ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αισιοδοξία για λύση από την Κομισιόν

Συνάντηση την άλλη εβδομάδα για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη - Αττική

Αισιόδοξος ότι θα βρεθεί λύση σε πολιτικό επίπεδο, προκειμένου η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής να προχωρήσει σαν έργο ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, με ευνοϊκή κοινοτική χρηματοδότηση, δηλώνει αρμόδιος παράγοντας της Κομισιόν, σύμφωνα με τον οποίο την ερχόμενη εβδομάδα θα υπάρξει επαφή του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργου Σταθάκη, με τον αρμόδιο κοινοτικό επίτροπο για το θέμα.

Η διαπραγμάτευση για την κατασκευή του έργου, ως τμήμα της ευρύτερης διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας, έχει ξεκινήσει από μήνες, αλλά έχει περιέλθει σε τέλμα με την ελληνική πλευρά να κατηγορεί την Κομισιόν για υπαναχώρηση από τις αρχικές της θέσεις.

«Το θέμα δεν λύθηκε σε τεχνικό και θα περάσει σε πολιτικό επίπεδο» ανέφερε η ευρωπαϊκή πηγή και πρόσθεσε: «Όλοι συμφωνούν ότι η διασύνδεση είναι πολύ σημαντική και πρέπει να προχωρήσει γρήγορα.

Τα μίνιμουμ τεχνικά χαρακτηριστικά πρέπει να είναι γνωστά, γιατί αφορούν όλον τον άξονα. Δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι οι ελληνικές θέσεις δεν ήταν καλά συνεννοημένες με την κυπριακή πλευρά, όμως υπάρχει περιθώριο να λυθούν τα τεχνικα θέματα. Δεν νομίζω ότι η ελληνική πλευρά θέλει να χάσει τη δυνατότητα ευρωπαϊκής χρηματοδότησης που θα είναι της τάξης του 50%. Είναι ένα διακρατικό πρότζεκτ που είχε ξεκινήσει με συγκεκριμένους promoters και δεν μπορεί να προχωρήσει με μονομερείς αποφάσεις».

Σημειώνεται ότι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) έχει αναθέσει τη διασύνδεση σε θυγατρική του ΑΔΜΗΕ (Αριάδνη interconnection), με προοπτική να εισέλθει στο μετοχικό της κεφάλαιο σε επόμενο στάδιο ο promoter της μεγάλης διασύνδεσης που είναι η Eurasia Interconnector. Πηγές της ΡΑΕ ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η εν λόγω απόφαση δεν θα ανακληθεί, μπορεί ωστόσο να επαναληφθεί ή να συμπληρωθεί, εφόσον προκύψουν νέα δεδομένα. Τόνιζαν, επίσης, το επείγον του εγχειρήματος, αφενός επειδή η διασύνδεση θα μειώσει κατά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως το κόστος ηλεκτροδότησης της Κρήτης, αφετέρου επειδή οι περισσότερες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής στο νησί οδεύουν προς παύση λειτουργίας, σε εφαρμογή της περιβαλλοντικής νομοθεσίας της ΕΕ για τους ρύπους.

Σε ερώτηση για τη ΔΕΗ, ο κοινοτικός αξιωματούχος τόνισε ότι η εταιρεία έχει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα τα οποία καλείται να αξιοποιήσει, ενώ παράλληλα γίνονται διαρθρωτικές κινήσεις για τη στήριξή της. Και για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων Μεγαλόπολης και Φλώρινας, ο ίδιος ανέφερε ότι αν δεν πετύχει ο διαγωνισμός θα εξεταστούν οι αιτίες για να εξευρεθεί η σωστή λύση.

Σε σχέση με την πιθανότητα παύσης λειτουργίας των μονάδων της ΔΕΗ σε Καρδιά και Αμύνταιο, επίσης για περιβαλλοντικούς λόγους, αν δεν δοθεί παράταση από την ΕΕ, η ίδια πηγή ανέφερε ότι μπορεί να γίνουν κάποιες εξαιρέσεις αλλά το "τρένο" πρέπει να πάει προς τη σωστή κατεύθυνση που είναι περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Σε αυτό το πνεύμα, ο κοινοτικός αξιωματούχος συνέστησε στην ελληνική κυβέρνηση να κλείσει όλες τις μνημονιακές εκκρεμότητες στον τομέα της ενέργειας, προκειμένου η διαπραγμάτευση να γίνεται στο γενικό πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής για το κλίμα και την ενέργεια. Όπως τόνισε, οι στόχοι για ανανεώσιμες πηγές, εξοικονόμηση και εκπομπές αερίων θερμοκηπίου του 2020 είναι επιτεύξιμοι από την Ελλάδα, όμως για το 2030 θα είναι πολύ πιο φιλόδοξοι.

Εκτίμησε ότι θα δοθεί πολύ μεγάλη έμφαση στην ενεργειακή αποδοτικότητα τονίζοντας πως για να επιτευχθούν οι στόχοι του 2030 στον κτιριακό τομέα, απαιτούνται σε Ευρωπαϊκό επίπεδο επενδύσεις πρωτοφανούς μεγέθους, της τάξης των 170 δισεκατομμυρίων ευρώ το χρόνο. Τα κονδύλια αυτά, όπως είπε, δεν μπορούν να καλυφθούν από την ΕΕ ή τους κρατικούς προϋπολογισμούς και για τον λόγο αυτό προωθούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή λύσεις που θα κινητοποιήσουν τραπεζική χρηματοδότηση για ενεργειακή ανακαίνιση των κτιρίων και κίνητρα για συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Ως προς το 2050, οπότε η Ευρώπη οδεύει προς την πλήρη απανθρακοποίηση, είναι σε εξέλιξη η συζήτηση αν θα προκριθεί η τεχνολογία του υδρογόνου ή της ηλεκτροκίνησης. Ωστόσο, θεωρείται δεδομένο ότι για να επιτευχθούν οι στόχοι θα πρέπει να αναληφθούν προσπάθεια σε όλους τους τομείς (γεωργία, κτηνοτροφία, μεταφορές, κτίρια, ενέργεια).

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.