ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στη Βουλή το προσχέδιο του προϋπολογισμού

Έρχονται παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό

Δεν αποκλείονται νέα μέτρα για να κλείσουν οι «τρύπες» του 2014: Όπως αποκάλυψε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την παρουσίαση του προσχεδίου του προϋπολογισμού της νέας χρονιάς, το υπουργείο Εργασίας επεξεργάζεται συγκεκριμένες παρεμβάσεις.

 

Έρχονται παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό

Του Βαγγέλη Δουράκη

Σύμφωνα με τον Χρήστο Σταϊκούρα, αξιολογούνται αυτή την στιγμή μια σειρά από μέτρα στο ασφαλιστικό, που θα λειτουργήσουν ως ισοδύναμα για την «τρύπα» που έχει αφήσει η μη επιβολή νέων μειώσεων στους μισθούς και τις συντάξεις των ένστολων, αλλά και η μη επιβολή του φόρου επί του τζίρου των επιχειρήσεων.

Εντούτοις, ως ισοδύναμα για τις συγκεκριμένες παρεμβάσεις είχαν ληφθεί -με την πρόσφατη αναθεώρηση του Μεσοπρόθεσμου Σχεδίου- η επέκταση της εισφοράς αλληλεγγύης στα εισοδήματα μέχρι το 2016 και η αναδρομική εφαρμογή του Φόρου Πολυτελείας.

Κατά τα άλλα, ο νέος προϋπολογισμός προβλέπει ότι το 2014 η Ελληνική οικονομία θα εξέλθει από την παρατεταμένη ύφεση συρρίκνωσης και το ΑΕΠ θα σημειώσει θετικό ρυθμό μεταβολής (+0,6%).

Σύμφωνα, με το υπουργείο Οικονομικών εκτιμάται ότι θετικές επιδράσεις στην πραγματική οικονομία θα έχουν η υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων από πόρους του ΕΣΠΑ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, η ολοκλήρωση της προγραμματισμένης διαδικασίας αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, η περαιτέρω βελτίωση της ανταγωνιστικότητας κόστους και η επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

Καθοριστική προβλέπεται να είναι και η βελτίωση στις συνθήκες ρευστότητας της οικονομίας, που αναμένεται να επηρεαστούν θετικά από την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης και αναδιάρθρωσης του τραπεζικού συστήματος.

Το ποσοστό ανεργίας, θα διαμορφωθεί στο 26% του εργατικού δυναμικού.

Η απασχόληση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 0,6%, λόγω της ανάκαμψης της οικονομικής δραστηριότητας και των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας.

Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τους όρους του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 2,8 δισ. ευρώ ή στο 1,6% του ΑΕΠ, έναντι στόχου για 1,5% του ΑΕΠ. Από 344 εκατ. ευρώ ή 0,2% του ΑΕΠ εφέτος.

Η βελτίωση αυτή του πρωτογενούς αποτελέσματος θα προέλθει, κυρίως, από τη βελτίωση του αποτελέσματος του ισοζυγίου του Κρατικού Προϋπολογισμού, τόσο στο σκέλος των εσόδων όσο και των δαπανών.

Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 4,3 δισ. ευρώ ή στο 2,4% του ΑΕΠ το 2014.

Ενώ το πρωτογενές αποτέλεσμα εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύψους 5,3 δισ. ευρώ ή στο 2,9% του ΑΕΠ, από 3,4 δισ. ευρώ ή 1,9% του ΑΕΠ εφέτος.

Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 319,4 δισ. ευρώ ή στο 174,5% του ΑΕΠ.

Για πρώτη φορά προβλέπεται ότι το χρέος θα μειωθεί το 2014 ως απόλυτο μέγεθος, σε σχέση με το 2013, λόγω, κυρίως, της επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος, της συγκράτησης των δαπανών για τόκους και της υλοποίησης του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων. Σημειώνεται βέβαια ότι το ζήτημα της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους παραμένει ανοικτό.

Για το 2013, εκτιμάται ότι θα υπάρξει ένα μικρό αλλά βιώσιμο πρωτογενές πλεόνασμα, ύψους, τουλάχιστον, 340 εκατ. ευρώ.

Παρόλα αυτά θα υπάρξει φέτος «μαύρη τρύπα» στα έσοδα»: Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού, μετά τη μείωση των επιστροφών, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 47 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας υστέρηση περίπου 1,5 δισ. ευρώ έναντι του στόχου του επικαιροποιημένου ΜΠΔΣ.

Σε αυτή την υστέρηση συμπεριλαμβάνονται και 723 εκατ. ευρώ για επιστροφές φόρων παρελθόντων οικονομικών ετών που εξοφλούνται από την ειδική πίστωση και των οποίων η επίδραση είναι δημοσιονομικά ουδέτερη στο ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης.

Αν αφαιρεθεί αυτό το ποσό, τότε η πραγματική απόκλιση έναντι του στόχου, σε ταμειακή βάση, περιορίζεται στα 805 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα πάντα με το υπουργείο Οικονομικών, η απόκλιση αυτή υπερκαλύπτεται σε δημοσιονομική βάση, μετά τις εθνικολογιστικές προσαρμογές, από τις εξής πηγές:

§  Την τελευταία δόση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων που θα εισπραχθεί τον Ιανουάριο του 2014, λόγω της παράτασης που είχε δοθεί στην υποβολή των φορολογικών  δηλώσεων, ύψους περίπου 100 εκατ. ευρώ.

§  Τις εισπράξεις των φόρων περιουσίας (ΦΑΠ 2013) και των φόρων περιουσίας παρελθόντων οικονομικών ετών (ΦΑΠ 2011 και 2012) τους δύο πρώτους μήνες του 2014, καθώς δόθηκε η δυνατότητα αποπληρωμής των φόρων αυτών σε δόσεις που ολοκληρώνονται το Φεβρουάριο του 2014, ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ.

§  Τις εισπράξεις του Έκτακτου Ειδικού Τέλους Ακινήτων (ΕΕΤΑ 2013) μέχρι και το Μάρτιο του 2014, ύψους περίπου 180 εκατ. ευρώ.

§  Την απόδοση από την Τράπεζα της Ελλάδος στο Ελληνικό Δημόσιο του εναπομένοντος υπολοίπου κερδών της για τη χρήση 2013, με την εκτιμώμενη καταβολή μερίσματος ύψους 480 εκατ. ευρώ.

Κατόπιν αυτών των προσαρμογών, ύψους περίπου 1,1 δισ. ευρώ, προκύπτει ότι τα έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού εφέτος, σε δημοσιονομική βάση, κινούνται στο πλαίσιο των στόχων που είχαν τεθεί, γεγονός που συμβαίνει για πρώτη φορά την τελευταία πενταετία.

Η εξέλιξη αυτή -όπως ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας- καταγράφεται σε ένα έτος που για πρώτη φορά την τελευταία περίοδο, επήλθαν στοχευμένες ελαφρύνσεις σε φόρους, όπως είναι η μείωση κατά 15% στο Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων και η μείωση κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση.

Η επίτευξη των στόχων των εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού, εντός του 6ου έτους ύφεσης, συνιστά θετική προοπτική για την επίτευξη του στόχου των εσόδων και για το 2014.

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών «οι θετικές ενδείξεις αποτελούν εφαλτήριο για συνέχιση του εγχειρήματος και όχι αφορμή για εφησυχασμό, καθώς τα χρόνια διαρθρωτικά και δημοσιονομικά προβλήματα της Ελληνικής οικονομίας, που καθήλωναν τη μακροχρόνια ανταγωνιστικότητα και δυναμική της, δεν έχουν αντιμετωπιστεί σε όλο τους το εύρος.

Προς την κατεύθυνση αυτή, απαιτείται η συνέχιση της υλοποίησης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και θεσμικών αλλαγών, η περαιτέρω προώθηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και η επιτάχυνση των δομικών αλλαγών για τη βελτίωση του επιχειρηματικού και επενδυτικού περιβάλλοντος».

 

 

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.