ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

75η ΜΟΣΤΡΑ της Βενετίας: Πόσοι πόλεμοι στο ίδιο Εκθετήριο

Άργησαν αλλά ξέσπασαν οι πρώτες αποδοκιμασίες. Με τέτοια ένταση, μάλιστα, που θαρρείς εξουδετέρωσαν ακόμη και τους κεραυνούς που συνόδευαν, στη διάρκεια ολόκληρου του σαββατοκύριακου, τόσο τις αλλεπάλληλες βροχοπτώσεις όσο και τις αστραφτερές εμφανίσεις των διασημοτήτων. Τρείς ημέρες υπόκωφης προετοιμασίας, ανάμικτες η αμηχανία και η προσμονή, και την τέταρτη έφτασε το πλήρωμα του χρόνου. Ο πολυαναμενόμενος, πολλά υποσχόμενος και βραβευμένος ήδη με την πρώτη του εμφάνιση πρόπερσι στις Κάννες («Ο γιός του Σαούλ») Λάζλο Νέμες μετατρέπεται σ’ αλεξικέραυνο, αφού οι πλέον έμπειροι, σαν τον Μάικ Λι και τον Λούκα Γκουαντανίνο, απέφυγαν μετά βίας τα χειρότερα. Την ώρα, λοιπόν, που η μνηστή του Ρονάλντο, η πρώην του Ιρίνα Σάικς, η λαίδη Γκάγκα, και οι Ναόμι Γουότς, Έμμα Στόουν και Ντακότα Τζόνσον, επιλέγοντας αποχρώσεις διαφόρων χρωμάτων συμπεριλαμβανομένου του γκρι, μεταφέρουν εδώ στο Λίντο τον αδυσώπητο πόλεμο ανάμεσα στους πλέον ισχυρούς οίκους μόδας, ο Ούγγρος σκηνοθέτης και η δεύτερη μόλις ταινία του (“SUNSET”), μας μεταφέρουν στην Βουδαπέστη του 1915, όταν η αυτοκρατορία των Αψβούργων πνέει τα λοίσθια. Επίκεντρο, ένας οίκος γυναικείων καπέλων, με καλύτερη πελάτισσα την Σίσυ. Πρωταγωνίστρια, η νεαρή και όμορφη κληρονόμος του οίκου που ίδρυσαν οι γονείς της αλλά πέρασε σε άλλα χέρια. Στην διπλή αναζήτηση, μιας πιθανής συνεργασίας με τον νέο ιδιοκτήτη και του αδερφού της, η κάμερα την ακολουθεί κατά πόδας, βιδωμένη σχεδόν στον γυμνό λαιμό της. Ο μοναδικός συγγενής ηγείται συμμορίας, το χάος τρέφει το έγκλημα, ο Κάιζερ αργοπεθαίνει μαζί με την πολυεθνική Αυστροουγγαρία κι ο Ά Παγκόσμιος Πόλεμος πλησιάζει. Όσο για τον Νέμες, στέκει μετέωρος ανάμεσα στο δράμα εποχής, στο υπαρξιακό θρίλερ και στην ιστορική αναπαράσταση, ανίκανος να συναρμολογήσει τις καταστάσεις, τα πρόσωπα και τα ετερόκλητα υλικά μεταξύ τους, προκαλώντας αισθήματα αλληλεγγύης σε συναδέλφους του σαν τον Γιάννη Σμαραγδή, για παράδειγμα, και απογοήτευσης στους θεατές της δημοσιογραφικής προβολής στην SALA DARSENA. Ας όψονται όσοι βιάστηκαν να τον αποθεώσουν νωρίς νωρίς, στο ντεμπούτο του κιόλας. Θα τον αφυπνίσουν τα σφυρίγματα ή του αρκεί ο εναγκαλισμός των Αμερικανών διανομέων;

Μιλώντας για διανομή και διανομείς, ο κολοσσός που ακούει στο όνομα NETFLIX, αφού τον Μάιο έχασε μιαν μάχη με τις Κάννες, έρχεται τρεις μήνες αργότερα στη Βενετία, με προφανή στόχο να κερδίσει οριστικά τον πόλεμο με τα ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Ποια ήταν δήθεν η αιτία της διαμάχης και του αποκλεισμού από το πρόγραμμα των Καννών; Η αποκλειστική προβολή των ταινιών απευθείας στην ψηφιακή πλατφόρμα. Ωραία, θα προηγείται ένας υγιεινός περίπατος και στις παραδοσιακές αίθουσες του κινηματογράφου, αποφασίζουν οι αρμόδιοι. Τι ωραία, τι καλά, όλοι ευχαριστημένοι και η Μόστρα ιδιαιτέρως, ευνοούμενη της AMAZON επίσης. Έτσι δεν έκανε και παλιότερα το Χόλιγουντ; Αν ήθελε να «τιμωρήσει» τους μεν, έστειλε στους δε το τεράστιο «πακέτο» με οσκαρικές υποψηφιότητες και διμοιρίες αστέρων. Φέτος, το βαρύ πυροβολικό έχει τίτλο “ROMA”, με την υπογραφή του Αλφόνσο Κουαρόν. Ύστερα από το “GRAVITY”, ο πρώτος από τους τρεις Μεξικανούς στο διαγωνιστικό πρόγραμμα, αιφνιδιάζει ελαφρώς. Όλοι χρησιμοποιούν αυτοβιογραφικά στοιχεία στην αρχή της καριέρας τους, ο Κουαρόν το αποφασίζει στα 56 του. Με γυναίκες ηρωϊδες, πρόσωπα που επηρέασαν την παιδική του ηλικία, αναπολεί μ’ ασπρόμαυρη φωτογραφία μιαν χρονιά – σταθμό στην σύγχρονη ιστορία της πατρίδας του, το 1970-1971, συνδυάζοντας την καθημερινότητα μιας μεσοαστικής οικογένειας, το Μουντιάλ του ποδοσφαίρου, τις διαδηλώσεις και τις πολιτικές εξελίξεις. Τα μικρά και τα μεγάλα που σφραγίζουν το πεπρωμένο της γενιάς του.

Φέτες ζωής και σινεμά σ’ ελεύθερη παράταξη, συνείδηση και συγκίνηση μ’ επίγευση το πέρασμα του χρόνου. Όχι, δεν πρόκειται για ύμνο στον νεορεαλισμό ή στο «Μάμα Ρόμα», αφού ROMA είναι προάστιο του Μέξικο Σίτι. Μόνον συγγενικές αναφορές στον «Ζακ της Νάντης», το αυτοβιογραφικό παιχνίδι του Ζακ Ντεμύ.
Να υποθέσει κάποιος καχύποπτος ότι μια βράβευση ενδεχόμενη εδώ, ανοίγει στον Κονάρον διάπλατη την λεωφόρο των όσκαρ;

Μέχρι τότε λίγες ακόμα πολεμικές αναμετρήσεις. Στο “PETERLOO”, ο Μάικ Λι διηγείται μιαν μαύρη σελίδα της βρεταννικής ιστορίας, την σφαγή στο Μάντσεστερ του 1820, όταν η κυβέρνηση διέταξε πυρ εναντίον πλήθους 60.000 διαδηλωτών, με συνθήματα υπέρ της δημοκρατίας και κατά της φτώχειας.

Αλίμονο, ο Λι δεν υπήρξε ποτέ ούτε θα γίνει ένας δεύτερος Κεν Λόουτς. Μήπως θα γίνει Ντάριο Αρτζέντο ο Λούκα Γκουαντανίνο; Ενώ σημείωσε ικανοποιητική επίδοση με το «Φώναξέ με με τ’ όνομά σου», ο Ιταλός σκηνοθέτης τοποθετεί στο Βερολίνο του ’77 και σε μιαν σχολή χορού την δική του “SUSPIRIA”, λίγο ροκ όπερα λίγο ψυχαναλυτικό μελόδραμα. Πόλεμος απέναντι στην cult εκδοχή του πρωτότυπου, στη συνταγή του τρόμου ή στην αντοχή του χρόνου;

Η κόρη του πρώτου διδάξαντος πάντως, δύσκολα ισορροπεί μεταξύ του κινήματος “Me Too” και του σκανδάλου με τον ανήλικο εραστή της. Ιδανική ευκαιρία για τον Λουτσιάνο Γκαρανιάνι, βιογράφο του Μπερλουσκόνι, να σκανδαλίσει την φετινή Μόστρα μ’ ένα σύνθημα στη Σαλα Γκράντε: Ο Χάρβεϊ Γουάϊνστιν είναι αθώος. Σίγουρα, εντός και εκτός οθόνης, το φεστιβάλ μετατρέπεται άθελά του, σ’ εκθετήριο πολεμικών αναμετρήσεων, νέων και παλιών.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.