ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Την ίδια ώρα που σημαντικός αριθμός «Γκρικς» σαρώνει στην κυριολεξία τα second hunt πλοία, ορισμένοι συνάδελφοι τους αγωνίζονται να περιορίσουν τις ζημίες τους, ενώ οι μικροί, που διαθέτουν μέχρι τρία και τέσσερα πλοία έχουν μπει στο «μάτι του κυκλώνα» και υπάρχει κίνδυνος να μείνουν … εκτός ναυτικού επαγγέλματος. Εκτιμάται ότι έκλεισαν πέρσι 38 εταιρείες διαχειρίζονταν ένα ή και δύο πλοία μόνο κατά το προηγούμενο έτος. Η βασική αιτία είναι η μεγάλη πτώση των ναύλων, δεδομένου ότι ο ναυλοδείκτης ξηρού φορτίου έχασε από την αρχή του έτους πάνω από 1.000 μονάδες που σημαίνει ότι οι ημερήσιοι ναύλοι που εισπράττουν οι ναυτιλιακές εταιρείες για τα πλοία τους κινούνται οριακά κάτω από τα ημερήσια λειτουργικά έξοδα τους.

Αυτό έχει ως συνέπεια το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στη χώρα μας το εξάμηνο Ιανουάριος – Ιούνιος του τρέχοντος έτους, να συρρικνωθεί, αφού από 6,877 δισ. ευρώ που ήταν στο περσινό αντίστοιχο εξάμηνο, ήρθαν 6,836 δισ. ευρώ. Το πρώτο εξάμηνο του 2010 είχαν εισρεύσει συνολικά 7,724 δισ. ευρώ. Με άλλα λόγια μέσα σε δύο χρόνια το ναυτιλιακό συνάλλαγμα μειώθηκε κατά 1 δισ. ευρώ περίπου.

Πάντως, στο πρώτο εξάμηνο, οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν 116 πλοία από «δεύτερο χέρι», συνολικής αξίας 2,175 δισ. δολαρίων, σε μια περίοδο που οι ναυπηγήσεις πλοίων έχουν περιορισθεί, ενώ οι Κινέζοι που τα τελευταία τρία χρόνια συναγωνίζονται στήθος με στήθος με τους Έλληνες, περιορίσθηκαν στα 63 πλοία δαπανώντας 572, 7 εκατομμύρια δολάρια. Τα φορτηγά πλοία είχαν την προτίμηση των Ελλήνων, παρά το γεγονός ότι η κατηγορία αυτή έχει υποστεί τις μεγαλύτερες απώλειες σε ναύλους. Αναλυτικότερα οι «Γκρικς» αγόρασαν 54 φορτηγά πλοία, επενδύοντας 1,038 δισ. δολάρια, 37 δεξαμενόπλοια, που τα αγόρασαν έναντι 653,6 εκατ. δολάρια, 24 πλοία μεταφοράς κοντέηνερς αξίας 483,3 εκατ. δολαρίων. Το αξιοσημείωτο είναι ότι οι Έλληνες δαπάνησαν 2 δισ. δολάρια στα 7 δισ. δολάρια που δαπάνησαν συνολικά όλοι οι εφοπλιστές του κόσμου για την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Αυτό δείχνει ότι οι Έλληνες εξακολουθούν να ρισκάρουν σε μια εξαιρετικά κρίσιμη για την παγκόσμια οικονομία περίοδο, διαθέτουν υψηλή ρευστότητα και αρκετοί από αυτούς εξασφαλίζουν με ευκολία δάνεια για την αγορά πλοίων. Ένα άλλο στοιχείο που πρέπει να αναφερθεί είναι ότι πέρσι, στο αντίστοιχο διάστημα, οι Έλληνες εφοπλιστές δαπάνησαν 2,6 δισ. δολάρια, και αγόρασαν 98 πλοία. Η διαφορά μεταξύ του περσινού εξαμήνου και του εφετινού είναι ότι οι τιμές των πλοίων ήταν αρκετά μειωμένες.

Ωστόσο, παρά τις αγορές πλοίων που έχουν προβεί οι Έλληνες εφοπλιστές, οι ειδήσεις, σχετικά με την προοπτική των φορτίων δεν είναι θετικές. Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για παράδειγμα ενισχύεται το φαινόμενο των παροπλισμών πλοίων. Στις αρχές του Αυγούστου είχαν παροπλιστεί συνολικά 216 πλοία, που η μεταφορική τους ικανότητα ανέρχονταν σε 467.000 teu, όταν στο αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους ήταν παροπλισμένα μόνο 75 πλοία που η μεταφορική τους ικανότητα ήταν μόνο 115.000 teu. Ο παροπλισμός μεγάλων χωρητικοτήτων σε κοντέηνερ ερμηνεύεται ότι υπάρχει μεγάλη μείωση των διακινουμένων βιομηχανικών προϊόντων ανά τον κόσμο.

Επιφυλακτικός για το μέλλον των φορτηγών πλοίων είναι και ο μεγαλύτερος Έλληνας εφοπλιστής ο Γιώργος Οικονόμου της Dryships, ο οποίος σχεδιάζει τη μείωση του φορτηγού στόλου του ομίλου του. Η αιτία είναι ότι ενώ δεν υπήρχε πρόβλημα στην χρηματοδότηση των φορτηγών πλοίων, τώρα, μετά την αποχώρηση της Commerzbank από την χρηματοδότηση ναυτιλιακών επενδυτικών πλάνων υπάρχει σκεπτικισμός για το μέλλον των φορτηγών πλοίων. Μάλιστα, εξετάζει το ενδεχόμενο να πωλήσει τα φορτηγά πλοία της και παράλληλα είτε να ακυρώσει παραγγελίες ναυπήγησης φορτηγών πλοίων είτε να μεταπωλήσει τα συμβόλαια αυτά. Η εκτίμηση του Γ. Οικονόμου για την ναυλαγορά, όσον αφορά την προσεχή διετία, είναι ότι δεν θα είναι καλή ούτε για τα φορτηγά, ούτε για τα τάνκερ και για το λόγο αυτό επιχειρεί επανασχεδιασμό του επενδυτικού προγράμματος του ομίλου του. Επισημαίνεται ότι ο Γ. Οικονόμου υλοποιεί ένα πρόγραμμα ναυπήγησης έντεκα πλοίων που η συνολική τους αξία ανέρχεται σε 564 εκατ. δολάρια και επειδή το επενδυτικό ρίσκο είναι ιδιαίτερα υψηλό σε μια αγορά που κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα, φροντίζει να μειώσει την έκθεση του σε κινδύνους. Η μοίρα δεν είναι η ίδια για τους ανθρώπους, πολύ δε περισσότερο για τους Έλληνες εφοπλιστές.

 

 

 

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.