ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπήκαν στη «μαύρη λίστα» της Ουάσινγκτον

Αυτές είναι οι τέσσερις ελληνικές ναυτιλιακές που «έσπασαν» το εμπάργκο των ΗΠΑ και μετέφεραν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα

Τέσσερα τάνκερ ιδιοκτησίας ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων έχουν μπει στην μαύρη λίστα των ΗΠΑ, με το Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων (OFAC) του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών να επιβάλει κυρώσεις εναντίον τους με την κατηγορία ότι μετέφεραν αργό πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα, την ώρα που η ισχυρότερη οικονομία του κόσμου εντείνει την επιθετική της πολιτική και σκληραίνει τις κυρώσεις εναντίον της κυβέρνησης του Νικολάς Μαδούρο, επιδιώκοντας να αποδυναμώσει τη χώρα της Λατινικής Αμερικής.

Τα πλοία που μπήκαν στη «μαύρη λίστα» είναι δύο πολύ μεγάλα πετρελαιοφόρα VLCCs, το Seahero του 2006 και το Voyager I του 2003, (που μεταφέρουν δηλαδή 2 εκατ. βαρέλια αργού), ένα Suezmax του 2017, το Chios I (μεταφέρει 1 εκατ. βαρέλια) και ένα Aframax του 2007, το Athens Voyager (μεταφέρει 750.000 βαρέλια) που φόρτωσαν στη Βενεζουέλα τους τελευταίους τρεις μήνες.

Ποιες είναι οι 4 ναυτιλιακές και σε ποιους Έλληνες εφοπλιστές ανήκουν

Athens Voyager: Σύμφωνα με το OFAC, ο ιδιοκτήτης είναι η Afranav Maritime με έδρα τα νησιά Μάρσαλ και το διαχειρίζεται εμπορικά η Chemnav Shipmanagement πίσω από την οποία βρίσκεται ο Π. Κορώνης.

Chios 1: Ιδιοκτήτης είναι η ελληνική Seacomber Ltd. Και το διαχειρίζεται εμπορικά η Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου.

Seahero: Ιδιοκτήτης είναι η εταιρεία με έδρα τα νησιά Μάρσαλ Adamant Maritime και το διαχειρίζεται εμπορικά η Thenamaris, σύμφωνα με την πλατφόρμα Signal Ocean. Διαβολική σύμπτωση: Ο ιδρυτής της Signal Ocean είναι ο Ιωάννης Μαρτίνος, αδελφός του Νίκου Μαρτίνου που είναι CEO της Thenamaris.

Voyager 1: Καταγεγραμμένος ιδιοκτήτης η Sanibel Shiptrade με έδρα επίσης τα νησιά Μάρσαλ, το οποίο διαχειρίζεται εμπορικά η NGM Energy του Ν. Μουνδρέα.

Γιατί επιβλήθηκαν κυρώσεις

Το OFAC αναφέρει ότι οι κυρώσεις επιβλήθηκαν στο πλαίσιο της εκτελεστικής εντολής είπε ότι η κύρωση των δεξαμενόπλοιων έγινε σύμφωνα με τροποποίηση του διατάγματος 13850, που αρχικά έβαζε στο στόχαστρο τον τομέα του χρυσού της Βενεζουέλας. Τροποποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2019 για να εφαρμοστεί στην κρατική πετρελαϊκή εταιρεία PDVSA της Βενεζουέλας.

Οι νέες κυρώσεις κατά των τάνκερ, σύμφωνα με το OFAC «βάζουν στο στόχαστρο τον πετρελαϊκό κλάδο της Βενεζουέλας, καθώς συνεχίζει να παρέχει οικονομικούς πόρους στο παράνομο καθεστώς του Μαδούρο».

Όπως σημειώνει το FreightWaves, αν το OFAC έβαζε στο στόχαστρο κάθε τάνκερ που φόρτωνε πετρέλαιο στη Βενεζουέλα, καθώς και εκείνα που μεταφέρουν φορτία μεταφορικών πράξεων από πλοίο σε πλοίο, θα είχαμε μια πολύ μακρά λίστα.

Ωστόσο, όποιο πλοίο και όποια διαχειρίστρια εταιρεία εμπίπτει στις αμερικανικές κυρώσεις κατά της Βενεζουέλας, μπαίνει αυτομάτως στην αμερικανική μαύρη λίστα με την ονομασία «Specially Designated Nationals (SDN)» (στην οποία μπορούν να εντάσσονται ιδιώτες, ομάδες και οντότητες).

Τα περιουσιακά στοιχεία αυτών των εταιρειών και ατόμων στις ΗΠΑ μπλοκάρονται και γενικά απαγορεύεται σε Αμερικανούς πολίτες να έχουν συναλλαγές μαζί τους ή να κάνουν συναλλαγές σε αμερικανικά δολάρια. Επίσης τα μπλοκαρισμένα πλοία δεν μπορούν κάνουν ανεφοδιασμό σε αμερικανικά λιμάνια, ενώ και όποια δραστηριότητα που ανήκει κατά 50% τουλάχιστον σε κάποια οντότητα που έχει μπει στη λίστα SDN μπλοκάρεται και αυτή.

Δεδομένων των ζοφερών επιχειρηματικών επιπτώσεων του να είναι κανείς στη λίστα αυτή, (καθώς τα περισσότερες συμφωνίες των τάνκερ πραγματοποιούνται σε αμερικανικά δολάρια), οι εφοπλιστές μπορεί να υποχρεωθούν να σταματήσουν να εξυπηρετούν τη Βενεζουέλα.

Τα πράγματα περιπλέκονται...

Τα στοιχεία της πλατφόρμας Signal Ocean δίνουν κι άλλες λεπτομέρειες για τα δεξαμενόπλοια και για το ποιος ενδέχεται να εμπλέκεται στη μεταφορά αργού της Βενεζουέλας στην Ασία.

1. Το Voyager 1 παρέλαβε το φορτίο του στο τέρμιναλ Jose της Βενεζουέλας στις 29/12/2019, στις 17/2 και στις 5/4/2020. Στο πρώτο ταξίδι έκανε μεταφορές STS στο Τόνγκο της Δυτικής Αφρικής στα δεξανόπλοια Suezmax, Fontana και Petalidi. Στο δεύτερο ταξίδι φαίνεται μια μεταφορά STS στο Τόνγκο στο VLCC Solana. Τα τάνκερ που πήραν το αργό είτε πήγαν εν συνεχεία στο Sungai Lingii, στη Μαλαισία και από εκεί στην Κίνα ή απευθείας στην Κίνα. Στο τρίτο ταξίδι δεν υπήρξε μεταφορά STS (από πλοίο σε πλοίο). Σημειώνεται ότι τα πλοία Fontana, Petalidi και Solana τα διαχειρίζεται εμπορικά η Cardiff Marine, που ιδρύθηκε από τον εφοπλιστή Γιώργο Οικονόμου, ιδρυτή και της DryShips.

2. To Athens Voyager παρέλαβε αργό από το Puerto Miranda της Βενεζουέλας στις 26 Ιανουαρίου και έκανε μεταφορά STS από το τάνκερ Eurosea που διαχειρίζεται η ελληνική Eurotankers.

3. Seahero. Το VLCC που διαχειρίζεται η Thenamaris φόρτωσε στο τέρμιναλ Jose της Βενεζουέλας στις 15 Φεβρουαρίου και πραγματοποίησε μεταφορές STS σε Sungai Lingii και Σιγκαπούρη με το Aframax CE-Niriis, το οποίο διαχειρίζεται η ελληνική Centrofin και το Maran Cygnus, ένα VLCC το οποίο διαχειρίζεται η Maran Tankers, σύμφωνα πάντα με το Signal Σημειώνεται ότι η Maran είναι μια απο τις μεγαλύτερες εταιρείες δεξαμενόπλοιων στον πλανήτη, η οποία ανήκει στον μεγαλο-εφοπλιστή Γιάννη Αγγελικούση.

4. Chios I : Παρέλαβε φορτίο επίσης στο τέρμιναλ Jose στις 17 Φεβρουαρίου και σάλπαρε για Sungai Lingii, όπου, σύμφωνα με το Signal Ocean, έκανε μεταφόρτωση STS του φορτίου του στο Trident Symphony, το οποίο διαχειρίζεται η τουρκική Medship Shipping and Trading, το οποίο μετά πήγε να ξεφορτώσει στην Κίνα.

Από την πλατφόρμα Signal Ocean προκύπτει τέλος ότι πολλά τάνκερ που φορτώνουν στο Jose Terminal της Βενεζουέλας, μεταξύ αυτών και το VLCC Respect,το οποίο διαχειρίζεται η NGM Energy — η ίδια εταιρεία δηλαδή που διαχειρίζεται και το Voyager 1 — και η Suezmax Delta Med, της ελληνικής Delta Tankers.

Οι συνέπειες των κυρώσεων

Ερωτηθείς για τις ευρύτερες συνέπειες του εφοδιασμού με δεξαμενόπλοια, πηγή της βιομηχανίας που μίλησε ανώνυμα στο FreightWaves, αναφέρει: «Δεν αναμένεται να έχει μεγάλες επιπτώσεις όπως τότε με την COSCO». (σσ. το 2019 όταν είχαν επιβληθεί κυρώσεις για μεταφορά ιρανικού αργού). «Αν πρόκειται μόνο για αυτά τα τέσσερα δεξαμενόπλοια, δεν θα είναι μεγάλες οι συνέπειες. Αν όμως οι κυρώσεις επεκταθούν και πέραν των εταιρειών εκμετάλλευσης ενός πλοίου και επηρεάσουν τους εμπορικούς εταίρους που συνδέονται με αυτά τα πλοία, τότε θα έχουμε μια COSCO ΙΙ».

Οι αμερικανικές Αρχές φέρονται να είχαν προειδοποιήσει τους Έλληνες εφοπλιστές

Σύμφωνα με το δημοσίευμα του TradeWinds, το γεγονός πως τα τέσσερα τάνκερ μπήκαν στο στόχαστρο των αμερικανικών Αρχών δηλώνει την αυξανόμενη πίεση των ΗΠΑ στον ναυτιλιακό τομέα προκειμένου να επιβληθούν πιο αποτελεσματικά οι κυρώσεις προς τη Βενεζουέλα. Στις 18 Μαΐου, το υπουργείο εξέδωσε αναλυτικό οδηγό 35 σελίδων που περιλαμβάνει τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι ναυτιλιακές προκειμένου να αποφύγουν τις κυρώσεις.

Την τελευταία εβδομάδα οι αμερικανικές Αρχές φέρονται, σύμφωνα με το δημοσίευμα, να προειδοποιούν του Έλληνες ιδιοκτήτες με κυρώσεις σε περίπτωση που συνεχίσουν τις συναλλαγές με τη Βενεζουέλα. Στα τέλη Απριλίου, ελληνικό τάνκερ φαίνεται να βοήθησε τον μεγιστάνα της Βενεζουέλας, Γουίλμερ Ρουπέρτι, να εισαγάγει 150.000 βαρέλια πετρελαίου προκειμένου να συμβάλει στο αποθεματικό της χώρας.

Η κίνηση των ΗΠΑ έρχεται την ώρα που πέντε επιπλέον ιρανικά τάνκερ έφθασαν στη Βενεζουέλα προκειμένου να παρέχουν προμήθειες στην καταρρέουσα οικονομία, έπειτα από συμφωνίες ανταλλαγής πετρελαίου με χρυσό.

Η ανακοίνωση του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών για τα ελληνικά τάνκερ

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών, τέσσερις εταιρείες μπήκαν στη μαύρη λίστα επειδή διατηρούσαν εμπορικές συναλλαγές με τη Βενεζουέλα και ειδικότερα στον πετρελαϊκό τομέα της οικονομίας της λατινοαμερικανικής χώρας. Επιπλέον, το υπουργείο των ΗΠΑ χαρακτήρισε ως «αποκλεισμένο περιουσιακό στοιχείο» τα τέσσερα τάνκερ των εν λόγω εταιρειών, ελληνικών συμφερόντων.

Οι ΗΠΑ επαναλαμβάνουν, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, πως η εκμετάλλευση των κοιτασμάτων πετρελαίου της Βενεζουέλας προς το συμφέρον του μη αναγνωρισμένου καθεστώτος του προέδρου Νικολάς Μαδούρο είναι ανεπίτρεπτη και όσοι τη διευκολύνουν ρισκάρουν να χάσουν την πρόσβαση στο αμερικανικό οικονομικό σύστημα.

Τι δήλωσε ο Στίβεν Μνούτσιν για τα ελληνικά τάνκερ

«Το καθεστώς Μαδούρο ενέταξε τη βοήθεια ναυτιλιακών εταιρειών και των τάνκερ τους στην εξακολούθηση της εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων της Βενεζουέλας προς όφελός του», σημείωσε ο υπ. Οικονομικών των ΗΠΑ, Στίβεν Μνούτσιν. «Οι ΗΠΑ θα συνεχίσουν να στοχεύουν όσους υποστηρίζουν αυτό το διεφθαρμένο καθεστώς και συμβάλλουν στα βασανιστήρια του λαού της Βενεζουέλας», πρόσθεσε.

Τρεις από τις ναυτιλιακές εταιρίες έχουν έδρα τις Νήσους Μάρσαλ, η Afranav Maritime LTD, η Adamant Maritime LTD και η Sanibel Shiptade LTD, οι οποίες έχουν στην ιδιοκτησία τους τα Athens Voyager, Seahero και Voyager I αντίστοιχα, αμφότερα ελληνικών συμφερόντων, σύμφωνα με το Trade Winds.

Στη λίστα εντάσσεται και η εταιρεία Seacomber LTD, με έδρα τη Γλυφάδα, στην ιδιοκτησία της οποία εντάσσεται το Chios Ι με σημαία Μάλτας. Όλα τους, σύμφωνα με τις αμερικανικές Αρχές, συνέχισαν να μεταφέρουν πετρέλαιο από λιμάνια της Βενεζουέλας τουλάχιστον έως και τις 20 Φεβρουαρίου 2020.

Ως αποτέλεσμα, όλα τα περιουσιακά στοιχεία και τα συμφέροντα των εταιρειών αυτών εντός της αμερικανικής επικράτειας ή υπό τον έλεγχο Αμερικανών πολιτών μπλοκάρονται και θα πρέπει να αναφερθούν στο υπουργείο.
Η ανακοίνωση του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών

Τι είναι η λίστα SDN στην οποία εντάχθηκαν τα ελληνικά τάνκερ

Οι κυρώσεις αυτές έχουν ως στόχο, όπως αναφέρει το αμερικανικό υπουργείο, τη θετική αλλαγή συμπεριφοράς. Η άρση τους είναι δυνατή εφόσον οι ιθύνοντες πάρουν συγκεκριμένα και ουσιαστικά μέτρα με στόχο την αποκατάσταση της δημοκρατικής τάξης, αρνηθούν να συμμετέχουν στην παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μιλήσουν ανοιχτά ενάντια στις παρανομίες του καθεστώτος Μαδούρο και αποποιηθούν κάθε εμπλοκή με το πετρέλαιο, τον χρυσό, την οικονομία ή την άμυνα και την ασφάλεια της Βενεζουέλας.

Το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ δημοσιεύει μια λίστα ατόμων και εταιρειών που ανήκουν ή ελέγχονται ή δρουν για λογαριασμό χωρών που βρίσκονται στο στόχαστρο της χώρας. Πρόκειται για τη μαύρη λίστα SDN, στην οποία επίσης εντάσσονται ιδιώτες, ομάδες και οντότητες, όπως τρομοκράτες και διακινητές ναρκωτικών που δεν σχετίζονται απαραίτητα με συγκεκριμένη χώρα. Τα περιουσιακά στοιχεία αυτών των εταιρειών και ατόμων στις ΗΠΑ μπλοκάρονται και γενικά απαγορεύεται σε Αμερικανούς πολίτες να έχουν συναλλαγές μαζί τους.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.