ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Πολάνσκι – Πολιτική Ορθότητα 1 – 0

76η MOSTRA. Τα βραβεία φεύγουν, οι ταινίες μένουν. Μ’ αυτό το δόγμα μεγαλώσαμε, παρακολουθώντας επί έτη πολλά την άδικη συχνά συμπεριφορά των κάθε λογής κριτικών επιτροπών, ειδικά απέναντι σε παρεξηγημένους δημιουργούς και στα φιλόδοξα έργα τους. Λογική συνέπεια του πρώτου δόγματος, ένα δεύτερο: δεν υπάρχει ασφαλέστερος σύμμαχος των καλλιτεχνικών αξιών από τον υπέρτατο κριτή, δηλαδή τον χρόνο. Ας μη κερδίζει τις πρωτιές στα φεστιβάλ, ας μην σπάει τα ταμεία της εποχής του, ένα αριστούργημα θα βρίσκει πάντοτε την θέση του στην ιστορία του Παγκόσμιου κινηματογράφου, όσος καιρός κι αν χρειαστεί.

Να, λοιπόν η ύψιστη παρηγοριά σινεφίλ κι ιστορικών, απέναντι στις μόδες και στον αφρό των ημερών. Με την Πολιτική Ορθότητα, ωστόσο, τα πράγματα αγρίεψαν. Ως άλλη, σύγχρονη Σαλώμη, δεν αρκείται στον αποκεφαλισμό των αλλόθρησκων, επιβάλλει αποκλεισμούς, ασκεί διπλωματικές πιέσεις, απομονώνει τους αντιρρησίες. Στο ψηφιακό μας σύμπαν, με την ιλιγγιώδη επιτάχυνση και τον βομβαρδισμό της Πληροφορίας να περιορίσουν ασφυκτικά τα περιθώρια της νηφάλιας επανεκτίμησης κάποιου τίτλου ή σκηνοθέτη, ο κίνδυνος της εξουθένωσής τους είναι πλέον γεγονός.

Τούτων δοθέντων, μόνον ανακούφιση προξενεί η ετυμηγορία της κριτικής επιτροπής με την οποία ολοκληρώθηκε η 76η διοργάνωση της MOSTRA. Πέρυσι, η απονομή του Χρυσού Λέοντα στην ασπρόμαυρη “ROMA”, αν και αδιαμφισβήτητη, συνδέθηκε με την πριμοδότηση δήθεν του κολοσσού NETFLIX. Ορισμένοι το διάβασαν ανάποδα, ως εύνοια του κολοσσού προς το φεστιβάλ της Βενετίας, αφού οι Κάννες είναι ο κοινός εχθρός. Η “ROMA” σάρωνε τα Όσκαρ, τα στόματα έκλεισαν. Φέτος, πάλι ο Χρυσός Λέων σ’ ένα φαβορί της κούρσας προς τα Όσκαρ. Ν΄ αλλάξει άραγε στρατηγική η MOSTRA, να υποτάσσεται στο Χόλυγουντ, προδίδοντας τον εαυτό της και την φυσιογνωμία της ως προπύργιο του art-house σινεμά;

Όχι βέβαια. Στο φετινό πρόγραμμα κατάφερε, με τίμημα τον απρόσμενο γιγαντισμό, να «χωρέσει» τις υπερπαραγωγές και τις διασημότητες, από τη μια, και τις σταθερές αξίες και τις υποσχέσεις, απ’ την άλλη. Κυρίως, όμως, η μεγάλη σύγκρουση δόθηκε μεταξύ Σινεμά και Πολιτικής Ορθότητας.

Κι αφού η Βενετία δεν είναι οι Κάννες (με τους μόνιμους πελάτες και τις μόνιμες σκοπιμότητες), η δεύτερη ηττήθηκε κατά κράτος στη μάχη με τον απόντα (για ευνόητους λόγους) βετεράνο. Ναι, ο μεγάλος νικητής του φεστιβάλ είναι ο μεγάλος παρεξηγημένος Ρομάν Πολάνσκι. Μπορεί το χρυσό βραβείο να το κέρδισε ο “JOKER” του Τοντ Φίλιπς, ενώ θα ήταν αρκετή η βράβευση του πληθωρικού πρωταγωνιστή Χοάκιν Φίνιξ. Στο σαφώς ανώτερο από κάθε άποψη φιλμ της διοργάνωσης “J’ ACCUSE” απονεμήθηκε η δεύτερη διάκριση, το μεγά Βραβείο της επιτροπής, προς αποφυγήν προφανώς της αναζωπύρωσης του (νεο)φεμινιστικού μένος. Την ατολμία της Λουκρέσια Μαρτέλ και των υπόλοιπων μελών, πάντως, την αποκαλύπτει όσο και την εξισσοποπεί, ταυτόχρονα, το βραβείο της FIPRESCI (Διεθνής Ένωση Κριτικών Κιν/φου), πάλι στο «ΚΑΤΗΓΟΡΩ» και στον Πολάνσκι. Μεγαλύτερο θάρρος διακρίνει κανείς πίσω από βραβείο σκηνοθεσίας στον Ροτ Άντερσον για την στυλιζαρισμένη σάτιρα “ENDLESSNES” (Σουηδία) και της γυναικείας ερμηνείας στην Αριάν Ασκαρίντ για το κοινωνικό δράμα «GLORIA MUNDI» (Γαλλία) του Ρομπέρ Γκεντιγιάν. Όσο για το ιταλικό σινεμά, νιώθει μάλλον υπερήφανο χάρη σε δύο τίτλους και ισάριθμες διακρίσεις – βραβείο ανδρικού ρόλου στον Λούκα Μαρινέλι, για το “MARTIN EDEN” του Πιέτρο Μαρσέλο και ειδικό βραβείο επιτροπής στον Φράνκο Μαρέσκο για το πολιτικό σχόλιο «Η Μαφία δεν είναι πια η ίδια».

Τίποτε δεν παραμένει ίδιο, έτσι κι αλλιώς, στο πέρασμα του χρόνου. Μπορεί η φετινή ετυμηγορία να φαντάζει ως μια παραλλαγή της σολομώντειας λύσης, ενώ όλα θα εύρισκαν την ιδανική τους θέση αν ξεκινούσαν από τον Χρυσό Λέοντα στον Ρομάν Πολάνσκι και δεν είχε υποτιμηθεί το “GLORIA MUNDI”. Πρόκειται τουλάχιστον για προϊόν ανθρώπινων συμβιβασμών, όπως σ΄ όλες τις παρόμοιες περιπτώσεις. Φαντάζεσαι στη θέση τους κάποιον Αλγόριθμο, στην υπηρεσία μάλιστα της πολιτικής ορθότητας;

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.