ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στιγμάτισε το ελληνικό πεντάγραμμο

Έξι χρόνια χωρίς τον Δημήτρη Μητροπάνο

Έξι χρόνια χωρίς τον Δημήτρη Μητροπάνο συμπληρώνονται σήμερα, Τρίτη 17 Απριλίου.

Ένας σπουδαίος ερμηνευτής που τα τραγούδια του έγραψαν ιστορία στο ελληνικό πεντάγραμμο.

Το λαϊκό τραγούδι χωρίς αυτόν δεν θα ήταν το ίδιο.

Ο Δημήτρης Μητροπάνος γεννήθηκε στην Αγία Mονή, μια συνοικία έξω από τα Τρίκαλα -από την οποία καταγόταν η μητέρα του- στις 2 Απριλίου του 1948. Μετά την τρίτη γυμνασίου, το 1964, κατεβαίνει στην Αθήνα να ζήσει με τον θείο του στην οδό Aχαρνών. Προτού τελειώσει το γυμνάσιο άρχισε να δουλεύει σαν τραγουδιστής.

Στην ίδια ηλικία, έπειτα από παρότρυνση του Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον οποίο γνώρισε σε μία συγκέντρωση της εταιρίας του θείου του, στην οποία τραγούδησε, επισκέφτηκε την Κολούμπια. Εκεί ο Τάκης Λαμπρόπουλος του γνώρισε τον Γιώργο Ζαμπέτα, δίπλα οποίο θα δουλέψει στα Ξημερώματα.

Το 1967, ο Μητροπάνος ηχογραφεί τον πρώτο του 45άρη δίσκο, με το τραγούδι Θεσσαλονίκη. Είχε προηγηθεί η ηχογράφηση του τραγουδιού Χαμένη Πασχαλιά, το οποίο όμως λογοκρίθηκε από τη Χούντα και δεν κυκλοφόρησε ποτέ.

Στην πορεία που χάραξε στο δρόμο του λαϊκού έντεχνου, το 1972 είναι ένας σημαντικός σταθμός: ο συνθέτης Δήμος Μούτσης και ο ποιητής-στιχουργός Μάνος Ελευθερίου κυκλοφορούν τον Άγιο Φεβρουάριο, με ερμηνευτές τον Μητροπάνο και την Πετρή Σαλπέα, σηματοδοτώντας ένα σταθμό στην ελληνική μουσική.

Τον Ιούλιο του 1999, ο Μητροπάνος και ο Μούτσης θα ξαναβρεθούν επί σκηνής στο Ηρώδειο με την Δήμητρα Γαλάνη και την σοπράνο Τζούλια Σουγλάκου για δυο μουσικές βραδιές στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών. Οι συναυλίες αυτές ηχογραφούνται ζωντανά και κυκλοφορούν σε διπλό CD δύο μήνες αργότερα. Ακολουθούν Ο Δρόμος για τα Κύθηρα του Γιώργου Κατσαρού και Τα συναξάρια του Γιώργου Χατζηνάσιου, έργα υψηλής ποιότητας αλλά και μεγάλης απήχησης στην ελληνική κοινωνία.

Στη μακρόχρονη πορεία του στο ελληνικό τραγούδι, ο Δημήτρης Μητροπάνος συνεργάστηκε με τους μεγαλύτερους δημιουργούς του λαϊκού, αλλά και του έντεχνου τραγουδιού. Γιώργος Ζαμπέτας, Μίκης Θεοδωράκης, Δήμος Μούτσης, Απόστολος Καλδάρας, Τάκης Μουσαφίρης (Εμείς οι δυο κ.ά.), Χρήστος Νικολόπουλος (Πάρε Αποφάσεις σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου), Γιάννης Σπανός (Ο Μητροπάνος τραγουδάει Σπανό) ήταν οι συνθέτες με τους οποίους συνδέθηκε επαγγελματικά, χτίζοντας μια καριέρα συνυφασμένη με την ελληνική λαϊκή μουσική παράδοση, μέχρι και το τέλος της δεκαετίας του '80.

Η πολύ σημαντική συνεργασία με τον Θάνο Μικρούτσικο με τον δίσκο Στου Αιώνα την Παράγκα, σε στίχους Άλκη Αλκαίου, Κώστα Λαχά, Λίνας Νικολακοπούλου και Γιώργου Κακουλίδη, αποτελεί στροφή του ερμηνευτή σε ακόμα πιο «έντεχνες» διαδρομές, διατηρώντας και πάλι την ταυτότητα του λαϊκού.

Στις 10 Σεπτεμβρίου 2009 έδωσε την πρώτη του προσωπική συναυλία στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, μ’ ένα πρόγραμμα – αναδρομή στα 40 χρόνια της καλλιτεχνικής του πορείας. Μία ιστορική συναυλία, που ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε διπλό δίσκο απο τη Minos – Emi με τίτλο «Τα τραγούδια της ζωής μου». Η τελευταία του δισκογραφική δουλειά κυκλοφόρησε το καλοκαίρι του 2011 με τίτλο «Εδώ είμαστε», σε μουσική Σταμάτη Κραουνάκη.

Ο Δημήτρης Μητροπάνος έφυγε από τη ζωή στις 17 Απριλίου του 2012, σε ηλικία 64 ετών.

Ο Παπαγιώργης για τον Μητροπάνο:

Σε μια συνάντηση που είχαμε παλιά με τον μουσικοσυνθέτη Μουσαφίρη – την εποχή που ο Μητροπάνος ήταν ο αποκλειστικός του ερμηνευτής – μας έλεγε ο Τάκης : «Με τον Μητροπάνο είμαστε αδέλφια. Αν κοιμηθούμε στο ίδιο δωμάτιο θα έχουμε μπερδέψει το πρωί τις γραβάτες μας με τις ψυχές μας!» Ήταν η εποχή του «Χιονάνθρωπου», και όλο το νυκτόβιο μητροπανικό κοινό είχε πάθει υστερία με αυτό το τραγούδι.
Πιο μητροπανικά πάντως ήταν τα προηγούμενα τραγούδια, μουσαφίρικα κι αυτά : Σε μια στοίβα καλαμιές αποκοιμήθηκα, Κάνε κάτι λοιπόν να χάσω το τραίνο, Θα φύγω τα χειρότερα μη δω, Μια στάση εδώ, κτλ. Αν σκεφτούμε τι μεράκι έκρυβε αυτός ο άνθρωπος που ήταν καλοίσκιωτος, χωρίς φανφάρες και φιγούρες το βρίσκουμε στη φωνή του. Βαθιά ανάσα, ήχος αρρενωπός και απολύτως ελεγχόμενος, καλή γκάμα και παράξενη ιδιομορφία –σαν να σού μιλάει ένας φίλος.
Ο Μητροπάνος – Τρικαλινός την καταγωγή – κατά κάποιο τρόπο το τραγούδι το είχε δει σαν φλέβα ιερατική, κάτι που του δόθηκε και όφειλε να το μεταδώσει χάρη στη φωνή του που παρέμεινε αλώβητη παρά την αρρώστια. Η θέση του είναι εξασφαλισμένη στο τραγούδι. Όσο για τη σειρά στην ιεραρχία ο χρόνος θα δείξει.

Πληροφορίες: sansimera.gr

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.