ΕΛΛΑΔΑ
«ΚΑΗΚΕ» ΤΟ ΑΠΟΤΕΦΡΩΤΗΡΙΟ ΣΤΟ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ
Σε ναυάγιο οδηγήθηκε η κατασκευή του Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών (ΚΑΝ) στο Μαρκόπουλο μετά τη δυναμική αντίδραση πιστών και περιβαλλοντολόγων, αναγκάζοντας τους δημοτικούς συμβούλους να κάνουν πίσω.
Η απόφαση ελήφθη κατά πλειοψηφία στο χθεσινοβραδινό ειδικό μονοθεματικό Δημοτικό Συμβούλιο, όπου εξετάστηκε λεπτομερώς το ζήτημα της κατασκευής και λειτουργίας, του ΚΑΝ, χωρίς να λείψουν οι εντάσεις. Η καταψήφισή του από δεκαεννέα δημοτικούς συμβούλους (έντεκα της συμπολίτευσης) τελικά ακύρωσε την εκτέλεση του έργου, εφόσον δεν ετέθη θέμα παραταξιακής πειθαρχίας. Η κατάμεστη από κόσμο αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου θύμιζε λαϊκό δικαστήριο, με τη μέση ηλικία του κοινού να είναι 65-70 ετών. Ο 84χρονος επικεφαλής της αντιτιθέμενης στο έργο «Κίνησης πολιτών» Νικήτας Βλάχος κατέθεσε κείμενο ακύρωσης με 2.500 υπογραφές.
Παρόλο που ο στόχος του χθεσινού συμβουλίου ήταν να αναπτυχθεί τεκμηριωμένος και ουσιαστικός επιστημονικός διάλογος, προκειμένου να αποσαφηνιστεί η βασιμότητα, ή μη, των αντιρρήσεων, αυτό δεν κατέστη δυνατό λόγω της άρνησης της πλειοψηφίας των παρισταμένων να ακούσουν κάτι διαφορετικό από αυτό που ήθελαν. Τα γιουχαΐσματα και οι λεκτικές επιθέσεις σε βάρος επιστημόνων που θα υπεράσπιζαν το έργο οδήγησε τους τελευταίους να αποχωρήσουν στο πρώτο μισάωρο της συνεδρίασης.
Κατά τη συζήτηση, ο δήμαρχος, Σωτήρης Μεθενίτης, επανέλαβε την αρχική πρόταση, με μόνη αλλαγή, τη χωροθέτηση του Αποτεφρωτηρίου, πλησίον του Βιομηχανικού Πάρκου (ΒΙΠΑ) Μαρκοπούλου, στα σύνορα με τα Καλύβια. Όπως διευκρίνισε, η νέα χωροθέτηση αποφασίστηκε έπειτα από τις ενστάσεις που εξέφρασε το σώμα των πιστών, μη επιθυμώντας τη γειτνίαση του Αποτεφρωτηρίου με το Δημοτικό Κοιμητήριο, καθώς θεώρησαν, ότι «έτσι εξισώνεται η αποτέφρωση με τη χριστιανική ταφή».
Επιπλέον ο κ. Μεθενίτης υποστήριξε την ορθότητα της πρότασης σε συνάρτηση με τα οικονομικά του δήμου. «Ο δήμος χρειάζεται κατεπειγόντως έσοδα για στοιχειώδεις ανάγκες του» είπε. Σημείωσε ότι η δημοτική Αρχή παρέλαβε «έναν διαλυμένο και υπερχρεωμένο δήμο, με συνολικό χρέος 18 εκατ. ευρώ, και μείωση κρατικών εσόδων της τάξης του 60%. Το έργο θα γινόταν με αυτοχρηματοδότηση από ιδιώτη επενδυτή, χωρίς να επιβαρυνθεί ο δήμος ούτε με ένα ευρώ, και θα είχε καθαρά ετήσια έσοδα, της τάξης των 300.000 - 500.000 ευρώ». Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η απόφαση για την κατασκευή του Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών βασίστηκε στο διπλό σκεπτικό της κατοχύρωσης στην πράξη ενός ατομικού δικαιώματος και της εξεύρεσης οικονομικών πόρων.
Η λειτουργία του ΚΑΝ, τόνισε, δίνει σε όσους -κυρίως ετερόθρησκους- πολίτες το επιθυμούν, τη δυνατότητα να κάνουν χρήση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματός τους, το οποίο έχει εξειδικευτεί με σχετικό Νόμο και Προεδρικό Διάταγμα, για την τελική αυτοδιάθεση του σώματός τους, με τη διαδικασία της αποτέφρωσης, αντί της ταφής.
Στην τοποθέτησή του ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου, Κωνσταντίνος Αλλαγιάννης, αιτιολογώντας την υπαναχώρηση των συμβούλων της συμπολίτευσης, ζήτησε αναστολή της απόφασης για την κατασκευή του έργου επικαλούμενος την «απουσία της αναγκαίας ευρύτερης κοινωνικής συναίνεσης».
Οι σύμβουλοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης, σε πρόσφατη ανακοίνωσή τους, σημείωσαν: «Μία σειρά από ατυχείς συγκυρίες συνέτειναν στο να μη μελετηθεί επαρκώς το θέμα από την παράταξή μας και να προκύψει τότε αυτή η θέση». Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο επικεφαλής της παράταξης, που πρόσκειται στο ΠΑΣΟΚ, Γιάννης Πολίτης, να αποχωρήσει δηλώνοντας, μεταξύ άλλων πως «παραμένει ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος και ότι με αυτές τις πρακτικές καταλύονται η δημοκρατική λειτουργία και οι θεσμοί του δήμου». Την απόφαση της παράταξης στηλίτευσε, τότε, με επιστολή του, στην οποία έκανε λόγο για «αξιοθρήνητη, γελοία και θρησκόληπτη στάση» και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Θ. Πάγκαλος.
Σε ό,τι αφορά τα αίτια των συνολικών αντιδράσεων, οι υποστηρικτές του έργου τα αποδίδουν στον Μητροπολίτη Μεσογαίας, Νικόλαο, αρχής γενομένης με την έκδοση εγκύκλιου προς τους πιστούς, την 11η Δεκεμβρίου. Εκεί γινόταν αναφορά για «αμφίβολες επενδύσεις» και για «περιφρόνηση της εκκλησιαστικής παράδοσης». Στη συνέχεια οι ιερείς δήλωσαν άρνηση να τελέσουν την εξόδιο ακολουθία σε όποιον επιλέξει την αποτέφρωση.