ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Κίτρινα γιλέκα στο Σύνταγμα

Πεδίο μάχης το Σύνταγμα. Διαδηλώσεις και συγκρούσεις με ΜΑΤ και κλάμα μέχρι δακρύων. Τελευταία Κυριακή της Αποκριάς και το κέντρο της πόλης είναι κλειστό έως το απόγευμα για τις ανάγκες της υπερπαραγωγής του Χόλυγουντ. Μάχες σώμα με σώμα, σκηνές έντασης με τα δακρυγόνα να δίνουν ένα γκρι τόνο στον καταγάλανο ουρανό.

Πάνω από 1000 Έλληνες κομπάρσοι συμμετέχουν στα γυρίσματα της ταινίας «Born to be murdered». Το γεγονός ότι «η πιο κεντρική πλατεία της χώρας μπορεί να μετατραπεί σε ένα στούντιο σετ, αυτό είναι ένα πολύ ισχυρό μήνυμα προς την παγκόσμια κινηματογραφική κοινότητα», σχολίασε ο υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Λευτέρης Κρέτσος, μιλώντας στην ΕΡΤ για την ταινία αλλά και στην δυνατότητα της χώρας να μπορεί να φιλοξενεί και την πιο απαιτητική διεθνή, κινηματογραφική παραγωγή.

«Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στο Σύνταγμα». Η πιο ιστορική πλατεία του παρελθόντος και του παρόντος, σημείο αναφοράς της πόλης ως τον Σεπτέμβριο του 1843 ονομαζόταν Πλατεία Ανακτόρων. Την εποχή εκείνη, στην αρχή της οδού Ερμού, υπήρχε ένας φοίνικας στη μέση, η γύρω περιοχή δεν ήταν χτισμένη και από την κεντρική είσοδο της Βουλής μπορούσε κανείς να δει έως τη Σαλαμίνα και την Αίγινα. Στην δυτική πλευρά της πλατείας, που περισσότερο έμοιαζε με άλσος, το μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη δεν υπήρχε τότε, άρχιζε η οδός Σταδίου. Στη γωνία της Ερμού άνοιξε το βιβλιοπωλείο «Ελευθερουδάκη» λίγα μέτρα πιο πέρα μπορούσε κανείς να δει τα πρώτα θρυλικά ζαχαροπλαστεία που υπήρξαν πολιτιστικά και καλλιτεχνικά στέκια για πάνω από πενήντα χρόνια.

Το περίφημο καφενείο του «Ζαχαράτου», λόγω της γειτνίασης με το Παλάτι και τη Βουλή έγινε στέκι πολιτικών και δημοσιογράφων. Το καλοκαίρι γέμιζε το χώρο της πλατείας Συντάγματος με τραπεζάκια και καρέκλες «Το Καφενείο του Ζαχαράτου είναι το δεύτερο και ίσως πιο ελεύθερο κοινοβούλιο από το πραγματικό», έλεγε ο Γεώργιος Παπανδρέου. Το καφενείο επισκεπτόταν και ο Κωνσταντίνος Καβάφης κατά τη διάρκεια του πρώτου ταξιδιού του στην Ελλάδα, το 1901. Τα δύο ζαχαροπλαστεία του «Γιαννάκη» (Πανεπιστημίου 5), το οποίο άνοιξε το 1905 και το «Maison Doree» (Πανεπιστημίου 2), ήταν σύμφωνα με τον Ναπολέοντα Λαπαθιώτη σημείο συνάντησης «όλων των Αθηναίων σνομπ». Σημείο συνάντησης Βενιζελικών, ο «Γιαννάκης» έπεσε πολλές φορές θύμα βανδαλισμών από βασιλόφρονες που σύχναζαν στο «Ντορέ» που με τη σειρά του έγινε συχνά έγινε στόχος των Βενιζελικών. Στην αρχή της Πανεπιστημίου, ήταν τα «Δαρδανέλλια» που πρωταγωνιστούσαν στην κοινωνική και καλλιτεχνική ζωή για πολλές δεκαετίες με τακτικούς θαμώνες τους ποιητές, Ναπολέοντα Λαπαθιώτη και Ρώμο Φιλύρα.

Ωστόσο, η διαμόρφωση της Πλατείας Συντάγματος συνδέεται άμεσα με την Ιστορία.

Όταν το 1843 η πρωτεύουσα μεταφέρθηκε από το Ναύπλιο στην Αθήνα , η πόλη δεν είχε καμιά σχέση με αυτό που βλέπουμε γύρω μας. Τα περισσότερα μνημεία είχαν καταστραφεί, η δόμηση ήταν άναρχη και έτσι έπρεπε να σχεδιαστεί από την αρχή.

Το πρώτο ρυμοτομικό σχέδιο που παρουσιάστηκε το 1833 από τους αρχιτέκτονες Κλεάνθη και Schaubert έφερε την ρήξη πολιτών-κράτους. Δυο χρόνια αργότερα, ο Friedrich von Gartner, ανέλαβε τον σχεδιασμό του βασιλικού παλατιού, προτείνοντας την ανέγερση του κτιρίου στη συνέχεια της διασταύρωσης των οδών Σταδίου και Ερμού. Το 1837 δημιουργήθηκε μια μεγάλη πλατεία μπροστά από την πρόσοψη και την κύρια είσοδο των ανακτόρων. Λόγω της θέσης της ονομάστηκε πλατεία Ανακτόρων και δίπλα δημιουργήθηκε ο κήπος των Μουσών. Η μετονομασία σε πλατεία Συντάγματος καθιερώθηκε με την Επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου του 1843.Η νεοκλασική αισθητική κατέρρευσε με την Μεγάλη Ιδέα. Το 1922, μετά την Μικρασιατική Καταστροφή η πλατεία Συντάγματος χρησιμοποιήθηκε ως κέντρο υποδοχής προσφύγων ενώ τα ανάκτορα που κατεδαφίστηκαν, εκτός από το Μέγαρο Δημητρίου, που βρίσκεται το ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετάνια, σήμερα και το Μέγαρο Πάλλη. Ο Βενιζέλος, το 1929, αποφάσισε την μεταφορά του Ελληνικού Κοινοβουλίου στα ανάκτορα. Τον Απρίλιο του 1929 υπό την επίβλεψη του Ανδρέα Κριεζή άρχισαν οι επεμβάσεις μεγάλης έκτασης στο κτήριο και τον περιβάλλοντα χώρο και έτσι ξεκίνησαν οι εργασίες για την διαμόρφωση της πλατείας και την τοποθέτηση του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη. Όλα αυτά τα χρόνια η πλατεία έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στη ζωή της πρωτεύουσας. Συχνά, όπως συμβαίνει με τους δημόσιους χώρους, αποτέλεσε χώρο διαμάχης και αντιπαράθεσης. Η πλατεία όμως αλλάζει καθημερινά ακολουθώντας τον ρυθμό της εποχής.

Αντικρίζοντας τις εικόνες σύγκρουσης στην πλατεία Συντάγματος για χάρη της αγγλόφωνης ταινίας, κάτοικοι της πρωτεύουσας, επισκέπτες και τουρίστες μάλλον ξαφνιάστηκαν ευχάριστα. Ήταν μια αλλιώτικη ηλιόλουστη, ήρεμη μέρα στο κέντρο της Αθήνας κι ας γινόταν χαμός.

«Πάμε για καφέ» Η παρέα των νεαρών φοιτητών τράβηξε φωτογραφία το συνεργείο και τον Αμερικανό σταρ και κατευθύνθηκε στην Ερμού μέσα σε ένα μενεξεδί σύννεφο.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.