ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Η νύχτα με τα αγάλματα

Αχ, αυτά τα αγάλματα! Βάλθηκαν να τα ξεκάνουν. Σαν να ήταν το έτος κατά των αγαλμάτων. Πόσα βίντεο φρίκης να δεις!
Πόσο ακόμη η ανθρωπότητα θα παρακολουθεί σοκαρισμένη τους φανατικούς ισλαμιστές να καταστρέφουν μοναδικά αγάλματα και γλυπτά, της ασσυριακής και ελληνιστικής τέχνης.

Βαριοπούλες, πριόνια και σφυριά επιστρατεύτηκαν για να καταστρέψουν τα «σύμβολα ειδωλολατρίας», τα σπάνια αγάλματα στην Παλμύρα και στη Μοσούλη.

Τα πλάνα σοκάρουν. Μπροστά στα μάτια των αρχαιολόγων, οι Τζιχαντιστές ανατίναξαν το λιοντάρι που κοσμούσε την είσοδο του μουσείου της Παλμύρα. Κομμάτια και θρύψαλα τα αγάλματα στη μεγάλη αίθουσα στο Μουσείο, στη Μοσούλη.

Πέντε άντρες και μόλις μερικά λεπτά χρειάστηκαν για να ισοπεδωθούν αρχαίοι ναοί και εκθέματα 2000 ετών. Οι ταλαίπωροι αρχαιολόγοι εμφανίζονται ανφάς-προφίλ και μετά εκτελούνται από μια χούφτα φανατικούς. Την ίδια στιγμή, μπουλντόζες ισοπεδώνουν αρχαίες πόλεις και αρχαιολογικούς χώρους που συγκέντρωναν εκατομμύρια επισκέπτες , κάθε χρόνο.

Μπούρκα στα αγάλματα. Με τις μνήμες από τις φρικαλεότητες των φανατικών ισλαμιστών νωπές και την καθημερινότητα διανθισμένη από πλήθος αγριότητες, ενάντια σε ανθρώπους και αγάλματα, η απόφαση των ιταλών αξιωματούχων να κουκουλώσουν τα αγάλματα, εξόργισε όχι μόνο τους Ιταλούς αλλά ολόκληρη την ανθρωπότητα.

Πώς να εξηγήσεις τους λευκούς καθρέφτες που κάλυψαν τα αγάλματα στην ιταλική πρωτεύουσα.

Δευτέρα πρωί και η τυπική επίσκεψη του προέδρου Χασάν Ροχανί στο μουσείο του Καπιτωλίου ,παρουσία και του πρωθυπουργού της Ιταλίας, Ματέο Ρέντσι, εξελίσσεται σε πολιτικό επεισόδιο.

Η «ευαισθησία» της κυβέρνησης να ντύσει τα γυμνά αγάλματα για να μην σκανδαλιστεί ο ιρανός Πρόεδρος, ξεσηκώνει Κόμματα , δημοσιογράφους, επιστήμονες και τον απλό κόσμο.

Τα εντυπωσιακά εκθέματα , ρωμαϊκά αγάλματα, αντίγραφα ελληνικών-γυμνών γυναικείων θεοτήτων , ήταν κουκουλωμένα με συμπιεσμένο λευκό χαρτόνι . Κάτι σαν μπούρκα . Δεν γλύτωσε ούτε ο έφιππος Μάρκος Αυρήλιος.

Πολιτικοί και διανοούμενοι από όλο τον κόσμο χλευάζουν τις κουκουλωμένες εικόνες και κατηγορούν την κυβέρνηση για….  πολιτιστική υποταγή που γελοιοποίησε τη Ρώμη. Η Τεχεράνη θέλει να σπάσει την απομόνωση. Η Ιταλία ελπίζει σε μια οικονομική συνεργασία με τους ιρανούς που θα της ανοίξει το δρόμο προς την υπόλοιπη αγορά της Ασίας με τα εκατοντάδες εκατομμύρια κατοίκους. Άλλωστε στο παρελθόν η «Ιταλία ήταν ο πρώτος εμπορικός εταίρος του Ιράν».

Είναι αλήθεια ότι στις μέρες μας έχουμε δει πολλά αγάλματα να πέφτουν. Εμείς, οι άνθρωποι του περασμένου αιώνα έχουμε δει την πτώση του τείχους του Βερολίνου, την καταστροφή συμβόλων, την έγερση και κατεδάφιση μνημείων ανδρείας και δόξας.
Είδαμε με πόση ευκολία γίνεται το πέρασμα από την θρίαμβο στο θυσιαστήριο. «…γιατί τ’ αγάλματα δεν είναι πια συντρίμμια, είμαστε εμείς».

Ποιες θα είναι οι εικόνες του μέλλοντος; Μήπως υπάρχει μια μυστική συνέχεια; Για χίλιους λόγους οι εικόνες του μέλλοντος βρίσκονται στην καρδιά του παρελθόντος.

Όταν στις 28 Απριλίου του 1941 οι Γερμανοί κατακτητές διάβηκαν το κατώφλι του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου βρέθηκαν μπροστά σε άδειες προθήκες. Τα αγάλματα είχαν γίνει άφαντα.

Διασχίζοντας τις αίθουσες οι γερμανοί αρχαιολόγοι διαπίστωσαν ότι παρέλαβαν ένα άδειο μουσείο.
Μήνες πριν την πτώση του μετώπου και την εισβολή των Γερμανών στην Αθήνα , οι αρχαιολόγοι μας έκρυψαν τα αγάλματα στα υπόγεια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείο.

«Όλοι δουλεύαμε ενάντια στο χρόνο, με τον φόβο της εισβολής των Γερμανών και βέβαια με τεράστια προσοχή. Η δουλειά γινόταν στα υπόγεια του μουσείου. Τα αγάλματα τοποθετούνταν σαν άνθρωποι σε διαδήλωση» έχει πει ο ακαδημαϊκός, Σπύρος Ιακωβίδης, πρωτοετής τότε φοιτητής.
Μέρα και νύχτα δούλευαν στα υπόγεια οι αρχαιολόγοι μας, παλεύοντας με το χρόνο.

Στις 11 Νοεμβρίου του 1940, η Αρχαιολογική Υπηρεσία έστειλε σε όλες τις τοπικές διευθύνσεις έγγραφο με τεχνικές οδηγίες για την προστασία των αρχαίων των διαφόρων μουσείων από τους εναέριους κινδύνους.

Η κατάχωση των αγαλμάτων και των άλλων θησαυρών προτεινόταν ως ο καταλληλότερος τρόπος για την προστασία τους. Οι τόποι απόκρυψης των εκθεμάτων ορίζονταν με κάθε λεπτομέρεια.

Τα αγάλματα για παράδειγμα έπρεπε να θαφτούν στα δάπεδα και τις αυλές των μουσείων σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο βάθος για τη μείωση των κινδύνων.

Τα ξύλινα κιβώτια με τα πήλινα αγγεία τοποθετούνταν στις ημιυπόγειες αίθουσες του μουσείου προς την οδό Μπουμπουλίνας.

Πολλά χρόνια αργότερα , κατά την διάρκεια της αποκατάστασης του μουσείου, οι φωτισμένοι αρχαιολόγοι μας είχαν συχνά την τύχη να ξεθάψουν κι άλλα κρυμμένα αγάλματα, τα οποία σώθηκαν χάρη στην καλά στημένη επιχείρηση της Αρχαιολογικής

Υπηρεσίας και την ψυχή των ανθρώπων της που δούλεψαν με αυταπάρνηση για να προστατέψουν τους αρχαιολογικούς θησαυρούς της χώρας μας από τους ναζί.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.