ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

69o Φεστιβάλ Καννών – Περασμένα μεγαλεία

Αν στο αρχικό τριήμερο κυριάρχησαν το Χόλιγουντ, ο συνωστισμός των αστέρων κι ο αμείλικτος συναγωνισμός των οίκων μόδας κι υψηλής ραπτικής, ήδη από το σαββατοκύριακο η ισορροπία επανέρχεται.

Μην ξεχνάμε πως όλο αυτό το πανηγύρι μεταφράζεται σε μπίζνες, όμως το απαραίτητο άλλοθι παραμένει το ίδιο κι είναι, υποτίθεται, η τέχνη του κινηματογράφου. Πώς, αλήθεια, ένα φεστιβάλ-μπουτίκ, αδιάφορο για τους Αμερικανούς παραγωγούς και την αριστοκρατία του μεγάλου θεάματος, κατάφερε μέσα σε μόλις δύο δεκαετίες να μετατραπεί σε μιαν τέτοια κοσμοχαλασιά, σε παγκόσμιας ακτινοβολίας γεγονός, σε μιαν καλλιτεχνική Μύκονο, όπου οι χλιδάτοι, οι ανώνυμοι, οι κοσμικοί κι οι περιθωριακοί δεν ζουν οι μεν χωρίς τους δε; Ας όψεται ο Ζιλ Ζακόμπ, ο διευθυντής της περιόδου ’80-’90. Κλείνοντας το μάτι στους ανεξάρτητους, στις διασημότητες και στην Αγορά που διψούσε για δωρεάν διαφήμιση, μεταμόρφωσε την διοργάνωση σε ιδανικό, φαντασμαγορικό προγεφύρωμα της αμερικανικής εισβολής στην Ευρώπη. Μάλιστα, επί γαλλικού εδάφους κι ενώ το ευρωπαϊκό μοντέλο του σινεμά αντιστέκεται ακόμα μ’ επικεφαλής την ίδια τη Γαλλία.

Για την πόλη των Καννών, που τριπλασιάζει τον πληθυσμό της (από 60.000 σε 180.000!) στη διάρκεια του 10ημέρου, όλ’ αυτά σημαίνουν ισχυρή οικονομική ένεση, δίπλα στην φούσκα της ηλιόλουστης Κυανής Ακτής. Μόνον η σπιτονοικοκυρά μου η Μονίκ κι ο άντρας της Ντανιέλ δυσανασχετούν με τη βίαιη αλλαγή του αστικού τοπίου, την ανέγερση ξενοδοχείων κι εμπορικών κέντρων, την βίαιη αξιοποίηση κάθε σπιθαμής. Ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ, αρνούμενος να φορέσει σμόκιν και να υποστεί την γελοία «παρέλαση» στο κόκκινο χαλί, χαρακτηρίζει τις εσπερινές πρεμιέρες στο PALAIR ως ακραίο δείγμα συλλογικής υστερίας. Ναι, άλλο ο διαγωνισμός ταινιών ή σκηνοθετών κι άλλο οι αναμετρήσεις κοσμημάτων, σχεδιαστών και καμωμάτων, μ’ έπαθλο τις εντυπώσεις. Εκτός διαγωνισμού, ο βετεράνος πρωταγωνιστής κι ο νεαρός μελαψός Σαντέκ, πραγματοποιούν τον «Γύρο της Γαλλίας» που υπογράφει ο Ρασίντ Ρατζανί. Ταινία δρόμου δίχως ποδηλάτες, με χιούμορ κι αμεσότητα, το δίδυμο της φιλίας εναντίον της μισαλλοδοξίας.

Στο διαγωνιστικό τμήμα, πάντως, οι τρεις πρώτες γαλλικές συμμετοχές δεν προκαλούν ιδιαίτερη αίσθηση, όχι πάντως ικανή να φιλοδοξεί καν τον Χρυσό Φοίνικα. Η Νικόλ Γκαρσιά, με σπουδαίο παλμαρέ αξιοπρεπών μετριοτήτων στο ενεργητικό της, δεν διαψεύδει τον εαυτό της ούτε τώρα, με το ερωτικό δράμα εποχής «MAL DES PIERRES», με την Μαριόν Κοτιγιάρ στο ρόλο της παντρεμένης που ερωτεύεται παράφορα κάποιον αξιωματικό στην εξωτική μα πουριτανική Σαρδηνία του ’50. Ο Αλέν Γκοροντί και το «RESTER VERTICAL» μας ταξιδεύουν στον γαλλικό Νότο, όπου η επαρχιωτοπούλα μητέρα αφήνει στα κρύα του λουτρού τον καλλιτέχνη πατέρα, να μεγαλώσει το νεογέννητο παιδί τους.

Υποψίες για την κρυφή ομοφυλοφιλία; Αρνούμενος το αντισυμβατικό του παρελθόν, ο Μπρούνο Ντιμόν τα πάει καλύτερα. Για την ακρίβεια, επισκέπτεται τον γαλλικό Βορρά κι υιοθετεί το ύφος της αστυνομικής κομεντί για ν’ αφηγηθεί τον «πόλεμο» ανάμεσα σε δύο οικογένειες, τους κατοίκους της περιοχής και τους αριστοκράτες επισκέπτες, με φόντο κάποιο θέρετρο, αρχές του 1900. Ατμόσφαιρα εποχής, αστραφτεροί διάλογοι, καλές ερμηνείες από τους Φαμπρίς Λουκινί, Ζιλιέτ Μπινός και Βαλέρια Μπρούνι-Τεντέσκι,μεταξύ περιπετειών του Ηρακλή Πουαρό και του «Μια Κυριακή στην εξοχή» του Μπερτράν Ταβερνιέ, το «MA LOUTE» γίνεται η σημαία της γαλλικής Κριτικής, ύποπτης συνήθως για υπερβολικό πατριωτισμό. Όσο για τον βετεράνο πλέον Ταβερνιέ, στο τρίωρο ντοκιμαντέρ «Ταξίδι στο γαλλικό σινεμά» αναπολεί τις κορυφογραμμές που ακούν στα ονόματα των Ζακ Μπεκέρ, Ζαν Ρενουάρ, Ζυλιέν Ντυβιβιέ, Μαρσέλ Καρνέ, Ζαν Γκαμπέν, Έντι Κονσταντίν, Ζαν-Πιερ Μελβίλ, Ζακ-Λικ Γκοντάρ. Απ’ τον «Κανόνα του παιχνιδιού», τα «Παιδιά του παραδείσου», το «Ανθρώπινο κτήνος» και τα’ ασπρόμαυρα κλασικά ως την Άννα Καρίνα, τον Μπελμοντό, την «ALPHAVILLE» και τον «Τρελό Πιερό». Περασμένα μεγαλεία, θα πεις. Ναι, αλλ’ εδώ ξέρουν καλύτερα απ’ όλους να τα κάνουν επίκαιρα.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.