ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Θα πάρετε μέτρα φορολόγησης των εφοπλιστών;

Ο ελληνικός εφοπλισμός είναι σαφώς δυσαρεστημένος με την κυβέρνηση που θέσπισε πρόσθετα φορολογικά μέτρα, παρά τα όσα συμφωνήθηκαν με τον πρωθυπουργό κ. Α. Σαμαρά. Κατά την κοπή της πίττας του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ο πρόεδρος του κ. Γεώργιος Γράτσος έστειλε μηνύματα και προειδοποιήσεις. Η αναφορά του στο θέμα αυτό δεν επιδέχεται παρερμηνείες: Προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία της ναυτιλίας είναι η εμπιστοσύνη όσον αφορά την σταθερότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Πριν λίγες εβδομάδες η ναυτιλία βίωσε έναν δυσάρεστο αιφνιδιασμό, με την ανατροπή όχι μόνο συμφωνηθέντων και υπογεγραμμένων όρων αλλά και Συνταγματικά κατοχυρωμένων διατάξεων. Αυτό δεν θα ωφελήσει μακροπρόθεσμα την χώρα. Χρειάζονται πολλά χρόνια και κόποι για να οικοδομηθεί ένα αξιόλογο έργο. Ένας αιφνιδιασμός το κλονίζει σαν καταστρεπτικός σεισμός, και καταρρέει.

Βέβαια, ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, σήκωσε το γάντι και υπενθύμισε ότι η κυβέρνηση του κ. Α. Σαμαρά επανίδρυσε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και πήρε, σε συνεννόηση με το ΝΕΕ, σημαντικά μέτρα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού πλοίου.

Ο κ. Γ. Γράτσος, που προηγήθηκε, είχε επισημάνει με νόημα: “Ο εφοπλισμός είναι ουσία δραστηριότητα των Ελλήνων της διασποράς. Αυτών που φύγανε και μεγαλούργησαν στα ξένα.

Διαχρονικά οι Έλληνες εφοπλιστές λειτουργούσαμε στο εξωτερικό και κυρίως όπου δημιουργείτο η διακίνηση του εμπορίου. Έτσι οι πρόγονοι πολλών από μάς ξεκίνησαν από χώρες της Μαύρης Θάλασσας. Κατόπιν μεταφερθήκαμε στην Αγγλία (Κάρντιφ, Λονδίνο). Πριν τον Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Αμερική (Νέα Υόρκη, Σαν Φρανσίσκο), στον Καναδά (Μόντρεαλ, Βανκούβερ) και αλλού. Με την αναδημιουργία και ανάπτυξη της Ευρώπης, από την δεκαετία του ‘60 το Λονδίνο άρχισε να μας προσελκύει πάλι και συνέχισε: «Πηγαίνουμε όπου υπάρχουν δουλειές και μπορούμε να λειτουργούμε απρόσκοπτα και ανταγωνιστικά. Κάπως έτσι, με βάση την ανθρώπινη σκέψη, ανθίζουν και μαραζώνουν χώρες, εμπόριο και ναυτιλιακά κέντρα. Τα πάντα έχουν σχέση με το επιχειρηματικό περιβάλλον». Αυτά τα λόγια μπορεί κάποιος να τα ερμηνεύσει ότι τα πλοία και τα γραφεία θα φύγουν από τον Πειραιά και την Ελλάδα.

Ορισμένοι θα αναρωτηθούν: γιατί υπαναχώρησε η κυβέρνηση από τις δεσμεύσεις της και τις υποχρεώσεις της προς τους εφοπλιστές. Ο λόγος είναι σύνθετος και αρκεί να περάσεις από δεύτερη ανάγνωση όσα είπε στη συνέχεια ο υπουργός Ναυτιλίας και προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση. Ο κ. Μ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι κατά τη διάρκεια της συνάντησης τεσσάρων υπουργών της κυβέρνησης με τα ηγετικά στελέχη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που έγινε στο πλαίσιο της ανάληψης της Προεδρίας, η μόνη ερώτηση που έθεσαν προς τον κ. Βαρβιτσιώτη ήταν «θα πάρετε φορολογικά μέτρα για τους εφοπλιστές;» αναδεικνύοντας τις πιέσεις που δέχεται η κυβέρνηση για το θέμα της δικαιότερης φορολογικής κατανομής των βαρών.

Οι εφοπλιστές πάντως άρχισαν με τον δικό τους τρόπο να δείχνουν την δυσαρέσκεια τους. Υποστέλλουν την ελληνική σημαία από τα πλοία τους, μεταφέρουν την έδρα των δραστηριοτήτων σε εξωτικά νησιά, αποφεύγουν να προσλαμβάνουν Έλληνες ναυτικούς και δόκιμους σπουδαστές των ΑΕΝ. Μέσα στους επόμενους μήνες θα αποτυπωθούν τα νέα στατιστικά δεδομένα.

Πάντως, η κυβέρνηση, μελετά με προσοχή την μελέτη της Boston Consulting Group, που έγινε για λογαριασμό της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, και η οποία επισημαίνει ότι η ελληνική και η ελληνόκτητη ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει τον βασικό πυλώνα ανάπτυξης της Ελλάδας, αν υπάρξουν τα εξής  άμεσα μέτρα:

1.Ενταξη του ναυτιλιακού τομέα στη μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή πολιτική της χώρας, όπως π.χ. πρόσφατα η σουηδική κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα σχέδιο δράσης με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της σουηδικής ναυτιλίας στην παγκόσμια αγορά.

2.Απλοποίηση διαδικασιών έναρξης επιχειρήσεων και μείωση γραφειοκρατίας, όπως η Σιγκαπούρη η οποία αντικατέστησε τις αργές και γραφειοκρατικές διοικητικές διαδικασίες με ένα ηλεκτρονικό σύστημα διαθέσιμο όλο το 24ωρο.

3.Σταθερό και ανταγωνιστικό θεσμικό πλαίσιο, λόγω του διεθνούς ανταγωνισμού που υπάρχει για τη νηολόγηση πλοίων και για την προσέλκυση εγκατάστασης ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, όπως η Μάλτα, η οποία παρέχει κίνητρα με στόχο την αύξηση του αριθμού νεότερων πλοίων υπό τη σημαία της, με αποτέλεσμα σήμερα η Μάλτα να έχει το μεγαλύτερο νηολόγιο στην Ευρώπη.

4.Αύξηση εγγραφών σε ναυτικές σχολές με απώτερο σκοπό να ενισχυθεί η απασχόληση των Ελλήνων στη ναυτιλία όπως π.χ. η Αγγλία, η οποία παρέχει οικονομική βοήθεια σε οργανισμούς, οι οποίοι παρέχουν ναυτική εκπαίδευση με αποτέλεσμα ο αριθμός των νέων που επιλέγουν ναυτικές ακαδημίες να διπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία.

5.Αναβάθμιση ποιότητας εκπαίδευσης και δυνατότητα ιδιωτικής εκπαίδευσης όπως π.χ. οι Φιλιππίνες, οι οποίες αποτελούν το νούμερο ένα έθνος εκπαίδευσης ναυτικών, φροντίζει η ναυτική εκπαίδευση/κατάρτιση να ακολουθεί διεθνή πρότυπα.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.