ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ
ΑΝΔΡΕΑΣ
ΤΥΡΟΣ
76ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ: Πώς ν' ασκείς (γαλλική) πολιτική με τίτλους ταινιών
Είναι θετικός ο απολογισμός; Σίγουρα. Ύστερα από μιαν "παγωμένη" τριετία, η Αγορά του κινηματογράφου ξαναβρήκε τους παλιούς ρυθμούς και αριθμούς. Το Χόλιγουντ έλαμψε δια της.. παρουσίας του. Πάνω απ' όλα μια ευτυχισμένη συγκυρία είχε σαν αποτέλεσμα να συναντηθούν στη φετινή διοργάνωση αρκετοί βετεράνοι. Εντυπωσιάζοντας, επιπλέον, και τους πιο δύσπιστους, με την καλύτερή τους φόρμα. Λοιπόν, τι συνέβη ώστε άπαντες σχεδόν ν' αποχωρήσουν δυσαρεστημένοι, πλην των βραβευμένων, για λάθος λόγους μάλιστα στη συντριπτική πλειοψηφία τους; Τα γνωστά. Όσα επισημαίνουν και οι πλέον επιεικείς, με τα χρόνια και την επανάληψη του φαινομένου, γίνονται ρουτίνα. Επί δεκαήμερο, δηλαδή, ένας ολόκληρος μικρόκοσμος παρακολουθεί την κούρσα του διαγωνισμού, με όρους κινηματογραφικούς - δείγμα αφέλειας. Γιατί ακολουθεί η ώρα της απονομής, με τις αποφάσεις της κριτικής επιτροπής, ν' ανατρέπουν τα προγνωστικά και ν' ασκούν κάθε λογής πολιτική, χρησιμοποιώντας, απλώς, ονόματα καλλιτεχνών και τίτλους ταινιών. Κάθε βράβευση κι ένας τρόπος.
- Πώς να παρεμβαίνεις στις τουρκικές εκλογές. Όταν η Σάντρα Χούλερ, όχι με μία αλλά με δύο ("Ανατομία μιας πτώσης" και "Zone of Interest") ερμηνείες κυριαρχεί ως η απόλυτη πρωταγωνίστρια των ημερών, το βραβείο γυναικείου ρόλου καταλήγει στην Μερβέ Ντιζντάρ ("Ξερά χόρτα" του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν), που το αφιερώνει στον αγώνα των γυναικών στην πατρίδα της, προκαλώντας την οργίλη αντίδραση του εκπροσώπου του Ερντογάν, λίγες ώρες πριν την επανεκλογή του τελευταίου.
- Πώς σκοτώνουν τους δημιουργούς όταν γεράσουν. Με δυό Χρυσούς Φοίνικες στο παρελθόν, ο Κεν Λόουτς ("The Old Oak") δεν έχει ανάγκη διακρίσεων. Όσο για τον Βιμ Βέντερς, θυσιάζεται προς όφελος του Κότζι Γιακούσο, κεντρικού ήρωα στην παραβολή για την σοφία της καθημερινότητας με τίτλο "PERFECT DAYS", που κερδίζει το βραβείο ανδρικού ρόλου, ίσως του μοναδικού που έτυχε κοινής αποδοχής.
- Πώς να παρηγορείς έναν αδικημένο. Ειδικό Βραβείο της επιτροπής στον Άκι Καουρισμάκι ("Fallen Leaves") που δεν τήρησε τον λόγο του, να μην διαγωνισθεί ξανά ύστερα από την "Χάβρη" προ οκταετίας.
- Πώς να ενθαρρύνεις τις "ενοικιάσεις", με βραβείο σκηνοθεσίας στον Τραν Αν Χουνκ (εκ Βιετνάμ) για την γαλλική παραγωγή "Pot au Feu", με Ζυλιέτ Μπινός και μαγειρική.
- Πώς να μεροληπτείς υπέρ των γαλλικών χρωμάτων. Η κατά γενική ομολογία καλύτερη ταινία του προγράμματος "Zone of Interest" του Τζόναθαν Γκλέιζερ περιορίζεται στο Γκραν Πρι (κερδίζει και το βραβείο των κριτικών, FIPRESCI) καθώς η κριτική επιτροπή επιφυλάσσει τον Χρυσό Φοίνικα για το δικαστικό δράμα "Ανατομία μιας πτώσης", γαλλικής παραγωγής. Χαράς ευαγγέλια για την Ζυστίν Τριέ, τρίτη μόλις γυναίκα-νικήτρια των Καννών, μετά από την Τζέιν Κάμπιον ("Μαθήματα Πιάνου") και την Ζούλια Ντοκουρνό ("ΤΙΤΑΝΕ").
Μισό λεπτό: η Ντοκουρνό δεν φιγουράρει μεταξύ των μελών της επιτροπής; Πρόεδρός της δεν είναι ο Ρούμπεν Έστλουντ, περσινός νικητής με το "Τρίγωνο της θλίψης"; Τι κοινό έχουν το "Τρίγωνο", το "ΤΙΤΑΝΕ", τα "Παράσιτα" και η "Ανατομία", δηλαδή τα χρυσά βραβεία της πρόσφατης τετραετίας; Την παντοδύναμη ΝΕΟΝ, εταιρεία διανομής στην Αμερική. Κι υπάρχουν ακόμα αφελείς να στοιχηματίζουν με όρους αισθητικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας; Γαλλία κερνάει, Γαλλία πίνει. Σαμπάνιες με φοίνικες. Καθώς δεν κρύβεται η ψυχρότητα μεταξύ Μακρόν και Μελόνι, τρεις εκπρόσωποι του ιταλικού σινεμά (Μπελόκιο, Μορέτι, Ρόρβάχερ) αποχωρούν μ' άδεια χέρια. Στα όρια του διπλωματικού επεισοδίου, η Corriere Della Sera επιρρίπτει την ευθύνη για τη σύνθεση της επιτροπής στον διευθυντή των Καννών. Ούτε, συνεχίζει, πρέπει "ν' αφήσουμε την τύχη των ταινιών μας στα γαλλικά συμφέροντα". Βραβεία καλύτερου συρμού, μήπως καλύτερου γυμνού της Κρουαζέτ; Πάντως, σε τρεις μήνες, η συνέχεια στη Μόστρα της Βενετίας.