ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

H απενοχοποίηση του Facebook

Η πανδημία είναι οικουμενική. Ο εχθρός αόρατος. Η σιωπή των πρώτων ημερών όταν ακόμα δεν είχε εξελιχθεί η τραγωδία στη γειτονική μας χώρα έδωσε τη θέση σε μια ακατάσχετη φλυαρία. Ο κορωνοϊός είχε δημιουργήσει ένα κλίμα ανησυχίας. Τα σχολεία δεν είχαν κλείσει, ο έρωτας δεν είχε εξοριστεί για τους περισσότερους και η καραντίνα δεν είχε αλλάξει την καθημερινότητά μας. Θυμάμαι την ουρά στο ταμείο των σούπερ μάρκετ, τα σχέδια για τις καλοκαιρινές διακοπές. Ο Τζόνσον ασπαζόταν το δόγμα της "ανοσίας της αγέλης" για να κρατήσει την οικονομία και ο Τραμπ σφύριζε αδιάφορα.

Μετά ήρθε ο τρόμος του lockdown και τα πάνω κάτω στη ζωή μας. Ακολούθησαν τα βίντεο με τις ερειπωμένες πόλεις και οι ιστορίες των ασθενών από την εντατική. Η πλατφόρμα του Μαρκ Ζούκερμπεργκ ήταν ο σύνδεσμος εκατομμυρίων ανθρώπων. Ξαφνικά ένα πρωί ξυπνήσαμε και πριν πιούμε καφέ συνδεθήκαμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κι ας είμαστε από αυτούς που θεωρούσαμε την πλατφόρμα ως Big Tech, κατατάσσοντας την ανάμεσα στους κολοσσούς που μόνο αγαθές προθέσεις δεν έχουν για την κοινωνία.

Πριν την πανδημία, υπήρχαν πολλές φωνές σε παγκόσμιο επίπεδο που κατηγορούσαν τους μονοπωλιακούς κολοσσούς για την χρήση και κατάχρηση των προσωπικών μας δεδομένων. Η πανδημία άλλαξε τα πάντα. Η κοινή απειλή, ο φόβος οδήγησε εκατομμύρια πολίτες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι πλατφόρμες, ένα βήμα μπροστά, εισέπραξαν την ανάγκη μας να επικοινωνήσουμε άμεσα, να ενωθούμε μπροστά στον κοινό εχθρό. Το Facebook καταγράφει τεράστια χρήση λόγω της πανδημίας. Ποιος μπορούσε να φανταστεί ότι την εποχή της πανδημίας η πλατφόρμα θα γνώριζε την αποδοχή που ο ιδρυτής της ονειρευόταν.

Ήταν νύχτα της 28ης Οκτωβρίου, ημέρα σημαντική για τους απανταχού Έλληνες, όταν ο νεαρός τότε φοιτητής, Μαρκ Ζούκερμπεργκ πήρε το ρίσκο να στήσει την ιστοσελίδα "Facemash" με φωτογραφίες όλων των φοιτητών του Χάρβαρντ όπου κάθε επισκέπτης θα μπορούσε να ψηφίσει τον πιο ωραίο. Αμφιβάλλω, αν γνώριζε τότε ότι η ιστοσελίδα θα εξελισσόταν σε κολοσσό και ο ίδιος ως κάτοχος του 28% των μετοχών του Face book θα γινόταν ζάμπλουτος. O Ζούκερμπεργκ, λάτρης του Star Wars, ήδη από την νεαρή ηλικία των 10 ετών είχε μάθει να χρησιμοποιεί τον υπολογιστή του πατέρα του. Μάλιστα για να κάνει την δουλειά του πατέρα του πιο εύκολη που είχε το οδοντιατρείο στο ισόγειο του σπιτιού, ο Μαρκ δημιούργησε ένα εσωτερικό δίκτυο που επέτρεπε σε οποιονδήποτε να συνδεθεί από οποιονδήποτε υπολογιστή ώστε να επικοινωνεί με τους υπόλοιπους.

Το "Zucknet" ήταν το πρώτο εγχείρημα, το οποίο κατέρρευσε από την αντίπαλη πλατφόρμα AOL, μέσω της οποίας μπορούσες να ανταλλάξεις μηνύματα. Ο Μαρκ δεν το έβαλε κάτω, άρχισε να διαβάζει βιβλία προγραμματισμού και ανάμεσα στους υπολογιστές έμαθε τρεις γλώσσες : Εβραϊκά, Αρχαία Ελληνικά, Λατινικά. Στα χρόνια των σπουδών του στο Χάρβαρντ , ο Μαρκ συνέχισε να ασχολείται ενώ ήδη από το δεύτερο έτος το CourseMatch ήταν ένα πρόγραμμα που βοηθούσε τους φοιτητές να επιλέγουν τα μαθήματα που τους ενδιαφέρουν στην αρχή κάθε εξαμήνου. Η συνάντησή του με τους αδελφούς Γουίνκλεβος για να τους βοηθήσει σε μια εφαρμογή dating ήταν σημαδιακή.

Το 2003, μέσα σε μια νύχτα απόρριψης όπως ο ίδιος δήλωσε στο Rolling Stone, είχε μια φοβερή ιδέα: Να κατεβάσει τις φωτογραφίες όλων των φοιτητών του Χάρβαρντ χωρίς άδεια ώστε να μπορέσουν οι συμφοιτητές του να επιλέξουν την ομορφότερη φοιτήτρια. "Μάλλον θέλω να βάλω μερικές από αυτές τις φωτογραφίες ταυτότητας, δίπλα σε φωτογραφίες ζώων ώστε να ψηφίσετε ποιος από τους δύο είναι πιο ελκυστικός".

Το Facemash έγινε τόσο δημοφιλές που κατάφερε να ρίξει τον server του Πανεπιστημίου. Η ιστοσελίδα έμεινε στον αέρα μερικές ώρες και ο ίδιος κατηγορήθηκε για παραβίαση των προσωπικών δεδομένων γιατί χρησιμοποίησε τις φωτογραφίες των φοιτητών χωρίς την άδειά τους. Στις 4 Φεβρουαρίου του 2004 η ιστοσελίδα του Facebook γίνεται πραγματικότητα. Ένα χρόνο μετά η πλατφόρμα έχει επεκταθεί στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια των ΗΠΑ. Εκείνη την περίοδο, φεύγει από την ονομασία το The, και το Facebook άρχισε να μετασχηματίζεται και εξελίσσεται, εκτός από ένα κοινωνικό δίκτυο και σε μια άκρως κερδοφόρα επιχείρηση.

Σήμερα το Facebook έχει δισεκατομμύρια χρήστες. Ωστόσο ο ιδρυτής του που έχει κατηγορηθεί για την χρήση ή και την κατάχρηση των προσωπικών δεδομένων των χρηστών, οραματίζεται το κοινωνικό δίκτυο του 2030 στο οποίο θα έχουμε όλοι πρόσβαση στην εικονική πραγματικότητα, θα μπορούμε να ζούμε στο μέρος της επιλογής και να εργαζόμαστε εύκολα σε ένα άλλο μέρος.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.