ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Μπήκε στα σχολεία η Χρυσή Αυγή!

Η είδηση ότι χρυσαυγίτες βουλευτές εισβάλλουν σε σχολείο, όπου πρόκειται να γίνουν μαθήματα σε προσφυγόπουλα, προπηλακίζοντας και χτυπώντας δασκάλους, έπρεπε να σοκάρει. Η εικόνα του Λαγού (χωρίς την προσφώνηση «κύριος», δεν αρμόζει στον αναφερόμενο, άλλωστε) να απειλεί «θεούς και δαίμονες» έπρεπε να προκαλεί αποτροπιασμό. Και το γεγονός ότι γονείς ζήτησαν (ή έστω, αποδέχτηκαν) την παρουσία των νοσταλγών του Χίτλερ στο σχολείο, όπου φοιτούν τα παιδιά τους, θα έπρεπε να προβληματίζει. Το ακόμα χειρότερο, όμως, είναι ότι η κατάσταση αυτή έχει πάψει να προξενεί έκπληξη, καθώς αποτελεί έναν ακόμα -αναμενόμενο- κρίκο της αλυσίδας που εγκλωβίζει όλο και σφιχτότερα στην ασχήμια την κοινωνία μας.
Το φύσει οξύμωρο της είδησης είναι η ίδια η παρουσία της Χρυσής Αυγής στο περιβάλλον του σχολείου και το «ενδιαφέρον» της για τα τεκταινόμενα στο χώρο της εκπαίδευσης. Αν οι συγκεκριμένοι είχαν δείξει και το ανάλογο ενδιαφέρον την περίοδο που έπρεπε, ίσως η κατάστασή τους να ήταν καλύτερη σήμερα. Η προσληπτική τους ανεπάρκεια, όμως, φαίνεται ότι τους στρέφει εναντίον και αυτού του θεσμού. Άλλωστε, οι σχέσεις των οπαδών του ολοκληρωτισμού με το σχολείο δεν ήταν ποτέ –και δεν θα μπορούσαν να είναι- οι καλύτερες. Η αδυναμία τους να κατανοήσουν τη σημασία και την αποστολή της εκπαιδευτικής διαδικασίας τους οδηγούσε πάντα να την νοούν ως ένα μέσο εκμαυλισμού της κοινωνίας. Αρκεί να σκεφτεί κανείς τους περιορισμούς και τη λογοκρισία που επέβαλε το μεταξικό καθεστώς στην Ελλάδα, αποκλείοντας από τη σχολική ύλη –μεταξύ άλλων- τον Επιτάφιο του Περικλή (από τις Ιστορίες του Θουκυδίδη) και την Αντιγόνη του Σοφοκλή. Η δημοκρατία, η γόνιμη αμφισβήτηση, η διεκδίκηση, ό,τι δομεί την ελεύθερη βούληση δεν έχει θέση στην περί παιδείας άποψη του φασίστα. Αυτή σχηματοποιήθηκε γλαφυρά από τον ίδιο τον ιδεολογικό πατέρα της συμμορίας της Χ.Α., το Χίτλερ: η σκέψη δεν έχει ρόλο στην παιδεία, ούτε η τρυφερότητα και η ευαισθησία. Η νεολαία πρέπει να διαπλαστεί απότομη, σκληρή, αυταρχική.
Η αντικειμενική χρονική απόσταση από τα εγκλήματα του φασισμού της περιόδου του Β’ Παγκοσμίου πολέμου και της επταετίας έχει αποφορτίσει συναισθηματικά τον κόσμο απέναντί τους και σε συνδυασμό με την παταγώδη αποτυχία των δημοκρατικών πολιτικών δυνάμεων του τόπου να εξασφαλίσουν την ευημερία και το αίσθημα του δικαίου έχει οδηγήσει μέρος της κοινωνίας στην απενοχοποίηση της φασίζουσας τοποθέτησης και ρητορείας. Σε μεγάλο βαθμό σε αυτήν την κατεύθυνση έχει συμβάλει και η εδραίωση της «κοινωνίας του κιτς» (κατά τον Riemen), όπου η ουσία απουσιάζει και όλα κινούνται βάσει του εντυπωσιασμού, της συνθηματολογίας, του σλόγκαν και της επίπλαστης εικόνας. Η ισοπέδωση των αξιών και η θεώρηση της ιστορίας συνολικά ως ένα αόριστο νεφέλωμα, όπου οι χρονικές αποστάσεις «θολώνουν» και τα γεγονότα αποχαρακτηρίζονται, δίνουν τη δυνατότητα στις ακραίες δυνάμεις να αναδυθούν από την αφάνεια, στην οποία βρίσκονταν.
Σε μια κοινωνία που χειμάζεται, που αναζητά υπαιτίους, για να κατηγορήσει, και εχθρούς, για να μισήσει, που σκέπτεται και αντιλαμβάνεται μαζικά, η Χ.Α δίνει τις πιο εύκολες απαντήσεις. Για όλα φταίει ο «ξένος», ο «αλλοδαπός», ο «μετανάστης» -σε περιεκτική ονομαστική ενικού, όπως και στα βιβλία ιστορίας της ναζιστικής Γερμανίας έφταιγε ο «Εβραίος». Μαζί με τον εχθρό, η Χ.Α. αφυπνίζει το χαμένο και συνάμα τραυματισμένο αίσθημα ανωτερότητας του κόσμου, εκμεταλλευόμενη τη μαζικοποιημένη υπόσταση του κοινού της: οι μαζάνθρωποι, κατά τον y Gasset, απαλλάσσονται από το αίσθημα της μηδαμινότητας και της αδυναμίας τους, καθώς αυτά αντικαθίσταται από μια ιδέα δύναμης προσωρινής, αλλά κτηνώδους, κατά τον Le Bon. Η μάζα μετατρέπεται σε μια δύναμη ευεπίδεκτη στην υποβολή, ικανή να απορροφήσει και άλλους στο εσωτερικό της. Με αυτόν τον τρόπο η επίδειξη δύναμης θα γίνει απέναντι στον πιο ανίσχυρο, σε αυτόν που πλήττει την ομοιομορφία της και που αποζητά τη χαμένη ανθρωπιά της. Τα παιδιά των προσφύγων στοχοποιούνται από μερίδα Ελλήνων γονέων ως μια πιθανή πηγή προβλημάτων για τη σχολική καθημερινότητα των παιδιών των γηγενών, χωρίς καμία λογική -ίσως μόνο με αυτή του εξιλαστήριου θύματος.
Οι ίδιοι άνθρωποι, όμως, που μπαίνουν εμπόδιο στη δυνατότητα των προσφύγων να φοιτήσουν στα ίδια σχολεία με τα παιδιά τους και στηρίζονται στις πλάτες των «φουσκωτών» της Χ.Α. δεν αντιλαμβάνονται την αντιφατικότητα των ίδιων των αιτιάσεων και των απόψεων που εκφράζουν. Την ίδια στιγμή που στηρίζουν τους φασίστες της Χ.Α. και βάλλουν κατά του «συστήματος», κατά των πλουσίων και εκμεταλλευτών, την ίδια στιγμή που επιδεικνύουν τη δυσχερή τους οικονομική θέση και βλέπουν τα παιδιά τους να μεταναστεύουν στο εξωτερικό, την ίδια αυτή στιγμή στοχοποιούν μικρά και ανήμπορα παιδιά που αναζητούν ένα ασφαλές καταφύγιο στη χώρα μας, ακριβώς επειδή το «σύστημα», οι «εκμεταλλευτές» τα ανάγκασαν να φύγουν από τις δικές τους. Στοχοποιούν τα θύματα της κατάστασης που θυματοποιεί και τους ίδιους και αναζητούν στήριγμα στην πιο σκληρή, στην πιο βάναυση απόληξη του «συστήματος» που –δίκαια- κατηγορούν. Μόνο που αυτό το «σύστημα» διασώζει πάντα τους λειτουργούς του, καθώς έχει βολευτεί μέσα στην αοριστία της ονομασίας του. Και υποθάλπει με ψεύδη το ρατσισμό και κάθε μορφής κοινωνικό αυτοματισμό, τροφοδοτώντας το φανατισμό και λοιδορώντας τη σκέψη, σε μια προσπάθεια να αποπροσανατολίσει και να διχάσει τον κόσμο.
Μέσα σε αυτήν την παραζάλη του παραλογισμού, όμως, που πλήττει την Ελλάδα, αλλά και τον κόσμο συνολικά, ωθώντας τις κοινωνίες στον εκφασισμό, δεν είναι τα πάντα απαισιόδοξα. Υπάρχουν πάντα αυτοί οι μαθητές που μεγαλώνουν μέσα σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία και αντιλαμβάνονται σε μεγάλη πλειονότητα τη συνεκτική αξία της διαφορετικότητας, αυτοί οι γονείς που χειροκρότησαν σε κάποια σχολεία την πρώτη άφιξη των προσφύγων και θεωρούν ξένο σώμα τους νεοναζί στα σχολεία και οι δάσκαλοι και οι καθηγητές, όπως αυτοί του Περάματος, που είναι πρόθυμοι να σταθούν απέναντι στη βία των χρυσαυγιτών. Χρειάζονται πολλά περισσότερα από αυτά, όμως. Και, πάνω από όλα, χρειάζεται λογική και πνευματική νηφαλιότητα, για να αντισταθεί η κοινωνία σε αυτή την επιβαλλόμενη γενικευτική και αφοριστική ισοπέδωση που εξομοιώνει αθώους και ενόχους, ισχυρούς και ανίσχυρους.

Ο Βασίλης Νάστος είναι φιλόλογος-εκπαιδευτικός.

1 αναγνώστες σχολίασαν

Συμμετοχή στην συζήτηση
  1. SPARTA. 16:45 21/01/2017

    Κύριε Νάστο γειά σας.Δικαιολογημένα η Χρυσή Αυγή μπαίνει στα σχολεία, δικά τους είναι και μάλιστα πληρωμένα από το αίμα τους και τους φόρους τους.Εδώ μπαίνουν τα παιδιά των λαθρομεταναστών που δεν τους κάλεσε κανείς στην Ελλάδα, χωρίς μάλιστα να έχουν πληρώσει ούτε ένα Ευρώ σε φόρους.Όλα λαθραία κα όλα τζάμπα για αυτούς.Φυσικά και φταίνε οι μετανάστες κατά ένα πολύ μεγάλο μέρος για το χάλι της Ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.Από το 1990 που άρχισαν να μπαίνουν οι Αλβανοί κατσαπλιάδες στην Ελλάδα η εγκληματικότητα, οι δολοφονίες, οι κλοπές, οι βιασμοί, οι απάτες, το εμπόριο όπλων και ναρκωτικών, η πορνεία χτύπησαν κόκκινο.Όπως είναι σε όλα τα θέματα χύμα και μπάχαλο η Ελλάδα έτσι είναι και στο θέμα των λαθρομεταναστών.Καμία επίσημη πρόσκληση δεν υπήρξε πρός αυτούς.Ήρθαν μόνοι τους, λαθραία και αταυτοποίητοι.Κανείς δεν τους κάλεσε.Απλά οι δοσίλογες κυβερνήσεις του Μητσοτάκη, του Ααρόν Αβουρή, του Τζέφρυ και τώρα του Τσίπρα, κλείνουν τα μάτια και αφήνουν τους λαθραίους εισβολείς να κάνουν ότι θέλουν.Διέλυσαν τα μεροκάματα με την φτηνή και μαύρη εργασία τους ρίχνοντας τους Έλληνες στην ανεργία και την μετανάστευση.Ακόμα και την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 που ο προδότης Σημίτης την παρουσίαζε σαν μεγάλη ευκαιρία, τα μεροκάματα από τα Ολυμπιακά έργα πήγαν στην Αλβανία, την Ρουμανία, την Βουλγαρία και το Πακιστάν.Για ποιά ανάπτυξη μιλάμε μετά; Τα εγκλήματα λαθραίων μεταναστών κατά Ελλήνων είναι χιλιάδες.Οι Ελληνικές φυλακές βουλιάζουν κατά 70% από αλλοδαπούς κυρίως Αλβανούς κακοποιούς.Την Ελλάδα οι λαθρομετανάστες την διέλυσαν και τώρα οι τελευταίοι από της χώρες του Μαγκρέμπ και της Μέσης Ανατολής δίνουν απλώς την χαριστική βολή.Την Ελλάδα την έφτιαξαν οι Έλληνες, οι λαθρομεταναστες ήρθαν για να την διαλύσουν περισσότερο μέσα στην γενική διάλυση που έφεραν Έλληνες προδότες πολιτικοί όπως ο Τζέφρυ, ο Τσίπρας, ο Καμμένος, ο Καραμανλής.Ντρέπομαι που είμαι πολίτης αυτής της άθλιας και διαλυμένης χώρας.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.