ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Social Media και πολιτική (2)

Στο προηγούμενο σημείωμα για τα Social Media και τους πολιτικούς καταγράψαμε τα βασικά σφάλματα μαζί με παραδείγματα κακής ή έστω επιφανειακής χρήσης των Νέων Μέσων. Σήμερα ας δούμε λίγο πιο θετικά τα πράγματα βάζοντας σε μια σειρά όσα πρέπει να κάνει ένας πολιτικός ή ένας υποψήφιος της πολιτικής για να έχει το μεγαλύτερο και ουσιαστικότερο κέρδος από την επικοινωνία του με τους χρήστες του διαδικτύου.

  1. Στήνοντας κάποιος τον «στόλο» του μέσα στο πέλαγος της Κοινωνικής Δικτύωσης το πρώτο που θα πρέπει να προσέξει είναι η «ναυαρχίδα» του κι αυτή δεν είναι άλλη από τον ιστότοπο ή/και το blog του. Εδώ είναι η βάση του η οποία θα πρέπει να περιέχει όλα τα παραίτητα στοιχεία του (βιογραφικό, διευθύνσεις, ομιλίες, φωτογραφίες, υλικό για τον Τύπο κτλ) αλλά και το καθημερινό του πρόγραμμα. Σε αυτόν θα πρέπει να παραπέμπει και με τις δημοσιεύσεις του στο Twitter και το Facebook. Αυτός είναι το ψηφιακό πολιτικό του γραφείο καθώς και το προεκλογικό του κέντρο. Και βέβαια θα πρέπει να προσαρμόσει το site του στις ανάγκες των smart-phones και των tablet.
  2. Στη συνέχεια πρέπει να επιλέξει τα Social Media στα οποία θα εμπλακεί χαράζοντας και την αντίστοιχη στρατηγική για το κάθε ένα με βάση τις ιδιαιτερότητες της κάθε πλατρφόρμας. Ανάλογα με τις δυνατότητες και τους ανθρώπινους πόρους που διαθέτει θα πρέπει να ανοίξει έναν λογαριασμό στο Twitter, ένα profile και με μια σελίδα στο Facebook καθώς και ένα κανάλι στο YouTube. Αυτά είναι τα εκ των ουκ άνευ, από εκεί και πέρα μπορεί να επιλέξει μέσα από μια μεγάλη γκάμα εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης αυτά που του ταιριάζουν καλύτερα ή, πιο σωστά, ταιριάζουν καλύτερα στο κοινό στο οποίο απευθύνεται. Για παράδειγμα, αν θέλει να απευθυνθεί σε στελέχη επιχειρήσεων και επιστήμονες, το LinkedIn είναι το ιδανικό εργαλείο. Ενα πιο νεανικό κοινό προτιμάει το Pinterest.
  3. Η «μαγική» λέξη στα Social Media είναι «Κοινότητες» και το πρώτο ζητούμενο για όποιον θέλει να έχει αποτελεσματική επικοινωνία μέσα σε αυτά είναι να ανακαλύψει τους χρήστες που αποτελούν τη δική του κοινότητα (φίλους, συνεργάτες, συντοπίτες, οπαδούς, άλλα στελέχη του κόμματος ή της παράταξης στην οποία ανήκει) και μετά να εντοπίσει τις κοινότητες στις οποίες θα ήθελε να διεισδύσει. Ο καλύτερος τρόπος για να το επιτύχει αυτό είναι να ανακαλύψει τα πιο επηρεαστικά μέλη αυτών των κοινοτήτων, εκείνους δηλαδή που, διαδικτυακά, η γνώμη τους μετράει και να αρχίσει να τους ακολουθεί.
  4. Οσο σημαντικό είναι το να χτίζεις και να μεγαλώνεις τη δική σου κοινότητα ενδυναμώνοντας το δημόσιο βήμα σου άλλο τόσο απαραίτητο είναι να παρακολουθείς και τις κοινότητες των άλλων είτε αυτοί είναι σύμμαχοι είτε αντίπαλοι είτε ανήκουν στο ευρύτερο κοινωνικό και πολτικό περιβάλλον και μπορούν στον ένα ή τον άλλο βαθμό να επηρεάσουν το επικοινωνιακό τοπίο. Η παρακολούθηση (monitoring) του τι συμβαίνει , τι λέγεται, ποιές αντιδράσεις υπάρχουν μέσα στα κοινωνικά δίκτυα είναι εξίσου σημαντική με την περέμβαση σε αυτά και το χτίσιμο της δικής μας κοινότητας.
  5. Οι κοινότητες των χρηστών στα Social Media έχουν τις δικές τους ιδιαιτερότητες, τη δική τους θεματολογία, τους δικούς τους χρόνους μέσα στα 24ωρο και μέσα στην εβδομάδα, τους δικούς τους ρυθμούς. Ολα αυτά θα πρέπει να μελετηθούν με προσοχή και να καταγραφούν με κάθε λεπτομέρεια εάν θέλουμε η συμμετοχή μας σε αυτές να είναι ουσιαστική και να μην προσκρούει στην αδιαφορία ή να βγει «εκτός θέματος».
  6. Επειδή τα παραπάνω συνιστούν μια full time ενασχόληση, απαραίτητος είναι ένας συνεργάτης ο οποίος γνωρίζει καλά τόσο την τέχνη της επικοινωνίας όσο και το περιβάλλον στα social media καθώς και εξειδικευμένα εργαλεία (π.χ. το HootSuite, το Brand Watch, το SocialBro κ.ά.) και οποίος θα παίζει το ρόλο του Community Manager. Αυτός θα είναι ο άνθρωπος που θα χτίζει, επεκτείνει και κρατάει ζωντανή την κοινότητα, θα αντιμετωπίζει έκτακτες καταστάσεις και κρίσεις, θα αποτελεί το διαδικτυακό alter ego του πολιτικού.
  7. Είναι αυτονόητο ότι ο community manager θα πρέπει να συντονίσει μαζί με άλλους συνεργάτες και την εικόνα του υποψήφιου ως προς τον σχεδιασμό του ιστότοπου, τις φωτογραφίες που θα χρησιμοποιήσει ως avatar στα προφίλ του, τα χρώματα και τα ψηφιακά «τυπογραφικά» στοιχεία (γραμματοσειρές, μεγέθη κλπ) και βέβαια το ύφος και το στυλ γραψίματος των μηνυμάτων που δημοσιεύονται.
  8. Τα Social Media δεν είναι διαφημιστικά μέσα, είναι ένας δημόσιος χώρος όπου όλοι όσοι λειτουργούν μέσα σε αυτόν είναι απολύτως ισότιμοι, αυτοδιοικούμενοι και αυτόνομοι. Αυτό τα κάνει ιδιαίτερα προκλητικά στο να «κατακτηθούν» αλλά και πολύ επικίνδυνα για όσους είναι συνηθισμένοι σε πιο προστατευμένα περιβάλλοντα.
  9. Η συμμετοχή σε αυτά απαιτεί τήρηση των κανόνων και γνώση των (αυτο-)ρυθμιστικών παραγόντων που λειτουργούν σε κάθε ένα από αυτά. Επιθετικές συμπεριφορές, μονόλογοι, spamming, αγνόηση των χρηστών και των θεμάτων που αυτοί επιλέγουν τιμωρούνται με απομόνωση ή γυρίζουν μπούμεραγκ.
  10. Κερδισμένοι είναι όσοι είναι ειλικρινείς, όσοι προσφέρουν στην κοινότητα, όσοι ενημερώνουν, όσοι ακούν με προσοχή και συνδιαλέγονται με τους άλλους σε ισότιμη βάση, όσοι ποντάρουν στο επιχείρημα και στη συνέπεια, όσοι έχουν διάρκεια και δεν είναι διάττοντες αστέρες. 

([email protected] – www.anemosnaftilos.gr)

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.