ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Δυσοίωνες οι προοπτικές της ελληνικής ακτοπλοΐας

Εντυπωσιακά είναι τα ευρήματα της έρευνας της εταιρείας XRTC, πρόεδρος της οποίας είναι ο Γιώργος Ξηραδάκης, για το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας .

Σύμφωνα με την έρευνα, τα δεδομένα και οι συσχετισμοί στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά είναι εντελώς διαφορετικά από ότι τέσσερα χρόνια πριν και αναμένεται να παραμείνουν στα επίπεδα αυτά για αρκετό διάστημα. Στο σκηνικό αυτό έρχεται να προστεθεί και η αδυναμία του τραπεζικού κλάδου να στηρίξει ουσιαστικά τα τεράστια προβλήματα ρευστότητας των ακτοπλόων που απορρέουν κυρίως από την αύξηση του κόστους καυσίμων, το οποίο το 2009 αποτελούσε περίπου το 42% του κόστους εκμετάλλευσης των εταιρειών και το 2012 αποτελούσε το 53%, ενώ παράλληλα τα συνολικά έσοδα εκμετάλλευσης έχουν υποστεί μείωση κατά το ίδιο διάστημα της τάξης του 20% περίπου.

Προκειμένου λοιπόν να μελετηθούν οι επιπτώσεις των παραγόντων των τιμών των καυσίμων αλλά και της συναλλαγματικής ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου, η εταιρεία προέβη σε σχετική ανάλυση η οποία και καταδεικνύει πως η εφαρμογή τεχνικών αντιστάθμισης κινδύνου ανατίμησης- υποτίμησης έχει νόημα ειδικά στα καύσιμα, όμως όταν η ζήτηση για ακτοπλοϊκές υπηρεσίες είναι στα παρόντα επίπεδα, το κόστος δραστηριοποίησης του υφιστάμενου αριθμού πλοίων στην Ελλάδα είναι δυσβάσταχτο.

Αναλυτικότερα, οι βασικές διαπιστώσεις της έρευνας είναι οι εξής:

-Ο κλάδος υφίσταται ασφυκτική πίεση με ορατά τα σημάδια προς χρεοκοπία.

-Η απολύτως δυσχερής κατάσταση της ελληνικής οικονομικής ζωής επηρεάζει καθοριστικά και για μια ακόμα χρονιά τις συνθήκες και τους κανόνες δραστηριοποίησης των εταιρειών του κλάδου.

-Η εφαρμογή του νέου νόμου για τις Ελληνικές Ακτοπλοϊκές μεταφορές το 2013 αναμένεται να έχει κάποια θετική επίδραση στα συνεχή προβλήματα του κλάδου χωρίς όμως να είναι ορατή η διαδικασία πλήρους επίλυσης.

-Οι συνέργειες μεταξύ των εταιρειών σε περισσότερες γραμμές είναι απολύτως επιβεβλημένη.

Κύριος στόχος όλων των εταιρειών παραμένει η ελαχιστοποίηση του κόστους λειτουργίας με έμφαση στη ρευστότητα μέσω της εφαρμογής συγκεκριμένων στρατηγικών, όπως σημαντική μείωση των επιχειρησιακών ταχυτήτων, μείωση αριθμού προσεγγίσεων σε λιμάνια ανά δρομολόγιο, αντικατάσταση κοστοβόρων πλοίων, εφαρμογή στρατηγικών εξορθολογισμού προμηθειών των πλοίων, πωλήσεις πλοίων κλπ.

Επίδραση του μετασχηματισμού τραπεζών σε εταιρικούς μετόχους.

Ο συνδυασμός των κεφαλαιακών αναγκών των Ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών και των αναγκών ανακεφαλαιοποιήσεων των ελληνικών τραπεζών οδηγεί τις πρώτες σε κατάρρευση του τρόπου εξεύρεσης κεφαλαίων κίνησης, ενώ παράλληλα και οι ξένοι χρηματοδότες είναι αδύναμοι η θεωρούν αδιανόητο να υποστηρίξουν τον κλάδο.

Στρατηγικές εξωστρέφειας αναγκαίες μα προβληματικές εξαιτίας των συνεχιζόμενων πιέσεων των ναυλαγορών σε διεθνές επίπεδο.

Προτάσεις για εφαρμογή ειδικού καθεστώτος χρονο-ναύλωσεις τον πλοίων του κλάδου κατά τους χειμερινούς μήνες από το κράτος πρέπει να μελετηθούν περισσότερο.

Ο ρόλος των συνδικάτων και η ευθυγράμμισή τους με το γενικότερο κλίμα της ελληνικής οικονομικής ζωής θα βοηθούσε στον εξορθολογισμό του εσωτερικού ακτοπλοϊκού συστήματος.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας πρέπει να έχει την διάθεση να δρομολογήσει τις εξελίξεις και χρειάζεται τόλμη και συμπαράσταση από όλους.

Σύμφωνα λοιπόν με την ανάλυσή τα αποτελέσματα για την ακτοπλοΐα θα είναι:

1.

-Περαιτέρω συρρίκνωση του στόλου

-Πιθανόν ασθενέστερα οικονομικά αποτελέσματα

-Οι αναδιαρθρώσεις που λαμβάνουν χώρα να δοκιμαστούν περαιτέρω

-Εναλλακτικές δρομολογήσεις εκτός Ελλάδος θα είναι δύσκολο να πραγματοποιηθούν εξαιτίας της εξάπλωσης της οικονομικής ύφεσης στην υπόλοιπη ΕΕ.

Υπό αυτό το πρίσμα η εφαρμογή του νέου νόμου για τις Ελληνικές Ακτοπλοϊκές μεταφορές αναμένεται να ανακουφίσει σε κάποιο βαθμό το συνολικό επιχειρηματικό περιβάλλον και να αντιμετωπιστούν τα βασικά και συνεχή προβλήματα του κλάδου όπως:

-Η οργανική σύνθεση του πληρώματος σε επιβατηγά και σε επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία, θα γίνεται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου

-Μείωση της οργανικής σύνθεσης πληρώματος για τη μεταφορά επιβατών και επιβατικών/οχηματαγωγών πλοίων την περίοδο του χειμώνα

-Μείωση του συντελεστή ΦΠΑ

-Κατάργηση των φόρων που σχετίζονται με τρίτους και δεν σχετίζονται με την ακτοπλοΐα

-Αλλαγή καθεστώτος των επιδοτούμενων δρομολογίων

-Άδεια του Υπουργού να αντικαταστήσει ένα από τα πλοία που εξυπηρετούν μία γραμμή με άλλο μικρότερο.

Καθώς επίσης:

-Δίνεται η άδεια να στους πλοιοκτήτες να δρομολογήσουν άλλο πλοίο (του ίδιου πλοιοκτήτη) μόνο για τους καλοκαιρινούς μήνες στην ίδια διαδρομή

-Μείωση του χρόνου δρομολόγησης των πλοίων μεγάλων ταχυτήτων σε τέσσερις μήνες, εκ των οποίων οι τρεις συνεχόμενοι.

-Επιτρέπεται η διακοπή της λειτουργίας έως και 45 ημέρες, όμως θα πρέπει η γραμμή να εξυπηρετείται επαρκώς από τα άλλα δρομολογημένα σε αυτή πλοία

-Εισαγωγή τέλους για τη χρηματοδότηση των άγονων γραμμών στις Λιμενικές Αρχές & Αρχές Εκμετάλλευσης Λιμένων, μέχρι 10% του ετήσιου εισοδήματός τους

Ο στόχος όλων των εμπλεκόμενων μερών στην δύσκολη αυτή περίοδο που διανύει η χώρα και ο κλάδος αφορά στα παρακάτω:

-Διατήρηση των δρομολογίων

-Διατήρηση της προσφερόμενης ποσότητας και ποιότητας των πλοίων

-Διατήρηση πνεύματος συνεργασίας των εμπλεκομένων στον κλάδο

-Ομαλή μετάβαση στο νέο κανονιστικό πλαίσιο και στις προσπάθειες απαγκίστρωσης από παρωχημένες πολιτικές

-Υπέρβαση από την «επιμέρους» νησιωτικότητα στην «καθολική» νησιωτικότητα.

1 αναγνώστες σχολίασαν

Συμμετοχή στην συζήτηση
  1. Pingback: Δυσοίωνες οι προοπτικές της ελληνικής ακτοπλοΐας - Inside News! - Inside News! 11/08/2013

    […] Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο >> Πηγή: Matrix24.GR | Αποκλειστικές ειδήσεις, παραπολιτικά. […]

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.