ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Μενεξεδένια δειλινά

Φτάσαμε στη Ρωμαϊκή αγορά λίγο πριν το μεσημέρι. Ήλιος με δόντια μέσα στο χειμώνα. Αρκετοί τουρίστες έκοβαν βόλτες απολαμβάνοντας τον καλό καιρό ενώ το γκρουπ των Κινέζων που μόλις έχει αποβιβαστεί από το πούλμαν όπλιζε φωτογραφικές μηχανές και κινητά. Πόσες φωτογραφίες να χωρέσουν στη μνήμη; Χαζεύουμε το ετερόκλητο πλήθος και τραβάμε μερικές φωτογραφίες με τα κινητά. Η φίλη μου και ο άντρας της ήθελαν να δουν το Ρολόι του Κυρρήστου αλλά όταν βρέθηκαν μπροστά στο Φετιχιέ Τζαμί δεν δίστασαν να διασχίσουν την πύλη του.

Έχει πάντα ενδιαφέρον να περπατάς σε χώρους που ενισχύουν την ιστορικότητα και την κοσμοπολίτικη ταυτότητα της περιοχής. Το μουσουλμανικό τέμενος ,Φετιχιέ τζαμί, δηλαδή «τζαμί του Πορθητή» συνδέθηκε με τον Μωάμεθ Β’ τον Πορθητή . Ήταν γνωστό ως «το τζαμί του Σταροπάζαρου» και οικοδομήθηκε επάνω στα λείψανα τρίκλιτης μεσοβυζαντινής βασιλικής, τμήμα των οποίων μπορεί να δει κανείς στη βόρεια πλευρά του τεμένους. Μετά την εγκατάσταση της πρωτεύουσας του ελληνικού κράτους στην Αθήνα, το 1834, χρησιμοποιήθηκε ως στρατιωτικό αρτοποιείο, μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του προηγούμενου αιώνα.

Η αποκατάσταση του μνημείου, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο, έγινε από την Διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, με στόχο την ανάδειξη όλων εκείνων των σημαντικών μορφολογικών στοιχείων του μνημείου που αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά της οθωμανικής περιόδου στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας. Εξάπτει τη φαντασία η αντίθεση ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση.

Επισκέψιμο, πλήρως αποκαταστημένο το Φετιχιέ Τζαμί, φιλοξενεί μια ενδιαφέρουσα έκθεση με φωτογραφίες της Κατοχής στην πρωτεύουσα. Η έκθεση «Με το βλέμμα του κατακτητή : η Αθήνα της Κατοχής στη φωτογραφική συλλογή του Βύρωνα Μήτου» αποτυπώνει μέσα από τα μάτια των Γερμανών κατακτητών, σκηνές από την καθημερινότητα της πρωτεύουσας. Στέκομαι μπροστά στις φωτογραφίες προσπαθώντας να καταλάβω πως επέλεγαν οι κατακτητές τα θέματα. Ασπρόμαυρες φωτογραφίες που αποτυπώνουν σκηνές στο δρόμο, νεαροί λούστροι στις γωνίες, Γερμανοί στρατιώτες και νοσοκόμες ποζάρουν μπροστά από Ερέχθειο, είναι μερικές από τις φωτογραφίες που συνοδεύουν την έκθεση.

Ο επισκέπτης θα εκπλαγεί από το μέγεθος της παραγωγής των επαγγελματικών και των ερασιτεχνικών φωτογραφιών των Γερμανών στρατιωτών που υπηρέτησαν στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Η έντονη δραστηριότητα των Γερμανών κατακτητών τροφοδοτεί τη ναζιστική προπαγάνδα του Γ Ράιχ και σε κάνει να αναρωτηθείς κάτω από ποιες συνθήκες τραβήχτηκαν οι φωτογραφίες. Τι αισθάνεται κανείς φωτογραφίζοντας μικρά ρακένδυτα πεινασμένα παιδιά; Πώς νιώθει τη στιγμή που αποθανατίζει τις γυναίκες που στέκονται στην ουρά για μερικές μποτίλιες νερό; Κοιτάζω το αδύνατο αγόρι που ρακένδυτο, προχωράει μερικά βήματα μπροστά από τον πατέρα του ανάμεσα στις ισχνές αγελάδες. Λίγα μέτρα πιο πίσω, ο Ναός του Ολυμπίου Διός μοιάζει με σκηνικό. Πρόκειται για ένα ακόμη φωτογραφικό τεκμήριο που συλλέχτηκε από ένα Γερμανό στρατιώτη που είχε υπηρετήσει στην Υγειονομική Υπηρεσία του γερμανικού στρατού στη χώρα μας κατά τη διάρκεια της κατοχής. Μετά το θάνατό του η συλλογή του κληροδοτήθηκε στην κόρη του, η οποία τη δεκαετία του ’80 πούλησε φωτογραφικό υλικό που αφορούσε την Ελλάδα στον Βύρωνα Μήτο. Ξετυλίγοντας τις μαύρες σελίδες της ιστορίας μας, ουσιαστικά η περιοδική έκθεση τολμά να εστιάσει σε αυτή τη σκοτεινή περίοδο της Αθήνας και πώς αποτύπωσαν οι Γερμανοί κατακτητές τους Αθηναίους.

Καθώς ο ήλιος δύει βγαίνουμε από τη Ρωμαϊκή αγορά, μέσα σε ένα μενεξεδί σύννεφο. Όταν λες ότι η Αθήνα μπορεί να γίνει ιστορικός τουριστικός προορισμός και να δέχεται επισκέπτες όλο τον χρόνο κινδυνεύεις να γίνεις γραφική. Όλοι συμφωνούμε ότι η Αθήνα έχει ανάγκη από πολεοδομική και αρχιτεκτονική ανάπλαση. Όχι μόνο για τους επισκέπτες και τους τουρίστες αλλά για όλους όσους ζούμε στην πρωτεύουσα. Αρκεί μια τοπική παρέμβαση ; Αν κάνει κάποιος μια βόλτα στο ιστορικό κέντρο της πόλης θα δει κάποια σημεία όπως ο Κεραμεικός με την Τεχνόπολη που δεν έχουν καμιά σχέση με τα υποβαθμισμένα στενά της Ομόνοιας . Πώς μπορεί μέσω πολεοδομικών επεμβάσεων να μην αποκλειστούν περιοχές και στρώματα του πληθυσμού; Χρειάζεται ένα σχέδιο ανάπλασης της πόλης που θα συνδέσει οργανικά φορείς, υπηρεσίες, επιστήμονες , στη βάση μιας κοινής και ενιαίας οπτικής και αισθητικής που θα είναι λειτουργικό σε όλα τα πεδία των αναγκών της πόλης. Είτε πρόκειται για το Κολωνάκι, είτε για τον Κολωνό. Η Αθήνα απογειώθηκε τουριστικά το 2018. Τα κλειστά μαγαζιά στο ιστορικό κέντρο θα πρέπει να ανοίξουν ξανά, αρχής γενομένης από τη Στοά Εμπόρων, στην οδό Βουλής.

Κατεβαίνοντας την Βασιλίσσης Σοφίας , στρέφω το βλέμμα μου ψηλά και χάνομαι μέσα στο βιολετί σύννεφο. Είναι όμορφα…

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.