ΕΛΛΑΔΑ

«Στην Επανάσταση έγιναν θηριωδίες από Έλληνες»

Σάλος από την ιστορική ανάγνωση του 1821 του Νίκου Δήμου

Φωτιές ανάβει στο πολιτικό σκηνικό  ο συγγραφέας Νίκος Δήμου, ο οποίος έχει ταχθεί στο πλευρό του Σταύρου Θεοδωράκη στο «Ποτάμι», με ένα άρθρο του με το οποίο παρουσιάζει μια άλλη πλευρά της ελληνικής επανάστασης, μακριά από τα σχολικά βιβλία ιστορίας και όσα διδαχθήκαμε.

Με άρθρο του στο protagon.gr, ο Ν. Δήμου αναφέρει ότι «Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός όχι μόνο δεν σήκωσε το λάβαρο αλλά έβριζε τον επαναστάτη Παπαφλέσσα» και συμπληρώνει ότι η Επανάσταση απέτυχε και «ελευθερωθήκαμε μόνο χάρη στην απόφαση των Μεγάλων Δυνάμεων»

Σημειώνει μάλιστα ότι αν σήμερα υπήρχε «ένα βιβλίο που θα έγραφε τα αληθινά συμβάντα του '21, θα καιγόταν στην πυρά και ένας καθηγητής που θα το δίδασκε, θα έχανε τη δουλειά του».

Δείτε το άρθρο του Νίκου Δήμου:

«Η επανάσταση ξεκίνησε όχι από τους ηρωικούς αρματολούς και κλέφτες (αντίθετα αυτοί και μέσα στον Αγώνα πολεμούσαν σαν μισθοφόροι για αμοιβή και λάφυρα) αλλά από φιλήσυχους αστούς εμπόρους που ζούσαν έξω από την Ελλάδα. Το κίνημα άρχισε από αστούς αλλά το αγκάλιασε ο λαός. Όμως, όπως γράφει ο Σκαρίμπας: «Το Πατριαρχείο το αφόρισε. Οι Πρόκριτοι και οι Ιεράρχες το χλεύασαν. Ο Καποδίστριας του γύρισε τις πλάτες. Ο Κοραής μας το μυκτήρισε». Η αρχή ήταν πολύ δύσκολη και το τέλος ολέθριο.

Η Εκκλησία όχι μόνο δεν πρωτοστάτησε στον Αγώνα αλλά τον πολέμησε με κάθε τρόπο. Αφόρισε τον Ρήγα Φεραίο, εναντιώθηκε στις «σατανικές» απόψεις για ελευθερία, ισότητα και δημοκρατία που έρχονταν από την Δύση και τελικά αφόρισε και την ίδια την επανάσταση. Φυσικά κανείς δεν ήταν στην Αγία Λαύρα στις 25 Μαρτίου και ο Παλαιών Πατρών Γερμανός όχι μόνο δεν σήκωσε το λάβαρο (που φτιάχτηκε μετά από 50 χρόνια) αλλά έβριζε τον επαναστάτη Παπαφλέσσα ως «εξωλέστατον».

Η επανάσταση του 21 απέτυχε ολοκληρωτικά. Μετά την εισβολή του Ιμπραήμ δεν είχε μείνει ούτε μία επαναστατική εστία. Ελευθερωθήκαμε μόνο χάρη στην απόφαση των Μεγάλων Δυνάμεων – και την δράση τους στην ναυμαχία του Ναβαρίνου. (Ήταν η πρώτη – και η καλύτερη –«ανθρωπιστική επέμβαση» της ιστορίας).

Η επανάσταση απέτυχε επειδή οι Έλληνες πολεμούσαν περισσότερο μεταξύ τους, παρά με τους Τούρκους. Ο – ήδη τόσο απών – Κωστής Παπαγιώργης, την είχε χαρακτηρίσει:«πανεθνικό εμφύλιο, ο οποίος κατ’ ευφημισμόν βαπτίσθηκε επανάσταση από τους ιδεολόγους ιστορικούς».

Στην Επανάσταση έγιναν πράξεις θηριωδίας εκ μέρους των Ελλήνων. Στην κατάληψη της Τριπολιτσάς σφάχτηκαν πάνω από 30.000 άμαχοι – ανάμεσά τους πολλοί Εβραίοι που ήταν αμέτοχοι στον αγώνα. Λόγος: το πλιάτσικο. Λέει ο Κολοκοτρώνης στα Απομνημονεύματα: «το ασκέρι όπου ήταν μέσα, το ελληνικό, έκοβε κι σκότωνε από Παρασκευή ως Κυριακή, γυναίκες παιδιά και άντρες, 32000, μία ώρα ολόγυρα της Τριπολιτσάς». (Αντίθετα οι Τουρκαλβανοί υπερασπιστές της πόλης έφυγαν αλώβητοι μετά από συμφωνία. Που σημαίνει ότι ο Κολοκοτρώνης είχε τον έλεγχο του στρατού του και άρα επέτρεψε τη εθνοκάθαρση).

Και όσοι δεν συμπαθούν τους Αλβανούς θα έπρεπε να ξέρουν πως μερικοί από τους πιο γενναίους οπλαρχηγούς και καπεταναίους μας ήταν Αρβανίτες που δεν μιλούσαν καν τα ελληνικά. Κι όταν ο Μαυροκορδάτος έβγαλε λόγο στα πληρώματα του Ελληνικού στόλου χρειάστηκε μεταφραστή γιατί δεν κατάλαβαν λέξη (το γράφει ο Παπαρρηγόπουλος).

Θα έχουμε ωριμάσει ως έθνος, όταν τα σχολικά μας βιβλία συμπεριλάβουν αυτές (και άλλες) δύσκολες αλήθειες. Όταν θα πάψουν να αποσιωπούν ή να μυθολογούν. Έτσι θα πραγματώσουμε το Σολωμικό ρήμα, που ταυτίζει το αληθές με το εθνικό» αναφέρεται στο άρθρο του κ. Δήμου.

4 αναγνώστες σχολίασαν

Συμμετοχή στην συζήτηση
  1. o.k.man 6:39 26/03/2014

    Ο κ. Δήμου ως λόγιος δεν έχει διαβάσει ότι ο Σεϊχουλισλάμης (σεϊχ-ουλ-ισλάμ = θρησκευτικός αρχηγός των Μωαμεθανών) απηύθυνε την προτροπή στον Γρηγόριο Ε΄ να
    φύγει και να σωθεί και ο Γρηγόριος του απάντησε: «Μη με προτρέπετε εις
    φυγήν, μάχαιρα θα διέλθη τας ρύμας της Κωνσταντινουπόλεως και των λοιπών πόλεων
    των χριστιανικών επαρχιών. Υμείς επιθυμείτε, εγώ μετημφιεσμένος να καταφύγω… ουχί!
    Εγώ δια τούτο είμαι πατριάρχης, όπως σώσω το έθνος μου… ο θάνατός μου ίσως
    επιφέρει μεγαλυτέραν ωφέλειαν από την ζωή μου… Ναι, ας μη γίνω χλεύασμα των
    ζώντων. Δε θα ανεχτώ ώστε εις τα οδούς της Οδησσού, της Κέρκυρας και της
    Αγκώνος, διερχόμενον εν μέσω των αγυιών, να με δακτυλοδεικτούσι λέγοντες, Ιδού
    έρχεται ο φονεύς πατριάρχης». Η ιστορία κ. Δήμου είναι προβολή όλων των πηγών και όχι αποσιώπηση όσων συμφέρουν στην (ανθελληνική) ιδεολογία σας.

  2. o.k.man 6:39 26/03/2014

    Και βέβαια, η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΕΙΧΕ ΗΔΗ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΤΟ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ ΣΤΗ ΒΛΑΧΙΑ, ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΡΙΑ όμως η 25/3 ήταν εφεδρική ημερομηνία ακριβώς για το λόγο που αποφασίστηκε επί Όθωνα ο εορτασμός της (η ταύτιση του Ευαγγελισμού με την ανάσταση του Γένους, όπως αργότερα η Αγία Σκέπη στις 28/10..)
    Δε μας λέει όμως ο γεροπαραλημένος διεθνιστής, ΤΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕ Ο ΥΨΗΛΑΝΤΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ «ΑΦΟΡΙΣΜΟ», που έχοντας Πίστη και Θεό μέσα του κατάλαβε τον ελιγμό του Πατριάρχη..
    Δε μας μιλάει για το ρόλο των Μασώνων (ξένων και ελληνόφωνων) στα δάνεια και συνολικά στην Επανάσταση..αλλά κυρίως μετά την ανακύρηξη του «κράτους»…
    Δε μας λέει γιατί ο θάνατος που επιφύλασαν οι Τούρκοι, αργότερα οι Βούλγαροι και πιο μετά οι αναρχοκουμουνιστές στους ιερείς ήταν οικτρός…πόσοι κληρικοί ΜΑΡΤΥΡΗΣΑΝ επί Επανάστασης και τι διωγμούς υπέστησαν οι Ναπαίοι επί Όθωνα και γιατί ΜΟΝΟ ΑΥΤΟΙ (μήπως γιατί αποτελούσαν τον σκληρό πυρήνα της Ορθοδοξίας που ήθελαν με κάθε τρόπο να ξεριζώσουν;;;)
    Δε μας λέει γιατί ο «ΑΓΙΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ» Καποδίστριας ενώ ούτε την Επανάσταση «ήθελε» ούτε της Φιλικής Εταιρείας δέχθηκε να ηγηθεί ανέλαβε να την κάνει κράτος (όχι βέβαια για να «μασήσει» όπως οι χρηματοδότες και πατρόνοι των δημορεπούσηδων)..
    Δε μας λέει ο «αγανακτισμένος» δήμου ποιος ο ρόλος των ΑΛΒΑΝΩΝ (όχι των Αρβανιτών γιατί σκόπιμα κι αυτός και οι συν αυτώ το αποσιωπούν ότι είναι τελείως διαφορετικά πράγματα) επί Τουρκοκρατίας,επί Ιταλικής εισβολής αλλά και επί Κατοχής (σίγουρα ξέρει για την μεραρχία ΕΣ-ΕΣ «ΣΚΕΝΤΕΡΜΠΕΗΣ» την οποία επανδρώναν ΑΛΒΑΝΟΙ ΤΣΑΜΗΔΕΣ)….δε μας λέει επίσης γιατί συμμάχησε ο πατέρας του Κολοκοτρώνη με τον Τούρκο μπέη του Μοριά προκειμένου να τους ξεπαστρέψουν, αφού ήταν τόοοοοσο καλοί και της προόδου άνθρωποι…

  3. o.k.man 6:38 26/03/2014

    Kαι εμφανίστηκε πάλι ο κύριος «Ποτάμης» (ανήκει στο Ποτάμι) Νίκος Δήμου για να μας πει πόσο ανθέλληνας είναι και να κατεβάσει το μεγαλείο του 1821 σε επίπεδο «πλιατσικολογήματος» με νέο άρθρο του.
    Δηλαδή, ευθαρσώς δηλώνει ότι πρέπει να διαγραφούν τα βιβλία όλων των μεγάλων ιστορικών που έζησαν την Επανάσταση και έγραψαν για αυτήν (Γ. Τερτσέτης, Στρατηγός Μακρυγιάννης, Κ. Παπαρρηγόπουλος κ.α.), και να την ξαναγράψει όπως θέλει αυτός, 200 σχεδόν χρόνια μετά!
    Ας τα δούμε ένα ένα. Αν εννοεί τον αφορισμό του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε’, όλοι γνωρίζουν ότι τον έκανε για να σώσει από τις σφαγές τους Έλληνες της Μικράς Ασιας και της Πόλης που δεν ειχαν την πολυτέλεια να επαναστατήσουν, καθώς ήταν μες στο στόμα του λύκου.Άλλωστε ο ίδιος ο Γρηγόριος βασανίστηκε και κρεμάστηκε λίγο αργότερα από τους Τούρκους, τόσο «δικός» τους ήταν. Με την κίνησή του έσωσε χιλιάδες ζωές, που ειναι πολύ πιο σημαντικές απ΄τον μικρόκοσμό μας και τα πιστεύω μας.

    Η Άλωση της Τριπολιτσάς είχε εγκλήματα κανείς δεν το αρνείται όμως μιλούμε για έναν λαό ο οποίος έιχε υποστεί τα πάνδεινα για 4 αιώνες, όσο για τους Εβράιους, να θυμίσουμε ότι Εβραίοι ζήτησαν το θάνατο του Πατροκοσμά, και γενικώς ο λαός δεν είχε καλές αναμνήσεις από την συμβίωση του μαζί τους εκείνα τα χρόνια.

    Όσο για τους Αρβανίτες, είναι Έλληνες πανάρχαιοι από τα φύλα των Ιλλυριών, και δεν έχουν σχέση με τους Αλβανούς που ήρθαν αργότερα από την λίμνη Άλμπαν της Ουκρανίας, και επρόκειτο για απογόνους των Σκυθών. Για αυτό και υπάρχουν μεγαλες διαφοροποιήσεις και μεταξύ των σύγχρονων Αλβανών. Ελληνικά δεν γνώριζαν γιατί τους κυνηγούσαν εκείνα τα χρόνια με βαρύτατους φόρους τους οποίους για να τους αποφύγουν έπρεπε έιτε να αλλάξουν θρησκεία είτε γλώσσα. Για αυτό και υπάρχει το ελληνικό φύλο των Γκαγκαούζιων στην Μολδαβία που μιλάει τουρκικά και είναι χριστιανοί Ορθόδοξοι. Άλλωστε σχολεία δεν υπήρχαν, πως να μάθαιναν ελληνικά; Είχαν όμως συνείδηση του ότι ήταν Έλληνες κι οι Τούρκοι κάτι άλλο, όπως την έχουν και οι Σκωτσέζοι που δεν έιναι Άγγλοι και ας μιλάνε Αγγλικά, γιατί ξέχασαν την γλώσσα των highlands, την οποία επίτηδες οι Εγγλέζοι δεν διδάσκουν στα σχολεία.

    Για τους μεταξύ μας εμφυλίους δε χρειαζόμασταν τον κύριο Δήμου να μας το πει είναι σήμα κατατεθέν της φυλής από αρχαιοτάτων χρόνων.

    Οσο για τα λάφυρα, όποιος κερδίζει λάφυρα παίρνει, δεν πάει για βραβείο Αγίου. Ήμαρτον πια με τις αριστεροσύνες, και τις προοδευτικές γενικότητες χωρίς ιστορικά υπόβαθρα. Πιο πολύ ο κ.Δήμου στηρίζεται στην αγραμματοσύνη και στην ανθρωπολογική άγνοια των Νεοελλήνων αλλά και στην κατεστραμένη αίσθηση της κοινής λογικής.

  4. o.k.man 6:38 26/03/2014

    Η ΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 – ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ
    Ανυπολόγιστης αξίας είναι και η καθαρώς πολεμική προσφορά της Εκκλησίας.

    Το 1575 κήρυξε επανάσταση στη Μάνη ο Αρχιεπίσκοπος Επιδαύρου Μακάριος Μελισίδης, και το 1770 στο Αίγιο ο Μητροπολίτης Πατρών Παρθένιος και στην Κόρινθο ο Μητροπολίτης Μακάριος Νοταράς.

    Το 1600 και το 1609 έκανε επαναστατικό κίνημα ο Διονύσιος Φιλόσοφος, Μητροπολίτης Τρικάλων, ο οποίος τελικά βρήκε μαρτυρικό θάνατο στα Γιάννενα το 1611.

    Το 1684 ο Μητροπολίτης Άμφισσας Φιλόθεος πολέμησε κοντά στην Κόρινθο με δικό του σώμα εναντίον των Τούρκων, όπου και τραυματίστηκε θανάσιμα.

    Τον ίδιο χρόνο ο Μητροπολίτης Κεφαλλη¬νίας Τιμόθεος Τυπάλδος συγκρότησε επανα¬στατικό σώμα με 150 κληρικούς κι έλαβε μέ¬ρος σε απελευθερωτικές προσπάθειες……….
    0ι Μητροπολίτες Σαλώνων Τιμόθεος, Θη¬βών Ιερόθεος, Λάρισας Μακάριος, Εύβοιας Αμβρόσιος, διετέλεσαν οπλαρχηγοί.

    Ο Παπαβλαχάχας ήταν αρχηγός των αρ¬ματολών των Χασίων. Βρήκε, μάλιστα, τραγι¬κό θάνατο από τον Αλή Πασά στα Γιάννενα.

    Ο διάκος του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε’ Νικηφόρος Ρωμανίδης, αφού χειροτονήθη¬κε ιερέας και χειροθετήθηκε και Αρχιμανδρί¬της, υπηρέτησε και διακρίθηκε ως ναυμάχος κάτω από τις διαταγές του Α. Μιαούλη.

    Ο Ησαΐας Σαλώνων κήρυξε την επανά¬σταση στις 27.3.1821 στην περιφέρειά του, μέσα στο Μοναστήρι του οσίου Λουκά Βοιω¬τίας.

    Η Μονή του οσίου Λουκά, μετά τη σύ¬σκεψη του Δεσπότη Σαλώνων στα μέσα του Μάρτη του 1821 με τους οπλαρχηγούς της περιφέρειας Αθ. Διάκο, κ.ά., έγινε κέντρο επαναστατικό και κατασκευής φυσεκιών.

    Ο Δ. Υψηλάντης είχε το αρχηγείο του στο Μοναστήρι του Αγίου Νικολάου Πέτρας.

    Ο Αρχιστράτηγος της Ρούμελης Γ. Καραϊ¬σκάκης είχε τ’ ορμητήριό του στη Μονή Προυσού της Ευρυτανίας.

    Ο Ιερομόναχος Σεραφείμ από το Φανάρι Θεσσαλίας ηγήθηκε της επανάστασης των Αγραφιωτών.

    Το Μοναστήρι του Ομπλού Πατρών ήταν στρατηγείο των επαναστατών της περιοχής.

    Ο Άνθιμος Αργυρόπουλος, ιερομόναχος, δέχτηκε στο Μοναστήρι του την οικογένεια Μπότσαρη και την περιέθαλψε, μετά την άλω¬ση του Σουλίου. Ο ίδιος στη Ζάκυνθο, κατά τον ιστοριογράφο Π. Χιώτη, όρκισε μέλη της Φιλικής Εταιρίας το Θ. Κολοκοτρώνη, τους Β. και Κ. Πετιμεζά και τον Νικηταρά. Εργάστηκε δε ως παράγοντας με ασυνήθιστο ζήλο για την ευόδωση της Επανάστασης.

    Ο Χρύσανθος Πηγάς, Μητροπολίτης Μο¬νεμβασίας και Καλαμάτας, το 1819 μπήκε στη Φιλική Εταιρία κι εργάστηκε εντατικά για την προετοιμασία της Επανάστασης. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τη σύλληψη του από τους Τούρκους, το κλείσιμο του στις φυλακές της Τρίπολης, όπου μαζί με άλλους φυλακισμένους Μητροπολίτες πέθανε κι αυτός από τις κακου¬χίες της φυλακής.

    Στη Φ. Εταιρία είχαν μυηθεί όλοι σχεδόν οι μητροπολίτες και πολλοί διακεκριμένοι ιερείς και μοναχοί και ιδιαίτερα οι αγιορείτες.

    Την Επανάσταση του ’21, όπως είναι γνωστό, την κήρυξε Μητροπολίτης, ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, μέσα στο Μοναστήρι της άγιας Λαύρας. Έστω κι αν η ηρωική Καλαμά¬τα, που κήρυξε την επανάσταση στις 23 του Μάρτη και που την ευλόγησαν 24 κληρικοί, διεκδικεί τα πρωτεία, γεγονός είναι ότι τα παλληκάρια της περιοχής ορκίστηκαν μέσα στην ιστορική Μονή.

    Ο Διάκος, ο Παπαφλέσσας κι ο Σαμουήλ είναι ανεπανάληπτες κληρικές μορφές του 21.

    Ο Υψηλάντης έλεγε για τον Παπαφλέσσα ότι «είναι το άλλο μου εγώ».

    Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι ο Υψη¬λάντης ξεκίνησε τον απελευθερωτικό του αγώνα από την εκκλησία. Μέσα στον ι. ναό των Τριών Ιεραρχών του Ιασίου έλαβε το πολεμικό ξίφος από το Μητροπολίτη Μολδαυΐας Βενιαμίν Κωστάκη, ο οποίος ευλόγησε και τη σημαία του αγώνα του.

    Ακόμα, πολλά Μοναστήρια καταστράφη¬καν από τους Τούρκους γιατί λάβαιναν μέρος σ’ απελευθερωτικά κινήματα. Αναφέρουμε μόνο ένα για παράδειγμα, τη Μονή Στροφά¬δων που κατέστρεψε ο Σουλεϊμάν Β’ (1520-60). Και γενικά οι Τούρκοι κάθε τόσο ζητούσαν από την Εκκλησία τις ευθύνες για κάθε απελευθερωτικό κίνημα. Αυτήν αιματοκυλού¬σαν γιατί αυτήν θεωρούσαν πνευματική και εθνική Αρχή του Έθνους. Και μόνο αυτή η στάση των Τούρκων απέναντι στην Εκκλησία, της οποίας πολλές φορές σκότωναν τους φο¬ρείς της, τα λέει όλα. Είναι χαρακτηριστική και η σχετική ομολογία του Μακρυγιάννη για την τεράστια προσφορά των Μοναστηριών στον αγώνα: «…Τα μοναστήρια ήταν τα πρώτα προ-πύργια της επανάστασής μας… Οι περισσότε¬ροι καλόγεροι σκοτώθηκαν εις τον αγώνα». Η Ορθόδοξη Εκκλησία ήταν το Α και το Ω για το υπόδουλο γένος. Το ράσο κόλπωνε μέσα του τη ρωμιοσύνη και η ρωμιοσύνη κολπωνόταν μέσα στο ράσο. Αυτό δεν μπορεί να το ανα¬τρέψει καμιά δύναμη. Η ρωμιοσύνη και η ορ¬θόδοξη Εκκλησία και στην περίοδο της Τουρ¬κοκρατίας πορεύτηκαν αντάμα το δρόμο του μαρτυρίου τους, το δρόμο της σταυρικής τους πορείας κι’ επιβίωσαν χάρις στην πίστη τους στην Τριαδική Θεότητα. Χάρις στην ορθόδοξη παράδοση με τις άπειρες και παντοδύναμες διαστάσεις της. Μέσα από τη βυζαντινή εικόνα και το εκκλησιαστικό μέλος, μέσα από τα συ¬ναξάρια των αγίων και μέσα από τη ζωή των αρχαίων ηρώων κρατήθηκε η ελληνική ψυχή όρθια ως ότου βρήκε τη δύναμη και τίναξε από πάνω της τον τουρκικό ζυγό. Όσες προπαγάν¬δες κι αν θελήσουν ν’ αλλοιώσουν αυτή την ιστορική πραγματικότητα δεν θα το κατορθώ-σουν, γιατί μιλούν τα ίδια τα γεγονότα.

    Εδώ όμως πρέπει να σταματήσουμε, γιατί αν επεκταθούμε πιο πολύ σε πρόσωπα και σε γεγονότα, σχετικά με τη συμβολή της Εκκλη¬σίας στον αγώνα της ελευθερίας του έθνους, δεν θα μας φτάσουν, όπως είπαμε και στην αρχή, τόμοι ολόκληροι.

    Πιστεύουμε όμως ότι όσα δειγματικά ανα¬φέραμε είναι ικανά να πείσουν κάθε αντικειμε¬νικό κριτή, σχετικά με τον πρώτο ρόλο της Εκ¬κλησίας κατά τη μακραίωνη τούρκικη σκλαβιά και κατά την εθνεγερσία του ’21.

    Θα ‘ταν όμως παράλειψη κι εδώ αν στο κεφάλαιο αυτό δεν αναφέραμε δύο αντιπροσωπευτικές γνώμες Φιλελλήνων και ξένων πε¬ριηγητών, που έχουν ιδιαίτερη σημασία για την αντικειμενικότητά τους.

    Ο Άγγλος Humphreys γράφει ότι «Ανάμεσα στους στρατιώτες βρίσκονταν και μεγά¬λος αριθμός παπάδων. Αυτοί ήταν οι πρωτερ-γάτες του ξεσηκωμού».

    Ο Κορσικανός Πρόξενος της Ολλανδίας στην Αθήνα Domenico Origone λέει πως «Οι Τούρκοι στην Αθήνα κάνουν τα πάντα για να συλλάβουν παπάδες, γιατί, όπως διαδίδεται, οι παπάδες είναι αρχηγοί των επαναστατών.

    Ακόμα και το πιο καταπληκτικό: Το βιβλίο της Γ’ Λυκείου της Τουρκίας γράφει: «ο Πατριάρχης και ο ανώτερος Κλήρος των Ρωμιών ήταν επικεφαλής του Έθνους των Γραικών σ’ αυτή την Επανάσταση, μαζί με τους καλόγε¬ρους».

    Και μία ανάλογη βεβαίωση από τη μακρυνή Αμερική, η οποία παρά την απόστασή της, βοήθησε τον αγώνα υλικά και ηθικά.

    Στις 16 Ιουνίου 1821 η εφημερίδα «Γκαζέττ» της Μασαχουσέτης πληροφορούσε τους αναγνώστες της ότι «…στο Μοριά ένοπλοι… με επικεφαλής τον ΚΛΗΡΟ εξεγέρθησαν εναντίον των Τούρκων….»

    Και ας ξανατονιστεί ότι η συμβολή του κλήρου στον αγώνα ήταν βαθειά συνείδηση του γένους, που την έκφραζε και στα δημοτικά του τραγούδια.

    Χαρά που τόχουν τα βουνά τα κάστρα περηφάνια, Γιατί γιορτάζει η Παναγιά γιορτάζει κι η Πατρίδα,
    Σαν βλέπουν διάκους με σπαθιά παπάδες με τουφέκι, Σαν βλέπουν και τον Γερμανό της Πάτρας τον Δεσπότη να ευλογάει τ’ άρματα να εύχεται τους λεβέντες.

    Μιλούν τα γεγονότα
    ΕΚΚΛΗΣΙΑ -ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ – 21

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.