• Τόμσεν: Η οικονομία θα ανακάμψει σε 20 χρόνια

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δείτε τις προτάσεις για τους Πολιτικούς Θεσμούς

Σήμερα η παρουσίαση του πορίσματος της Επιτροπής Διαλόγου

Την μπάλα στο γήπεδο των αρχηγών κομμάτων και κινήσεων του χώρου μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, πετά σήμερα η Επιτροπή Διαλόγου και Θέσεων για τις Προοδευτικές Μεταρρυθμίσεις, που συγκρότησαν από κοινού Δημοκρατική Συμπαράταξη, Ποτάμι και κινήσεις του χώρου.
ÁÈÇÍÁ - ÅÊÄÇËÙÓÇ ÔÇÓ ÅÐÉÔÑÏÐÇÓ ÄÉÁËÏÃÏÕ ÃÉÁ ÐÑÏÏÄÅÕÔÉÊÅÓ ÌÅÔÅÑÑÕÈÌÉÓÅÉÓ(EUROKINISSI/ÃÉÙÑÃÏÓ ÊÏÍÔÁÑÉÍÇÓ)

Με την παράδοση του πορίσματός τους, μετά από δυόμιση μήνες δουλειάς και την παρουσίασή του στις έντεκα σήμερα το πρωί στα γραφεία τουΕΒΕΑ, τα μέλη της Επιτροπής μεταφέρουν τώρα την ευθύνη για τα επόμενα βήματα στην πορεία ανασυγκρότησης του χώρου, στις ηγεσίες των εμπλεκομένων κομμάτων και κινήσεων. Ζητούν μάλιστα την επιτάχυνση των βημάτων αυτών, ώστε να μην χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος στην προσπάθεια δημιουργίας του τρίτου πόλου μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ.

Στο πόρισμά της, η Επιτροπή καταπιάνεται με μία σειρά από θέματα, από τους πολιτικούς θεσμούς και τη Δημόσια Διοίκηση, ως την Οικονομία, τη Δικαιοσύνη, το Κοινωνικό Κράτος, την Υγεία, την Παιδεία, το Ασφαλιστικό Σύστημα, τον Πολιτισμό και το Περιβάλλον.

Ειδικά στο κεφάλαιο των πολιτικών θεσμών, μεγάλο μέρος καταλαμβάνει η επικείμενη Αναθεώρηση του Συντάγματος, με την Επιτροπή να ζητά αυτή να είναι ‘γενναία’. Στο πλαίσιο της ενίσχυσης των αρμοδιοτήτων του Προέδρου της Δημοκρατίας που εισηγείται, ο ανώτατος πολιτειακός παράγοντας του τόπου θα έχει τη δυνατότητα να συγκαλεί με πρωτοβουλία του το Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών, να ορίζει τους προέδρους των Ανεξαρτήτων Αρχών από κατάλογο που θα προτείνει η Βουλή και να κινεί τη διαδικασία δικαστικού ελέγχου της συνταγματικότητας ενός νομοσχεδίου. Επίσης,αποσαφηνίζεται ώστε να ασκείται στην πράξη, η δυνατότητα αναπομπής ψηφισθέντων νομοσχεδίων.

Όσον αφορά στον τρόπο εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας, στην Επιτροπή επιμένουν ότι εκλέγεται από τη Βουλή, ξεκαθαρίζοντας πάντως ότι η εκλογή του δεν μπορείνα χρησιμοποιείται για την προσφυγή σε πρόωρες κάλπες. Αντίθετα, περιγράφεται η εκλογή του εφόσον εξασφαλίσει ψήφους των 2/3 στην πρώτη ψηφοφορία, των 3/5 τωνβουλευτών στη δεύτερη και 160 ψήφους στην τρίτη. Σε περίπτωση αδυναμίας εκλογής του παρατείνεται αυτομάτως κατά έναν χρόνο η θητεία του εν ενεργεία Προέδρου για να μη διαλυθεί η Βουλή.

Με την κυβέρνηση να εκλέγεται για τέσσερα χρόνια, προβλέπεται ότι σε περίπτωσηπροκήρυξης πρόωρων εκλογών, η κυβέρνηση εκλέγεται για τον χρόνο ως τησυμπλήρωση της προηγούμενης τετραετίας. Για τη διάλυση της Βουλής μάλιστααπαιτείται πλειοψηφία 3/5 της Βουλής, προκειμένου να αποφεύγεται η καταχρηστικήεπίκληση του ‘εθνικού θέματος εξαιρετικής σημασίας’, κάθε φορά που η κυβέρνησηκρίνει σκόπιμη για την ίδια την άμεση προσφυγή στις κάλπες. Αντιστοίχως, ηΒουλή μπορεί με απόφαση της πλειοψηφίας του όλου αριθμού των βουλευτών νααποσύρει την εμπιστοσύνη της από την κυβέρνηση και να προτείνει νέο πρωθυπουργό.Η πρόταση δυσπιστίας πάντως, απαιτείται να υποβληθεί από τουλάχιστον το 1/5 των βουλευτών.

Στο πόρισμα της Επιτροπής προβλέπεται ακόμα η δυνατότητα αποκλεισμού από τιςεκλογές της Χρυσής Αυγής, καθώς γίνεται αναφορά στη δυνατότητα του Δικαστηρίουπου είναι αρμόδιο για την ανακήρυξη των συνδυασμών, να απαγορεύσει τη συμμετοχήστις εκλογές κόμματος «το οποίο λειτουργεί ως παραστρατιωτική οργάνωση,προβαίνει σε αντιποίηση αρχής και η ηγεσία του παροτρύνει συστηματικά ήανέχεται τη χρήση βίας».

Ζητείταιακόμα η κατάργηση προνομίων του πολιτικού συστήματος, μέσω αναθεώρησης τουνόμου περί ευθύνης υπουργών και του άρθρου 62 που παρέχει ασυλία στουςβουλευτές. Δίνεται στη Βουλή η δυνατότητα αναθεώρησης άρθρων του Συντάγματος μεπλειοψηφία 3/5 και ζητείται η αναθεώρηση του άρθρου 16 ώστε να δίνεται ηδυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων, με διαδικασίες πάντως αυστηρήςπιστοποίησης.

Στην παράγραφο για τις σχέσεις Εκκλησίας-Κράτους, κατατίθενται δύο εναλλακτικές προτάσεις. Στημία υποστηρίζεται η ουσιαστική και ειλικρινής επαναπαλαίωση των σχέσεων Κράτους-Εκκλησίας, ώστε να προσδιορίζεται και να αποσαφηνίζεται ο διακριτός ρόλος της Εκκλησίας, με κατάργηση προνομίων και εισαγωγή κανόνων για δίκαιηφορολόγηση και αποτελεσματική αξιοποίηση της εκκλησιαστικής και μοναστικήςπεριουσίας, στο πλαίσιο ενός στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη. Στην άλλη, η οριοθέτηση των σχέσεων Κράτους-Εκκλησίας θα προβλέπονται από ειδικόνόμο.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.