ΑΜΥΝΑ

ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ Η ΑΓΟΡΑ 4 ΦΡΕΓΑΤΩΝ

Το ενδεχόμενο να αγοράσει τέσσερις γαλλικές πολεμικές φρεγάτες, οι οποίες εκτιμάται ότι θα κοστίσουν πάνω από 3 δισεκατομμύρια ευρώ αν συνυπολογισθεί η αγορά τηλεκατευθυνόμενων βλημάτων, φαίνεται πως εξετάζει η Ελλάδα.

Του Γιώργου Κιτσή

Σύμφωνα με πηγές που έχουν εικόνα της διαδικασίας, ήδη οι διαπραγματεύσεις που προηγούνται της κατασκευής έχουν προχωρήσει επισήμως στην δεύτερη από τις τέσσερις συνολικά φάσεις της ελληνογαλλικής συμφωνίας που υπέγραψε η κυβέρνηση Καραμανλή το 2008, ενώ η αρμόδια επιτροπής της Βουλής έχει ενημερωθεί επισήμως για την πρόοδο των διαπραγματεύσεων από τον Ιανουάριο.

Όπως όλα δείχνουν, εντός του αμέσως επόμενου χρονικού διαστήματος θα υπάρξουν συναντήσεις μεταξύ της ελληνικής και της γαλλικής πλευράς για το θέμα των φρεγατών.

Η 1η φάση των διαπραγματεύσεων ξεκίνησε το 2009 και ολοκληρώθηκε τον προηγούμενο Οκτώβριο με απόφαση της αρμόδιας επιτροπής του ναυτικού όπου αναφερόταν ότι η διαδικασία να προχωρήσει στην επόμενη φάση. Τρεις μήνες μετά το θέμα έφτασε στην επιτροπή της Βουλής όπου αποφασίστηκε η επίσημη έναρξη της 2ης φάσης. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που κάνουν λόγο για ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς όσον αφορά στην πρόοδο της διαδικασίας – γεγονός που δείχνει ότι η πολιτική βούληση της Ελλάδας είναι να «παίζει κατενάτσιο», χωρίς να φτάσει σε σημείο να διακόψει απότομα τις διαπραγματεύσεις, ενέργεια η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει ρήγμα στις σχέσεις με τη Γαλλία από τη στιγμή που έχει υπογραφεί εδώ και τέσσερα χρόνια σχετική διακρατική συμφωνία.

Όλα ξεκίνησαν στα μέσα του 2008, με την επίσκεψη του Γάλλου προέδρου στην Αθήνα – τότε που διατυμπάνιζε ότι η καταγωγή του παππού του ήταν από την Θεσσαλονίκη. Εκείνο τον Ιούνιο, ο κ. Καραμανλής έδωσε υποσχέσεις για την έναρξη συνομιλιών με τα γαλλικά ναυπηγεία DCNS με απώτερο σκοπό την προμήθεια όχι 4 αλλά 6 φρεγατών τύπου FREMM 400. Οι υπογραφές στην σχετική διακρατική συμφωνία μπήκαν μισό χρόνο αργότερα, ενώ είχε ξεκινήσει για τα καλά η παγκόσμια κρίση και μόλις η Ελλάδα έμπαινε σε ύφεση.

Πηγές που έχουν λάβει μέρος στις διαπραγματεύσεις αναφέρουν ότι μπορεί να υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις, όμως το θέμα της αγοράς των φρεγατών συνεχίζει να υφίσταται και μάλιστα «κρατιέται ζεστό». Από την μία πλευρά υπάρχουν εκείνοι που επικαλούνται λόγους για να προχωρήσει η συμφωνία καθώς ο στόλος του Πολεμικού Ναυτικού έχει ανάγκη από νέα πλοία, από την άλλη πλευρά όμως είναι και το ζήτημα των επικείμενων γαλλικών εκλογών: «ο Σαρκοζί θα ήθελε πάρα πολύ να σημειωθεί πρόοδος στις διαπραγματεύσεις για την πώληση γαλλικού πολεμικού εξοπλισμού – θα ήταν ένας από τους προεκλογικούς άσους στο μανίκι του», επισημαίνουν γνώστες των διαπραγματεύσεων.

Στην ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο σε στελέχη του Γενικού Επιτελείου του Ναυτικού αναφέρθηκε ότι κατά την 1η φάση της διαδικασίας δεν ήταν δυνατό να αξιολογηθεί αν πρέπει να συμπεριληφθούν ή όχι κάποια από τα προηγμένα –και προφανώς δαπανηρά- εξοπλιστικά συστήματα των φρεγατών. Έτσι, οι όποιες αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν στις επόμενες φάσεις.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, η ελληνική πλευρά έχει αναφέρει στους Γάλλους τι εξοπλισμό θέλει σε γενικές γραμμές και επισημάνθηκε ότι το θέμα θα επανεξεταστεί μόλις γίνει γνωστό το ακριβές κόστος. Όταν οι Γάλλοι συνειδητοποίησαν ότι υπάρχουν σοβαρές σκέψεις για τα οικονομικά στοιχεία οι επαφές με το πολεμικό ναυτικό έγιναν πιο σπάνιες και το φθινόπωρο στράφηκαν κατευθείαν στο υπουργείο.

Στην ενημέρωση του Οκτωβρίου αναφέρθηκε για πρώτη φορά ότι ο αριθμός των 6 φρεγατών, όπως είχε συμφωνηθεί αρχικά με τη σχετική διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας, δεν θα έπρεπε να θεωρείται δεδομένος.

 Η στάση των Γερμανών

Δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού Der Spiegel τον περασμένο Οκτώβριο –την περίοδο που ολοκληρωνόταν η 1η φάση των διαπραγματεύσεων για τις FREMM- ανέφερε ότι το γαλλικό κρατικό ναυπηγείο DCNS θα μπορούσε μην πληρωθεί για πέντε χρόνια και μετά το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα να ξεκινήσει η αποπληρωμή των φρεγατών. «Αν το ελληνικό κράτος δεν είχε χρήματα ή δεν τις ήθελε πλέον, θα μπορούσε να τις επιστρέψει στους γάλλους χωρίς να χρεωθεί κάποιο ποσό», είχε γραφτεί τότε.  Πηγές ωστόσο από την ελληνική πλευρά αναφέρουν ότι δεν έχει διατυπωθεί τέτοια πρόταση επισήμως.

Ταυτόχρονα σχεδόν με το αμφισβητούμενο δημοσίευμα του Der Spiegel τον Οκτώβριο του 2011, εμφανίστηκε επιστολή της γνωστής από τη σύμβαση με τα υποβρύχια γερμανικής εταιρείας Thyssen Krupp, όπου ζητείτο η λήψη μέτρων από την καγκελαρία ώστε να μην προχωρήσει η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας – Γαλλίας για τις φρεγάτες. Στην εν λόγω επιστολή αναφερόταν ότι στην περίπτωση που η Ελλάδα προχωρήσει στην αγορά των φρεγατών με τον όρο να πληρώσει σε βάθος χρόνου, το βάρος της πληρωμής θα έπεφτε στους ώμους των Γερμανών φορολογούμενων επιπλέον της αναδιάρθρωσης του χρέους. Την ίδια ώρα, έγραφαν οι άνθρωποι της Thyssen Krupp, τα γερμανικά ναυπηγεία θα χάνουν έργο ενώ τα γαλλικά μαζί με τα ελληνικά θα χρηματοδοτούνται με γερμανικό χρήμα.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.