ΕΛΛΑΔΑ

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης γίνεται πραγματικότητα

Στην τελική ευθεία μπαίνουν πλέον οι διαδικασίες για να αποκτήσει η Κρήτη ένα σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, καθώς μετά και την τελευταία επίσκεψη του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, στο νησί, η ελληνική πολιτεία παρουσίασε τον «οδικό χάρτη» για το μεγάλο αυτό αναπτυξιακό έργο.

Ήδη και μετά από πολλές δεκαετίες αδράνειας, αναμονής και υποσχέσεων βρίσκονται σε εξέλιξη οι τρεις διαγωνιστικές διαδικασίες που θα οδηγήσουν στην υλοποίηση, ενός σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητόδρομου με υψηλές προδιαγραφές ποιότητας.

Η δημιουργία ενός σύγχρονου δρόμου στο νησί δεν αποτελούσε μόνο διαχρονικό αίτημα του συνόλου των φορέων και της κοινωνίας, ήταν ο «καημός» των Κρητικών που έβλεπαν το νησί με τη ραγδαία οικονομική, οικιστική και τουριστική ανάπτυξη να στερείται μιας βασικής υποδομής. Η απουσία της οποίας μάλιστα ευθύνεται για πολλά τροχαία δυστυχήματα κάθε χρόνο στο νησί.

Ο νέος ΒΟΑΚ

Το σενάριο για τη δημιουργία του νέου ΒΟΑΚ που επιλέγει το υπουργείο μετά και από τη λεπτομερή αξιολόγηση όλων των παραμέτρων που εξετάστηκαν αφορά τη χάραξη του δρόμου που εκτείνεται από την Κίσσαμο έως τη Νεάπολη και με συνολικό μήκος 192 χιλιομέτρων, στο οποίο μάλιστα μπορεί να πραγματοποιηθεί η μέγιστη δυνατή εκμετάλλευση της υπάρχουσας απαλλοτρίωσης, κατά το πρότυπο του βραβευμένου αυτοκινητόδρομου Κόρινθος - Πάτρα.

Περιλαμβάνει τα υφιστάμενα τμήματα της παράκαμψης Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου μήκους 51 χιλιομέτρων και τα νέα τμήματα μήκους 141 χιλιομέτρων.

Προβλέπονται παράπλευροι οδοί, 20 ανισόπεδοι κόμβοι, γέφυρες συνολικού μήκους 18, 8 χιλιόμετρων και σήραγγες συνολικού μήκους 32 χιλιομέτρων.

Το τμήμα από την Κίσσαμο μέχρι και τον κόμβο Χερσονήσου στο Ηράκλειο θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο της παραχώρησης, το τμήμα από τον κόμβο Χερσονήσου μέχρι Νεάπολη μέσω Σύμπραξης Δημοσίου- Ιδιωτικού Τομέα ( ΣΔΙΤ) και το τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος με δημόσια δαπάνη.

Η χάραξη του νέου ΒΟΑΚ που φέρνει την υπογραφή του Χρήστου Σπίρτζη έγινε αφού μετρήθηκαν σπιθαμή με σπιθαμή οι κυκλοφοριακοί φόρτοι και αναλύθηκαν όλες οι παράμετροι.

Η διενέργεια του διεθνούς διαγωνισμού για την ανάθεση της σύμβασης Παραχώρησης του έργου Χανιά - Χερσόνησος ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2018, ενώ στις 10 Μαρτίου, υπεβλήθησαν οι πέντε φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος, οπότε ο διαγωνισμός εισήλθε ήδη στο Β’ και στο τελικό του στάδιο .

Στις ίδιες ημερομηνίες, προχώρησαν και οι διαδικασίες που αφορούν τον δεύτερο Διεθνή Διαγωνισμό και για το τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη, που θα πραγματοποιηθεί με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Στην Β΄φάση του Διαγωνισμού, πέρασαν πέντε κοινοπρακτικά σχήματα.

Παράλληλα, προχωρά και η άμεση δημοπράτηση της μελέτης Στρατηγικού Σχεδιασμού για όλο το οδικό δίκτυο της Κρήτης, από τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών.

Ο δρόμος έχει τη δική του ιστορία

Η Κρήτη μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του 1960 δεν διέθετε αυτοκινητόδρομο.

Η σύνδεση από την Κίσσαμο μέχρι και τη Σητεία γινόταν μέσω των ορεινών όγκων και η διέλευση του νησιού ήταν ένα μεγάλο ταξίδι.

Είναι χαρακτηριστικό ότι για να διανύσει ένα όχημα ΙΧ την απόσταση από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο χρειαζόταν περίπου 3,5 ώρες ενώ για τα μεγαλύτερα οχήματα όπως λεωφορεία και φορτηγά, χρειαζόταν περίπου πέντε ώρες.

Η πρώτη χάραξη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης περιελάμβανε την απόσταση από τα Χανιά μέχρι και το Ηράκλειο, ωστόσο και αυτή αν και περιόριζε τον χρόνο, περνούσε μέσα από τις πόλεις.

Η ραγδαία τουριστική ανάπτυξη του νησιού, η αύξηση του στόλου των οχημάτων και της κίνησης «έφερε» πολλά χρόνια μετά και τις πρώτες παρεμβάσεις βελτίωσης.

Η παράκαμψη Ρεθύμνου στις αρχές της δεκαετίας του 1990 απάλλαξε την πόλη από την κίνηση των οχημάτων που πλέον περνάνε από το νότιο τμήμα μέχρι και την περιοχή Σοχώρα.

Είχε προηγηθεί στα μέσα της δεκαετίας του 1980 η κατασκευή του οδικού τμήματος προς Κίσαμο απαλλάσσοντας τους οδηγούς από την διέλευση του ορεινού όγκου της Κισάμου ενώ την ίδια περίοδο σχεδιάστηκε και το τμήμα από τις Μουρνιές Χανίων μέχρι και το Κολυμπάρι.

Ωστόσο και στα νέα τμήματα παρά το γεγονός ότι υπήρχε σε κάποια σημεία νησίδα και φωτισμός τα προβλήματα δεν έλειπαν και δεν λείπουν μέχρι και σήμερα.

Στην ανατολική πλευρά της Κρήτης και σταδιακά, από την ανάληψη των Ολυμπιακών αγώνων από τη χώρα μας μέχρι και σήμερα, έγιναν πολύ σημαντικές βελτιώσεις με την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ να είναι εμφανής κυρίως λόγω των σημαντικών παρεμβάσεων από τα Λινοπεράματα Ηρακλείου μέχρι και τα όρια της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου όπου μέχρι και σήμερα είναι σε εξέλιξη σημαντικά έργα που αλλάζουν ριζικά το τοπίο.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο

Την απόλυτη ανάγκη να αποκτήσει η Κρήτη ένα σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο έχει εκφράσει με σειρά παρεμβάσεων του το τμήμα Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου που επισημαίνει χαρακτηριστικά.

«Η Κρήτη βρίσκεται στην τρίτη θέση ανάμεσα στις περιφέρειες της Ελλάδας όσον αφορά τη συνεισφορά στην οικονομία της χώρας, η υφιστάμενη κατάστασ του δρόμου δεν ανταποκρίνεται ούτε κατ’ ελάχιστο στις σημερινές σύγχρονες απαιτήσεις για αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ενδιάμεση διαχωριστική νησίδα με πλήρες δίκτυο παράλληλων δρόμων».

Παράλληλα, το ΤΕΕ (Τμήμα Δυτικής Κρήτης) τονίζει ότι ο δρόμος αυτός θα πρέπει να ξεκινάει από την Κίσσαμο και να καταλήγει στην άλλη γωνιά της Κρήτης.

Οι ξενοδόχοι

Η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στον Βόρειο Οδικό Άξονα και η ανάγκη το νησί να αποκτήσει ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο επισημαίνεται και από την Ένωση Ξενοδόχων Χανίων.

Επί της ουσίας, οι ξενοδόχοι περιγράφουν τη σημερινή εικόνα σημείων του Βόρειου Οδικού Άξονα με τον ελλιπή φωτισμό, την απουσία διαχωριστών, την έλλειψη ορατότητας σε πολλά σημεία, τις δεκάδες ισόπεδες και επικίνδυνες διαβάσεις και την ανάγκη βελτίωσης των υφιστάμενων κόμβων στις εισόδους των πόλεων, προς το αεροδρόμιο και το λιμάνι της Σούδας και προς τον αστικό ιστό.

Τα πλέον επικίνδυνα σημεία

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης είναι ένας δρόμος που «κρύβει» πολλές παγίδες

Η μελέτη οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ που χρηματοδοτήθηκε από το υπουργείο Υποδομών και συμβασιοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2018 «εντόπισε» τις περιοχές της αυξημένης επικινδυνότητας κατά μήκος του υφιστάμενου δρόμου μετά από επεξεργασία των ατυχημάτων και των μαρτυριών από τους εμπλεκόμενους φορείς (Τροχαία ΒΟΑΚ, ΟΑΚ ΑΕ, Περιφέρεια Κρήτης, Περιφερειακές Ενότητες και Δήμοι), ακολουθώντας τη διεθνή και ελληνική εμπειρία και πρακτική.

Πρόκειται για την πρώτη επιστημονικά τεκμηριωμένη αποτύπωση καθώς για τις ανάγκες της μελέτης έγινε υποδιαίρεση του ΒΟΑΚ σε 342 τμήματα κατηγοριοποιημένα σε ομοειδείς τύπους, σε μήκη της τάξης από 200 μέτρα έως ένα χιλιόμετρο. Ακολούθησε στατιστική ανάλυση των ατυχημάτων ξεχωριστά σε κάθε ένα από τα 342 τμήματα του ΒΟΑΚ .

Ως τα πλέον επικίνδυνα σημεία χαρακτηρίστηκαν τα εξής:
Πέρα Γαλήνοι έως Λινοπεράματα (19χλμ)
Σούδα έως Καλύβες (14χλμ)
Σεληνάρι έως Λίμνες (11χλμ)
Σκαλέτα έως Πάνορμος (9χλμ)
Αλμυρίδα έως Πέρα Γαλήνους (11 χλμ)
Μπαλί έως Άγιοι Πατέρες (6χλμ)
Αερολιμένας Ηρακλείου έως Ανώπολη (9χλμ)
Πετρές έως Γεράνι (Ρέθυμνο) (2χλμ)
Κολυμπάρι έως Μετόχι (5χλμ)
Γεράνι Ρεθύμνου (ρέμα Παγκάλου) έως Πανόραμα (2χλμ)
Γεράνι (Χανιά) έως Σταλός (5χλμ)
Βρύσες έως Γεωργιούπολη (6χλμ)

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.