• Δημοσκόπηση ΠΑΜΑΚ: Μπροστά με 16 μονάδες η ΝΔ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Do you speak Greek?

Με το πρώτο «κλικ» την ερωτεύτηκαν. Άντρες και γυναίκες από κάθε γωνιά της γης όργωσαν με το φακό τους την Ελλάδα του χθες .

Μετά τον πόλεμο και ενώ η χώρα μας προσπαθούσε να μαζέψει τα συντρίμμια της, άρχισαν να φτάνουν οι πρώτοι τουρίστες .

Η πάμφτωχη Ελλάδα του '50 και του '60 ήταν ένας τόπος ακατέργαστης ομορφιάς για τους Ευρωπαίους και Αμερικανούς τουρίστες.

Γενιές ολόκληρες αρχαιολόγων, φωτογράφων , φοιτητών ,ταξιδευτών φωτογράφισαν μια χώρα τόσο ιδιόμορφη και τόσο διαφορετική που σε παρότρυνε να την γνωρίσεις καλύτερα.

Παρόλο που ελάχιστοι ντόπιοι γνώριζαν αγγλικά, οι τουρίστες αποτύπωσαν με τον πιο ποικιλότροπο τρόπο την Ελληνική φιλοξενία.

Ο μύθος του Ζορμπά έγραψε τη δική του μυθολογία και η φιγούρα του Άντονι Κουίν αποτυπώθηκε σε χιλιόμετρα φιλμ.

Από την Άνοιξη ως το Φθινόπωρο τα σοκάκια της Πλάκας κατακλύζονταν από ογκώδη τριπόδια και ταλαιπωρημένους φωτογράφους που περίμεναν υπομονετικά να αρχίσει να ξεπροβάλλει ο ήλιος για να αποτυπώσουν τον Ιερό Βράχο μέσα στο μαλακό ροζ σύννεφο της αυγής.

Το εκτυφλωτικό και σκληρό φως της μέρας ήταν μια επώδυνη δοκιμασία ακόμη και για τους επαγγελματίες φωτογράφους. Ταυτόχρονα, ήταν και πρόκληση . Το σχεδόν «καμένο» ελληνικό τοπίο κατάφερε να δεσπόζει στις καλύτερες γκαλερί του κόσμου.

Τα ελληνοπρεπή κάδρα γίνονται μόδα στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο . To γνωστό σλόγκαν του ΕΟΤ ,«η Ελλάδα του μύθου και της μαγείας», ήρθε μάλλον καθυστερημένα αν αναλογιστεί κανείς ότι ήδη από το 1957 το National Geographic έκανε συχνά «περιοδείες» τόσο στην ηπειρωτική όσο και την νησιώτικη Ελλάδα.

Θήρα 1955. Το πλοίο «Αιγαίο» ρίχνει άγκυρα στο λιμάνι των Φηρών. Σε πρώτο πλάνο δυο άντρες κάθονται και πίνουν καφέ αγναντεύοντας το πέλαγος.

Ο Αμερικανός Ρόμπερτ Μακ Κέιμπ αποθανάτισε τα νησιά , την ηπειρωτική Ελλάδα αλλά και σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους, από την Ακρόπολη ως τη Δήλο και τη Σαντορίνη .

Η πρωτοπόρος Νέλλυ αποτυπώνει το «γυμνό σώμα» της Σαντορίνης σε διαφορετικές στιγμές της μέρας και με διαφορετικό φως, χρησιμοποιώντας τη θρυλική Leica και οδηγώντας την τέχνη της σε πειραματικά και γοητευτικά μονοπάτια.

Παλεύοντας με ανυπέρβλητες τεχνικές δυσκολίες, η τολμηρή και επίμονη μικρασιάτικα Νέλλυ κατάφερε να τιθασεύσει το ελληνικό φως και να μας δώσει τις μοναδικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες της Σαντορίνης τη δεκαετία 1925-30.

Τι τράβηξε τους επισκέπτες στην χώρα μας;

Για τους περισσότερους τουρίστες της δεκαετίας 1950-60 η Ελλάδα ήταν μια ενδιάμεση στάση.

«Σκοπεύαμε να μείνουμε ένα διήμερο στην Αθήνα για να επισκεφτούμε τους αρχαιολογικούς χώρας και μετά μια βδομάδα στις Κυκλάδες», μου λέει ο Τσάρλι και η γυναίκα του μου δείχνει τις φωτογραφίες που τράβηξαν εν πλω , τον Αύγουστο του 1979.

Απολαμβάνοντας ένα ποτήρι λευκό κρασί η Ελέιν από τη Νέα Υόρκη και ο Σκωτσέζος Τσάρλι μιλάνε για τη χώρα που έμελλε να γίνει δεύτερη πατρίδα τους. Έφτασαν στην Πλάκα, ένα ανοιξιάτικο βράδυ και έμειναν σε μια γειτονιά που μύριζε γιασεμί και καλοσύνη.

Το ζευγάρι τριγύριζε στα σοκάκια της Αθήνας με μια χειροκίνητη Canon και έναν πρόθυμο οδηγό ταξί που κάθε λίγο και λιγάκι έκανε την ίδια ερώτηση: Do you speak Greek?

Το βλέμμα της Ελέιν ζωντανεύει καθώς μιλάει για την «ανακάλυψη» της Ελλάδας.

Τι ήταν εκείνο που την «τράβηξε» στην Ελλάδα;

Η Ελέιν αγάπησε την χώρα μας και επέλεξε να ριζώσει στον τόπο μας γοητευμένη όχι μόνο από την ομορφιά του ελληνικού τοπίου και το ατέλειωτο ελληνικό καλοκαίρι αλλά κυρίως από την ιστορία, τις παραδόσεις, τις μυρωδιές και τους ανθρώπους .

Ο Τσάρλι είχε πολλές αναμνήσεις ως παιδί από τις καλοκαιρινές διακοπές στην Κρήτη. Ο σκωτσέζος συνονόματος, παππούς του είχε πολεμήσει μαζί με τους Κρητικούς εναντίον των Ναζί.

Όταν τελείωσε ο πόλεμος , ο Τσάρλι αγόρασε ένα σπίτι στα Σφακιά για να μην αποχωριστεί τους φίλους που είχε κάνει στο νησί.

Την αγάπη του για την Κρήτη την μετέδωσε στα παιδιά και τα εγγόνια του.

«Μ’αρέσει ο Ζορμπάς» , λέει ο Χανς από το Στρασβούργο , ηθοποιός, παντρεμένος με την Χριστίνα, Ελληνίδα δεύτερης γενιάς. Το ζευγάρι όργωσε την ενδοχώρα με ένα παλιό τζιπάκι το καλοκαίρι πριν τους Ολυμπιακούς αγώνες.

Έμειναν ένα ολόκληρο μήνα στην Πελοπόννησο κολυμπώντας στις μοναδικής ομορφιάς παραλίες της, δοκιμάζοντας την τοπική κουζίνα και αποθανατίζοντας τις στιγμές με την βιντεοκάμερα.

Η Ελλάδα λάμπει κάτω από τον δυνατό ήλιο. Όσες φορές και όσους ταξιδιώτες να ρωτήσεις τι ήταν εκείνο που τους γοήτευσε εξαρχής στην Ελλάδα θα σουν πουν ότι «πουθενά» στον κόσμο δεν υπάρχει ο συνδυασμός τοπίου και ψυχής.

Το μυθικό και διαχρονικό , «στάσου, μύγδαλα, στάσου μύγδαλα» που φωνάζει ο βοσκός Βόγλης στην κατάξανθη Άναμπελ αποτυπώνει και σφραγίζει το διαχρονικό ελληνικό καλοκαίρι.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.