οι εταιρείες θα τροποποιήσουν και θα μειώσουν τα δρομολόγια των πλοίων τους για τα νησιά. Αν το υπουργείο Ναυτιλίας και η κυβέρνηση δεν αντιληφθεί γρήγορα το πρόβλημα και δεν παρέμβει επί της ουσίας και όχι με επικοινωνιακούς όρους τότε το Αιγαίο δεν θα έχει πλοία. Αλλά τότε θα είναι αργά για όλους...

 

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.