ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ

Αφιέρωμα του matrix24.gr για το Νέο Λύκειο

Συμεών Κεδίκογλου: «Ενδυναμώνουμε τη γενική παιδεία»

Σε αποκλειστική του συνέντευξη στο matrix24.gr, ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων  Συμεών Κεδίκογλου υπερασπίζεται το  νομοσχέδιο για το νέο λύκειο εκτιμώντας ότι ενισχύει το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών παιδείας και περιορίζει την παραπαιδεία. Δείτε όλο το αφιέρωμα του matrix24.gr .

Συμεών Κεδίκογλου: «Ενδυναμώνουμε τη γενική παιδεία»

Στον Κώστα Τσιριμώνα

  • Οι πολέμιοι του νομοσχεδίου υποστηρίζουν πως το νέο λύκειο αποτελεί ένα συνεχές εξεταστικό κέντρο, ενισχύοντας το δίπολο μόρφωση-επαγγελματική αποκατάσταση. Τι απαντάτε σε αυτούς;

Με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο ενισχύουμε τη Δημόσια Δευτεροβάθμια και Μετα-Δευτεροβάθμια δημόσια δωρεάν παιδεία. Αναβαθμίζουμε το γενικό λύκειο, δίνουμε βάρος στη γενική παιδεία και επιβραβεύουμε τη συνολική προσπάθεια του μαθητή, αποκλείοντας το ενδεχόμενο η εισαγωγή του ή μη στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση να καθορισθεί από μια ενδεχόμενη ατυχία. Και αν η κριτική είναι ότι αυξάνουμε τις απαιτήσεις από τους μαθητές, απαντάμε ότι παρέχουμε τα μέσα, εντός του σχολείου, για να ανταποκριθούν σε αυτές. Έχουμε μείωση των εξεταζόμενων πανελλαδικώς μαθημάτων από έξι σε τέσσερα. Τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων ορίζονται από τον οικείο καθηγητή του σχολείου κατά 50% και εισάγεται ένας καινούργιος θεσμός, η τράπεζα των θεμάτων, με τον οποίο το 50% των θεμάτων στις προαγωγικές εξετάσεις είναι κοινό πανελλαδικώς για όλα τα σχολεία, προάγοντας την αντικειμενικότητα.

  • Ένα άλλο ζήτημα που τίθεται είναι πως με τις προωθούμενες διατάξεις, διαταράσσεται η σχέση μαθητή-καθηγητή, μιας και μετράει ο βαθμός όλων των τάξεων στην τελική βαθμολόγηση του μαθητή. Πιστεύετε πως ελλοχεύει ένας τέτοιος κίνδυνος;

Δεν καταλαβαίνω πώς διαταράσσεται η σχέση μαθητή-καθηγητή με το να μετρά ο βαθμός σε όλες τις τάξεις. Επιμείναμε στην ανάγκη να μην κρίνεται το μέλλον των υποψηφίων στα ΑΕΙ μόνο από μια ολιγόλεπτη γραπτή εξέταση, αλλά να αξιολογείται και η συνολική επίδοση και εικόνα του μαθητή κατά τα τρία χρόνια. Τα τελευταία χρόνια, το λύκειο για τους μαθητές ήταν απλά ένας προθάλαμος των πανελληνίων, για να περάσουν σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ και δεν έδιναν ενδεχομένως την απαιτούμενη σημασία, ώστε να πάρουν τις γενικές γνώσεις. Σήμερα, το νέο λύκειο αποκτά αυτοτέλεια κι η γενική παιδεία ενδυναμώνεται. Υποστηρίζουμε ότι δεν έχει σημασία μόνο ο προορισμός αλλά και οι ενδιάμεσοι σταθμοί.

 

  • Βασικό επιχείρημα των πολέμιων του νομοσχεδίου είναι πως ενδυναμώνει ουσιαστικά την παραπαιδεία, καθώς οι μαθητές θα ξεκινούν φροντιστήρια νωρίτερα. Αυτό μάλιστα σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης. Πως θα καταφέρουν να ανταποκριθούν οι οικογένειες στις αυξημένες ανάγκες των μαθητών;

Εδώ είμαι κατηγορηματικός: ίσα ίσα το αντίθετο θα έλεγα! Στην πρώτη και δεύτερη τάξη του νέου λυκείου, τα μαθήματα γενικής παιδείας καταλαμβάνουν ποσοστό 100% και 80% αντίστοιχα, ενώ στην τρίτη τάξη το ποσοστό των μαθημάτων κατεύθυνσης είναι 80% με πολλές ώρες διδασκαλίας-11 ώρες αρχαία, 8 ώρες μαθηματικά για παράδειγμα, ώστε κανείς να μην μπορεί να πει ότι δεν γίνονται πολλές ώρες στα μαθήματα κατεύθυνσης. Αρκεί να σκεφθεί κανείς ότι στην τρίτη λυκείου αυξάνουμε τις ώρες διδασκαλίας των εξεταζόμενων μαθημάτων στις πανελλαδικές από 14 σε 20 εβδομαδιαίως, τα οποία ελαττώνουμε σε τέσσερα από έξι. Να προσθέσω σε αυτό το σημείο, πως το θέμα της παραπαιδείας είναι και θέμα νοοτροπίας. Όποια βελτιωτική ρύθμιση για τον περιορισμό και την εξάλειψή της  και αν έρθει, θα πέσει στο κενό, αν δεν αλλάξουμε τον τρόπο σκέψης και στάσης μας στο θέμα.

  • Για ποιο λόγο επιλέξατε να δημιουργήσετε την «τράπεζα θεμάτων»; Πώς θα ελέγχεται η λειτουργία της;

Το αδιάβλητο της διαδικασίας και η απαραίτητη αντικειμενικότητα κατοχυρώνονται από τον υπό ίδρυση Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων, μια ανεξάρτητη αρχή, που επιλέγει τα θέματα από τράπεζα θεμάτων. Πρόκειται για ένα σωστό μέτρο, καθώς διασφαλίζει ότι ο εκπαιδευτικός θα εξαντλήσει την ύλη, ώστε να μην δημιουργούνται διαφορές και ανισότητες από σχολείο σε σχολείο και συμβάλλει στη μείωση της παραπαιδείας.

  • Μπορούν οι μαθητές να ανταποκριθούν στο νέο σύστημα, όταν αυτό ξεκινά τη φετινή χρονιά και ουσιαστικά είναι απροετοίμαστοι;

Το νέο λύκειο θα εφαρμοστεί από τους μαθητές της πρώτης λυκείου και το νέο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων θα ισχύσει πρώτη φορά το 2016. Πολλές φορές εκφράζονται γνώμες και απόψεις που σκόπιμα ή μη πανικοβάλλουν μαθητές και γονείς. Το υπουργείο δεν αιφνιδιάζει με κανέναν τρόπο την κοινωνία. Η ευρεία συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαβούλευση για το νέο λύκειο, είναι πολύ ενθαρρυντική για την αναδιάρθρωση της μέσης εκπαίδευσης και την επίτευξη των στόχων του νομοσχεδίου, που είναι να ξαναφέρουμε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και τον εκπαιδευτικό την αξία και το ρόλο που τους αρμόζει.

 

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.