ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Πάλι προσδοκίες από την κρουαζιέρα, αλλά...

Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πολλές συζητήσεις για την ενίσχυση της εθνικής οικονομίας, που θα προέλθει μέσα από την απελευθέρωση της κρουαζιέρας στα ελληνικά νησιά και την θετική επίδραση της στην ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας των νησιών. Είναι γεγονός ότι μέσα στην επόμενη διετία η κρουαζιέρα θα αποφέρει πρόσθετα έσοδα παγκοσμίως συνολικού ύψους 3,2 δις δολαρίων, δεδομένου ότι μέσα στο τρέχον έτος θα αρχίσουν κρουαζιέρες έξι πλοία που θα διαθέτουν 14.074 κρεβάτια, ενώ τα αμέσως δύο χρόνια, 2014 και 2015 θα καθελκυσθούν άλλα δεκατρία κρουαζιερόπλοια που θα διαθέτουν συνολικά 39.297 κρεβάτια.

Το ζητούμενο είναι πως η Ελλάδα θα αξιοποιήσει αυτή την δυναμική της παγκόσμιας κρουαζιέρας προκειμένου να ενισχύσει την εθνική της οικονομίας. Πριν από δύο χρόνια απελευθερώθηκε η κρουαζιέρα στη χώρα μας και για τα κρουαζιερόπλοια τρίτων χωρών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, όμως όλα τα πλοία που διέθετε με ελληνική σημαία η Louis Hellenic Cruises τhn υπέστειλαν, ενώ σήμερα Home Porting κάνει η εταιρεία του Κωστάκη Λοίζου, που διαχειρίζεται δύο πλοία από ελληνικά νησιά και η Pullman Tours με το πλοίο Zenith.

Στο ερώτημα, «αν υπάρχουν θετικά σημάδια από την απελευθέρωση της κρουαζιέρας» η απάντηση είναι «ναι, υπάρχουν, αλλά δεν είναι τόσο ενθαρρυντικά». Η εξήγηση δεν είναι απλή, είναι σύνθετη και έχει σχέση με γενικότερα γεωπολιτικά γεγονότα στην ευρύτερη περιοχή. Μερικά από αυτά είναι: Η πολιτική αστάθεια και οι συνεχιζόμενες εχθροπραξίες σε Συρία, Λιβύη και Αίγυπτο, το αυξανόμενο κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων και η οικονομική κρίση που πλήττει τις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες είναι η κύρια αιτία που αποχωρούν ή περιορίζουν τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων τους από τη Μεσόγειο και γενικότερα από την Ευρώπη οι ναυτιλιακοί κολοσσοί της κρουαζιέρας.

Πρόσφατα, τρεις εταιρείες, η Regent Seven Seas, η Carnival και Royal Carribbean γνωστοποίησαν τις αποφάσεις τους να ανα-δρομολογήσουν τα πλοία τους. Η Regent Seven Seas ανακοίνωσε ότι τον επόμενο έτος αποσύρει από την Μεσόγειο τα πλοία της Seven Seaws Mariner Seven Seaws Voyager και θα πραγματοποιεί κρουαζιέρες στην Καραϊβική και στον Ινδικό Ωκεανό. Εξάλλου και η Carnival προγραμμάτισε τα κρουαζιερόπλοια της για τα λιμάνια της Αμερικής, ενώ μόνο το Carnival Legent θα ξεκινάει από τα λιμάνια της Αυστραλίας. Επίσης, η Princess Cruises έκανε γνωστό ότι θα αποσύρει δύο πλοία στην Ευρώπη.

Ωστόσο, ένα σημαντικό γεγονός που θα γίνει στην Αθήνα, το διήμερο 28 – 29 Μαΐου μπορεί να ενθαρρύνει σημαντικές πρωτοβουλίες και επενδύσεις στο χώρο της κρουαζιέρας. Στο Μέγαρο Μουσικής στην Αθήνα, θα πραγματοποιηθεί το δεύτερο συνέδριο Posidonia Sea Tourism Forum, που οργανώνει η ίδια εταιρεία που οργανώνει και την Έκθεση Ποσειδώνια.

Όπως αποκάλυψε ο Θεόδωρος Βώκος, εκπρόσωπος της εταιρείας, «πάνω από από 200 Έλληνες και διεθνείς σύνεδροι και εκθέτες, από 25 χώρες, καθώς και ανώτατα στελέχη των βιομηχανιών κρουαζιέρας και yachting θα συμμετάσχουν στο φόρουμ που θα συζητήσει τις προοπτικές και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο θαλάσσιος τουρισμός στις περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας. Το ενδιαφέρον είναι κυρίως ότι στις συναντήσεις θα παρευρίσκεται και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέλιου Σαυρίδη, ο οποίος θα συνομιλήσει με τους εκπροσώπους των ξένων ναυτιλιακών κολοσσών και θα επιδιώξει να εξασφαλίσει αγοραστές για λιμάνια και μαρίνες. Δεν αποκλείεται στο φόρουμ να μιλήσει και ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς και να απευθύνει πρόσκληση προς στους κορυφαίους της παγκόσμιας κρουαζιέρας και του γιώτινγκ να επενδύσουν στην Ελλάδα . Ήδη έχει ανακοινωθεί ότι στο φόρουμ θα συμμετάσχουν εκπρόσωποι των εταιρειών Royal Caribbean Cruise Line, Carnival Corporation, TUI Cruises, Costa Cruises, Celebrity Cruises, Silversea Cruises, Seabourn Cruise Line, Paul Gauguin Cruises, Louis Cruises, MYBA - The Worldwide Yachting Association, ICOMIA Marinas Group, Fraser Yachts Worldwide, D-Marin Marinas Group, MDL Marinas Group, The Superyacht Cup και ο Οργανισμός Λιμένων της Γαλλικής Ριβιέρας.

Επισημαίνεται ότι κάθε χρόνο επισκέπτονται με κρουαζιερόπλοια τη Μεσόγειο 6 εκατομμύρια τουρίστες και είναι ο δεύτερος δημοφιλέστερος προορισμός κρουαζιέρας. Στην Ανατολική Μεσόγειο (Ελλάδα, Τουρκία, Κροατία, Αλβανία, Μαυροβούνιο, χώρες Μαύρης Θάλασσας), κατευθύνονται 2 εκατομμύρια τουρίστες, οι οποίοι αποφέρουν 99 ευρώ ανά επιβάτη στις εθνικές οικονομίες.

Η κυβέρνηση και το υπουργείο Ναυτιλίας, στην προσπάθεια τους να διαμορφώσουν ευνοϊκές συνθήκες υποδοχής των κρουαζιερόπλοιων, συζητούν για την δημιουργία ενός νέου τέρμιναλ κρουαζιέρας, ωστόσο υπάρχουν διαφορετικές απόψεις για το που θα δημιουργηθεί το νέο λιμάνι, στον Πειραιά ή στο Νέο Φάληρο, με αποτέλεσμα να καθυστερεί η τελική απόφαση. Όμως, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, ολοκλήρωσε την κατασκευή του δεύτερου επιβατηγού σταθμού κρουαζιέρας με συνολικό εμβαδό 5.600 τ.μ. και θα εξυπηρετεί τα πλοία που θα ελλιμενίζονται στους Αλκίμου, Παλατάκι και Θεμιστοκλέους και θα δοθεί τις επόμενες ημέρες σε λειτουργία. Το νέο τέρμιναλ θα εξυπηρετεί ημερησίως μέχρι 25.000 επιβάτες με τον πλέον σύγχρονο και άνετο τρόπο από δύο διαφορετικά σημεία εισόδου-εξόδου. Επισημαίνεται ότι κάθε επίσκεψη σε λιμάνι απόφέρει 99 ευρώ ανά επιβάτη. Από τα οποία το 80% μεταβιβάζεται στην ευρύτερη τοπική οικονομία και το 20% στο λιμάνι. Άλλο ένα στοιχείο πολύτιμο για την εξαγωγή συμπερασμάτων είναι ότι σύμφωνα με μελέτη της Ισπανικής Ένωσης Τουριστικών Λιμένων, κάθε τουρίστας που ξοδεύει 100 ευρώ σε μία μαρίνα, ξοδεύει επιπλέον 450 ευρώ στην τοπική οικονομία. Επίσης, ένας
απλός τουρίστας ξοδεύει 59,50 ευρώ την ημέρα στις Βαλεαρίδες νήσους, ενώ ένας “yachting” τουρίστας ξοδεύει αντίστοιχα 111,50 ευρώ ανά ημέρα».

Εύκολα μπορεί κανείς να αντιληφθεί ότι οι δυνατότητες από την αξιοποίηση του θαλάσσιου τουρισμού, της κρουαζιέρας και των σκαφών αναψυχής, είναι τεράστιες. Το μόνο που πρέπει να προσεχθεί παράλληλα, είναι να διαφυλαχθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας. Όποιος δεν κατανοήσει την αναγκαιότητα αυτή θα έχει και την ευθύνη του αφελληνισμού σημαντικών κλάδων της εθνικής οικονομίας στην οποία εργάζονται χιλιάδες Έλληνες εργαζόμενοι.

1 αναγνώστες σχολίασαν

Συμμετοχή στην συζήτηση
  1. Pingback: Πάλι προσδοκίες από την κρουαζιέρα, αλλά… - Inside News! - Inside News! 19/05/2013

    […] Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο >> […]

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.