ΕΛΛΑΔΑ

Όλα τα σενάρια ανοικτά -Φόβοι και για επίθεση

Νότια της Καρπάθου συνετρίβη το αεροσκάφος της Egyptair

Νότια της Καρπάθου συνετρίβη του αεροσκάφος της Egyptair με 66 επιβαίνοντες.

«Στις 02:24 πμ τοπική ώρα εισήλθε στο FIR Αθηνών η πτήση MSR 804, A320 των Αιγυπτιακών Αερογραμμών, που εκτελούσε το δρομολόγιο Παρίσι-Κάιρο και στις 03:29:40 πμ χάνεται το στίγμα του αεροσκάφους από το ραντάρ περίπου 7 ΝΜ νότια/νοτιοανατολικά από το σημείο ΚUMBI, εντός του FIR Καΐρου», όπως αναφέρεται στην επίσημη ανακοίνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Αναλυτικά, η ανακοίνωση της ΥΠΑ, έχει ως εξής:

«Η πτήση MSR 804, A320 των Αιγυπτιακών Αερογραμμών, που εκτελούσε το δρομολόγιο Παρίσι-Κάιρο εισήλθε στο FIR Αθηνών στις 02:24 πμ τοπική ώρα. Αναγνωρίσθηκε και εξουσιοδοτήθηκε από τον αρμόδιο ελεγκτή εναερίου κυκλοφορίας, για την πορεία της πτήσης του. Στις 02:48 πμ μεταβιβάζεται στον επόμενο τομέα ελέγχου και εξουσιοδοτείται από τον αρμόδιο ελεγκτή, για το σημείο εξόδου από το FIR Αθηνών. Ο πιλότος ήταν ευδιάθετος και ευχαρίστησε στα ελληνικά.

Στις 03:27 πμ το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών προσπάθησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος για μεταβίβαση επικοινωνίας και ελέγχου από το FIR Αθηνών στο FIR Καΐρου. Παρά τις επανειλημμένες κλήσεις το αεροσκάφος δεν ανταποκρίθηκε, οπότε ο ελεγκτής εναερίου κυκλοφορίας κάλεσε στη συχνότητα κινδύνου, χωρίς απόκριση από την πλευρά του αεροσκάφους. Στις 03:29 βρίσκεται πάνω στο σημείο εξόδου.

Στις 03:29:40 πμ χάνεται το στίγμα του αεροσκάφους από το ραντάρ περίπου 7 ΝΜ νότια/νοτιοανατολικά από το σημείο ΚUMBI, εντός του FIR Καΐρου. Άμεσα ζητήθηκε η συνδρομή των ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας για πιθανό εντοπισμό στόχου, χωρίς αποτέλεσμα. Στις 03:45 πμ ενεργοποιήθηκαν οι διαδικασίες έρευνας και διάσωσης μέσω ΕΚΣΕΔ, ΕΚΑΕ και ΚΕΝΑ, με παράλληλη ενημέρωση του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Καΐρου».

Όλα τα σενάρια ανοικτά

Κανένα σενάριο δεν μπορεί να αποκλεισθεί μέχρι στιγμής σχετικά με την εξαφάνιση του αεροπλάνου της EgyptAir στη διάρκεια της νύκτας, αλλά τα πρώτα στοιχεία και το γεωπολιτικό πλαίσιο δημιουργούν φόβους ότι επρόκειτο για επίθεση, υποστηρίζουν εμπειρογνώμονες.

- Τι γνωρίζουμε για τις συνθήκες αυτής της εξαφάνισης;

- Η πτήση MS804 εξαφανίσθηκε από τα ραντάρ στις 02:45 ώρα Καΐρου (03:45 ώρα Ελλάδας) ενώ βρισκόταν μέσα στο FIR της Αιγύπτου, "σε απόσταση 30 ή 40 μιλίων (48 έως 64 χλμ.) από την ακτή", δήλωσε ο αντιπρόεδρος της EgyptAir, στα ανοικτά της Καρπάθου, σύμφωνα με πηγή της ελληνικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας. Ο αιγυπτιακός στρατός ανακοίνωσε πως δεν έλαβε "κανένα σήμα συναγερμού".

- Ενδέχεται να συνέβη κάποιο δυστύχημα;

- "Κανένα σενάριο δεν έχει αποκλεισθεί", δήλωσε ο γάλλος πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς, ενώ οι πρόεδροι της Γαλλίας και της Αιγύπτου, ο Φρανσουά Ολάντ και ο Αμπντέλ Φάταχ αλ-Σίσι, "συμφώνησαν να συνεργασθούν στενά για να εξιχνιαστούν το συντομότερο δυνατό οι συνθήκες αυτής της εξαφάνισης".

Σύμφωνα με τον αεροναυτικό εμπειρογνώμονα Ζεράρ Φελτζέ, "μια μείζων τεχνική βλάβη, η έκρηξη ενός κινητήρα, μια έκρηξη μέσα στο αεροσκάφος (...) δεν μοιάζουν πιθανές". Σε συνομιλία του με το Γαλλικό Πρακτορείο AFP, υπογραμμίζει πως το A320, που μετέφερε 66 επιβαίνοντες, "ήταν σχετικά πρόσφατο", αφού βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το 2003. Εξάλλου το A320 θεωρείται αξιόπιστο αεροσκάφος. "Είναι το αεροπλάνο μέσων αποστάσεων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο, κάθε 30 δευτερόλεπτα ένα A320 προσγειώνεται ή απογειώνεται".

Πρόκειται για "ένα σύγχρονο αεροπλάνο, το συμβάν σημειώθηκε εν πτήσει σε εξαιρετικά σταθερές συνθήκες", υπογράμμισε ο Ζαν-Πολ Τροαντέκ, πρώην διευθυντής του γαλλικού Γραφείου Ερευνών και Αναλύσεων (BEA), στον ραδιοσταθμό Europe 1. Και η EgyptAir "είναι μια εταιρεία εγκεκριμένη για να εξυπηρετεί την Ευρώπη, συνεπώς δεν βρίσκεται στις μαύρες λίστες".

 

- Μπορεί το αεροπλάνο να κατερρίφθη εν πτήσει, εσκεμμένα ή κατά λάθος;

- Το σενάριο αυτό, είτε πρόκειται για πύραυλο εδάφους-αέρος, όπως συνέβη με την πτήση 17 της Malaysia Airlines τον Ιούλιο 2014 πάνω από την Ουκρανία, είτε για πύραυλο θαλάσσης-αέρος, όπως συνέβη με την πτήση 655 της Iran Air που κατερρίφθη κατά λάθος τον Ιούλιο 1988 από ένα αμερικανικό καταδρομικό, δεν είναι πιθανό, σύμφωνα με τον κ. Φελτζέ.

Στο ύψος που πετούσε (37.000 πόδια, δηλαδή πάνω από 11.000 μέτρα) και τόσο μακριά από τις ακτές, το αεροπλάνο ήταν έξω από την εμβέλεια των πυραύλων εδάφους-αέρος φορητού τύπου που έχουν στην κατοχή τους διάφορες μαχητικές οργανώσεις στη Μέση Ανατολή. "Ένας πύραυλος εδάφους όχι, τώρα το να έχει καταρριφθεί από ένα άλλο αεροπλάνο και κατά λάθος, αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί, όμως μου φαίνεται ότι θα το ξέραμε ήδη", επισημαίνει ο κ. Φελτζέ. Η βόρεια Αίγυπτος, κοντά στις ακτές του Ισραήλ και στη Λωρίδα της Γάζας, είναι "η ζώνη που παρακολουθείται περισσότερο στον κόσμο, μεταξύ άλλων και από δορυφόρους, είναι πολύ πιο δύσκολο να κρύψεις αυτού του είδους την πληροφορία", διαβεβαιώνει.

 

- Μπορεί να επρόκειτο για επίθεση με εκρηκτικά;

- Το σενάριο αυτό μοιάζει εκ τον προτέρων το πιθανότερο. Το γεγονός ότι δεν εστάλη κανένα μήνυμα συναγερμού σημαίνει πως υπήρξε ένα "βίαιο γεγονός" που μας κάνει "να σκεφτούμε μια επίθεση", σύμφωνα με τον κ. Τροαντέκ.

"Προκρίνουμε προφανώς το σενάριο της επίθεσης, αυτό το προκαλεί και η πολιτική ατμόσφαιρα, τείνουμε προς αυτό το σενάριο", λέει ο κ. Φελτζέ. Η Γαλλία, η οποία έχει πληγεί σκληρά τους τελευταίους μήνες από την οργάνωση Ισλαμικό Κράτος, και η Αίγυπτος, όπου το αυταρχικό καθεστώς του Σίσι ανέτρεψε τον δημοκρατικά εκλεγμένο ισλαμιστή πρόεδρο Μοχάμεντ Μόρσι, είναι αμφότερες στόχοι του τζιχαντιστικού κινήματος. Όμως "εν γένει, όταν γίνονται τέτοιου είδους επιθέσεις, κάποιος αναλαμβάνει την ευθύνη. Θα το ξέρουμε αρκετά γρήγορα".

 

- Πώς εξηγείται η ενδεχόμενη παρουσία εκρηκτικών μέσα στο αεροπλάνο;

- Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, το αεροσκάφος είχε πραγματοποιήσει χθες, Τετάρτη, πολλά δρομολόγια ανάμεσα στο Κάιρο και την Γαλλία. "Μια βόμβα μέσα στο αεροπλάνο, κάποιος να έβαλε αυτή τη βόμβα στο Ρουασί ή στο Κάιρο, είναι κάτι που είναι πάντα πιθανό", καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο "να στεγανοποιηθεί 100% ένα αεροδρόμιο, ακόμη και το Ρουασί όπου η επιτήρηση είναι μεγάλη. Δεν είναι ένα σενάριο που μπορούμε να αποκλείσουμε", υποστηρίζει ο Φελτζέ.

"Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι να ανακτηθούν συντρίμμια που θα δώσουν ενδείξεις για το δυστύχημα (...) αν υπήρξε έκρηξη, θα υπάρχουν ίσως ίχνη εκρηκτικών", υπογραμμίζει ο κ. Τροαντέκ.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.