ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ
ΚΩΣΤΟΥΛΑ
ΤΩΜΑΔΑΚΗ
Ο τουρισμός σε μαυρόασπρο φόντο
Λονδρέζος ανήσυχος γύρω στα 40 με μεταπτυχιακά και ευκαιριακές δουλειές φτάνει για διακοπές στην Κεφαλονιά. Ο Λουί ντε Μπερνιέρ, από νωρίς γύρισε την πλάτη στους καταναγκασμούς και τις συμβάσεις για να ταξιδέψει και να γράψει. Οι δυο βδομάδες διακοπών στην Κεφαλονιά έδωσαν μπόλικο υλικό για το βιβλίο του.
Το "Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι", που είχε τεράστια απήχηση στο κοινό, παρά τις αντιδράσεις ιστορικών, ανατροφοδότησε το ενδιαφέρον για το νησί με αποτέλεσμα ακόμη και κάποια μπαράκια να βαφτίζονται Captain Corelli’s. Αξίζει να θυμηθούμε τον συγγραφέα Λόρενς Ντάρελ που έζησε πολλά χρόνια στην Κέρκυρα και απέδωσε με μαγευτικό τρόπο τις βαρκάδες και τα αγκυροβόλια, τον Τζον Φόουλς με τον "Μάγο", 1966, να διαδραματίζεται στις Σπέτσες, το "Ποιος πληρώνει τον βαρκάρη", του Μάικλ Μπερντ, 1977, παραγωγή του BBC, γυρισμένο στην Ελούντα.
Η Ελλάδα από το 1960 με τις πρώτες διεθνείς παραγωγές όπως το "Παιδί και το δελφίνι", 1957, ο "Αλέξης Ζορμπάς", 1964, έως τις μέρες μας προσπαθεί να προσελκύσει ξένες παραγωγές αξιοποιώντας την πολιτιστική κληρονομιά και το φυσικό της περιβάλλον.
Στον πρώτο νόμο περί ανάπτυξης της κινηματογραφίας στην Ελλάδα καταγράφεται η ελπίδα για εισαγωγή συναλλάγματος και τουριστική προβολή της χώρας μας μέσα από τις ταινίες ακολουθώντας το πνεύμα της εποχής. Διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές θα πάρουν το πράσινο φως καθώς έχουν τη δυνατότητα με χαμηλό κόστος να βγάλουν χρήματα. Οι περισσότερες ελληνικές ταινίες της δεκαετίας του `60, ικανοποιώντας ανάγκες και επιθυμίες αποτελούν μια εύκολη διαφυγή από την μετεμφυλιακή καθημερινότητα.
Οι κωμωδίες και τα μιούζικαλ με φόντο κάποιο ελληνικό νησί, διαδέχονται τα ηθογραφικά δράματα. Οι κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά, οι σκηνές στις παραλίες και στους χώρους των νεόκτιστων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων, οι ξεναγήσεις σε αρχαιολογικούς χώρους, ενισχύουν την τουριστική εικόνα της χώρας μας. Το ελληνικό καλοκαίρι, ο ήλιος, η θάλασσα μαζί με τα αξιοθέατα αποτελούν πόλο έλξης για τις ξένες παραγωγές.
Κέρκυρα και Δωδεκάνησα μονοπωλούν το κινηματογραφικό ενδιαφέρον των ξένων παραγωγών. Τα Δωδεκάνησα που δεν έχουν βομβαρδιστεί όπως η υπόλοιπη χώρα είναι το κατάλληλο σκηνικό για ελληνικές και ξένες ταινίες. Ξενοδοχειακά συγκροτήματα του `50 όπως το Miramare και το Grand Hotel στη Ρόδο γίνονται αναπόσπαστο μέρος του σεναρίου. Στην ταινία "Νύχτες στο Μιραμάρε", 1960, η κάμερα περιηγείται στη ρεσεψιόν και στα σαλόνια του εμβληματικού ξενοδοχείου, περνώντας στην οργανωμένη πλαζ όπου διαδραματίζεται το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας.
Στο "Δόλωμα", 1964, η δράση εκτυλίσσεται στο εστιατόριο με την πρωταγωνίστρια, την Καίτη να γίνεται το δόλωμα για την παρέα των χαρτοκλεφτών που θέλει να εκμεταλλευτεί τους πλούσιους πελάτες. Η έντονη εξωστρέφεια που βγαίνει από την προτεραιότητα που δίνει ο αρχιτέκτονας στη σχέση του κτίσματος με τον υπαίθριο χώρο, αντανακλάται και στον τρόπο ζωής των παραθεριστών. Ο χώρος συνιστά μια μοντέρνα εκδοχή αναψυχής και διασκέδασης, προωθώντας ταυτόχρονα τον μαζικό τουρισμό. Στο "Κορίτσια για φίλημα", 1965, ο δημόσιος κοινόχρηστος χώρος του Grand Hotel, εμβληματικό κτίριο της μεταπολεμικής εποχής στη Ρόδο, μετατρέπεται σε σκηνικό όπου εκτυλίσσεται μεγάλο μέρος της πλοκή.
Ο θεατής συχνά καλείται να συμμετέχει σε μια διεθνοποίηση του τουρισμού που ευελπιστεί να φέρει κέρδη στη χώρα. Το τουριστικό προϊόν που υποστηρίζεται είτε από το κράτος είτε από τους ιδιώτες προσπαθεί να μυήσει το κοινό στο καταναλωτικό πρότυπο των καλοκαιρινών διακοπών και του κοσμοπολίτικου τουρισμού. Η κουλτούρα της κατανάλωσης, των διακοπών, του ελεύθερου χρόνου, η ιδέα της διάδοσης του τουρισμού στα πλαίσια του εκμοντερνισμού της κοινωνίας και της ανάκαμψης της οικονομίας υποστηρίζεται από το κράτος. Ο κινηματογράφος ως μηχανισμός επιρροής και επιβολής αποτελεί και μέσο για την προβολή του τουριστικού προορισμού.
Για την Ελλάδα που βγήκε ενισχυμένη από την υγειονομική κρίση ίσως ανοίγει ο δρόμος για την προσέλκυση διεθνών παραγωγών. Τα Film offices που στήθηκαν από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με την σύμπραξη των δυο μεγάλων Δήμων και της περιφέρειας έχουν σκοπό να διευκολύνουν τις διεθνείς παραγωγές που έρχονται στη χώρα μας. Λύνοντας ζητήματα που εμπλέκονται με την ελληνική γραφειοκρατία και ταυτόχρονα με το cash rebate, ένα χρηματοδοτικό εργαλείο που επιστρέφει στην εταιρεία που ξοδεύει με τιμολόγια χρήματα στη χώρα, ένα ποσοστό σε μετρητά, η χώρα μας γίνεται πιο ανταγωνιστική, ενισχύεται ο κινηματογραφικός τουρισμός, προβάλλοντας την δυναμική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό. Το ενδιαφέρον για την Ελλάδα είναι μεγάλο αλλά εκτός από την φυσική υποδομή χρειάζονται οι σωστοί μηχανισμοί και η σύμπραξη των Δήμων και της Περιφέρειας για την προσέλκυση των ξένων παραγωγών στη χώρα μας.

e-πιλογές

Παρουσίασε μέσω του TikTok τις προτεραιότητες της κυβέρνησης
Χατζηδάκης: Το 2025 κάνουμε πράξη 5 βασικές δεσμεύσεις μας
Τον βασικό προγραμματισμό του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για το ...
Χτίστηκαν με ελαφρά τούβλα
Με υλικά από τη Ρόδο είναι κατασκευασμένοι οι τρούλοι της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη
Με υλικά από τη Ρόδο έχουν κατασκευαστεί οι τρούλοι του ναού της Αγίας Σοφίας στην ...
Στεγαστικό, αγορά εργασίας και ενέργεια
Έτος σταθμός για το Ταμείο Ανάκαμψης το 2025 - Οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις
Σε δύο μεγάλα μέτωπα θα κριθεί η πορεία της ελληνικής οικονομίας το 2025. Το πρώτο ...
Νέος ακαδημαϊκός χάρτης
Τρίμηνο εξελίξεων για την Παιδεία
Περίοδος σημαντικών εξελίξεων αναμένεται να είναι το πρώτο τρίμηνο του 2025 για τον ...
Πόσο έχουν μεταβληθεί από το 2008 έως σήμερα
Εξοχικά δυο ταχυτήτων - Προκλήσεις, προοπτικές και στρατηγικές ανάπτυξης στις χειμερινές κατοικίες
Η ελληνική αγορά χειμερινών εξοχικών κατοικιών εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ...