ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

ΙφιΓιάνης εν Αυ..Λίντο

76η MOSTRA. Ας είμαστε τρυφεροί με τους παλαιμάχους. Σ’ αρέσουν δεν σ’ αρέσουν, τις ταινίες του Κώστα Γαβρά δεν τις λες και γελοίες. Δεν τις έλεγες μέχρι τώρα τουλάχιστον. Πότε αξιόλογες («Αγνοούμενος»), πότε βραβευμένες («Music Box»), πότε εμπαθείς («Ομολογία») ή αποτυχημένες («EDEN IS WEST»), σε μιαν καριέρα στρατευμένη κι αμφιλεγόμενη. Το περίφημο «Ζ» που τον καθιέρωσε στο πολιτικό σινεμά της εποχής του, σήμερα μοιάζει με μπροσούρα απέναντι στο αποκαλυπτικό πλην παραγνωρισμένο «Κιέριον» του Δήμου Θέου. Αλλεργικός στις αποχρώσεις, δεκτικός σε μιαν ορισμένη δημαγωγία, εκ Παρισίων σταθερά ορμώμενος, μακριά απ’ τα ελληνικά πράγματα ως το θάνατο του Θοδ. Αγγελόπουλου.

Μισόν αιώνα μετά από την υπόθεση Λαμπράκη, τον απασχολεί η υπόθεση Βαρουφάκη. Ο τίτλος θα μπορούσε να ήταν απλώς «Β» ή «Γ» ενδεχομένως, αν ο πρώην υπουργός Οικονομικών δεν είχε συγγράψει, ως επιτομή της υπερήφανης πλην αδιέξοδης διαπραγμάτευσής του με το παγκόσμιο καπιταλιστικό ιερατείο, το «ADULTS IN THE ROOM» εις άπταιστον αγγλικήν. Μόδα, όπως μοδάτες ιδέες. Σόδα, όπως δύσπεπτη προπαγάνδα. Οι σελίδες του πονήματος που θα προτιμούσε ολοφάνερα τον τίτλο «Δοξάστε με» μετατρέπονται σε πρώτη ύλη του σεναρίου. Πλήρης απουσία δραματουργίας, από τη μια, ισχνή επεξεργασία του ντοκουμέντου, από την άλλη. Στον κεντρικό ρόλο ο Χρ. Λούλης, ως άλλος Νίκος Κούρκουλος, γενναίος κι ολομόναχος εναντίον των διεφθαρμένων και των επίορκων. Ο Γιάνης ως θύμα των ηγετών, των μηχανισμών, των τραπεζών και του πρωθυπουργού με τις δεύτερες και τρίτες σκέψεις. Οι πλατείες μια θολή εικόνα, οι συνομιλητές των γραφείων πρωταγωνιστές. Πώς να μιμηθείς την νωπή πραγματικότητα, όταν παραμονεύουν οι καρικατούρες;

Αλλ’ υποτίθεται ο Γαβράς δεν είναι ο Φώσκολος. Άνοια ή άγνοια κινδύνου; Για την ακρίβεια, η ταινία «Ενήλικοι στο δωμάτιο» δεν αντέχει σε σοβαρή κριτική. Ακόμα κι η προβολή της εκτός συναγωνισμού οφείλεται μάλλον σ’ ορισμένες σκοπιμότητες (η ελληνική περιπέτεια ως αξιοπερίεργο πειραματόζωο), ενώ η μηχανιστική αφήγηση πολλαπλασιασμένη με το βραβείο Jaeger-LeCoultre στον Κ. Γαβρά, προξενεί ειρωνικούς συνειρμούς. Με την ευκαιρία, πάντως, το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης δεξιώθηκε τους συντελεστές στο EXCELSIOR. Όχι, δεν ήμασταν όλοι εκεί. Τι σημασία έχει όμως, αρκεί που ο Γιάνης περπάτησε στο ίδιο άγιο κόκκινο χαλί που πάτησε πριν χρόνια ο Ούγκο Τσάβες χάρη στο ντοκιμαντέρ του Όλιβερ Στόουν, ενώ η Δανάη Στράτου πόζαρε δίπλα στην σωσία της Βαλέρια Γκολίνο. Μην ενδίδοντας απ’ την νεότητά μου στον γνωστό «πόλεμο των άστρων», με χαιρέκακη ομολογώ συγκίνηση διαπιστώνω ότι η βαθμολογία των ταινιών έχει ως αναπόφευκτο επακόλουθο την βαθμολόγηση πλέον και των κυριών. Προφανώς συνυπολογίζονται το χρώμα της τουαλέτας, τα αξεσουάρ, ο οίκος μόδας, η σκηνική άνεση κι η λάμψη του χαμόγελου. Αποκλειστικά για τις ντίβες της οθόνης και των μίντια, γενικώς. Έτσι, η σύζυγος του Γιάνη παρίσταται στην κομματική εκδήλωση προς τιμήν του με φόντο την SALA GRANDE αλλά αγνοείται την επόμενη από τους κριτές, που απονέμουν το εννέα παρακαλώ (με άριστα το δέκα) στην Πενέλοπε Κρουζ για την ολόλευκη, εντυπωσιακή παρουσία της.

Μπορεί η Ισπανίδα ντίβα να επισκιάζει τόσο της ώριμες (Μέριλ Στριπ, Κέιτ Μπλάνσετ, Λόρα Ντερν, Μόνικα Μπελούτσι) όσο και τις εκκολαπτόμενες (σαν την 22χρονη μαύρη καλλονή Τίνα Κουνάκι, στο πλευρό Βενσάν Κασέλ), όμως η συμμετοχή της στο «WASP NETWORK» του Ολιβιέ Ασαγιάς την αδικεί, ως γυναίκα πιλότου που την εγκαταλείπει στην Αβάνα, πετώντας αιφνιδιαστικά στη Φλόριντα για να προστεθεί στους ιδεολογικούς αντιπάλους του Φιντέλ Κάστρο, μεταξύ κατασκοπίας και διακίνησης ναρκωτικών.

Μιλώντας για τη Φλόριντα, όπου κατευθύνεται ο απειλητικός DORIAN αναπτύσσοντας καταστροφική ταχύτητα, η Ιταλία σύσσωμη παραμελεί την τύχη της ομάδας της στο Μπουντομπάσκετ, πανηγυρίζοντας τον θρίαμβο της Φεράρι στο Βέλγιο και την πρώτη νίκη του μόλις 22χρονου πιλότου Σαρλ Λεκλέρκ. Κι αν στην Αθήνα κάποιοι συνδέουν ακόμα την 3η του μηνός με τον πράσινο ήλιο του παρελθόντος, το ιταλικό ποδόσφαιρο μελαγχολεί για τα 30 χρόνια από το τροχαίο που έβαλε τέλος στη ζωή του Γκαετάνο Σιρέα.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.