ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Για την πλήρη λειτουργία της επιχείρησης, αλλά και τη διασφάλιση δικαιωμάτων των εργαζομένων

Τροπολογία του ΚΚΕ για τη ΛΑΡΚΟ και την προστασία των εργαζομένων

Τροπολογία για τη ΛΑΡΚΟ και τους εργαζόμενούς της κατέθεσε στη Βουλή η Κοινοβουλευτική Oμάδα του ΚΚΕ, προκειμένου, όπως επισημαίνει, να σταματήσει ο διαλυτικός σχεδιασμός της κυβέρνησης που οδηγεί σε ιδιωτικοποίηση ή σε «λουκέτο» την επιχείρηση.

Με την τροπολογία αυτή, το ΚΚΕ ζητά, μεταξύ άλλων, να καταργηθεί η εξουσία του ειδικού διαχειριστή, το σύνολο των μετοχών της ΛΑΡΚΟ μεταβιβάζεται στο Ελληνικό Δημόσιο και διαγράφονται ή περιορίζονται οι οφειλές της προς το Δημόσιο, την ακύρωση της περαιτέρω ιδιωτικοποίησης και εκποίησης της επιχείρησης και τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας.

Επιπλέον, η τροπολογία προβλέπει αναστολή των μέτρων των πιστωτών κατά της ΛΑΡΚΟ, η νέα διοίκηση θα καταθέσει έκθεση προγραμματισμού για άμεση μέγιστη παραγωγική δυνατότητα με παράλληλο προγραμματισμό συντήρησης επισκευών εκσυγχρονισμού. Επίσης, θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων.

Η τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο που αφορά την κύρωση των ΠΝΠ που εκδόθηκαν στις 13/4 και 1/5, το οποίο θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί την Παρασκευή 29/5.

Ολόκληρη η τροπολογία έχει ως εξής:

ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας: «Κύρωση α) της από 13.4.2020 ΠΝΠ "Μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις" (Α΄ 84) και β) της από 1.5.2020 ΠΝΠ "Περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και την επάνοδο στην κοινωνική και οικονομική κανονικότητα" (Α΄ 90) και άλλες διατάξεις».

Θέμα: Τροπολογία για τη ΛΑΡΚΟ και τους εργαζόμενους

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Η ΛΑΡΚΟ είναι η μοναδική επιχείρηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση που παράγει σιδηρονικέλιο μέσα από την επεξεργασία δικών της εγχώριων μεταλλευμάτων.

Η χώρα μας έχει στο υπέδαφός της το 90% των καταγεγραμμένων κοιτασμάτων νικελίου σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα μεταλλεύματα αυτά είναι κοβαλτιούχα, γεγονός που τα καθιστά ως δυσεύρετα σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η χώρα μας έχει στο υπέδαφός της κοιτάσματα χρωμίου όπου μαζί με το νικέλιο είναι τα υλικά που δημιουργούν τον ανοξείδωτο χάλυβα, προϊόν τεράστιας αξίας που αξιοποιείται σε πολλές εφαρμογές και μέχρι σήμερα εισάγεται στη χώρα μας.

Στη ΛΑΡΚΟ έχει πραγματοποιηθεί με επιτυχία:

  • Πείραμα παραγωγής ανοξείδωτου χάλυβα.
  • Πείραμα παραγωγής διαχωρισμού νικελίου και κοβαλτίου.
  • Πείραμα παραγωγής νικελίου με τη μέθοδο της υδρομεταλλουργίας. Αυτή η μέθοδος αξιοποιείται για την παραγωγή νικελίου που προωθείται στην κατασκευή συσσωρευτών ηλεκτρικής ενέργειας.

Το 80% του τελικού προϊόντος που παράγει η ΛΑΡΚΟ και είναι πρωτογενής σίδηρος δεν πληρώνεται διαχρονικά από τους πελάτες της. Πληρώνεται μόνο το Ni.

Η ΛΑΡΚΟ παράλληλα με την παραγωγή σιδηρονικελίου παράγει και διάφορα υποπροϊόντα όπως είναι η σκουριά. Μέχρι σήμερα αυτά τα προϊόντα πέφτουν στον Ευβοϊκό, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί πειράματα και μπορούν να αξιοποιηθούν.

Στο εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ στη Λάρυμνα Φθιώτιδας υπάρχει η δυνατότητα αξιοποίησης των χιλιάδων κυβικών ζεστών υδάτων ανά ώρα όπως παραδείγματος χάρη με τη μέθοδο της τηλεθέρμανσης.

Στο εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ στη Λάρυμνα Φθιώτιδας υπάρχει μονάδα παραγωγής οξυγόνου και αζώτου η οποία αν εκσυγχρονιστεί έχει τη δυνατότητα της πλήρους κάλυψης των αναγκών των απαιτήσεων του εργοστασίου, αλλά και της επιπλέον προώθησης ως προϊόν πώλησης.

Η ΛΑΡΚΟ έχει στην κατοχή της δικό της λιγνιτωρυχείο που μπορεί να καλύψει στο 100% τις απαιτήσεις καύσιμης ύλης που χρειάζεται για το μείγμα επεξεργασίας και έτσι να εξοικονομηθούν δεκάδες εκατομμύρια.

Η ΛΑΡΚΟ έχει στην κατοχή της βαρύ εξοπλισμό εξόρυξης και αποκάλυψης μεταλλευμάτων, ο οποίος αυτή τη στιγμή έχει τη δυνατότητα με την απαιτούμενη συντήρηση να καλύψει μεγάλο μέρος της παραγωγής μεταλλευμάτων στα μεταλλεία της ΛΑΡΚΟ.

Η ΛΑΡΚΟ έχει στην κατοχή της εγκαταστάσεις και εξοπλισμό μηχανολογικής και μηχανουργικής υποστήριξης σε καθημερινές εργασίες επισκευών και κατασκευών εκατομμυρίων ευρώ ανά έτος. Εδώ και πολλά έτη δεν αξιοποιούνται έχοντας αντικατασταθεί με εργολάβους.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ως συνέχεια των προηγούμενων κυβερνήσεων και στη βάση των κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με το νόμο 4664/2020 που ψήφισε, προωθεί την παραπέρα ιδιωτικοποίηση και εκποίηση της ΛΑΡΚΟ σε κομμάτια.

Αυτήν τη στιγμή δημιουργεί τους όρους που απαιτεί το κεφάλαιο για να γίνει η ΛΑΡΚΟ ελκυστική προς αυτό.

Η κυβέρνηση, γνωρίζοντας ότι μετά την ψήφισή του θα σταματήσουν την παροχή προμήθειας πρώτων υλών και παροχής υπηρεσιών διάφοροι προμηθευτές και μικροί εργολάβοι μέχρι στιγμής, έχει:

  • Σφραγίσει το μεταλλείο της ΛΑΡΚΟ στο Νομό Καστοριάς με μία προίκα ετοιμοπαράδοτου πλούσιου μεταλλεύματος αξίας δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.
  • Έριξε πάνω από 7 εκατομμύρια ευρώ σε μεγαλοεργολάβους στην Εύβοια για να προχωρήσει στην αποκάλυψη μιας παρόμοιας προίκας.
  • Πολλά εκατομμύρια είναι αυτά που έχουν πέσει και προβλέπονται να πέσουν και στο εργοστάσιο της Λάρυμνας όπου πραγματοποιούνται επισκευές στους ηλεκτροκάμινους και τις εγκαταστάσεις.
  • Παράλληλα το εργοστάσιο της Λάρυμνας επί της ουσίας έχει σταματήσει την παραγωγή, λειτουργεί με ένα καμίνι απαξιώνοντας έτσι εικονικά τις δυνατότητες της ΛΑΡΚΟ. Με αυτή τη μέθοδο δημιουργεί προϋποθέσεις μεγάλης μείωσης των θέσεων εργασίας.
  • Το ειδικευμένο εργατοτεχνικό και επιστημονικό προσωπικό της ΛΑΡΚΟ είναι κεφάλαιό της. Μέσα από τις μεγάλες περικοπές που δέχτηκε απαξιώνεται. Στόχος είναι να μειωθεί η τιμή της εργατικής δύναμης.

Η επιχειρηματολογία της κυβέρνησης και διαχρονικά των κυβερνήσεων ως προς τη λειτουργία της ΛΑΡΚΟ είναι ότι αυτή "δεν μπορεί να είναι βιώσιμη".

Σήμερα όμως πιο ξεκάθαρα παρά ποτέ είναι ορατό γιατί η ΛΑΡΚΟ εικονικά "δεν είναι βιώσιμη".

Μέχρι και σήμερα, όπου είναι σε ειδική διαχείριση, πληρώνει τη ΔΕΗ 70 ευρώ και πλέον τη MWH. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο παρόμοιες εταιρείες σαν τη ΛΑΡΚΟ δεν ξεπερνούν τα 30 ευρώ. Από αυτό και μόνο φαίνεται γιατί έχει δημιουργηθεί το χρέος της ΛΑΡΚΟ απέναντι στη ΔΕΗ.

Με πρόσχημα ότι η ΛΑΡΚΟ έχει πρόστιμο για "κρατικές ενισχύσεις" έμεινε χρόνια μακριά από χρηματοδοτήσεις και δάνεια. Το γεγονός αυτό την έφερε πίσω στον εκσυγχρονισμό και στην ανάπτυξή της για να μπορεί να παραμείνει βιώσιμη. Όπως όμως αποδεικνύεται από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ένα μεγάλο ποσό του προστίμου αναιρείται, ενώ το υπόλοιπο πηγαίνει για επανεξέταση.

Αυτά σε συνδυασμό ότι με πολιτική απόφαση και ευθύνη διαχρονικά δεν είχε προχωρήσει η καθετοποίηση της παραγωγής της και παραπέρα ανάπτυξή της, σύμφωνα με τις δυνατότητες που έχει, έφερε την εικονική «μη βιώσιμη εταιρεία». Έφερε την απαξίωση επί της ουσίας των δυνατοτήτων που έχει η χώρα μας να παράγει και να μεταποιεί τον ορυκτό της πλούτο ως τελικό προϊόν για τις ανάγκες της ελληνικής βιομηχανίας, των εργαζομένων και του ελληνικού λαού.

Η ΛΑΡΚΟ από τη φύση του παραγωγικού της χαρακτήρα είναι στρατηγικής σημασίας επιχείρηση που μέχρι σήμερα πλειοψηφικά ανήκει στο ελληνικό κράτος. Η εκποίησή της σε ιδιώτες τη φέρνει σε κίνδυνο μέχρι και για το οριστικό της κλείσιμο.

Με αφορμή την πανδημία του κορονοϊού, που επέδρασε καταλυτικά στο ξέσπασμα της νέας καπιταλιστικής κρίσης πιο γρήγορα, μεγάλα πακέτα δισεκατομμυρίων ευρώ δίνονται σε ιδιωτικούς αλλά και δημόσιους επιχειρηματικούς ομίλους παγκόσμια, πανευρωπαϊκά και στη χώρα μας.

Με βάση την πάγια θέση μας για την αξιοποίησή του ορυκτού πλούτου και της ΛΑΡΚΟ πιο συγκεκριμένο, καταθέτουμε την ακόλουθη τροπολογία.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας: «Κύρωση α) της από 13.4.2020 ΠΝΠ "Μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις" (Α΄ 84) και β) της από 1.5.2020 ΠΝΠ "Περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και την επάνοδο στην κοινωνική και οικονομική κανονικότητα" (Α΄ 90) και άλλες διατάξεις», προστίθεται άρθρο ως εξής:

ΑΡΘΡΟ

1.Α. Από τη δημοσίευση του παρόντος, το άρθρο 21 Ν. 4664/2020 καταργείται. Επίσης καταργείται και η εξουσία του ειδικού διαχειριστή, όπως αυτή του αποδόθηκε από την απόφαση του Μονομελούς Εφετείου Αθηνών υπ’ αριθμό 1407/2020 με την οποία διορίστηκε.

Β. Πράξεις του ειδικού διαχειριστή, από το διορισμό του μέχρι και σήμερα, που αφορούν στη μείωση του μισθολογικού κόστους της επιχείρησης, δυνάμει του άρθρ. 21 παρ. 3 παρ. α' Ν. 4664/2020, ακυρώνονται. Ανοίγουν οι διαπραγματεύσεις σύναψης Επ. ΣΣΕ με βάση την τελευταία συμφωνημένη και μη υπογεγραμμένη Επ. ΣΣΕ.

Γ. Οι οικογένειες των θυμάτων της ΛΑΡΚΟ με τη δημοσίευση του παρόντος θα πρέπει να αποζημιωθούν στο ακέραιο μέσα σε διάστημα 30 ημερών.

Δ. Καταργείται κάθε απασχόληση εργαζόμενου μέσα από το καθεστώς του ενοικιαζόμενου ή του εργαζομένου της εργολαβίας ή του δελτίου παροχής υπηρεσιών σε πάγιες και διαρκείς ανάγκες της ΛΑΡΚΟ, παραγωγής, συντήρησης, καθαριότητας και φύλαξης. Οι εργαζόμενοι αυτοί ενσωματώνονται απευθείας στη ΛΑΡΚΟ με σύμβαση αορίστου χρόνου.

2. Η διοίκηση της ΛΑΡΚΟ θα ασκείται από Πενταμελή Εκτελεστική Επιτροπή που θα διορίζεται απευθείας με Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος, αποτελούμενη από δύο (2) μηχανικούς παραγωγής, έναν (1) μηχανικό μηχανολογικής συντήρησης, έναν (1) μηχανικό ηλεκτρολογικής συντήρησης και έναν (1) οικονομολόγο, ενώ όλα τα μέλη πρέπει να έχουν τουλάχιστον 10ετή προϋπηρεσία στη ΛΑΡΚΟ. Οι αποφάσεις της Επιτροπής θα λαμβάνονται με σχετική πλειοψηφία, τα δε αξιώματα αυτής θα κατανέμονται με την ίδια ως άνω ΚΥΑ. Στις συνεδριάσεις της Επιτροπής, χωρίς δικαίωμα ψήφου, μπορούν να παρίστανται πέντε εκπρόσωποι της αντιπροσωπευτικότερης συνδικαλιστικής οργάνωσης των εργαζομένων στην επιχείρηση, ένας από κάθε χώρο εργασίας, οι οποίοι θα ορίζονται από την οργάνωση και θα γνωστοποιούνται στον Πρόεδρο της Επιτροπής.

3. Η Εκτελεστική Επιτροπή διοικεί, εκπροσωπεί την επιχείρηση έναντι τρίτων ως προς τη διεκπεραίωση των καθημερινών της συναλλαγών, τη διαχειρίζεται και μπορεί να αποφασίζει ενδεικτικά τη διαπραγμάτευση με τους παρόχους, προμηθευτές και εργολάβους της επιχείρησης, τη διατήρηση ή μη των πάσης φύσεως συμβάσεων της επιχείρησης ή τον περιορισμό της λειτουργίας της. Προς τον σκοπό της συνέχισης λειτουργίας της επιχείρησης και της μεγιστοποίησης του τιμήματος της μεταβίβασης, η ΕΕ δύναται να αιτείται την έκδοση ή ανανέωση διοικητικών αδειών κάθε είδους ή και να προβαίνει σε δικαιοπραξίες αναγκαίες για τη λειτουργία της εταιρείας ή που σκοπούν στην επωφελέστερη εκμετάλλευση του ενεργητικού. Κάθε τρίμηνο η ΕΕ είναι υποχρεωμένη να καταθέτει έκθεση ενημέρωσης πεπραγμένων στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

4. Το σύνολο των μετοχών της ΛΑΡΚΟ μεταβιβάζεται αναγκαστικά στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου. Σε αντάλλαγμα της μεταβίβασης αυτής, οι οφειλές της ΛΑΡΚΟ προς το Ελληνικό Δημόσιο διαγράφονται ή περιορίζονται. Το παθητικό της εταιρείας θα προσδιοριστεί με έκθεση εκτίμησης παθητικού που οφείλει να συντάξει εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την ανάληψη καθηκόντων η Εκτελεστική Επιτροπή της παρ. 1 του παρόντος, η οποία κοινοποιείται στον Υπουργό Περιβάλλοντος.

5. Από τη δημοσίευση του παρόντος αναστέλλονται αυτοδικαίως όλα τα ατομικά καταδιωκτικά μέτρα των πιστωτών κατά της ΛΑΡΚΟ προς ικανοποίηση ή εκπλήρωση απαιτήσεών τους. Ιδίως απαγορεύεται η έναρξη ή συνέχιση της αναγκαστικής εκτέλεσης, η άσκηση αναγνωριστικών ή καταψηφιστικών αγωγών, η συνέχιση των δικών επ’ αυτών, η άσκηση ή εκδίκαση ένδικων μέσων, η έκδοση πράξεων διοικητικής ή φορολογικής φύσεως ή η εκτέλεσή τους σε στοιχεία της περιουσίας της ΛΑΡΚΟ. Πράξεις κατά παράβαση της ανωτέρω αναστολής είναι απολύτως άκυρες.

6. Εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της έκθεσης εκτίμησης παθητικού στον Υπουργό Περιβάλλοντος, θα καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό ποσοστό ίσο με το 30% των περιλαμβανόμενων στην ανωτέρω έκθεση οφειλών της ΛΑΡΚΟ προς τους πιστωτές, πλην του Ελληνικού Δημοσίου και της ΔΕΗ. Μέχρι το τέλος του 2020 η Εκτελεστική Επιτροπή οφείλει να διαπραγματευθεί με όλους τους πιστωτές της επιχείρησης για τον τρόπο και χρόνο εξόφλησης των απαιτήσεών τους και να υποβάλει το σχετικό αποτέλεσμα στον Υπουργό Οικονομικών προς έγκριση και εκτέλεση. Για τη ΔΕΗ με ευθύνη του αρμόδιου Υπουργείου δημιουργείται επιτροπή που θα διερευνήσει πόσες μεγαβατώρες έχει καταναλώσει διαχρονικά η ΛΑΡΚΟ και με τι τιμή. Η κάθε περίοδος κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας θα συγκριθεί με τις ευρωπαϊκές τιμές κατανάλωσης. Εφόσον γίνει αυτό θα υπολογιστεί πόσο συνολικά θα έπρεπε να είχε πληρώσει η ΛΑΡΚΟ μέχρι σήμερα στη ΔΕΗ και πόσο έχει πληρώσει.  Η διαφορά που θα προκύψει θα καταβληθεί το 30% άμεσα, όπως σε όλους τους πιστωτές και το υπόλοιπο θα ρυθμιστεί σε χρονικό ορίζοντα.

7. Η νέα διοίκηση έχει την υποχρέωση να καταθέσει στο αρμόδιο Υπουργείο και να κοινοποιήσει στη Βουλή και τους εργαζόμενους έκθεση προγραμματισμού:

  1. Άμεσης μέγιστης παραγωγικής δυνατότητας με παράλληλο προγραμματισμό συντήρησης επισκευών εκσυγχρονισμού.
  2. Πενταετές πλάνο με προοπτική η ΛΑΡΚΟ να έχει το δικό της ιδιόκτητο βαρύ εξοπλισμό εξόρυξης για όλες τις εργασίες που θα το συντηρεί στα δικά της συνεργεία.
  3. Πενταετές πλάνο αντικατάστασης μηχανημάτων και εγκαταστάσεων με προοπτική η ΛΑΡΚΟ να έχει ιδιόκτητες δυνατότητες κατασκευών, επισκευών και προληπτικής συντήρησης.
  4. Πενταετές πλάνο κατασκευής μονάδας εμπλουτισμού και παραγωγής ανοξείδωτου χάλυβα, κοβαλτίου και καθαρού νικελίου.
  5. Πενταετές πλάνο κατασκευής μονάδων αξιοποίησης όλων των υποπροϊόντων της με προοπτική αξιοποίησης της κύριας παραγωγής της και των υποπροϊόντων μέχρι την τελική μεταποίηση.

8. Η νέα διοίκηση σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες έχει την υποχρέωση μέσα σε διάστημα έξι μηνών να παρουσιάσει ειδικευμένο, αναλυτικό πρόγραμμα άμεσης προσαρμογής και συμμόρφωσης της ΛΑΡΚΟ με τον ΚΜΛΕ, τα παγκόσμια μέτρα υγιεινής και ασφάλειας και τις συστάσεις των εργαζομένων. Σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες έχει την υποχρέωση εντός έξι μηνών να παρουσιάσει σχέδιο συμμόρφωσης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

9. Τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής ευθύνονται μόνο για δόλο και βαριά αμέλεια. Επίσης, δεν προσωποκρατούνται ούτε υπέχουν οποιαδήποτε αστική, ποινική ή άλλη ευθύνη για χρέη της υπό ειδική διαχείριση εταιρείας, ανεξάρτητα από το χρόνο βεβαίωσής τους και το χρόνο στον οποίο ανάγονται.

10. Κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη που αντίκειται στις διατάξεις του παρόντος ή αφορά σε θέματα που ρυθμίζονται από αυτό δεν ισχύει.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.