ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

ΜΜΕ και προβολή δράσεων…

Τι μπορώ να ξέρω; Τι πρέπει να κάνω; Τι μου επιτρέπεται να ελπίζω;    (E. Kant)

Η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα είναι ουσιώδης για κάθε χρονική περίοδο και για κάθε  θέμα που μας απασχολεί, ιδιαίτερα για τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης.

Πριν τριάντα χρόνια η πληροφόρηση ήταν αργή και τα κυρίαρχα μέσα: οι εφημερίδες, τα κάθε μορφής έντυπα και το ραδιόφωνο.

Οι συνθήκες άλλαξαν…Οι τεχνολογίες της πληροφορικής και των επικοινωνιών καθορίζουν πλέον την πορεία των ΜΜΕ και την ιστορία τους. Από την εφημερίδα και το διαδίκτυο μέχρι την τηλεόραση, ο κόσμος συμβολοποιείται από την αρχή.

Ο καταλύτης αυτών των αλλαγών: η κυριαρχία της τηλεόρασης. Η επιδίωξή της να προσελκύσει περισσότερους πόρους, π.χ. διαφήμιση, είχε ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωση της πορείας της σύγχρονης ειδησεογραφίας, αλλά και  της κοινής γνώμης. Η εικόνα και όχι ο λόγος, η παράθεση της ειδησεογραφίας μέσα στο χρόνο και όχι στο χώρο, η κατάργηση της πρώτης σελίδας ( μιας και από τη φύση της η τηλεόραση είναι πρώτη σελίδα), η δραματοποίηση των γεγονότων και η ευκολία που παρέχει στο θεατή, έδωσαν στο νέο μέσο τη δύναμη και την αδυναμία του.

Είναι κοινή διαπίστωση ότι σε μεγάλο βαθμό τα ΜΜΕ έχουν απαξιωθεί! Το διαδίκτυο παρέχει μη ελεγχόμενη πληροφόρηση, οι κανόνες δεοντολογίας δεν λειτουργούν και οι άνθρωποι χάνουν τον προσανατολισμό τους.

Στο περιβάλλον της πολυπλοκότητας που κυριαρχεί, πώς πρέπει να αντιδράσουμε;

Η αρχή πρέπει να γίνει από την απόκτηση ικανοτήτων για την ανάκτηση της πληροφορίας και το φιλτράρισμά της. Μια τέτοια προοπτική απαιτεί γνώση και δεξιότητες. Όλοι οι πολίτες πρέπει να αποκτήσουν αυτή τη δυνατότητα, ώστε να μπορούν να ενταχθούν στη νέα εποχή. Η νέα πραγματικότητα είναι σκληρή και η μη αφομοίωσή της θα μας βάλει στο περιθώριο.

Οι  αναπτυξιακές δυνατότητες της πατρίδας μας και ιδιαίτερα των περιφερειών της δεν μπορούν να βασιστούν σε ποσοτικούς δείκτες. Είμαστε μια μικρή χώρα με πολιτισμό και δώρα της φύσης. Η προοπτική της πρέπει να βασιστεί στην ποιότητα. Με βάση αυτή τη διαπίστωση, οι δράσεις της πρέπει να ενσωματώνουν ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Σε παγκόσμιο επίπεδο επικρατεί η τάση της ομογενοποίησης. Ο αγώνας ανάμεσα στην κουλτούρα και στο εμπόριο είναι ένας αγώνας ανάμεσα στην πραγματική αξία και στην αξία που απορρέει από την ωφελιμότητα. Πρέπει να τονιστεί ότι η πολιτισμική ποικιλότητα εκφράζει ένα ισχυρό κοινωνικό όραμα και μαζί ένα αντίδοτο στην πολιτική των παγκόσμιων δικτύων του κυβερνοχώρου. Η τάση αποσύνδεσης της κουλτούρας από τα κοινοτικά αγκυροβόλια την ανάγει σε εμπορική ψυχαγωγία, με αποτέλεσμα να στερεύει η ίδια από την ουσιαστική της αξία.

Το συμπέρασμα είναι: οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να αναλύσουν τις δυνατότητές τους, να αναδείξουν τις αξίες που διαρρέουν τον πολιτισμό και την κουλτούρα τους και να σχεδιάσουν με υπευθυνότητα στην ιστορική τους πορεία τις αναπτυξιακές πρωτοβουλίες τους.

Πώς όμως θα τις αξιοποιήσουν, ώστε να αποτελέσουν και πολιτική απασχόλησης;

Εδώ έρχεται ο ρόλος της προβολής τους. Η προβολή τους πρέπει να απαλλαγεί από τη γενικότητα. Πρέπει κάθε φορά να υπάρχει εστίαση. Που υπερτερούμε, που πρωτοπορούμε, με τι αξίες επενδύουμε τις δράσεις μας, τι ρόλο δίνουμε στη βιοκεντρική θεώρηση της ζωής, τι μηνύματα στέλνουμε σε εθνικό και διεθνές επίπεδο; Σε μια εποχή που κυριαρχεί η απαξίωση δοκιμασμένων αρχών και μυρίζει παρακμή, ποια είναι η στάση μας;

Τα διαθέσιμα μέσα είναι: το διαδίκτυο, η τηλεόραση, οι εφημερίδες, το ραδιόφωνο και το κάθε μορφής έντυπο υλικό. Πως θα τα αξιοποιήσουμε;

Οι ιστοσελίδες μας στο διαδίκτυο πρέπει να είναι ελκυστικές και να δίνουν έμφαση στα πλεονεκτήματά μας. Μάλιστα πρέπει να είναι έτσι σχεδιασμένες, ώστε να προκαλούν τον επισκέπτη να ζητήσει περισσότερες πληροφορίες.

Η τηλεόραση διέρχεται περίοδο παρακμής. Η ποιότητα των δράσεών μας είναι στοιχείο που επιζητεί και η ίδια για να αποκαταστήσει το τρωθέν κύρος της. Στην οικονομική αλυσίδα της αξίας, το marketing  προσλαμβάνει ιδιαίτερη σημασία  και γίνεται το μέσο δια του οποίου μεταφράζονται οι πολιτισμικοί κανόνες, πρακτικές και δραστηριότητες σε εμπορευματοποιημένες μορφές.  Σε αυτή την πραγματικότητα πρέπει να απαντήσουμε με την αυθεντικότητα.

Η εφημερίδα έχει χάσει μεγάλο μέρος της επιρροής της. Δεν παύει όμως να διαδραματίζει ρόλο. Αυτό το ρόλο πρέπει να τον αξιοποιήσουμε με ποιοτικές παρεμβάσεις μέσω ανθρώπων κύρους. Οι συνήθεις καταχωρήσεις δεν έχουν την προσδοκώμενη απήχηση.

Ο σημαντικός ρόλος του ραδιοφώνου δεν έχει αξιοποιηθεί στο βαθμό που πρέπει. Η προβολή τοπικών παραγόντων, παραγωγών, εκφραστών της λαϊκής κουλτούρας και ιστορικών θα δώσει κύρος στην περιοχή και θα τονώσει το ενδιαφέρον του κοινού.

Επειδή όμως ζούμε σε ένα διεθνοποιημένο περιβάλλον, η προβολή των δράσεών μας πρέπει να έχει και διεθνείς στόχους. Στο περιβάλλον της ομογενοποίησης η αυθεντικότητα ελκύει και η ζωντανή εμπειρία αποτελεί προϊόν!

Στη σημερινή εποχή της έκρηξης των νέων τεχνολογιών και της υποβάθμισης του περιβάλλοντος είναι σκόπιμο να τονίζουμε τον εμβαπτισμό μας στο τεχνολογικό «γίγνεσθαι» και τη σημασία που δίνουμε στη διαχείριση και προστασία της φύσης. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι με τον τρόπο αυτό δίνουμε κύρος στην περιοχή μας και επιλογή για εγκατάσταση και δραστηριοποίηση νέων που ασχολούνται με προϊόντα διαδικτύου.

Οι δυνατότητες υπάρχουν, το ανοιχτό πνεύμα, η αφομοίωση του «γίγνεσθαι», οι πίστη στις αξίες μας και στις δυνατότητές μας θα μας λυτρώσουν και θα δημιουργήσουν τις συνθήκες να κρατήσουμε ζωντανές τις εστίες μας με σημαία μας την ποιότητα, τη διαφύλαξη της κουλτούρας μας και το όραμα για έναν καλύτερο κόσμο…

Ο. Καθηγητής Χρήστος Β. Μασσαλάς-π. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

e-mail: [email protected]

 

 

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.