ΕΛΛΑΔΑ

Εγκαινιάστηκε το Μουσείο Αργυροτεχνίας Ιωαννίνων

Ένας ιστορικός χώρος, που ήταν ξεχασμένος αποκτά και πάλι ζωή μέσα από την πρωτοβουλία του Πολιτιστικού Ιδρύματος του ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) και της προέδρου του κ. Σοφίας Στάικου...
giannena-mouseio

Το 9ο Μουσείο του ΠΙΟΠ, το Μουσείο Αργυροτεχνίας, εγκαινίασε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κ. Προκόπης Παυλόπουλος ο οποίος στην ομιλία του τόνισε ότι «η Ελλάδα είναι πνεύμα και Πολιτισμός» συγχαίροντας τη δράση του πολιτιστικού ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς αλλά και της κ. Στάικου προσωπικά. Στην τελετή των χοροστάτησε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος. Την Κυβέρνηση εκπροσώπησε η κ. Όλγα Γεροβασίλη ενώ παραβρέθηκαν, ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας, ο πρώην πρόεδρος της ΝΔ Αντώνης Σαμαράς, ο επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρος Θεοδωράκης, ευρωβουλευτές, βουλευτές κομμάτων και άλλες προσωπικότητες.

giannena-mouseio2

ΙΩΑΝΝΙΝΑ Π. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΡΓΥΡΟΤΕΧΝΙΑΣ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΙΩΑΝΝΙΝΑ Π. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΡΓΥΡΟΤΕΧΝΙΑΣ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ioa5 ioa6 ioa7

Το Μουσείο Αργυροτεχνίας βρίσκεται στο Κάστρο Ιωαννίνων, και συγκεκριμένα στον δυτικό προμαχώνα της νοτιανατολικής ακρόπολης (Ιτς Καλέ). Καταλαμβάνει τις δύο στάθμες του προμαχώνα, καθώς και το κτίσμα των παλαιών μαγειρείων που εφάπτεται σε αυτόν. Το αναξιοποίητο μέχρι σήμερα τμήμα του Κάστρου αναμορφώθηκε με υποδειγματικό τρόπο από το Ομιλο Πειραιώς προκειμένου να φιλοξενήσει τη μόνιμη έκθεση του Μουσείου.

Το Μουσείο αποτελεί πρότυπο συνεργασίας μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, καθώς στεγάζεται σε χώρους που έχουν παραχωρηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού με προγραμματική σύμβαση. Επίσης, οι εργασίες αποκατάστασης βασίστηκαν σε εγκεκριμένες μελέτες και υλοποιήθηκαν σε στενή συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων.

Πρόκειται για τεχνολογικό μουσείο, καθώς πραγματεύεται την τεχνολογία της αργυροχοΐας κατά την προβιομηχανική περίοδο, αλλά ταυτόχρονα και για περιφερειακό μουσείο, με την έννοια ότι εστιάζει στην ιστορία της αργυροχοΐας στην περιοχή της Ηπείρου. Χρονικά, η μόνιμη έκθεση του Μουσείου καλύπτει τη μεταβυζαντινή περίοδο από τον 15ο αιώνα και έπειτα, χωρίς να λείπουν και οι αναφορές σε ακόμα παλαιότερες εποχές.

Σκοπός του Μουσείου Αργυροτεχνίας είναι η διάσωση της γνώσης για την ηπειρώτικη αργυροτεχνία, η διάχυση πληροφοριών στο ευρύ κοινό σχετικά με την τεχνολογία της, καθώς και η σύνδεση αυτής της τεχνολογίας με τα κοινωνικά χαρακτηριστικά της εποχής στην οποία αναπτύχθηκε και άκμασε. Δίνοντας έμφαση στην περιοχή των Ιωαννίνων και της Ηπείρου, αναδεικνύονται τα κοινωνικά- οικονομικά συμφραζόμενα στα οποία αναπτύχθηκαν και εξελίχθηκαν τα τοπικά εργαστήρια αργυροτεχνίας, που επέδρασαν τόσο στην οικονομία όσο και στην πολιτισμική ταυτότητα της περιοχής.

Άποψη της μόνιμης έκθεσης, Εισαγωγή στην Ηπειρώτικη Αργυροτεχνία

Άποψη της μόνιμης έκθεσης, Τα μεταλλεία αργύρου

Στην είσοδο του Μουσείου, ο ήχος του σφυριού όπως δουλεύει για τη φιλοτέχνηση ενός αργυρού αντικειμένου, μεταφέρει νοερά τον επισκέπτη στο εργαστήρι του αργυροτεχνίτη. Αμέσως μετά, η χαρακτηριστική αργυρή κανδήλα «φωτίζει» ερωτήματα που βρίσκουν απάντηση καθώς αναπτύσσονται οι θεματικές ενότητες της έκθεσης. Ξεδιπλώνεται το χρονικό και τοπικό πλαίσιο της ηπειρώτικης αργυροτεχνίας, παρουσιάζεται η πρώτη ύλη, επεξηγούνται οι τρόποι επεξεργασίας και μεταποίησής της. Με τη βοήθεια ποικίλων εποπτικών μέσων, ο επισκέπτης ανακαλύπτει βασικές παραδοσιακές τεχνικές μορφοποίησης και διακόσμησης αργυρών αντικειμένων (σφυρηλάτηση, χύτευση, συρματερή, σαβάτι, ανάγλυφο), μαθαίνοντας για τα στάδια που περιλαμβάνει κάθε τεχνική μέχρι τη δημιουργία του τελικού προϊόντος. Παράλληλα, γίνεται ξεχωριστή αναφορά σε Ηπειρώτες τεχνίτες αλλά και σε παραγγελιοδότες, ενώ παρουσιάζεται και η ηπειρώτικη αργυροχοΐα και τεχνοτροπία κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα.

Άποψη της μόνιμης έκθεσης, Το άνοιγμα του φύλλου

Άποψη της μόνιμης έκθεσης, Η σφυρηλάτηση

Στο δεύτερο επίπεδο του προμαχώνα, η μόνιμη έκθεση περιλαμβάνει τη συλλογή χαρακτηριστικών έργων ηπειρώτικης αργυροχοΐας, με αντικείμενα από τον 18ο έως τον 20ό αιώνα. Ηπειρώτικα αργυρά κομψοτεχνήματα με περίτεχνες λεπτομέρειες, κοσμήματα, ασημικά του σπιτιού, προσωπικά είδη, όπλα και πολεμική εξάρτυση, είναι μερικά από τα αντικείμενα της συλλογής. Παράλληλα, ο επισκέπτης αντιλαμβάνεται τον χαρακτήρα και τον λειτουργικό ρόλο των αργυρών αντικειμένων αλλά και τη συμβολική ισχύ τους, καθώς τα έργα αργυροχρυσοχοΐας αποτελούν διαχρονικά σύμβολο κύρους, οικονομικής ευμάρειας και κοινωνικής καταξίωσης.

Άποψη της μόνιμης έκθεσης, Η εργασία του χρυσικού

Στο Μουσείο, εκτός από τη συλλογή των αργυρών αντικειμένων και το επεξηγηματικό οπτικοακουστικό υλικό που τη συνοδεύει, υπάρχει αναφορά στη σύγχρονη αργυροτεχνία με δείγματα από τη δουλειά αργυροχόων που δραστηριοποιούνται σήμερα στην ευρύτερη περιοχή, συνεχίζοντας μια παράδοση αιώνων.

Στην επιβλητική ατμόσφαιρα του Κάστρου, τα αντικείμενα της μόνιμης έκθεσης, οι πολυμεσικές εφαρμογές, το αρχειακό φωτογραφικό υλικό, οι οπτικοακουστικές παραγωγές, συνιστούν τα ποικίλα εκθεσιακά «εργαλεία» μέσω των οποίων ο επισκέπτης αντιλαμβάνεται τον ρόλο της αργυροτεχνίας στη διαμόρφωση της ταυτότητας της ευρύτερης περιοχής, αλλά και τη σημασία της για την παραγωγική ιστορία της χώρας μας.

Άποψη της μόνιμης έκθεσης, Συλλογή έργων Ηπειρώτικης Αργυροχρυσοχοΐας, 18ος– 20ός αιώνας

Η μόνιμη έκθεση διαρθρώνεται ως εξής:

Επίπεδο 1
Εισαγωγή στην ηπειρώτικη αργυροτεχνία

  • Πού και πότε;

Τα κέντρα αργυροτεχνίας | Οι τεχνίτες |  Τα έργα

  • Από τι υλικό;

Τα μεταλλεία αργύρου | Η ανακύκλωση της πρώτης ύλης

  • Πώς;

Το άνοιγμα του φύλλου | Η σφυρηλάτηση |  Η χύτευση στο χώμα | Το εργαστήριο του αργυροχόου |  Ένα γιαννιώτικο εργαστήριο του 20ού αιώνα | Το καμίνι στη μεταλλοτεχνία  | Η συρματερή τεχνική | Η εργασία του χρυσικού | Το σαβάτι | Το ανάγλυφο

  • Για ποιον;

Οι πελάτες |  Η Εκκλησία ως παραγγελιοδότης

  • Από ποιον;

Οι τεχνίτες τον 19ο αιώνα | Οι τεχνίτες τον 20ό αιώνα

Επίπεδο 2

  • Συλλογή έργων ηπειρώτικης αργυροχρυσοχοΐας, 18ος-20ός αιώνας
  • Η σημασία του αργυρού αντικειμένου
  • Η σύγχρονη παραγωγή
  • Το μνημείο

Το μνημείο και η εποχή του |  Η αποκατάσταση |  Η απόδοση νέας χρήσης

Το Μουσείο Αργυροτεχνίας διαθέτει, επίσης, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, καθώς και χώρο για την υλοποίηση εκπαιδευτικών παιχνιδιών και προγραμμάτων. Στόχος του είναι να διασυνδεθεί στενά με την τοπική κοινωνία, μεταξύ άλλων και μέσω  ποικίλων εκπαιδευτικών και πολιτιστικών δράσεων για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής αλλά και τους επισκέπτες του.

Χώρος εκπαιδευτικών παιχνιδιών

Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων

Το Μουσείο Αργυροτεχνίας δημιουργήθηκε από το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, το οποίο έχει και την ευθύνη της λειτουργίας του. Το έργο εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα» ΕΠΑΝ ΙΙ, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013, και συγχρηματοδοτήθηκε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.

 

3 αναγνώστες σχολίασαν

Συμμετοχή στην συζήτηση
  1. ΙΒΑΝ 12:22 25/09/2016

    ΕΔΩ!!! η Ελλάδα καίγεται και τα μου@@@@@@@α χτενίζονται!!!

  2. ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΚΑΡΟΛΕ ΠΑΠΟΥΛΙΑ !
    ΤΣΙΠΡΑΣ,ΠΑΚΗΣ ΚΑΙ ΚΑΜΕΝΟΣ ΕΝΤΕΛΩΣ, ΤΑ ΠΙΡΑΝΧΑΣ ΤΩΝ ΘΕΣΜΩΝ???

    Γράφει ο Ν Βράχος
    Είμαστε λαός τελικά, αφελής και κουτοπόνηρος. Ένας λαός που μυρίζει ακόμη ‘’προζύμι’’ και δεν έχει μπει στο φούρνο της κοινωνικής και ιδεολογικής αποκρυστάλλωσης. Είμαστε ακόμα, ένας λαός ‘’σαρδέλες’’ που προ του κινδύνου, κρυβόμαστε η μία πίσω από την άλλη, μέχρι κάποιος θηρευτής να φάει μέχρι να χορτάσει, έχοντας σχεδόν αδειάσει το κοπάδι.
    Ένας λαό που θυμάται μόνο όσα δεν τον ‘’ενοχλούν’’ ατομικά, και πέφτει εύκολα στην παγίδα ή στο λάκκο, που επί τέσσερα χρόνια σκάβει για τους επίορκους και άχρηστους πολιτικούς που ο ΙΔΙΟΣ ψηφίζει, αν και η επιλογή ανήκει στους επικυρίαρχους.

    Πήγε ο Αλέκος με το τζίν,
    στη γιορτή της δημοκρατίας στο προεδρικό μέγαρο για να μας ‘’δείξει’’ ότι είναι ..μεγάλος. Προσέβαλε θεσμούς και πρόσωπα, προκειμένου να ικανοποιήσει την δίψα των κενόδοξων και απατηλών ηχοληπτών του περίγυρου της κομματικής του άγνοιας και ανικανότητας.

    Έδωσε ο Καμένος εντελώς ,
    το ‘’non paper’’ στον πρόεδρο της δημοκρατίας και ύστερα το διέψευσε προσπαθώντας να ‘’αποδείξει’’ πόσο ηλίθιος και πόσο πολιτικό γαϊδούρι, είναι αφού μπορεί να ‘’κτυπήσει’’ και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ‘’άμα λάχει ναούμε’’?

    Μας ‘’έφταιγε’’ ο Κάρολος Παπούλιας, που άκουσε τα μύρια όσα από ερυθρές και μαύρες ταξιαρχίες της απάτης, της διαπλοκής και των εμφυλιακών καταλοίπων.
    Μας έφταιγε ο Κάρολος Παπούλιας, γιατί ΠΟΤΕ του δεν προσέβαλε και ποτέ του δεν έδωσε δικαίωμα σε κανένα. Ήταν ένας απλός πρόεδρος χωρίς φανφάρες και ‘’πιρτσίνια’’. Λογικός , ήρεμος, χαμογελαστός, είχε πάντα μια καλή κουβέντα και μια σοβαρή συμβουλή για τον καθένα.
    Έτσι λοιπόν, χωρίς να φταίει σε τίποτα, σήκωσε κι αυτός ο ήρεμος πατριώτης, ένα μεγάλο βάρος , χωρίς κανένα λόγο, της εγκληματικής –δολοφονικής Καραμανλικής απόπειρας για μια νέα γενοκτονία ‘’ Νέας Σμύρνης’’ .
    Έφταιγε ο Πρόεδρος Κάρολος Παπούλιας για τις εγκληματικές ενέργειες της Καραμανλίτικης συμμορίας των ΚαΜένων, των Βλαμμένων και των πουλημένων.
    Ωριμάσαμε στην βρωμιά , στη συκοφαντία, στην καταστροφή και αντί να κάνουμε μια ‘’κάθαρση’’ ή και μια εκκαθάριση, ψηφίσαμε και επιλέξαμε τους θύτες μας ως αυριανούς σωτήρες μας.
    Βάλαμε στη θέση του Προέδρου, το πιο απεχθές, το πιο εμπαθές, το πιο κομματικά άρρωστο πρόσωπο, τον χειρότερο Έλληνα πολιτικό , τον πιο αποτυχημένο εκφραστή της νεοελληνικής φιλοσοφίας και παρουσίας.
    Βάλαμε σαν πρόεδρο δημοκρατίας το ‘’ΑΠΟΛΥΤΟ ΜΗΔΕΝ’’ της πολιτικής και της ηθικής μας ντομπροσύνης.

    *Πάμε στην Ευρώπη αιτώντας και επαιτώντας χρήματα για να ‘’βγάλουμε’’ τη χρονιά μας, ώστε να μην πεινάσουμε και νομίζουμε ότι οι …κουτόφραγκοι δεν ξέρουν τι ακριβώς συμβαίνει και τι λέμε για αυτούς?.

    *Πάμε αιτώντας και επαιτώντας άμεσες και μεσοπρόθεσμες λύσεις για να μη βουλιάξουμε εντελώς, αφού το χρέος μας είναι ..αμέτρητο και απειλούμε και προειδοποιούμε ενώ αυτοί μας ακούν και …ξύνονται.

    *Πάμε έχοντας δημιουργήσει στο εσωτερικό μας μία ΑΘΛΙΑ προβοκατόρικη και εμφύλια ‘’έφεση’’, ανάμεσα σε όλα τα πολιτικά και κοινωνικά στρώματα.

    * Σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ και οι άλλοι, όπως χθές ο Σαμαράς, έχουν δημιουργήσει την ψευδαίσθηση της κατάληψης της εξουσίας ‘’ΜΕ ΤΟ ΤΣΑΜΠΟΥΚΑ ΜΑΣ’’ όποτε θέλουμε και χωρίς να ρωτήσουμε κανέναν.

    ** Ποιος εγγυάται στον κ. Τσίπρα ,ότι ‘’αύριο’’, ο κύκλος της ..εξουσίας δεν θα στραφεί εναντίον του, αφού είτε πετύχει κάτι, είτε και πιο πιθανό αποτύχει όπως ο Σαμαράς, θα έχει σαν αποτέλεσμα να υποστεί και να δρέψει τους καρπούς των όσων έσπειρε τόσα χρόνια?

    *ΑΡΑ !!! με λίγα λόγια και η απόπειρα ‘’σωτηρίας’’ μέσω Τσίπρα ,
    είναι καμένη, όπως Καμμένος είναι και ο ακροδεξιός συνεργάτης του που είναι τόσο πολιτικά και πνευματικά ΚΑΜΕΝΟΣ! ώστε η παρουσία του και μόνο δίπλα στον Τσίπρα και στο..Λαφαζάνη, να αποτελεί ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ αποτυχίας και διάσπασης.

    *Ο Καμένος εντελώς, δεν μπορεί να συνεργαστεί ούτε με το..σώβρακό του, θα συνεργαστεί με τους αριστερούς ‘’προτεστάντες’’ της αντιχριστιανικής πεποίθησης και έκφρασης?

  3. ΠΟΙΟΣ ΣΥΓΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΗΝ ΕΣΧΑΤΗ ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΑΛΕΞΗ?

    Παυλόπουλοι, ΚαΜένοι, καλόγηροι,- μας κατέστρεψαν !!!
    * Πάνε τα δομημένα ομόλογα,
    *πάνε οι ακτοπλοϊκές μίζες Παυλίδη,
    * πάνε οι offshore Βουλγαράκη, που ήταν νόμιμες και ηθικές,
    *οι ανταλλαγές με τον Εφραίμ, φιλέτων ακίνητων του Δημοσίου με το νερό και τα ψαρια της Βιστωνίδας στο σκάνδαλο Βατοπεδίου,
    * οι απαγωγές των Πακιστανών,
    * το Σινούκ,
    *ο Ζαχόπουλος,
    *ο Βαρθολομαίος,
    *ο Χούπης,
    *οι στημένοι διαγωνισμοί και εκατοντάδες χιλιάδες προσλήψεις των δικών τους παιδιών με την καθιέρωση της συνέντευξης και την ουσιαστική κατάργηση του ΑΣΕΠ,
    *οι κουμπάροι Πανάγοι και σια,
    * η απογραφή,
    *η επιτήρηση,
    *η κουτοπόνηρη αύξηση του ΑΕΠ κατά 27% μέσω πορνείας και λαθρεμπορίου,
    * τα κρυφά ομόλογα, τα κρυφά δάνεια από την J.P MORGAN,
    *τα γκόλντεν μπόϋς,
    *τα ψευδή στοιχεία στη Γιούροστατ,
    * το κλείσιμο της Βουλής για να παραγραφούν τα αίσχη τους.
    Ξεχάστηκε ο διπλασιασμός του χρέους και η εκτόξευση του ελλείμματος στα ύψη σε πεντέμισι μόλις χρόνια.
    Ξεχάστηκαν όλα τα απίθανα και πρωτόγνωρα σκάνδαλα της Δεξιάς και έμεινε να φταίει ένας και μοναδικός.
    Ο Γιώργος Παπανδρέου.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.