ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Η παιδεία μπαλάκι στα πόδια των πολιτικών

Για την παιδεία, ούτε λόγος.

Σε ένα καίριο σημείο κατά το οποίο η Ευρώπη και ο κόσμος προχωρά γοργά προς την αναβάθμιση της παρεχόμενης παιδείας στο πλαίσιο της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, άλλοτε εμπορευματοποιώντας την και άλλοτε ως προϋπόθεση μίας ευημερούσας κοινωνίας. Στην Ελλάδα η παιδεία παίρνει ρόλο βαριού χαρτιού στα χέρια τζογαδόρων πολιτικών. Και ενώ σε ολόκληρη την Ευρώπη συζητούν για τρόπους παραγωγής έρευνας και καινοτομίας εντός των πανεπιστημίων η δική μας ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ασχολείται με τον αν το πρώτο κουδούνι θα το ακούσουν οι μαθητές, οι δάσκαλοι και οι γονείς στις 8.15 ή στις 9.00.

Το κουδούνι ωστόσο το έχει ακούσει ολόκληρη η ελληνική κοινωνία εδώ και χρόνια και είναι καμπανάκι κινδύνου. Καθώς κάθε χρόνο χιλιάδες παιδιά βλέπουν τις πανελλήνιες ως τη μοναδική ευκαιρία για μία διέξοδο στη ζωή τους, χιλιάδες φοιτητές εγκαταλείπουν τη χώρα για να σπουδάσουν αυτό που θέλουν ή άλλοι δεν τελειώνουν ποτέ τη σχολή τους καθώς δεν βλέπουν κανένα ουσιαστικό κίνητρο λόγω της ανεργίας και των πενιχρών μισθών. Εμείς έχουμε λοιπόν μία παιδεία χρόνια τώρα ζωντανή με τεχνητό τρόπο, πολλά από τα θέματα έγινε προσπάθεια να λυθούν με τον Νόμο 4009/2011, τον επονομαζόμενο και «Νόμο Διαμαντοπούλου», ο οποίος τότε προσπάθησε να θέσει ένα πλαίσιο στο χάος της παιδείας, η Κυβέρνηση τότε του ΠΑΣΟΚ προσπάθησε και τελικά τον έθεσε σε λειτουργία.

Ο Νόμος Διαμαντοπούλου για όσους δεν θυμούνται, ήταν η υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεων της Κυβέρνησης του Γιώργου Παπανδρέου και του ΠΑΣΟΚ για ένα πανεπιστήμιο Ανοιχτό στον Πολίτη και στην κοινωνία, με διεθνή χαρακτήρα, υψηλή ποιότητα σπουδών και αξιοκρατία. Αυτό επιτυγχανόταν με την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου, την αξιολόγηση όλων των οργάνων, την ελεύθερη διαμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών και την ελεύθερη δημιουργία προγραμμάτων στην αγγλική γλώσσα, πράγμα που ακόμα και σήμερα μόνο στα Ελληνικά Πανεπιστήμια δεν είναι εφικτό. Αλλά πέραν αυτών έβαζε τέλος στους αιώνιους φοιτητές, μέσω του ν+2 και ουσιαστικά χωρίς να θέτει το πανεπιστήμιο υπό αστυνομικό κλοιό έθετε ένα σύστημα ελέγχου των προσώπων που εισέρχονται και εξέρχονται στον πανεπιστημιακό χώρο, καθώς και την επίβλεψη των χώρων από φύλακες για το Πανεπιστήμιο και όχι χωροφύλακες. Έτσι και αλλιώς η παρέμβαση της Αστυνομίας είναι δεδομένη σε περίπτωση διάπραξης κακουργημάτων βάσει Νόμου.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τη μοναδική της ικανότητα να ισοπεδώνει οτιδήποτε μπορεί να θέσει μερικές βασικές γραμμές και να κατοχυρώσει μερικά ελάχιστα ποιοτικά χαρακτηρίστηκα, κατάφερε να σκίσει τον Νόμο Διαμαντοπούλου, όπου τελικά ήταν και ο μόνος νόμος που κατόρθωσε να σκίσει. Πούλησε τις μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία ως μέτρα υπέρ των αδυνάτων, χωρίς όμως να ασχολείται με τους πενιχρούς μισθούς των εκπαιδευτικών και την υποστελέχωση των σχολείων, δείχνοντας ωστόσο ιδιαίτερο ζήλο, για λόγους που μόνο οι ίδιοι ξέρουν με την κατάργηση της αξιολόγησης, των Πειραματικών Σχολείων και των Αναλυτικών Προγραμμάτων των Σχολείων, ενισχύοντας μάλιστα επιμελώς τον ρόλο των με κομματικά κριτήρια διορισμένων Διευθυντών Εκπαίδευσης. Με μόνη τομή για τους μαθητές η έναρξη των μαθημάτων στις 9 η ώρα.

Την ίδια ώρα, 9 το πρωί αποφάσισε, λοιπόν, και ο νέος Πρωθηποργός Κ. Μητσοτάκης, να επισκεφτεί το Υπουργείο Παιδείας εξαγγέλλοντας από εκεί την κατάργηση του Ασύλου και άλλα μέτρα δια στόματος της αρμόδιας Υπουργού κ. Κεραμέως, όπως η επαναφορά του πρώτου κουδουνιού στις 8.15 και τη μη λειτουργεία της 4ης Νομικής Σχολής στην Πάτρα. Για πολλούς αυτό φάνηκε σαν μία νίκη, ότι πλέον μία νέα κυβέρνηση ασχολείται σοβαρά με τα θέματα της Παιδείας. Ωστόσο αποτελεί ένα ατελείωτο επικοινωνιακό σόου, στο οποίο έχει επιδοθεί η Κυβέρνηση, προσπαθώντας να κερδίσει τις εντυπώσεις. Οφείλουμε να παραδεχτούμε πως η νέα Κυβέρνηση μοιάζει προετοιμασμένη καλά, αν και η προετοιμασία θα κριθεί από την αποτελεσματικότητα και όχι από τις εξαγγελίες.

Οι εξαγγελίες σε ότι αφορά την Παιδεία ήταν κούφιες, καθώς τίποτα δεν έμοιαζε νέο. Το θέμα με το Άσυλο, το οποίο χρησιμοποιείται από τους γνωστούς- άγνωστους, θα μπορούσε να έχει λυθεί από το 2011 με τον Νόμο Διαμαντοπούλου, αλλά και όποια στιγμή θέλει η εκάστοτε Κυβέρνηση χωρίς βαρύγδουπες ανακοινώσεις, καθώς οι παραβάτες βγαίνουν και εκτός πανεπιστημίου και ενδεχομένως να είναι γνωστοί στις Αρχές. Ελπίζουμε όλοι λοιπόν οι Έλληνες πολίτες, η νέα Κυβέρνηση να μην εξαντλήσει την Νεοφιλελεύθερη ενέργεια της πάνω σε φορολογικά νομοσχέδια, περικοπές και ιδιωτικοποιήσεις αλλά να ασκήσει (φιλε)ελεύθερη πολιτική στην Παιδεία, που είναι και ο μόνος τομέας που η κοινωνία χρειάζεται πραγματική ελευθερία έκφρασης. Τα βήματα φαντάζουν απλά και μία επαναφορά του Νόμου Διαμαντοπούλου του ΠΑΣΟΚ, διορθώνοντας στρεβλώσεις βάσει των νέων δεδομένων που έχουν προκύψει, μοιάζει επιβεβλημένη.

Πρέπει λοιπόν την εκπαίδευση να την πιάσουμε από την αρχή, με την στελέχωση των σχολείων, καθώς ο αριθμός των σχολείων και των αναγκών σε διδακτικό προσωπικό είναι γνωστός και η ανικανότητα της πολιτείας να στελεχώσει επαρκώς τα σχολεία είναι ακατανόητη. Η προαναφερθείσα ελευθερία στην παιδεία έχει να κάνει με την τελική αποσύνδεση της σχολικής σταδιοδρομίας με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη μετέπειτα επαγγελματική πορεία. Πρέπει να αποτελέσει πρωταρχικός στόχος η ελευθερία του παιδιού να επιλέγει τι θα σπουδάσει με την βοήθεια και την καθοδήγηση ειδικών και να σταματήσουμε να εξωθούμε στο εξωτερικό τα παιδιά τα οποία δεν μπορούν να εισαχθούν στη σχολή της επιθυμίας τους. Αυτό ωστόσο πρέπει να επιτευχθεί με την προσεκτική εφαρμογή ενός νέου εισαγωγικού συστήματος στα Πανεπιστήμια και όχι με την δημιουργία Ιδιωτικών Πανεπιστημίων ρεπλίκα των κανονικών. Κλείνω ηθελημένα με το θέμα των ιδιωτικών πανεπιστημίων των οποίων είμαι υπέρ αλλά αποτελούν μια ξεχωριστή και πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση η οποία πρέπει να ξεκινήσει.

Μιχάλης Καπίρης

Νομικός – Συντονιστής των PES Activists Κυκλάδων

1 αναγνώστες σχολίασαν

Συμμετοχή στην συζήτηση
  1. Εκφράζει ακριβώς το πρόβλημα και βέβαια δεν είναι κακό να τον διαβάσουν , να περνούμε την απόψει των Νέων , που έχουν ζήσει την κατάσταση που βρίσκεται σήμερα η παιδιά μας

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.