ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Ιστορική αλλαγή του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου»

Τηλε-ανατροπή με υπογραφή ΣΥΡΙΖΑ

Την πόρτα για την πλήρη ανατροπή του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου έτσι όπως το γνωρίζαμε μέχρι σήμερα άνοιξε η κυβέρνηση, μετά την κατάληξη του 70ώρου διαγωνισμού για τις 4 πανελλαδικές τηλεοπτικές άδειες. Πανίσχυροι παράγοντες του χώρου και της… χώρας, που κυριαρχούσαν στον δημόσιο βίο και στα ΜΜΕ για δεκατίες, μένουν πλέον εκτός νυμφώνος, ενώ νέοι «παίκτες» εισέρχονται στο σκηνικό των ΜΜΕ.

Βεβαίως, κατά πολλούς, ο αγώνας για την «επόμενη μέρα» του τηλεοπτικού τοπίου και των ελληνικών ΜΜΕ εν γένει τώρα αρχίζει, αφού εκκρεμούν προσφυγές και η κρίση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τη συνταγματικότητα της δημοπρασίας, ενώ την ίδια στιγμή θεωρείται δεδομένο ότι το σκηνικό στην τηλεόραση προφανώς και θα χρειαστεί αρκετό χρόνο για να σταθεροποιηθεί.

 

Συμπράξεις, συγχωνεύσεις και «ανένδοτος»

Για παράδειγμα, την ώρα που πλέον είναι γνωστοί οι τέσσερις καναλάρχες που θα δικαιούνται πανελλαδικής άδειας για τα επόμενα 12 χρόνια (ΣΚΑΪ-Γιάννης Αλαφούζος, Βλαδίμηρος Καλογρίτσας, ΑΝΤ1-Κυριακού, ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ-Βαγγέλης Μαρινάκης), οι «παλιοί» και οι χαμένοι ουδόλως σκοπεύουν να εγκαταλείψουν τόσο εύκολα το παιχνίδι. Καταρχάς, πριν απ’ όλα, μένει να φανεί αν οι 4 υπερθεματιστές του διαγωνισμού θα… καταφέρουν να περάσουν στον επόμενο γύρο. Αν, δηλαδή, θα καταφέρουν να δικαιολογήσουν την προέλευση των θηριωδών ποσών που προσφέρουν για τις τηλεοπτικές άδειες βάσει των εισοδημάτων, των φορολογημένων οικονομικών δραστηριοτήτων τους και της συνολικής περιουσίας τους. Αν τυχόν κάποιος από τους τέσσερις προσωρινούς πλειοδότες αποδειχθεί ότι δεν μπορεί να τεκμηριώσει τις πηγές των χρημάτων του, τότε θα υπάρξουν νέες ανατροπές και θα αναπτερωθούν οι ελπίδες των δύο επιλαχόντων, ήτοι της εταιρείας Dimera του Ιβάν Σαββίδη, αλλά και του Alpha του Δημήτρη Κοντομηνά.

Ταυτόχρονα, ακόμη κι αν εντός του επόμενου 20ημέρου οι νέοι καναλάρχες καταφέρουν να περάσουν… το τεστ της Εφορίας, είναι προφανές ότι οι παλιοί και οι χαμένοι του διαγωνισμού δε θα έχουν πει την τελευταία τους κουβέντα. Η διεκδίκηση περιφερειακής άδειας, αλλά και το «αντάρτικο» έως ότου η κυβέρνηση αναγκαστεί να τους «κλείσει» και να αναλάβει και το πολιτικό κόστος του «μαύρου» παραμένουν στην φαρέτρα των καναλαρχών που έχασαν στον διαγωνισμό, ενώ ορισμένοι σκέφτονται ήδη και το επόμενο δικαστικό βήμα, στην περίπτωση που το ΣτΕ στα μέσα Οκτωβρίου δικαιώσει (για μία ακόμη φορά…) την κυβέρνηση. Με άλλα λόγια, ιδιοκτήτες των υπαρχόντων σταθμών που δεν κατάφεραν να πάρουν άδεια αναμένεται να ξεκινήσουν κινήσεις για προσφυγή στα ευρωπαϊκά δικαστήρια με ταυτόχρονη κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων προς το ΣτΕ, ζητώντας να μην επιβληθεί «μαύρο» στα κανάλια τους έως ότου τα ευρωπαϊκά δικαστήρια αποφανθούν για την υπόθεσή τους –κάτι, δηλαδή, που έχει ως μέσο όρο διάρκειας τα… 2 με 3 χρόνια!

 

Ιστορική αλλαγή

Σε κάθε περίπτωση, παρότι ακόμη η «επόμενη μέρα» στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο δεν είναι καθόλου σαφής, στο Μαξίμου δεν μπορούν παρά να πανηγυρίζουν. Η τηλεοπτική δημοπρασία που ξεκίνησε νωρίς το πρωί της Τρίτης και ολοκληρώθηκε έπειτα από 70 ώρες, τα ξημερώματα της Παρασκευής, παρήγαγε συμβολισμούς, νέους συσχετισμούς, αλλά και οικονομικά αποτελέσματα. Ούτε στα… πιο τρελά όνειρα του Μεγάρου Μαξίμου δεν περιλαμβανόταν το ποσό των 246 εκατομμυρίων ευρώ, που τελικά θα δαπανήσουν οι τέσσερις υπερθεματιστές προκειμένου να γίνουν ή να… παραμείνουν καναλάρχες. Συν τοις άλλοις, η εικόνα πανίσχυρων οικονομικών παραγόντων, αλλά και εκπροσώπων τους, να κλείνονται επί 70 ώρες στο κτήριο της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, αποκομμένοι από τον κόσμο και πλήρως συμμορφούμενοι προς τους κανόνες που έθεσε η συντεταγμένη Πολιτεία παράγει έναν ακόμη σοβαρό συμβολισμό, σύμφωνα με την αξιολόγηση του Μεγάρου Μαξίμου: το γεγονός, δηλαδή ότι ακόμη και εκείνοι οι «ισχυροί» που είχαν συνηθίσει να κινούνται υπεράνω του νόμου, πλέον υποχωρούν έναντι της κυριαρχίας της πολιτικής και της Πολιτείας.
Τέλος, η ιστορικότητα του χθεσινού διαγωνισμού φαίνεται και στα αποτελέσματά της. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι αν υποστήριζε κάποιος στα σοβαρά πριν 1,5 χρόνο ότι οι ισχυρότεροι μιντιάρχες της Μεταπολίτευσης, όπως η οικογένεια Βαρδινογιάννη, η οικογένεια Μπόμπολα, ο Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη και ο Δημήτρης Κοντομηνάς θα έμεναν εκτός τηλεοπτικού παιχνιδιού, θα θεωρείτο… τουλάχιστον τρελός. Ωστόσο, πλέον αυτή η αλλαγή έχει συντελεστεί και οι νέοι συσχετισμοί αναμένεται να πυροδοτήσουν τσουνάμι αλλαγών στο μιντιακό τοπίο, αλλά και στην εύθραυστη ισορροπία και τους συσχετισμούς μεταξύ πρώτης και… τέταρτης εξουσίας.
Ως εκ τούτου, η πρώτη δήλωση του υπουργού Επικρατείας, Νίκου Παππά, μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, μάλλον έχει βάση. Ο κ. Παππάς μίλησε για «ιστορική αλλαγή του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου» και τα αποτελέσματα του διαγωνισμού αποδεικνύουν ότι όντως γράφτηκε Ιστορία…

2 αναγνώστες σχολίασαν

Συμμετοχή στην συζήτηση
  1. ΝΜan. 12:24 02/09/2016

    Το αληθινό «Μαύρο» της Κόκκινης προπαγάνδας!

    Μερικές αλήθειες για τις τηλεοπτικές άδειες, σήμερα που κορυφώνεται το ψέμα.
    Και κάποια απάντηση στην κυβερνητική προπαγάνδα για την «τάξη» που – υποτίθεται ότι – θα βάλει στο χάος! Σήμερα που κορυφώνεται το χάος…
    Πρώτη αλήθεια:
    Οι τηλεοπτικές άδειες δόθηκαν επί οικουμενικής κυβέρνησης Τζανετάκη, το 1989-90, όπου συμμετείχε και η
    ———————————————————————————————————————————————————-
    Αριστερά. Και μάλιστα τότε θεσπίστηκε η μεσολάβηση του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, με εισήγηση της
    ———————————————————————————————————————————–
    Αριστεράς (του Συνασπισμού, τότε) γι’ αυτό ακριβώς το λόγο: Για να καθορίζει την αδειοδότηση και το έλεγχο
    ———————————————————————————————————————————————-
    της λειτουργίας των ιδιωτικών Καναλιών μια «Αρχή» ανεξάρτητη από την Κυβέρνηση.

    Τώρα, «πρώτη φορά
    ——————————————————————————————————————-
    Αριστερά στην Κυβέρνηση», και το Ραδιοτηλεοπτικό το παρέκαμψαν. Παραβιάζοντας και το Σύνταγμα…

    Δεύτερον, οι άδειες που δόθηκαν τότε ήταν προσωρινές.
    Αλλά τα κανάλια αδειοδοτήθηκαν, και έκτοτε πλήρωναν και φόρους και ΦΠΑ και ασφαλιστικές εισφορές.

    Τρίτον, υπήρξαν παρατυπίες
    στον τρόπο με τον οποίο άδειες μεταβιβάστηκαν, ή κανάλια μπήκαν στο χρηματιστήριο, ή κανάλια που πήραν τοπικές άδειες τις μετέτρεψαν σε πανεθνικής προβολής. Αλλά άδειες υπήρχαν!
    Και παρέμενε ως «εκκρεμότητα» η μετατροπή των προσωρινών αδειών σε μόνιμες. Αυτό! Όχι τα άλλα που ακούμε δεξιά-αριστερά…

    Τέταρτον, υπήρξαν ακόμα και παρατυπίες ή σκάνδαλα,
    στον τρόπο με τον οποίο δανειοδοτήθηκαν κανάλια την τελευταία 20ετία. Όμως άλλο πράγμα η δανειοδότηση από τις τράπεζες κι εντελώς διαφορετικό η αδειοδότηση από το κράτος. Μη τα μπερδεύουμε…

    Αυτά τα «τραπεζικά» σκάνδαλα,
    =========================
    δεν έχουν σχέση με τις τηλεοπτικές άδειες ούτε με τον «προσωρινό» χαρακτήρα τους. Αλλά με τον τρόπο που λειτουργούσαν οι τράπεζες και οι δανειοδοτήσεις σε όλο το φάσμα των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων κι όχι μόνο στα τηλεοπτικά μέσα. Είναι θέμα σοβαρό, σοβαρότατο αλλά άσχετομε τις άδειες.
    Πέμπτον, μέχρι τώρα υπήρξαν δύο αντικειμενικοί λόγοι που εμπόδιζαν την τακτοποίηση του θέματος των αδειών.
    Πρώτα-πρώτα άλλαξε – ή μάλλον άλλαζε συνεχώς – η τεχνολογία.
    Κι ύστερα, άλλαξε – και τελευταία άλλαξε δραματικά – και η ίδια η (τηλεοπτική) αγορά.
    Ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 οι περισσότερες χώρες έμπαιναν (ή είχαν ήδη μπει) στην ψηφιακή εποχή.
    Όταν η τηλεόραση λειτουργούσε στο περιορισμένο «αναλογικό» φάσμα, «χωρούσαν» μόνο 4 ιδιωτικά κανάλια εθνικής εμβέλειας. Υπήρχε, δηλαδή, τεχνικός περιορισμός!
    Και το κράτος παρείχε στην ουσία τότε «μερίδια» από περιορισμένο δημόσιο (τηλεοπτικό) χώρο στο αναλογικό φάσμα.
    Κι έφτιαχνε τηλεοπτικά ολιγοπώλια…
    ===============================
    Συνεπώς, έπρεπε η αδειοδότησή τους να περιλαμβάνει και το κόστος ολιγοπωλίου. Δηλαδή αφού μικρός αριθμός τηλεοπτικών καναλιών θα μοίραζε την πανελλήνια διαφημιστική πίτα, θα ήταν λογικό να καταβάλουν και περισσότερα στο κράτος, ως «αντίτιμο» γι’ αυτό το «ολιγοπωλιακό» προνόμιο που αγόραζαν.

  2. Μνήμων 11:46 02/09/2016

    Απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ τινάζει στον «αέρα» την τροπολογία Παππά για τις τηλεοπτικές άδειες
    Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2016

    Ειδικού συνεργάτη
    Με μαεστρικό τρόπο επιχείρησε η κυβέρνηση να κρύψει την απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας που προσδιορίζει επακριβώς τα συνταγματικά όρια σχετικά με τη διανομή των τηλεοπτικών αδειών.
    Πρόκειται για την απόφαση 1901/2014 που αφορούσε την αντικατάσταση της ΕΡΤ από τη ΝΕΡΙΤ και η οποία ορίζει με σαφήνεια (παρ.16) ότι: «Η χορήγηση των αδειών, ο έλεγχος της εξυπηρέτησης των ανωτέρω σκοπών δημοσίου συμφέροντος και η επιβολή κυρώσεων ανατίθεται σε ανεξάρτητη αρχή, το ‘Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης’».
    Μέχρι σήμερα, το επιχείρημα περί «συνταγματικότητας» της τροπολογίας που κυριαρχούσε στον δημόσιο λόγο, ήταν εκείνο που ανέπτυσσε ο κ. Νίκος Παππάς και ο οποίος «ερμηνεύοντας» το Σύνταγμα, ισχυριζόταν ότι η διανομή των τηλεοπτικών αδειών ήταν αποκλειστική αρμοδιότητα του κράτους. Ως εκ τούτου, ακροβατώντας στην άποψη ότι οι έννοιες «κράτους» και «κυβέρνηση» ταυτίζονται, πίστευε ότι θα μπορούσε άνετα να παρακάμψει τις αρμοδιότητες του ΕΣΡ και να αναλάβει ο ίδιος το ιδιαίτερο αυτό καθήκον…
    Δυστυχώς όμως ο κ. Παππάς ίσως να μην γνώριζε την απόφαση 1901/2014 του ΣτΕ, η οποία ερμηνεύοντας αυθεντικά το Σύνταγμα (άρθ. 15 παρ. 2), ορίζει ότι η συνταγματική «έκφραση» του κράτους που δικαιούται να χορηγεί τηλεοπτικές άδειες είναι η ανεξάρτητη αρχή του ΕΣΡ και όχι κάποιος υπουργός.
    Γι αυτό τον λόγο άλλωστε, αποστάσεις από τον κ, Παππά, κράτησε πρόσφατα και ο αρμόδιος Υπουργός Δικαιοσύνης κ. Παρασκευόπουλος, λέγοντας ότι ακόμα και αν είναι σωστές οι φωνές περί αντισυνταγματικότητας της τροπολογίας Παππά, η κυβέρνηση δύναται να επικαλεστεί μια άλλη (και μάλλον άσχετη με το αντικείμενο) ιδιαίτερη νομική διάταξη την λεγόμενη «αρχή της επιείκειας».
    Το Liberal επικοινώνησε με έμπειρους νομικούς κύκλους, θέτοντας σε γνώση τους την απόφαση του ΣτΕ, οι οποίοι μας ενημέρωσαν ότι -πλέον- ο νόμος Παππά βρίσκεται στον αέρα και ότι είναι δυνατόν να εκπέσει με την πρώτη απλή προσφυγή που θα κατατεθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κυρίως ως προς τη δυνατότητα του ιδίου του υπουργού (ή οποιαδήποτε άλλου πλην του ΕΣΡ) να αποφασίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησης των αδειών.
    Σύμφωνα με τους ίδιους νομικούς κύκλους οι αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ δεν χωρούν παρερμηνειών και είναι άμεσα εφαρμόσιμες.
    Γι αυτό ακριβώς τον λόγο, μόνον τυχαία δεν θεωρήθηκε η πρόσφατη αποστροφή του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας Νικολάου Σακελλαρίου στην Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση της Ενώσεως Διοικητικών Δικαστών, λίγες μόλις ώρες μετά την υπερψήφιση της τροπολογίας Παππά, όπου τόνισε προς τους συναδέρφους του ότι: «σήµερα περισσότερο από ποτέ, έχουµε ανάγκη από δικαστάς, πραγματικούς δικαστάς, που έχουν συνείδηση του βάρους της συνταγματικής τους αποστολής, που δεν κάµπτονται από πιέσεις, απ’ όπου και αν αυτές προέρχονται».
    Το βέβαιο είναι, ότι η συνέχεια στο «σήριαλ» των τηλεοπτικών αδειών προμηνύεται ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα.
    Ολόκληρη η παρ. 16 της απόφασης 1901/2014 της ολομέλειας του ΣτΕ:
    «Ειδικά ως προς τους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, ο συνταγματικός νομοθέτης, έχοντας υπόψη τη μεγάλη εμβέλεια, την χρονική αμεσότητα και την ιδιαίτερη δύναμη επιρροής που διαθέτουν, με τις διατάξεις του άρθρου 15 παρ. 2 του Συντάγματος όρισε ότι η λειτουργία τους υπάγεται στον άμεσο έλεγχο του κράτους. Ο έλεγχος αυτός περιλαμβάνει τόσο τη χορήγηση αδείας λειτουργίας, όσο και τη μέριμνα ώστε κατά τη λειτουργία τους να εξυπηρετούνται συγκεκριμένοι σκοποί δημοσίου ενδιαφέροντος. Οι σκοποί αυτοί είναι: η αντικειμενική και με ίσους όρους μετάδοση πληροφοριών, ειδήσεων, προϊόντων λόγου και τέχνης, η ποιοτική στάθμη των προγραμμάτων σε αντιστοιχία με την κοινωνική αποστολή των εν λόγω μέσων και την πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας, ο σεβασμός της αξίας του ανθρώπου και η προστασία της παιδικής ηλικίας και της νεότητας. Η χορήγηση των αδειών, ο έλεγχος της εξυπηρέτησης των ανωτέρω σκοπών δημοσίου συμφέροντος και η επιβολή κυρώσεων ανατίθεται σε ανεξάρτητη αρχή, το ‘Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης’».

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.