ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Ατσίγγανε και αφέντη μου, με τι να σε στολίσω...»

Θάνος Μικρούτσικος: Mας έμαθε να χορεύουμε «στο φτερό του καρχαρία»

«Μη σταματήσεις να ονειρεύεσαι, να σπρώχνεις τα όριά σου, να κατακτήσεις το αδύνατο»

To Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2019, λίγο πριν το φευγιό του χρόνου, «έφυγε» από τη ζωή -γιατί στο νου και την καρδιά μας θα ζει πάντα- σε ηλικία 72 χρόνων, έπειτα από παλικαρίσια μάχη με τον καρκίνο, ο σπουδαίος Μουσικοσυνθέτης Θάνος Μικρούτσικος, περνώντας στο πάνθεον των αθανάτων...

Για έναν τόσο μεγάλο συνθέτη, με τεράστιο και πολύπλευρο καλλιτεχνικό έργο, αλλά και διεθνή αναγνώριση και σταδιοδρομία, κινδυνεύεις πάντα να πεις περισσότερα από όσα χρειάζεται, ή λιγότερα από όσα πρέπει...

«Γεννήθηκα στις 13 Απριλίου 1947 στην Πάτρα, σε ένα νεοκλασικό, Αράτου 33 και Κορίνθου. Παλιά, αστική οικογένεια, που ήρθε στην Πάτρα από τους Δελφούς στις αρχές του 19ου αιώνα. Ένας πρόγονός μου λεγόταν Γιάννης Μικρούτσικος -γνωστός και ως Γοργόγιαννος- είχε ένα καΐκι και έκανε εμπόριο, Πάτρα -Γαλαξίδι -Ιτέα. Γύρω στο 1830 εγκαθίσταται στην Πάτρα» (από το βιβλίο «Ο Θάνος κι ο Μικρούτσικος. Μια αυτοβιογραφία μέσα από 24 συναντήσεις», του Οδυσσέα Ιωάννου, εκδ. Πατάκη), αναφέρει ο μεγάλος μουσικός.

«Μια μέρα του 1951, επισκέφτηκα τη θεία μου που ήταν καθηγήτρια πιάνου. Με πήρε αγκαλιά και μου είπε: "Θανασάκη, σήμερα αποφάσισα να παίξω για σένα". Κάθισε στο πιάνο, άρχισε να παίζει ένα κομμάτι, γυρίζει κάποια στιγμή προς το μέρος μου και βλέποντάς με να την κοιτώ αποσβολωμένος, μου λέει:
"Τώρα θα παίξεις εσύ". Με καθίζει στο πιάνο και βάζει το δεξί μου χέρι στα πλήκτρα του. Από πάνω του τοποθετεί το δικό της και αρχίζει να καθοδηγεί το κάθε μου δάχτυλο ώστε να παίξει την αρχική μελωδία. Έτσι ξεκίνησε όλη μου η περιπέτεια», έλεγε ο Θάνος Μικρούτσικος για την αρχή της σχέσης του με το πιάνο.

Ξεκίνησε τις μουσικές σπουδές του σε μικρή ηλικία στη Φιλαρμονική Εταιρεία Πατρών και στο Ελληνικό Ωδείο (πιάνο, θεωρία, αρμονία). Σπούδασε Μαθηματικά στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ παράλληλα μελέτησε αρμονία, αντίστιξη, φούγκα και σύνθεση με τον καθηγητή-συνθέτη Γ. Α. Παπαϊωάννου. Βασικό θέμα που απασχολούσε τον Θάνο Μικρούτσικο, από την αρχή κιόλας της συνθετικής του διαδρομής, ήταν η μελοποίηση της ποίησης.

«Πολιτικά Τραγούδια», «Καντάτα για τη Μακρόνησο», «Σπουδή σε ποιήματα του Βλαδίμηρου Μαγιακόβσκι», «Τροπάρια για φονιάδες», «Τα τραγούδια της λευτεριάς», «O Σταυρός του Νότου», «Εμπάργκο», «Ο γέρος της Αλεξάνδρειας», «Η αγάπη είναι ζάλη», «Όλα από χέρι καμένα», «Γραμμές των οριζόντων», «Στου αιώνα την παράγκα», «Ποίηση με μουσική», «Θάλασσα στη σκάλα», «Ο Άμλετ της Σελήνης», «Ο Σχοινοβάτης» και πολλοί ακόμα, είναι δίσκοι που περιλαμβάνουν κομμάτια μελοποιημένης ποίησης.

Μέσα από τα τραγούδια του κατάφερε και έβαλε στο στόμα των ανθρώπων λόγια των Ναζίμ Χικμέτ, Γιάννη Ρίτσου, Βλαδίμηρου Μαγιακόφσκι, Μάνου Ελευθερίου, Μπέρτολτ Μπρεχτ, Άλκη Αλκαίου, Μανόλη Αναγνωστάκη, Φώντα Λάδη, Νίκου Καββαδία, Μιχάλη Γκανά, Κώστα Παπαγεωργίου, Κώστα Τριπολίτη, Λίνας Νικολακοπούλου, Κώστα Λαχά, Γιώργου Κακουλίδη, Χριστόφορου Λιοντάκη, Οδυσσέα Ιωάννου και πολλών ακόμα. Πολλοί είναι και οι ξένοι ποιητές που είχε μελοποιήσει. Άλλωστε, η μελοποίηση του Θ. Μικρούτσικου είναι αυτή που επέτρεψε να κατανοηθούν τα «κρυμμένα» της ποίησης του Καββαδία, που μέχρι τότε θεωρούνταν «ελάσσων» ποιητής.

Συνεργάστηκε με πολλούς Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες, γράφοντας μουσική για δεκάδες θεατρικά έργα, τα οποία έχουν παρουσιαστεί σε ολόκληρο τον κόσμο. Τεράστια ήταν και η παρουσία του στη δισκογραφία. Έδωσε εκατοντάδες συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει συμμετάσχει ή έχουν παιχτεί έργα του σε πολλά διεθνή φεστιβάλ μουσικής. Έργα του έχουν παρουσιαστεί από πολλές μεγάλες ορχήστρες και ορχήστρες μουσικής δωματίου και τα έχουν διευθύνει σπουδαίοι μαέστροι, ανάμεσά τους οι Αλέξανδρος Μυράτ, Jerzy Swoboda, Adrew Davis, Kazuyoshi Akiyama, Louis Devos, Λουκάς Καρυτινός, Άλκης Μπαλτάς κ.ά.

Ο Θάνος Μικρούτσικος έχει συνεργαστεί με όλους σχεδόν τους σημαντικούς Έλληνες ερμηνευτές και μουσικούς και με πολλούς διεθνείς καλλιτέχνες. Το ταλέντο του, η σκληρή και συνεχής δουλειά, η συνεχής διεύρυνση των γνώσεών του, τον κατέστησαν και θα τον καθιστούν έναν από τους μεγαλύτερους συνθέτες που πέρασαν από τον τόπο μας.

Η αναγνώριση και η αγάπη από τέσσερις κοντά γενιές θα κρατά το έργο του ζωντανό.

Ο Θάνος του... ποδοσφαίρου!

Ο Θάνος Μικρούτσικος αγαπούσε το ποδόσφαιρο, τον Παναθηναϊκό αλλά και την Μπαρτσελόνα! Μάλιστα, σε συνέντευξη του στο δημοσιογράφο Δημήτρη Χατζηγεωργίου, σε ερώτηση αν θα άλλαζε ομάδα είχε απαντήσει... «Ούτε με σφαίρες»!

Πέρα από το «τριφύλλι», αγαπούσε και την Μπαρτσελόνα και... είχε λόγο γι αυτό, ας αφήσουμε όμως τον ίδιο να μας μιλήσει... «Έγινα Μπαρτσελόνα στα τέλη της δεκαετίας του ’50, όταν ήμουν ακόμη μικρό παιδί. Η αιτία αυτής της επιλογής σχετίζεται άμεσα με το δημοκρατικό περιβάλλον στο οποίο μεγάλωσα, όπου παράλληλα η αγάπη για τον αθλητισμό δεν ήταν κάτι άγνωστο. Ο πατέρας μου ήδη από το ’30 ήταν φίλαθλος του Παναθηναϊκού, ενώ αργότερα στην Πάτρα υπήρξε κι ένας από τους πρώτους καθηγητές της ελληνικής διαιτησίας» και συνέχιζε λέγοντας «Η Μπαρτσελόνα ήταν για μένα μια συνειδητή επιλογή. Άλλωστε, θεωρώ πως πρόκειται για ένα σύμβολο που ξεπερνά κατά πολύ τα στενά όρια του ποδοσφαίρου. Η Βαρκελώνη και η Καταλονία γενικότερα υπήρξε το τελευταίο αντιφρανκικό οχυρό που έπεσε το 1939. Σε αυτήν τη γωνιά του κόσμου το κλίμα ήταν και συνεχίζει να είναι ιδιαίτερα δημοκρατικό. Μέσα από αυτές τις καταστάσεις μεγάλωσε και η Μπαρτσελόνα και από καμάρι της Βαρκελώνης, έγινε καμάρι όλου του πλανήτη. Όσο για τη Ρεάλ Μαδρίτης που με ρωτάτε, πράγματι, εκείνη η ομάδα με Ντι Στέφανο και Πούσκας ήταν σπουδαία. Είχαμε κι εμείς τον Κουμπάλα, όμως είναι αλήθεια πως αυτοί κατέκτησαν περισσότερους τίτλους».

«Γράφε ό,τι σε καίει» - Ο δάσκαλός του Γιάννης Ρίτσος

«Ανατρέχοντας στα ημερολόγια που κρατούσα εκείνη την εποχή, ένας εφιάλτης με κυνηγούσε καθημερινά. Ως γνήσιο τέκνο της πρωτοπορίας, έπρεπε ο ήχος μου να είναι νέος, να μη θυμίζει τίποτα από το παρελθόν, συνεπώς δύσκολη, αν όχι αδύνατη, η επικοινωνία με τον κόσμο. Σαν νέος αριστερός ήθελα την επικοινωνία με τον κόσμο. Πώς θα μπορούσα να συνδυάσω αυτά τα δύο; Και ακριβώς τότε μπαίνει στη ζωή μου ο Γιάννης Ρίτσος. Είχα αρχίσει να δουλεύω πάνω σε ποιήματά του κυρίως με τον τρόπο της νέας μουσικής. Αρχισα να τον επισκέπτομαι στο σπίτι του – είχε μόλις γυρίσει από την εξορία. Του έδειχνα τις παρτιτούρες μου, του εξηγούσα τον τρόπο γραφής και αυτός αισθανόμουνα ότι πολύ το ευχαριστιόταν, γιατί αν και θεωρούσε πολύ σημαντική τη δουλειά του Μίκη πάνω στα ποιήματά του, ήθελε κατά βάθος και μια άλλη αντιμετώπιση της πολυδιάστατης ποίησής του».

Ο «ποιητής της Ρωμιοσύνης» έδινε συμβουλές στο νεαρό τότε συνθέτη: «Γράφε για ό,τι σε καίει. Σε καίει ο έρωτας; Γράφε για τον έρωτα. Η μοναξιά σου; Γράφε. Ο αγώνας ενάντια στη βία του φασισμού; Γράφε, αλλά πρόσεχε: το θέμα δεν ορίζει την αξία του έργου. Αυτό που έχει σημασία είναι το αδιάσπαστο περιεχομένου και φόρμας. Κάθε νέο περιεχόμενο απαιτεί μια νέα φόρμα, γιατί η φόρμα είναι κοινωνική εμπειρία αποκρυσταλλωμένη. Θα σεβαστείς ό,τι γράφτηκε στο παρελθόν. Θα το περιέχεις, θα το αφομοιώσεις, αλλά δεν θα το μιμηθείς».

Oι δύο του συναντήθηκαν στην Συγκλονιστική Καντάτα για τη Μακρόνησο, ένα έργο που όπως έλεγε ο ίδιος «είναι ένα έργο που δεν ανήκει μόνο στους δημιουργούς του. Ανήκει σε όσους αγωνίστηκαν και πάλεψαν μέσα από τις γραμμές του Κόμματος αλλά και δίπλα σ' αυτό σε χρόνους ζοφερούς. Σε όσους εκτελέστηκαν, βασανίστηκαν, φυλακίστηκαν και αντιστάθηκαν. Σε όσους πάλεψαν για μια δίκαιη κοινωνία». Στο εμβληματικό έργο τραγουδά η Μαρία Δημητριάδη και στα χορικά συμμετείχε ομάδα δέκα ηθοποιών και τραγουδιστών, ανάμεσά τους οι Σάκης Μπουλάς, Αφροδίτη Μάνου, Γιάννης Ζουγανέλης, Γιώργος Μιχαηλίδης, Γιώργος Κιμούλης.

«Βαδίζουμε μαζί στον ίδιο δρόμο» - Η συνάντηση με τον Άλκη Αλκαίο

«Το 1978 διάβασα τον "Ριζοσπάστη" ένα πρωί και έπεσε το μάτι μου σε ένα ποίημα, το οποίο πραγματικά μου 'κανε μεγάλη εντύπωση, υπογραφόταν Αλκης Αλκαίος. Μέσα σε δυο μέρες το είχα μελοποιήσει, με τίτλο "Φλεβάρης 1848". Εψαχνα να τον βρω, τίποτα. Διότι αυτό δεν ήταν το όνομά του, το όνομά του ήταν - όπως έμαθα μετά - Βαγγέλης Λιάρος. Κάποια στιγμή είχα μπει και στο στούντιο, παρανόμως διότι δεν είχα την άδειά του... Βρεθήκαμε, τον πήρα ένα τηλέφωνο, βεβαίως μου έδωσε την άδεια και ξεκίνησε μία σχέση ζωής. Μια σχέση στην οποία θα έλεγα, ξεκινώντας από το 1978 και κυρίως, όταν μετά από τέσσερα πρώτα χρόνια συνεργασίας όπου είχα γράψει 40 τραγούδια πάνω σε στίχους του, βγάλαμε το "Εμπάργκο" και αυτόματα ο Αλκης Αλκαίος, ο Βαγγέλης Λιάρος καθιερώθηκε ως η ανερχόμενη δύναμη στον στίχο», αναφέρει ο Θάνος Μικρούτσικος για την... γνωριμία με τον ποιητή που παρίστανε τον στιχουργό, Άλκη Αλκαίο.

Οι δυό τους μας χάρισαν πανέμορφους δίσκους όπως το «Εμπάργκο» και το «Στου αιώνα την παράγκα», με ερμηνευτή τον τεράστιο Δημήτρη Μητροπάνο.

«Βάρδια πλάι σε κάβο φαλακρό/ κι ο Σταυρός του Νότου με τα στράλια...» - Ο μουσικός του Καββαδία

Μέχρι το 1979, ο ποιητής της θάλασσας, Νίκος Καββαδίας, θεωρούνταν μικρότερης αξίας, ωστόσο ο... συνθέτης της θάλασσας, ο Θάνος Μικρούτσικος, είχε... διαφορετική άποψη!

Ο σπουδαίος συνθέτης, εκείνη τη χρονιά μελοποιεί τον  θρυλικό «Σταυρό του Νότου», έναν δίσκο που έλαβε αρνητικές κριτικές, ωστόσο, το κοινό τον αγκάλιασε όσο λίγους, γεγονός που τον έφερε στςι πρώτες θέσεις των πωλήσεων.

«Η σχέση μου με την ποίηση ξεκινάει από τα μαθητικά μου χρόνια. Ο πατέρας μου τα βράδια, εναλλάξ με ιστορίες από την Κατοχή, μου απήγγελλε ποιήματα και βέβαια και Καββαδία. Κάπως έτσι ερμηνεύεται και η μετέπειτα επιλογή μου να μελοποιώ ποίηση σε μεγάλο κομμάτι του έργου μου κι από τα πρώτα μου βήματα στη σύνθεση», και συνεχίζει «Ξεκίνησα να γράφω μουσική για μια μεγάλη σειρά με τίτλο «Πορεία 090» που θα σκηνοθετούσε για την ΕΡΤ ο Τάσος Ψαρράς με παραγωγό τον Παπαλιό. Εκτός από μουσικά μοτίβα, σκέφτηκα να παραδώσω και μερικά τραγούδια. «Τι θα λέγατε να μελοποιήσω κάποια ποιήματα του Καββαδία;» τους ρώτησα. Τελικά έγραψα εφτά και μάλιστα όλα νύχτα και μονοκοπανιά· σημειωτέον, δεν γράφω ποτέ μια κι έξω. Ηταν όμως σαν να με περίμεναν καιρό», σημείωνε σε συνέντευξή του για το πως μελοποίησε το ναυτικό ποιητή.

«Αυτή είναι η καλύτερη στιγμή της ζωής μου»

Τον Μάρτιο του 2018, παρουσιάζει την «Καντάτα για την Μακρόνησο», έπειτα από 42 χρόνια, σε Αθήνα, Πάτρα, Θεσσαλονίκη, με αφορμή τα 100 χρόνια του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας.

Τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς, εκδόθηκε το βιβλίο-CD «Θάνος Μικρούτσικος. Καντάτα για τη Μακρόνησο - Σπουδή σε ποιήματα του Βλαδίμηρου Μαγιακόβσκη», για τη νέα αυτή έκδοση ο Θάνος Μικρούτσικος είχε πει «Το ΚΚΕ, στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων από την ίδρυσή του, με κάλεσε να δώσω τρεις συναυλίες με αυτά τα έργα και αυτό ήταν μέγιστη τιμή για μένα. Ήταν, όμως, ταυτόχρονα και μία μεγάλη πρόκληση. Ειδικά η "Καντάτα" είναι οριακό έργο στη δημιουργία μου και σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο, αλλά και τη φόρμα. Παίχτηκε όμως λίγες φορές από το 1976 έως το 1983 στην Αθήνα, στο Βερολίνο, στη Βιέννη και στην Όπερα της Γλασκόβης και μετά...κοιμήθηκε. Δουλεύοντας την "Καντάτα" και τη "Σπουδή", αρχικά για τις συναυλίες, ενορχήστρωσα εκ νέου πολλά μέρη τους, διατηρώντας απολύτως τη φόρμα της αρχικής εκδοχής. Πρόσθεσα, όμως, στοιχεία, πρόσθεσα κι αφαίρεσα ταυτοχρόνως όργανα, κάνοντας ακόμα πιο στέρεη τη φόρμα, που στηρίζεται σε εναλλαγές του ατονικού τρόπου με το τονικό σύστημα. Η παλιά ενορχήστρωση και μορφή είναι "εδώ" αλλά ταυτοχρόνως είναι "άλλη". Πρόκειται δηλαδή για μια επαναδημιουργία, με όλο το προηγούμενο υλικό να είναι παρόν».

«Είμαι οριστικά με το ΚΚΕ»

Ο Θάνος Μικρούτσικος ήταν στρατευμένος καλλιτέχνης, από την αρχή ως το τέλος του, γεγονός που αποτυπώνεται σε όλη του τη διαδρομή. Ο αξεπέραστος μουσικοσυνθέτης στις εκλογές του 2019, βρισκόταν στην τελευταία τιμητική θέση του ψηφοδελτίου Επικρατείας του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας. Μάλιστα απήθυνε χαιρετισμό, ο οποίος διαβάστηκε από τον ηθοποιό Γιώργο Κιμούλη, στην κεντρική προεκλογική συγκέντρωση του ΚΚΕ, στις 3 Ιουλίου 2019 στη πλατεία Συντάγματος.

«Τα πράγματα είναι νόμος, αλλάζουν. Το θέμα είναι να τα αλλάξουμε στη σωστή κατεύθυνση, όχι στο χάος. Εγώ το μόνο, το λίγο που μπορώ να σας υποσχεθώ, είναι: Μέχρι τέλους θα είμαι εδώ», είχε πει στην τελευταία του συναυλία, που έμελλε να είναι στο 45ο Φεστιβαλ ΚΝΕ-ΟΔΗΓΗΤΗ, τον περασμένο Σεπτέμβρη στο Πάρκο Τρίτση στο Ίλιον.

Η σχέση του Θάνου Μικρούτσικου με το ΚΚΕ κρατά από τα νεανικά του χρόνια, όταν έγινε μέλος του. Στην πορεία οι δρόμοι τους μπορεί να χώρισαν, αλλά δεν έπαψαν να υπάρχουν περίοδοι που ο Θ. Μικρούτσικος συνέβαλλε σε εκδηλώσεις του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας. Όπως άλλωστε ο ίδιος δήλωνε: «Τον κόσμο του ΚΚΕ τον σεβόμουν και όταν δεν ήμουν κοντά στο ΚΚΕ. 100 χρόνια Ιστορία. Ένα κόμμα θυσιών, ένα κόμμα έπους».

Τα τελευταία χρόνια ξανασυναντήθηκε με το ΚΚΕ, ενώ ανελλιπής ήταν η παρουσία του στα Φεστιβάλ ΚΝΕ-Οδηγητή.

Επιπλέον συμμετείχε στο προεκλογικό δεκάλεπτο του ΚΚΕ μαζί με την Ελένη Γερασιμίδου, τη Σεμίνα Διγενή, τον Γιώργο Κιμούλη και τον Παύλο Ορκόπουλο.

Η τελευταία υπόκλιση - Φεστιβάλ ΚΝΕ-Οδηγητή

«Τα πράγματα, φίλες και φίλοι, είναι νόμος, αλλάζουν. Το θέμα είναι να τα αλλάξουμε στη σωστή κατεύθυνση, όχι στο χάος. Αλλά έστω σε αυτό που φαίνεται ουτοπία αυτήν τη στιγμή, το 'χω ξαναπεί κι εδώ, να φτάσουμε σε μια κοινωνία που δεν θα υπάρχει εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, να φτάσουμε σε μια κοινωνία που, όπως ο δικός μας Κάρολος είπε, ο ποιητής θα ψαρεύει και ο ψαράς θα γράφει ποιήματα. Εγώ το μόνο, το λίγο, που μπορώ να σας υποσχεθώ, είναι: Μέχρι τέλους, θα είμαι εδώ!», είχε πει στην τελευταία του συναυλία, που έμελε να είναι στο 45ο Φεστιβάλ ΚΝΕ-Οδηγητή τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Πάρκο Τρίτση.

Στη συναυλία αυτή, τραγούδησαν μαζί του ο Γιώργος Μεράντζας, ο Κώστας Θωμαΐδης, η Πολυξένη Καράκογλου, ο Διονύσης Τσακνής, η Μαριάννα Πολυχρονίδη, ενώ ο Γιώργος Κιμούλης διάβασε κείμενα του Μπρεχτ και ερμήνευσε καταπληκτικά τραγούδια από τη θεατρική παράσταση «Μάνα» του Μπρεχτ που ανέβηκε το 1975 στη χώρα μας, και τα τραγούδια σε μουσική του Χ. Αϊσλερ ενορχήστρωσε και απέδωσε τότε ο Θ. Μικρούτσικος. Μαζί τους ανέβηκε και ο Μίλτος Πασχαλίδης που ακολουθούσε στο πρόγραμμα της Κεντρικής Σκηνής, για να ενώσουν τη φωνή τους σε διεθνιστικά τραγούδια όπως το «Bella ciao».

Αντί επιλόγου...

«Επιτρέψτε μου να σας πω ότι παρότι πορεύομαι με την πλάτη στον τοίχο, είμαι ένας απόλυτα ευτυχισμένος άνθρωπος.

Είναι αφενός η μουσική μου και κυρίως ο κόσμος που με αγκάλιασε με τέτοια αγάπη, τέτοιο πάθος και μου αναπτερώνει κάθε λεπτό το ηθικό, αλλά είναι και οι πέντε δικοί μου άνθρωποι.

Με τη σημερινή ευκαιρία θέλω να πω σε όλους τους φίλους που είναι σήμερα εδώ:

Μην αφήσετε καμιά στιγμή στη ζωή σας να πάει χαμένη. Ρουφήξτε κάθε δευτερόλεπτο. Ο χρόνος τρέχει τόσο γρήγορα. Διευρύνετε τις γνώσεις σας μέχρι τέλους. Συνεχώς να ονειρεύεστε. Κυνηγήστε την ουτοπία, όπως σας διαβεβαιώνω το έκανα εγώ και θα συνεχίσω, μέχρι τέλους.

Σας ευχαριστώ όλους από καρδιάς», ανέφερε ανάμεσα σε άλλα ο συνθέτης σε χαιρετισμό που διάβασε ο γιος του Στέργιος, σε εκδήλωση της Πολιτιστικής Έκδοση «Επίλογος»

Η καρδιά του σπουδαίου μουσικοσυνθέτη, μπορεί να σταμάτησε να χτυπά, ωστόσο, θα συνεχίσει  «χτυπά» στις καρδιές και των τριών γενεών που μεγάλωσαν, ταξίδευσαν, ονειρεύτηκαν μαζί του, θα συνεχίσει να «χτυπά» και στις καρδιές των επόμενων- που τώρα τον ανακαλύπτουν ή θα τον ανακαλύψουν- γιατί ήταν και είναι ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες της χώρας μας και όχι μόνο.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.