ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Κρίση και διαπραγμάτευση μισθού

Η διαπραγμάτευση μισθού εν μέσω αυτής της βαθιάς ύφεσης στην οποία βρίσκεται η ελληνική οικονομία, δεν είναι εύκολη υπόθεση για έναν εργαζόμενο. Σίγουρα θα ήθελε να πάρει αυτό που του αξίζει, όμως είναι πλέον βέβαιο ότι φοβάται να το διεκδικήσει.

Στην αγορά υπάρχει τεράστιος αριθμός υποψηφίων που διεκδικεί μία θέση εργασίας, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι εργαζόμενοι μπαίνουν στον πειρασμό να πάρουν ότι προσφέρει ο εργοδότης και αφήνουν στην άκρη τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης – ή αντίστοιχα φοβούνται να διεκδικήσουν αύξηση μισθού, όταν είναι ήδη σε μια εταιρεία. Πόσο σωστή όμως είναι αυτή η τακτική; Ποια προβλήματα μπορούν να δημιουργηθούν στην πορεία; Τι επιλογές έχει ένας άνεργος υποψήφιος στις μέρες μας; Θα πρέπει κάποιος να διαπραγματευτεί μόνο για το μισθό του;

Το να αρκεστεί ένας υποψήφιος ή εργαζόμενος μόνο στο «συμφωνώ, σας ευχαριστώ πολύ» δεν είναι πάντα αρκετό – η διαπραγμάτευση είναι μέρος της διαδικασίας επαγγελματικής εξέλιξης, ανεξάρτητα από την οικονομική κρίση.

Είναι καταρχήν σημαντικό να γνωρίζει κανείς τυχόν εναλλακτικές, ώστε να έχει ένα διαπραγματευτικό στοιχείο στα χέρια του. Όταν ένας εργαζόμενος ή υποψήφιος δεν έχει άλλες εναλλακτικές, με άλλα λόγια όταν έχει μια παθητική επαγγελματική στάση και δεν αναζητά ενεργά την εξέλιξή του, τότε η διαπραγματευτική του δύναμη μειώνεται μεν, αλλά αυτό πάλι δεν σημαίνει ότι μηδενίζεται. Σε κάθε περίπτωση είναι σημαντικό ο εργαζόμενος/υποψήφιος να είναι δημιουργικός και να μπορεί να αποδείξει την προστιθέμενη αξία που μπορεί να δώσει στην εταιρεία – με άλλα λόγια γιατί είναι ο πλέον κατάλληλος για την συγκεκριμένη θέση, βάσει προσόντων κι εμπειρίας, και όχι ένας απλά καλός υποψήφιος. Ας μην ξεχνάμε ότι σε περιόδους οικονομικής ανάπτυξης, οι εταιρείες αναζητούν υποψηφίους που να είναι καλοί στην δουλειά τους και ταιριαστοί με την θέση -  σε περιόδους κρίσης όμως δίνουν ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στο να βρουν τον απόλυτα κατάλληλο, τον απόλυτα ταιριαστό εργαζόμενο, καθώς συχνά οι θέσεις που δημιουργούνται είναι αντικατάστασης και λιγότερο νέες.

Εξίσου σημαντικό όμως για ένα εργαζόμενο/υποψήφιο είναι να έχει κάνει την έρευνά του για το επίπεδο των μισθών στη συγκεκριμένη θέση στην εταιρεία αλλά και γενικότερα στην αγορά εργασίας. Η πληροφόρηση δίνει πάντα διαπραγματευτική δύναμη, έτσι λοιπόν όσο περισσότερες και ακριβείς πληροφορίες έχει ένας υποψήφιος τόσο το καλύτερο. Μπορεί να αναζητήσει έρευνες αποδοχών, να ρωτήσει γνωστούς του, να χρησιμοποιήσει τα δίκτυα επαγγελματικής δικτύωσης για να έρθει σε επαφή με ανθρώπους που μπορούν να του δώσουν συγκεκριμένη πληροφόρηση. Και αν δεν είναι πάντα ευγενικό το να ρωτήσει κάποιος «πόσα παίρνεις σε αυτή την θέση;» για να μάθει το επίπεδο των αποδοχών για την συγκεκριμένη θέση στην αγορά, μπορεί να ρωτήσει έμμεσα «πες μου τι γνώμη σου, αυτή η εταιρεία τι θα πλήρωνε για αυτή την θέση;». Είναι βέβαια αυτονόητο πως δεν στηρίζεται κανείς στην πληροφόρηση ενός ή δύο μόνο ατόμων – όσο περισσότερες πληροφορίες έχει, τόσο πιο ακριβή εικόνα θα σχηματίσει. Μάλιστα είναι σημαντικό να απαντήσει ειλικρινά και συγκεκριμένα εξ αρχής στην ερώτηση του υποψήφιου εργοδότη για τις απαιτήσεις του, έτσι ώστε να μην χάνεται πολύτιμος χρόνος για καμία από τις δύο πλευρές. Ακριβείς πληροφορίες μπορούν να δώσουν και επαγγελματίες σύμβουλοι επιλογής στελεχών  - αρκετά συχνά λαμβάνουμε, λόγω της επαγγελματικής μας δραστηριότητας τέτοια ερωτήματα και σε αρκετές περιπτώσεις βλέπουμε τις εμπεριστατωμένες αντιπροσφορές των υποψηφίων να συζητώνται, ώστε να βρεθεί αμοιβαία ικανοποιητική λύση.

Όταν τώρα, η προσφορά εργασίας ή αύξησης είναι χαμηλότερη από την προσδοκώμενη, παρά τα όσα έχουν συζητηθεί, είναι θεμιτό για τον εργαζόμενο να εκφράσει την δυσαρέσκειά του, με εμπεριστατωμένα όμως επιχειρήματα σχετικά με την αξία που μπορεί να δώσει στην συγκεκριμένη θέση, βάσει της εμπειρίας και των προσόντων του και το επίπεδο των αποδοχών της αγοράς, βάσει της πληροφόρησης που έχει συγκεντρώσει. Σίγουρα δεν είναι προς όφελος του υποψηφίου/εργαζόμενου να διαπραγματεύεται τον μισθό του, με τη λογική της «λίστας απαιτήσεων». Η διαπραγμάτευση κτίζεται πάνω στην βάση του τι μπορεί να πραγματικά να προσφέρει ο ίδιος στην εταιρεία, συμβάλλοντας στην επίτευξη των εταιρικών στόχων και του πως μπορεί η επαγγελματική σχέση να είναι αμοιβαία επικερδής. Με θετική πάντα προσέγγιση, ο υποψήφιος/εργαζόμενος οφείλει να είναι ανοιχτός σε εναλλακτικές που μπορεί να του προταθούν σε επίπεδο επιπλέον παροχών και κινήτρων.

Και φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η διαπραγμάτευση είναι σκόπιμο να εστιάζεται όχι μόνο στις αποδοχές αλλά και σε άλλα πράγματα όπως είναι οι προοπτικές εξέλιξης, η διαχείριση ομάδας, η επιμόρφωση, η συμμετοχή σε ενδιαφέροντα projects, σε θέματα δηλαδή που θα συμβάλλουν στο χτίσιμο της επαγγελματικής καριέρας του εργαζόμενου.

H Ρεβέκκα  Πιτσίκα είναι Career Management Expert, CEO της εταιρείας επιλογής στελεχών People for Business

 

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.