ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Προχωρά με εξωστρέφεια

Η ΚΟΑ εγκαινιάζει την Ακαδημία Νέων Μουσικών

«Πολυχρωμία» είναι η λέξη-κλειδί που επέλεξε ο διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Στέφανος Τσιαλής, για να δώσει το στίγμα της νέας σεζόν, στην παρουσίαση του προγράμματος, νωρίτερα σήμερα. Κι αυτό επειδή, παρά τις δυσκολίες, η Ορχήστρα εμφανίζεται την καλλιτεχνική περίοδο 2016-17, «πιο πολυδιάστατη από ποτέ, διευρύνοντας τις δραστηριότητές της, τόσο στο καλλιτεχνικό πεδίο, όσο και στον κοινωνικό και εκπαιδευτικό τομέα».

Πρόκειται για μια χρονιά-σταθμό στην ιστορία της ΚΟΑ στο πεδίο των εκπαιδευτικών δράσεων, ανέφερε ο Στ.Τσιαλής, επισημαίνοντας ότι σε λίγες ημέρες αρχίζει και επισήμως η πρώτη χρονιά λειτουργίας της Ακαδημίας Νέων Μουσικών της ΚΟΑ, ένα πολλά υποσχόμενο εκπαιδευτικό πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης μουσικών. Σ’ αυτήν την πρώτη, πιλοτική χρονιά της Ακαδημίας, η ΚΟΑ θα προσφέρει στους 18 υποτρόφους της -οι οποίοι θα επιλεγούν μέσω ακροάσεων περί τα τέλη του μηνός και αφού έχουν καταθέσει αίτηση συμμετοχής μέχρι τις 23 Σεπτεμβρίου- μαθήματα και σεμινάρια για έγχορδα και κρουστά.

Όσο για την επίσημη έναρξη της χειμερινής καλλιτεχνικής περιόδου της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, αυτή θα πραγματοποιηθεί στις 7 Οκτωβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τη συναυλία «Οι Πόλεις της Μουσικής-Λειψία», εγκαινιάζοντας τον κύριο θεματικό κύκλο του φετινού προγραμματισμού («Πόλεις της Μουσικής»), σε εννέα από τα -ιστορικά σημαντικότερα- μουσικά κέντρα του παγκόσμιου χάρτη: Λειψία, Μόσχα, Λονδίνο, Βιέννη, Πράγα, Δρέσδη, Παρίσι, Νέα Υόρκη, αλλά και Κέρκυρα.
Η έξοδος της ΚΟΑ στο εξωτερικό, για πρώτη φορά μετά από χρόνια, θα ξεκινήσει νωρίτερα, στις 28 Σεπτεμβρίου, από την Γάνδη. Η Ορχήστρα, ανταποκρινόμενη στην πρόσκληση του φεστιβάλ της Φλάνδρας, επιλέγει να ερμηνεύσει εμβληματικά έργα των Νίκου Σκαλκώτα και Μίκη Θεοδωράκη, αλλά και Μπετόβεν και Γκέρσουιν, συμπράττοντας με τον πολυβραβευμένο Βούλγαρο πιανίστα, Εβγκένι Μποζάνοφ.

«Ο Μποζάνοφ είναι μία από τις διεθνούς αναγνώρισης προσωπικότητες της μουσικής, με την οποία συνεργάζεται εφέτος η ΚΟΑ Μπορούμε ν’ απαριθμήσουμε και αρκετές ακόμα, αναλόγου κύρους προσωπικότητες, προτάσσοντας με χαρά και υπερηφάνεια τον μείζονα Έλληνα μουσικό Λεωνίδα Καβάκο, ο οποίος θα διευθύνει την Ορχήστρα για πρώτη φορά, τον Οκτώβριο, στο Μέγαρο Χορού της Καλαμάτας. Στη συναυλία, ο Καβάκος θα έχει διττή αποστολή, αφού θα έχει τη μουσική διεύθυνση, αλλά θα είναι και σολίστ μαζί με τον σπουδαίο Roman Simovic, εξάρχοντα της Συμφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου, στο Διπλό κοντσέρτο για βιολί του Γ.Σ.Μπαχ», σημείωσε ο κ. Τσιαλής προσδοκώντας «αυτή η συνεργασία να αποτελέσει την αφετηρία μιας τακτικότερης επαφής της ΚΟΑ με το Λεωνίδα Καβάκο».

Ερμηνεύτρια και συνθέτρια, η διεθνώς αναγνωρισμένη στον χώρο της world music είναι και η Buika, με την οποία θα συμπράξει η Ορχήστρα την ερχόμενη Τρίτη, 20 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο. Όσο για τις άλλες περιπτώσεις ξένων αρχιμουσικών και σολίστ που θα συναντήσει το κοινό στη φετινή ατζέντα της Ορχήστρας, ενδεικτικά αναφέρουμε τον Γερμανό μαέστρο και παιδαγωγό, Κρίστοφ Πόπεν κι ακόμα, τον Ιάπωνα αρχιμουσικό Κίμπο Ισίι, τον Ισραηλινό Γιόαβ Τάλμι, τον Ιταλό Τζανκάρλο Αντρέττα, τον Σλοβένο Ούρος Λάγιοβιτς κ.ά.

Και από σολίστ, τους Αλεξέι Στάντλερ (τσέλο), Λίνους Ροτ (βιολί), Τιερύ Εσκές (εκκλησιαστικό όργανο), Τιάνγουα Γιανγκ (βιολί) κ.ά.

Παράλληλα, η ΚΟΑ συμμετέχει το 2017 στο έτος «Σπύρου Σαμάρα» και στις εκδηλώσεις που διοργανώνονται με αφορμή την 100ή επέτειο θανάτου του κορυφαίου συνθέτη της Επτανησιακής Σχολής, ερμηνεύοντας τον Μάιο την όπερά του «Δεσποινίς ντε Μπελ-Ιλ», έργο του 1905.
Θα ερμηνεύσει όμως κι άλλα έργα σημαντικών Ελλήνων συνθετών, σε πρώτη παγκόσμια ή ελληνική εκτέλεση. Όπως μας ενημέρωσε ο διευθυντής της ΚΟΑ «θ’ ακούσουμε για πρώτη φορά παγκοσμίως τη

Συμφωνική Σουίτα από τη «Φόνισσα» του Γιώργου Κουμεντάκη και σε πρώτη ελληνική εκτέλεση το «Πρελούδιο και φούγκα σε σι ελάσσονα» του Μπαχ, σε διασκευή Δημήτρη Μητρόπουλου, όπως και το βαλς «Εορταστικοί χαιρετισμοί», τού λησμονημένου σήμερα, Θεμιστοκλή Μεταξά, του οποίου όμως τα βαλς παίζονταν από την ορχήστρα του μεγάλου Γιόχαν Στράους, ενώ έργα των κορυφαίων Ελλήνων συνθετών, Νίκου Σκαλκώτα, Γιάννη Κωνσταντινίδη και Μίκη Θεοδωράκη θα ερμηνεύσει η Ορχήστρα στη συναυλία που θα δώσει το Νοέμβριο, με αφορμή την 100ή επέτειο από την ίδρυση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Επίσης, η ΚΟΑ θα συνεργαστεί και με πολλούς σημαντικούς Έλληνες σολίστ. Πέρα από τους καταξιωμένους καλλιτέχνες, Δημήτρη Τουφεξή, Δόμνα Ευνουχίδου, Θεόδωρο Κερκέζο, θα υποδεχτεί και πολύ ταλαντούχους, νέους σολίστ, όπως η Θεοδοσία Ντόκου και η Αλεξία Μουζά, καθώς και μουσικούς που προέρχονται από τους δικούς της κόλπους, όπως τη Χριστίνα Παντελίδου και ο Γιάννης Τσιτσελίκης.

Ως προς τους θεματικούς κύκλους των τακτικών συναυλιών, συνεχίζεται ο Κύκλος Μάλερ και επανέρχεται η λογική των συναυλιών «για νέους από 8 έως 108 ετών» με τον Ευρωπαίο μετρ της διεύθυνσης κινηματογραφικής μουσικής και αγαπημένο πια του αθηναϊκού κοινού, Φρανκ Στρόμπελ, ν’ αναμετράται με το κλασικό αριστούργημα του βωβού γερμανικού εξπρεσιονισμού «Μετρόπολις» του Φριτς Λανγκ και με τη μουσική του Γκότφρηντ Χούπερτς. Επίσης, επανέρχεται ο Κύκλος Μουσικής Δωματίου «Μουσικοί Περίπατοι στα Μουσεία», ενώ ξεχωριστή περίπτωση αποτελεί η συναυλία που θα δώσει η Κ.Ο.Α. στις 2 Οκτωβρίου, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για τα 150 του χρόνια.
Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δράσεων της ΚΟΑ, πέρα από την έναρξη λειτουργίας της Ακαδημίας, θα συνεχιστούν κι εφέτος οι καθιερωμένες δράσεις: Ανοιχτές Δοκιμές, Εισαγωγικές Ομιλίες, Δικαίωμα στη Μουσική, Εργαστήριο για χάλκινα πνευστά, Άγονη Γραμμή Γόνιμη και βέβαια το (Επι)μένονας Αιγαίο.

Στο μεταξύ, η νέα καλλιτεχνική περίοδος βρίσκει την ΚΟΑ με μια σημαντική θεσμική αλλαγή: Για πρώτη φορά στην ιστορία της Ορχήστρας εκπρόσωπος των μουσικών συμμετέχει στο Δ.Σ. του Ειδικού Ταμείου Οργάνωσης Συναυλιών (Ε.Τ.Ο.Σ.) με υπουργική απόφαση. Προηγήθηκε η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και ακολούθησε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.

Επιθυμία του Συλλόγου Μουσικών Υπαλλήλων της ΚΟΑ (ΣΜΥΚΟΑ) είναι η δια νόμου θεσμοθέτηση αυτής της εκπροσώπησης.

Ειδική αναφορά κάνει ο ΣΜΥΚΟΑ «στην αναγκαιότητα ειδικού μισθολογίου, καθώς από τους μουσικούς των κρατικών ορχηστρών, απαιτείται αποκλειστική απασχόληση -είναι οι μόνοι λειτουργοί του δημοσίου, που υποχρεούνται στη χρήση ιδίων κεφαλαίων- αφού βασική προϋπόθεση εισαγωγής στις Κρατικές Ορχήστρες είναι ο μουσικός να φέρει δικό του όργανο, πολύ καλής ποιότητας και άριστα συντηρημένο, ενώ η εισαγωγή στην ορχήστρα γίνεται μόνο κατόπιν διαγωνισμού, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Παράλληλα, ένας μουσικός που υπηρετεί σε μια κρατική ορχήστρα, κατά κανόνα συνταξιοδοτείται με τον εισαγωγικό του βαθμό, καθότι δεν υφίσταται το καθεστώς των προαγωγών, η ένταξη των μουσικών σε κατηγορίες εντός της Ορχήστρας έχει να κάνει αποκλειστικά και μόνο με τη θέση και το όργανο και καθόλου με τα χρόνια υπηρεσίας, η εκπαίδευση είναι πολυετής και πανάκριβη, απαιτείται νυχτερινή απασχόληση, καθώς και απασχόληση σε εξαιρέσιμες και αργίες, υπάρχει ασταθές ωράριο απασχόλησης, καθώς και εξαήμερη απασχόληση».

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.