ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

ΧΡΗΣΤΟΣ Β. ΜΑΣΣΑΛΑΣ

Όπως είναι γνωστό, μόνο η επιστήμη έχει την ενόραση και τη μέριμνα του μακροπρόθεσμου, και μόνο το μακροπρόθεσμο, και ενίοτε το πολύ μακροπρόθεσμο, μπορεί να μας καταστήσει ικανούς να γνωρίσουμε το συγκαιρινό και να μας βοηθήσει να προκαταλάβουμε τα πράγματα. Οι μεγάλες ανατροπές μπορούν να προκύψουν από την επιστημονική έρευνα,. Κατά συνέπεια, σε περίοδο κρίσης, το βάρος της μεγάλης μας προσπάθειας πρέπει να εστιαστεί στην αναμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι οι μοναδικές χώρες που αποφεύγουν σήμερα την εξαθλίωση είναι εκείνες που εδώ και χρόνια ακολουθούσαν μια τολμηρή πολιτική εκπαίδευσης, κατάρτισης και έρευνας. Κάτι που προσπάθησε η πατρίδα μας, αλλά χωρίς επιτυχία. Οι λόγοι είναι γνωστοί…

Η υποβάθμιση  της ανώτατης εκπαίδευσης άρχισε από την αλλαγή του ρόλου των ΤΕΙ. Η συνεχής τάση για θεσμική τους αναβάθμιση με τελική κατάληξη την ένταξή τους στην ανώτατη εκπαίδευση θεμελίωσε την υποβάθμισή τους. Το γεγονός αυτό οφείλεται στην έλλειψη προσωπικού και υποδομών, την ποιότητα του επιστημονικού προσωπικού (η πλειονότητα δεν έχει τα προσόντα μέλους ΔΕΠ Πανεπιστημίου), τη διασπορά και την πληθώρα γνωστικών αντικειμένων, την αδυναμία απασχόλησης των αποφοίτων και κυρίως τη μη συμβατή με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας εκπαίδευσή τους(εφαρμόσιμη γνώση  και δεξιότητες).

Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση στη χώρα μας έχει το πλεονέκτημα που απορρέει από το υψηλής στάθμης ανθρώπινο δυναμικό, αλλά και τα μειονεκτήματα που γέννησε ο λαϊκισμός, η έλλειψη εθνικού σχεδιασμού και παράδοσης, οι παρεμβάσεις των κομμάτων… Το ακαδημαϊκό περιβάλλον απομακρύνθηκε από τα διεθνή πρότυπα και οδηγήθηκε σε περιπέτειες που ενίσχυσαν την πολεμική εναντίον του.

Η συνέχιση αυτής της κατάστασης είναι επιζήμια για τη χώρα και πρέπει επειγόντως ν’ αλλάξει. Ο νέος νόμος για τα ΑΕΙ και το σχέδιο ΑΘΗΝΑ έχουν την τιμητική τους…Ο νέος νόμος θα δοκιμάσει τις πανεπιστημιακές δομές και την πολιτική βούληση των κυβερνώντων και το σχέδιο ΑΘΗΝΑ θα μας δείξει το δρόμο για το μέλλον. Επειδή η χώρα μας έχει επιχειρήσει πολλές φορές, χωρίς επιτυχία, να βάλει τάξη στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, η σημερινή φιλόδοξη προσπάθεια πρέπει να σχεδιαστεί με μεγάλη προσοχή. Ο λόγος είναι απλός, σε περίοδο κρίσης πρέπει να σκεφτούμε όχι μόνο με όρους του παρόντος, αλλά και του μέλλοντος.

Η παράδοσή μας στην οικοδόμηση ακαδημαϊκού χώρου μπορεί να συμπυκνωθεί διαγραμματικά με τον ακόλουθο τρόπο: εξαγγελία-στοιχειώδης λειτουργία-απαξίωση- σχέδιο ΑΘΗΝΑ.

Για την αναμόρφωση του ακαδημαϊκού χώρου στην πατρίδα μας έχουμε ανάγκη ενός σχεδιασμού που θα λαμβάνει υπόψη την ιστορία του, τις εμπειρίες άλλων κοινωνιών, τις αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας και το ρόλο του στον πολιτισμό του μέλλοντος.

Οι κατά καιρούς φημολογίες για καταργήσεις, συνενώσεις, μετακινήσεις ακαδημαϊκών μονάδων χωρίς σοβαρή επιχειρηματολογία και υπεύθυνη πληροφόρηση ενίσχυσαν την υποβάθμιση της εκπαίδευσης σε πολλά πανεπιστημιακά τμήματα. Το γεγονός αυτό σημαίνει έλλειψη σεβασμού στο μέλλον μας. Το σχέδιο ΑΘΗΝΑ ας γίνει πραγματικά το τέλος του διαγράμματος της οικοδόμησης του νέου ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και ας οδηγήσει τη νέα ηγεσία της ΑΔΙΠ στο δρόμο προς την « ευ-τοπία».

Καθηγητής Χρήστος Β. Μασσαλάς-π. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

E-mail: [email protected]

 

 

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.