ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Οι ταινίες της εβδομάδας: Chinatown, Τομ Χανκς και ελληνικό καλοκαίρι

Αν και στη “μάχη” μπήκαν από χθες και οι κλειστές κινηματογραφικές αίθουσες -κυρίως πολυσινεμά- οι εταιρείες διανομής πάτησαν φρένο, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, βγάζοντας μόνο τρεις νέες ταινίες και δυο φημισμένες επανεκδόσεις. Από τα καινούργια φιλμ ξεχωρίζουν η δραματική κομεντί “Ένας Υπέροχος Γείτονας”, με τον Τομ Χανκς και το “Ταξίδι στην Ελλάδα”, που ο τίτλος τα λέει όλα.

Όμως, το γεγονός της εβδομάδας και ίσως του καλοκαιριού είναι η επανέκδοση του αριστουργηματικού φιλμ “Chinatown” του Ρομάν Πολάνσκι, ενώ οι φανατικοί σινεφίλ θα πρέπει να πληρώσουν ακόμη ένα εισιτήριο για να δουν την “Περσόνα” του Μπέργκμαν.

Ένας Υπέροχος Γείτονας (A Beautiful Day in the Neighborhood). Δραματική κομεντί, αμερικανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Μάριελ Χέλερ, με τους Τομ Χανκς, Μάθιου Ρις, Κρις Κούπερ, Σούζαν Κελέτσι Γουότσον, Γουέντι Μακένα κ.ά.

Καλών προθέσεων και αισθημάτων ταινία. Χαμηλόφωνη και μερικές φορές υποτονική δραματική κομεντί, που βασίζεται στην αληθινή ιστορία ενός φημισμένου Αμερικανού τηλεοπτικού αστέρα παιδικής εκπομπής και στηρίζεται πάνω στον Τομ Χανκς και που είναι όλα τα λεφτά -ειδικά για τους φαν του φιλέλληνα σταρ.

Η Χέλερ προσεγγίζει με τρυφερότητα τον πρωταγωνιστή της ιστορίας της, τον τηλεοπτικό σταρ Φρεντ Ρότζερς και αγκαλιάζει ζεστά τη σχέση του με έναν αρχικά κυνικό ρεπόρτερ, που έχει τους δικούς του δαίμονες να αντιμετωπίσει, αλλά μοιάζει πολλές φορές να προδίνεται από το πλαδαρό σενάριο.

Τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται -καλοσύνη, ανθρωπισμός, οικογενειακές σχέσεις, αποξένωση, θρησκεία, ηθική κ.λπ.- μπορεί πάντα να είναι επίκαιρα και ειδικά στις ΗΠΑ, αλλά μάλλον μένουν ξεκρέμαστα, χωρίς σύνδεση και δυναμική και κυρίως χωρίς την έμπνευση και την πνευματώδη προσέγγιση, όπως απαιτεί το είδος.

Η ταινία, πάντως, βλέπεται με ενδιαφέρον, αλλά αυτό οφείλεται -κακά τα ψέματα- κυρίως στην ερμηνεία του Τομ Χανκς (υποψήφιος για Όσκαρ Β’ Ρόλου) που πλέον έχει την εμπειρία και την επάρκεια για να παίξει τα πάντα. Δίπλα του αρκετά καλός, στο ρόλο του ρεπόρτερ, ο Μάθιου Ρις.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ... Δεκαετία του 1990. Όταν ένας βαριεστημένος και σκεπτικιστής συντάκτης περιοδικού «αναγκάζεται» να γράψει ένα άρθρο για τον Φρεντ Ρότζερς, παρουσιαστή ενός παιδικού εκπαιδευτικού τηλεοπτικού σόου, ξεπερνάει τον όποιο σκεπτικισμό του, μαθαίνει από την καλοσύνη των άλλων, αγαπάει και συγχωρεί στην πιο όμορφη γειτονιά της Αμερικής.

Ταξίδι στην Ελλάδα (The Trip to Greece). Δραματική κωμωδία, βρετανικής παραγωγής του 2019, σε σκηνοθεσία Μάικλ Γουιντερμπότομ, με τους Ρομπ Μπράιντον, Στιβ Κούγκαν, Μάρτα Μπάριο, Ρεμπέκα Τζόνσον κ.ά.

Και μόνο ο τίτλος και αυτό που υπονοεί το θέμα της ταινίας, είναι αρκετό για να τραβήξει τους θεατές και ειδικά σε ένα θερινό σινεμά. Τα μαγικά τοπία της Ελλάδας, από Λέσβο και Δελφούς μέχρι Ύδρα και Μάνη, η ελληνική ψυχή, που έρχεται να χαλαρώσει ακόμη περισσότερο τους δυο ανέμελους Βρετανούς ξεχωριστούς περιηγητές και τα λαχταριστά μεσογειακά εδέσματα να ανεβάζουν την κινηματογραφική χοληστερίνη, είναι μία εγγυημένη συνταγή, σε συνδυασμό με την παρουσία δυο Βρετανών χαρισματικών ηθοποιών και ενός ικανού σκηνοθέτη, του Μάικλ Γουιντερμπότομ (“Jude”),

Δέκα χρόνια μετά την πρώτη ταινία της ταξιδιωτικής κινηματογραφικής σειράς, στην Αγγλία, (ακολούθησαν Ιταλία και Ισπανία), οι Μπράιντον και Κούγκαν θα ζήσουν τη δική τους Οδύσσεια στην Ελλάδα, θα μας χαρίσουν ορισμένους απολαυστικούς διαλόγους και χαριτωμένα σκετσάκια, με την οξυδέρκεια που τους χαρακτηρίζει, ερμηνευτικούς αυτοσχεδιασμούς και μια ζεστή, συγκινητική πορεία προς την αυτογνωσία. Παράλληλα, όμως, θα γλιστρήσουν στη μανιέρα, θα βολευτούν με αυτό που έχουν συνηθίσει να κάνουν, ενώ και ο Γουιντερμπότομ, θα χάσει ορισμένες φορές την ισορροπία μεταξύ σοβαρότητας και ελαφρότητας και θα πέσει στην παγίδα πολλών εικόνων με ιδιαίτερο φινίρισμα, θυμίζοντας τουριστικό σποτ.

Με τρεις λέξεις: ένα ευχάριστο δίωρο. Και ειδικά για ένα πλήθος που φέτος θα αρκεστεί σε διακοπές... στο μπαλκόνι του σπιτιού του.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ... Το αγαπητό δίδυμο συνεχίζει τη σειρά των διάσημων οδοιπορικών τους, αυτή τη φορά στην Ελλάδα. Από την αρχαία Τροία κατευθύνονται προς την Ελλάδα, βαδίζοντας στα βήματα του Οδυσσέα. Εξερευνούν με δέος τον ελληνικό πολιτισμό, την ιστορία, σε εκπληκτικές τοποθεσίες. Δοκιμάζουν μερικά από τα καλύτερα πιάτα της ελληνικής κουζίνας και συναντιούνται με την ελληνική μουσική και είναι ελεύθεροι να σχολιάσουν ότι θέλουν...

ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΕΙΣ

Chinatown. Φιλμ νουάρ, αμερικανικής παραγωγής του 1974, σε σκηνοθεσία Ρόμαν Πολάνσκι, με τους Τζακ Νίκολσον, Φέι Ντάναγουεϊ, Τζον Χιούστον, Ντάινα Λαντ, Τζον Χίλερ, Πέρι Λόπεζ κ.ά.

Το αριστούργημα του Ρομάν Πολάνσκι και μία από τις καλύτερες και μεστές ταινίες όλων των εποχών, με έναν αξεπέραστο Τζακ Νίκολσον, ξαναβγαίνει στους κινηματογράφους, σε νέες ψηφιακές κόπιες.

Ο Πολάνσκι, στην πιο δημιουργική στιγμή της ζωής του, έχοντας ένα καυτό σενάριο από τον σπουδαίο Ρόμπερτ Τάουνι, εφορμά προς την αμερικανική βιομηχανία ονείρων και τον άκρατο καπιταλισμό, γκρεμίζοντας το σκηνικό ευδαιμονίας το οποίο υπερπροβλήθηκε και κατέκτησε τον πλανήτη, κάτι που απ’ ό,τι φαίνεται δεν του συγχωρήθηκε ποτέ. Η ατάκα του “ολιγάρχη” διεστραμμένου Τζον Χιούστον «φυσικά και είμαι σεβαστός. Πολιτικοί, άσχημα κτίρια και πόρνες, όλοι γίνονται σεβαστοί αν αντέξουν για αρκετό χρονικό διάστημα...» θα μπορούσε να συνοψίσει αυτό τον ποταμό ιδεών, νοημάτων και συμπερασμάτων για τους κρατούντες και το σύστημα διακυβέρνησης των ΗΠΑ.

Η ιστορία βασίζεται σε ένα αληθινό σκάνδαλο που είχε σημειωθεί στο Λος Άντζελες του 1930 κι ενώ είναι πρόσφατο το Γουότεργκεϊτ. Ένα σκάνδαλο που είχε να κάνει με την αρπαγή γης και νερού, μία συνηθισμένη πρακτική παραγωγής πλούτου στην Αμερική, στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα («ή θα φέρεις το νερό στην πόλη ή την πόλη στο νερό...»).

Ο Πολάνσκι, μαζί με τον Τάουνι, δεν αφήνουν τίποτα όρθιο και μιλάνε για όλα τα κακώς κείμενα στις ΗΠΑ. Την απληστία, ως βασικό εργαλείο του οικονομικού συστήματος, τη διαφθορά των πολιτικών και το σφιχτό δέσιμό τους με τους ολιγάρχες και το έγκλημα, την ανυπαρξία δικαιοσύνης, θεσμικής και μη, την κυριαρχία της διαστροφής στην υψηλή κοινωνία...

Όμως, ο Πολάνσκι δεν αρκείται σε αυτά τα ουκ ολίγα και προχωρά, σεβόμενος το είδος που διέπρεψαν θηρία του κινηματογράφου, υπηρετώντας το φιλμ νουάρ σε κορυφαία επίπεδα. Με απίστευτη μαεστρία και ασυνήθιστη ακρίβεια ξετυλίγει το κουβάρι της υπόθεσής, καθώς η ιστορία απαιτεί την αμέριστη προσοχή του θεατή και συνδυάζοντας το πολιτικό σκάνδαλο, με το ερωτικό στοιχείο, τους δευτερεύοντες και πολύτιμους χαρακτήρες και τα επιμέρους σχόλια, τα λέει όλα και κυρίως τα κινηματογραφεί άψογα. Και φυσικά ξεχωριστό είναι ακόμη και το φινάλε, καθώς εν αντιθέσει με τον Τάουνι, ο Πολάνσκι προτίμησε ένα τέλος που δεν είναι λυτρωτικό, σε γεμίζει θλίψη και αφήνει ερωτηματικά, επηρεασμένος από τη δική του ψυχολογία, αλλά και συνάμα προφητικό για όσα θα συμβούν τις επόμενες δεκαετίες στην Αμερική.

Τα πλάνα, οι εθιστικές σεκάνς, η δημιουργική φωτογραφία, που χτυπά στην αντίθεση των ονειρικών εικόνων της ομορφιάς του Λος Άντζελες, με αυτό που κρύβεται από κάτω, η μουσική του Γκόλτσμιθ, αλλά και οι ερμηνείες φτιάχνουν αυτό που χωρίς υπερβολές χαρακτηρίζεται το “απόλυτο αριστούργημα”.

Ο Τζακ Νίκολσον, κάνει μία από τις καλύτερες ερμηνείες του στο ρόλο του μοναχικού ντετέκτιβ, ως συνέχεια του θρυλικού Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ, χωρίς ωστόσο να τον μιμείται, η Φέι Ντάναγουεϊ είναι η απόλυτη φαμ φατάλ και ο Τζον Χιούστον, το διασκεδάζει, όπως απαιτεί ο χαρακτήρας που υποδύεται.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ... Ο Τζέικ, ιδιωτικός ντετέκτιβ με ειδίκευση στις υποθέσεις μοιχείας, προσλαμβάνεται από μια γυναίκα που του συστήνεται ως, Έβελυν Μόλρεϊ να παρακολουθήσει το σύζυγο της, υπεύθυνο για την κατασκευή του συστήματος ύδρευσης της πόλης, για τον οποίο έχει υποψίες ότι διατηρεί εξωσυζυγικές σχέσεις. Ο Τζέικ τον ακολουθεί και διαπιστώνει ότι όντως την απατά με μια νεαρή κοπέλα. Η υπόθεση όμως περιπλέκεται όταν ανακαλύπτει ότι έχει προσληφθεί από άλλη γυναίκα. Όταν αργότερα ο Μόλρεϊ βρίσκεται νεκρός, ο Τζέικ διαπιστώνει ότι έχει εμπλακεί σε μια υπόθεση συνωμοσίας που σχετίζεται με το σύστημα παροχής νερού στην πόλη του Λος Άντζελες...

Περσόνα (Persona). Ψυχολογικό δράμα, σουηδικής παραγωγής του 1966, σε σκηνοθεσία Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, με τις Λιβ Ούλμαν και Μπίμπι Άντερσον.

Βαρύ αριστοτεχνικό δράμα για την απόγνωση της μοναξιάς, την αποξένωση, την αναζήτηση της χαμένης ταυτότητας, το ανθρώπινο προσωπείο και εννοείται τη μόνιμη προβληματική του Σουηδού υπαρξιστή, για τη σιωπή του Θεού. Ταυτόχρονα, όμως, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν εκείνης της εποχής μας εκπλήσσει με το πρωτοποριακό του μοντάζ και τα σοκαριστικά πολλές φορές πλάνα του. Και βεβαίως υπάρχουν οι δυο τεράστιες περσόνες του μπεργκμανικού σινεμά, η Λιβ Ούλμαν και η Μπίμπι Άντερσον να κρατούν στιβαρά τους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Η πρώτη, στο ρόλο μιας διάσημης ηθοποιού, που καταρρέει, κλείνεται στη σιωπή της, με μοναδική συντροφιά τη δεύτερη, στο ρόλο της νοσοκόμας που προσπαθεί να προσεγγίσει την ψυχικά ασθενή της. Ταινία για γερά νεύρα και φανατικούς σινεφίλ.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ... Η ηθοποιός Ελίζαμπεθ Βόγκλερ, παντρεμένη και με ένα μικρό γιο, καταρρέει κατά τη διάρκεια μιας παράστασης της Ηλέκτρας. Στη συνέχεια καταφεύγει στη σιωπή και την απομόνωση από τον υπόλοιπο κόσμο. Η νοσοκόμα που την περιποιείται, η Άλμα, τη συνοδεύει στο παραθαλάσσιο σπίτι της γιατρού της, για να βελτιωθούν οι συνθήκες ανάρρωσης της. Η Άλμα προσπαθεί συνεχώς να διαλευκάνει ποιος είναι ο λόγος που η Ελίζαμπεθ έχει επιλέξει τη σιωπή. Παρότι εντελώς αντίθετοι χαρακτήρες μια περίεργη όσμωση θα δημιουργηθεί ανάμεσα στις δύο γυναίκες....

Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:

Μέχρι ο Γάμος να Μας Μεθύσει (The Wedding Unplanner). Μετά από τις γαλλικές φαρσοκωμωδίες και κομεντί, με τον Ντάνι Μπουν, φαίνεται ότι ήρθε η ώρα και για ισπανικές κομεντί παρεξηγήσεων, με τον νέο σταρ του ισπανικού σινεμά Άλεξ Γκαρσία και την Μπέλεν Κουέστα του «Casa De Papel». Η εύπεπτη κομεντί (2020), παρακολουθείται σχετικώς ευχάριστα, αν και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί “αμερικανιά” σε ισπανική συσκευασία. Το θέμα της θα θυμίσει κάτι λίγο πολύ σε όλους, καθώς αφορά το μπλέξιμο μιας φανατικής εργένισσας όταν ερωτεύεται, με τον άνδρα που ετοιμάζεται να παντρευτεί την παιδική της φίλη...

Μπονγκ Τζουν-χο

Αφιέρωμα στον δημιουργό των “Παρασίτων” Μπονγκ Τζουν-χο, με τρεις παλαιότερες ταινίες του, που είχαν προβληθεί στις αρχές Ιουνίου, πραγματοποιεί το γνωστό σινεφίλ στέκι του Studio, στην πλατεία Αμερικής. Θα προβληθούν με τη σειρά: “Μητέρα”, ενδιαφέρον συνδυασμός νεο-νουάρ και κοινωνικής σάτιρας, “Μνήμες Φόνων” ένα αστυνομικό θρίλερ, πραγματικό διαμάντι και “Σκύλος που Γαβγίζει”, μια άνιση κοινωνική σάτιρα, που είναι και η πρώτη ταινία του Κορεάτη σκηνοθέτη.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.