ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Έντονοι προβληματισμοί

Το Facebook ετοιμάζεται να λανσάρει το κρυπτονόμισμα «Libra» από το 2020

Η εταιρεία-"κολοσσός" του διαδικτύου Facebook αποκάλυψε σήμερα τα σχέδιά της να λανσάρει ένα κρυπτονόμισμα, με την ονομασία Libra, στο πλαίσιο των προσπαθειών της να επεκταθεί πέρα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προς το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα παγκόσμια συστήματα πληρωμών.

Το Facebook ευελπιστεί ότι όχι μόνο θα καταστήσει δυνατές τις συναλλαγές μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο, αλλά θα προσφέρει για πρώτη φορά πρόσβαση σε χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες σε καταναλωτές που δεν χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες των τραπεζών.

Παρά τις μεγάλες προσδοκίες της αμερικανικής πολυεθνικής για το κρυπτονόμισμα, υπάρχουν και ανησυχίες για τα προσωπικά δεδομένα των καταναλωτών.

Libra, το νέο ψηφιακό νόμισμα

Το Facebook συνένωσε τις δυνάμεις της με 28 εταίρους, δημιουργώντας μια οντότητα με έδρα της τη Γενεύη που ονομάζεται «Libra Association», η οποία θα ελέγχει το νέο ψηφιακό της νόμισμα που πρόκειται να κυκλοφορήσει το πρώτο εξάμηνο του 2020, σύμφωνα με πληροφορίες από τις ίδιες τις εταιρείες και συνεντεύξεις με υψηλόβαθμα στελέχη. Η έμπνευση για την ονομασία «Libra» προήλθε από τη ρωμαϊκή ζυγαριά, που θεωρείται σύμβολο της δικαιοσύνης και τη γαλλική λέξη «libre» (ελεύθερο), δήλωσε ο Ντέβιντ Μάρκους, πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της «PayPal», που είναι επικεφαλής του προγράμματος. «Ελευθερία, δικαιοσύνη και χρήματα, που είναι ακριβώς αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε εδώ», δήλωσε. Απ' ό,τι φαίνεται, η εταιρεία εκτιμά ότι μπορεί να έχει έσοδα και από τις υπηρεσίες μηνυμάτων της μέσω συναλλαγών και πληρωμών, κάτι που ήδη γίνεται σε κινεζικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως η «WeChat».

Το οικονομικό ενδιαφέρον είναι τεράστιο, εξ ου και οι εταίροι που συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό είναι ονόματα όπως οι Mastercard Inc, Visa Inc, Spotify Technology SA, PayPal Holdings Inc, eBay Inc, Uber Technologies Inc και Vodafone Group Plc, καθώς και εταιρείες επενδύσεων κεφαλαίων όπως η Andreessen Horowitz.

Ευελπιστούν να έχουν 100 μέλη έως το λανσάρισμα του Libra το πρώτο εξάμηνο του 2020. Κάθε μέλος λαμβάνει το δικαίωμα μιας ψήφου σε σημαντικές αποφάσεις αναφορικά με το δίκτυο του κρυπτονομίσματος και οι εταιρείες πρέπει να επενδύσουν τουλάχιστον 10 εκατ. δολάρια για να μπορούν να συμμετέχουν. Το Facebook δεν σχεδιάζει να διατηρήσει ηγετικό ρόλο μετά το 2019.

Αν και δεν υπάρχουν τράπεζες μεταξύ των αρχικών μελών, έχουν γίνει συζητήσεις με μια σειρά χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων προκειμένου να συμμετάσχουν, δήλωσε ο Τζον Λάμπερτ, εκτελεστικός αντιπρόεδρος ψηφιακών λύσεων στη Mastercard. Αναμένουν να δουν πώς οι ρυθμιστικές αρχές και οι καταναλωτές θα ανταποκριθούν στο σχέδιο αυτό πριν αποφασίσουν να συμμετάσχουν και οι ίδιες, δήλωσε. Η «Libra Association» σχεδιάζει να αντλήσει χρήματα μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης τους επόμενους μήνες, σύμφωνα με ανακοίνωση του ίδιου του οργανισμού.

Έντονοι προβληματισμοί

Η ανακοίνωση για το Libra έρχεται την ώρα που το Facebook αντιμετωπίζει έντονες επικρίσεις λόγω μιας σειράς σκανδάλων και ίσως βρεθεί ενώπιον αντιδράσεων από ακτιβιστές υπέρ της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, καταναλωτικές οργανώσεις, ρυθμιστικές αρχές και βουλευτές.

Δεν είναι σαφές πώς οι νομοθέτες ή οι ρυθμιστικές αρχές θα αντιδράσουν στην είσοδο της εταιρείας στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες μέσω του κόσμου των κρυπτονομισμάτων, που σε μεγάλο βαθμό παραμένει εκτός ρυθμιστικού πλαισίου. Τα τελευταία χρόνια, οι επενδυτές κρυπτονομισμάτων έχουν χάσει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια καθώς έχουν πέσει θύματα χάκερ, ενώ η αγορά πλήττεται από κατηγορίες για ξέπλυμα χρήματος, εμπόριο ναρκωτικών και χρηματοδότηση τρομοκρατίας.

Το Facebook βρίσκεται σε επαφή με ρυθμιστικές αρχές στις ΗΠΑ και άλλες χώρες για το σχεδιαζόμενο κρυπτονόμισμα, δήλωσαν στελέχη επιχειρήσεων, χωρίς όμως να διευκρινίζουν ποιες ρυθμιστικές αρχές είναι αυτές ή εάν η εταιρεία έχει καταθέσει αίτηση για χρηματοπιστωτικές άδειες σε άλλες χώρες.

Η εταιρεία έχει ήδη συστήσει μια θυγατρική με την ονομασία «Calibra», που θα προσφέρει ηλεκτρονικά πορτοφόλια για όσους θέλουν να αποταμιεύουν, να αποστέλλουν και να ξοδεύουν Libras. Η «Calibra» θα είναι συνδεδεμένη με τις πλατφόρμες μηνυμάτων της Facebook, το Messenger και το WhatsApp, που έχουν ήδη πάνω από ένα δισεκατομμύριο χρήστες.

Η «Calibra» θα διενεργήσει ελέγχους συμμόρφωσης για τους πελάτες που θέλουν να χρησιμοποιήσουν το Libra, μέσω πιστοποίησης και διαδικασιών κατά των κρουσμάτων εξαπάτησης που είναι συνηθισμένες πρακτικές μεταξύ των τραπεζών, ανέφερε το Facebook. Η θυγατρική θα μοιράζεται δεδομένα των χρηστών με το Facebook ή εξωτερικά μέρη εάν έχει τη σχετική συναίνεση για αυτό, ή σε πολύ «συγκεκριμένες περιπτώσεις» όπου αυτό είναι απαραίτητο, ανέφερε η εταιρεία. Αυτό θα μπορούσε να αφορά περιπτώσεις επιβολής του νόμου, δημόσιας ασφάλειας ή γενικότερης λειτουργικότητας του συστήματος.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.