ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΖΗΤΑΕΙ Ο ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ

Υπέρ της αυτόνομης λειτουργίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας τάχθηκε ο Χρήστος Παπουτσής, μιλώντας στη Βουλή και διευκρίνισε ότι απαιτείται «μία σύγχρονη δομή στην Ελλάδα, για το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, χωρίς όμως το Λιμενικό Σώμα».

Επίσης, ο Χρ. Παπουτσής αναφέρθηκε και στην ανάγκη δημιουργίας αυτόνομου υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και εξέφρασε όμως τη διαφωνία του με την απόφαση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη να αποσύρει από το νομοσχέδιο το άρθρο που έδινε τη δυνατότητα στο Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή να μετέχει στην προφύλαξη εμπορικών πλοίων από τη ναυτική πειρατεία, διατύπωσε ο προκάτοχος του Χρ. Παπουτσής.

Ειδικότερα ο Χρ. Παπουτσής τόνισε ότι «η δυνατότητα για τη συμμετοχή των ειδικών δυνάμεων του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής στη φύλαξη των πλοίων προβλέφθηκε προκειμένου να έχει και το ελληνικό δημόσιο μια θέση στην αγορά που δημιουργούμε»  και συμπλήρωσε: «Επί χρόνια λέμε ότι το δημόσιο δεν είναι ευέλικτο και δεν φέρνει έσοδα. Ομως το Λιμενικό είναι εκπαιδευμένο, με εκπαίδευση για την οποία μάλιστα ο ελληνικός λαός έχει ξοδέψει αρκετά χρήματα, και δεν υπάρχει κανένας λόγος να αποκλειστεί το λιμενικό από την αγορά αυτή και αν συμμετείχε θα έθετε πολύ ψηλά τον πήχη».

Αναλυτικά η ομιλία του Χρήστου Παπουτσή στη Βουλή, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη «Παροχή υπηρεσιών ασφαλείας από ένοπλους φρουρούς σε εμπορικά πλοία και άλλες διατάξεις» έχει ως εξής:

Ο τομέας της Εμπορικής Ναυτιλίας είναι ένας τομέας που η Ελλάδα είναι παγκόσμια υπερδύναμη και βεβαίως θα πρέπει να έχει ένα δικό του, αυτόνομο, ισχυρό και σύγχρονο Υπουργείο. Και νομίζω ότι αυτός είναι ο κοινός τόπος όλων. Εκεί που υπάρχει διαφωνία είναι στο εάν και κατά πόσο πρέπει σε αυτό το υπουργείο να εντάσσεται το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής. Αυτή είναι η διαφωνία.

Εάν υπήρχε μόνο το θέμα της συμφωνίας όσον αφορά στο πρώτο πεδίο, σας διαβεβαιώνω ότι θα ήμασταν ήδη  με ένα πολύ σύγχρονο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Δεν χρειάζεται πολύ χρόνο. πολιτική βούληση χρειάζεται. Να βγει η Διοίκηση από τις εμπλοκές και τις αγκυλώσεις. Και κυρίως να σταματήσει ο συστηματικός πόλεμος που γίνεται εντός και εκτός της ελληνικής διοίκησης, εντός και εκτός του Λιμενικού Σώματος, εντός και εκτός των ναυτεργατικών σωματείων, που θέλουν αποκλειστικά δεμένη την τύχη του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής.

Όλοι όσοι υποστηρίζουν αυτή τη λογική αγνοούν τη βασική επιδίωξη. Η βασική επιδίωξη είναι να μην υπάρχει διαχωρισμός όσον αφορά την επιθεώρηση πλοίων. Όσον αφορά δηλαδή, το  ποιός είναι εκείνος που εκδίδει τα πιστοποιητικά και ποιος είναι εκείνος που τα ελέγχει. Το σημείο για το οποίο η Ελλάδα είναι δακτυλοδεικτούμενη σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό έγινε με τη νομοθετική παρέμβαση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ  από τον υπουργό κ. Χρυσοχοιδη στην πρώτη φάση της θητείας του. Έγινε ο διαχωρισμός του Υπουργείου από το Λιμενικό Σώμα. Και  διαχωρίστηκε η Επιθεώρηση Πλοίων . Διαχωρίστηκε όσον αφορά το ποιος είναι εκείνος που εκδίδει τις άδειες και ποιος είναι εκείνος που ελέγχει. Γιατί η διαφθορά εκεί φωλιάζει.  Και επί τη ευκαιρία, όταν ολοκληρωθεί ο έλεγχος και οι ανακριτικές διαδικασίες που είχε διατάξει το Ναυτοδικείο Πειραιά και ο Εισαγγελέας Πειραιά και εκτελεί η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων του Λιμενικού όσον αφορά το απίστευτο σκάνδαλο με το ρωσικό νηογνώμονα, τότε όλοι θα βγάλετε τα συμπεράσματά σας για το τι ακριβώς γίνεται και το τι ακριβώς εννοούμε. Και ότι πράγματι πρέπει να οικοδομήσουμε μια νέα σύγχρονη δομή στην Ελλάδα, για το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, χωρίς όμως το Λιμενικό Σώμα.

Το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής έχει ενταχθεί στο νέο δόγμα Εσωτερικής Ασφάλειας της χώρας, το οποίο διαμορφώθηκε από τη μία πλευρά, επί τη βάση των δεσμεύσεων της Ελλάδας σε σχέση με το Σένγκεν και δεύτερον , γιατί υλοποιούμε τις δεσμεύσεις μας προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πρόγραμμα ολοκληρωμένης διαχείρισης των συνόρων. Η νέα εποχή απαιτεί νέες πρωτοβουλίες. Τη στιγμή που η ΕΕ προχωρεί στη δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής Ακτοφυλακής νομίζω ότι αντιλαμβάνεστε ότι είναι λίγο σχήμα οξύμωρο εμείς να συζητάμε ξανά για  το πώς θα θέσουμε το Λιμενικό Σώμα στην υπηρεσία του εφοπλιστικού κόσμου της χώρας. Βεβαίως και πρέπει το ελληνικό κράτος να κάνει όσο το δυνατόν περισσότερα μπορούμε για την υποστήριξη αυτού του τομέα που είναι πράγματι προσοδοφόρος για την Ελλάδα. Ενισχύει το κύρος της χώρας. Αλλά επιτέλους, ας συνεννοηθούμε. Ας σταματήσουμε επιτέλους, να μπερδεύουμε τα πράγματα μέσα σε μια απίθανη σύγχυση, θεωρώντας ότι προσφέρουμε καλές υπηρεσίες στο επίπεδο των δημοσίων σχέσεων με τους συνομιλητές μας.  Επιτέλους, ας προβάλλουμε και ας προτάξουμε το δημόσιο συμφέρον.  Ας προβάλλουμε και ας προτάξουμε τη στρατηγική της χώρας.  Ας προβάλλουμε και ας προτάξουμε τις δεσμεύσεις μας  όσον αφορά το εσωτερικό δόγμα ασφάλειας της χώρας μας, τις υποχρεώσεις μας προς την ΕΕ και τα συμφέροντα ασφάλειας των ελλήνων πολιτών στη νησιωτική και την παράκτια Ελλάδα.

Στο σχέδιο νόμου που είχα την τιμή να καταθέσω στη Βουλή και να εισηγηθώ προς την αρμόδια επιτροπή, και το οποίο εισηγείται σήμερα ο αρμόδιος υπουργός, ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, αντανακλάται η καταστατική υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας, για την προστασία των πληρωμάτων των ελληνικών εμπορικών πλοίων, κατά τον διάπλου από θαλάσσιες περιοχές υψηλού πειρατικού κινδύνου.

Η δική μας πολιτική επιλογή ως απάντηση στα κλιμακούμενα κρούσματα πειρατείας, είναι απολύτως εναρμονισμένη με τη διεθνή πρακτική, και είναι η επάνδρωση των εμπορικών πλοίων με ενόπλους φρουρούς, οι οποίοι όμως δεν έχουν καμίας σχέση με το πλήρωμα.

Επιπλέον, αποτελεί ένα μέσο αναβάθμισης της ελληνικής σημαίας και ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητάς μας, καθώς ο εκσυγχρονισμός του εθνικού νομοθετικού πλαισίου λειτουργεί πράγματι ως πόλος έλξης για τη ναυτιλία και τους επιχειρηματίες και τους εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό.

Υπενθυμίζω ότι το παρόν νομοσχέδιο είναι το δεύτερο βήμα αναβάθμισης της ελληνικής σημαίας κατά τους τελευταίους μήνες από τις κυβερνήσεις του Γιώργου Παπανδρέου και του Λουκά Παπαδήμου. Είχε προηγηθεί η νομοθετική μας πρωτοβουλία για τη διερεύνηση των ναυτικών ατυχημάτων, η οποία αποτελεί νόμο του κράτους εδώ και περίπου τρεις μήνες.

Με το νομοσχέδιο το οποίο συζητούμε σήμερα πάμε ένα βήμα μπροστά και επιχειρούμε να θέσουμε μια νέα βάση, ένα νέο πλαίσιο που ενισχύει πράγματι την ανταγωνιστικότητα και δίνει τη δυνατότητα  στους έλληνες εφοπλιστές να υπολογίζουν στη βοήθεια του ελληνικού κράτους.

Θεωρώ όμως, υποχρέωσή μου να σταθώ σε ένα σημείο που έρχεται με διαφορετική πρόταση ο κ. υπουργός.  Αναφέρομαι στο άρθρο 12, το οποίο με πρόταση του κ. υπουργού αποσύρεται από το νομοσχέδιο. Προφανώς ο κάθε υπουργός έχει τη νομοθετική πρωτοβουλία και την ευθύνη της πράξης. Για μην υπάρξουν όμως οποιεσδήποτε παρερμηνείες του γεγονότος, θα ήθελα ενώπιον της Βουλής να ενημερώσω, ότι αυτό το νομοσχέδιο συζητήθηκε όπως οφείλουμε στο πλαίσιο του Υπουργικού Συμβουλίου . Το συγκεκριμένο άρθρο προτάθηκε από τον αρμόδιο υπουργό στο υπουργικό συμβούλιο, υπήρξε συζήτηση επ’ αυτού, πράγματι υπήρξε μια διαφωνία τότε του συναδέλφου κ Μιχάλη Χρυσοχοΐδη , ως αρμοδίου υπουργού Ανάπτυξης, ο οποίος και κατέθεσε τη διαφοροποίησή του. Ο πρωθυπουργός συμπέρανε  την υιοθέτηση της πρότασης την οποία εισηγηθήκαμε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και η Επιτροπή ψήφισε με βάση την τοποθέτηση όλων των κομμάτων. Εκτός της ΝΔ η οποία είπε ότι θα ζητήσει ξανά την απόσυρση. Αυτή είναι η πραγματικότητα για τη διαδικασία.

Υπάρχει όμως και η πραγματικότητα επί της ουσίας. Έχει μια διαφορετική διάσταση. Η δυνατότητα αυτή που προβλέφθηκε με το άρθρο 12, δηλαδή της συμμετοχής των Ειδικών Δυνάμεων του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής για την ασφάλεια των πλοίων προβλέφθηκε προκειμένου να έχει και το δημόσιο θέση μία θέση στη νέα αγορά υπηρεσιών που δημιουργούμε. Εδώ και χρόνια η μόνιμη επωδός επίκρισης για το ελληνικό δημόσιο είναι ότι έχει αναχρονιστικές δομές και υπηρεσίες, ότι δεν είναι καθόλου ευέλικτο και ότι δεν αποφέρει οικονομικά οφέλη. Στο συγκεκριμένο θέμα, όμως, το Λιμενικό Σώμα διαθέτει τους κατάλληλους ανθρώπους με την κατάλληλη εκπαίδευση και υποδομή. Και τολμώ να πω ότι είναι το πιο εκπαιδευμένο Σώμα από όλα τα Σώματα στην Ελλάδα, όσον αφορά στον τομέα αυτό. Έχει ξοδέψει μάλιστα ο ελληνικός λαός αρκετά χρήματα γι’ αυτή την εκπαίδευση.  Δεν υπάρχει κανένας λόγος λοιπόν να αποκλείονται από τη νέα αγορά υπηρεσιών. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να αποκλείεται το δημόσιο από την αγορά. Αντιθέτως, πιστεύω ότι με τα υψηλά επίπεδα εκπαίδευσης και επαγγελματισμού που διαθέτουν, θα έθεταν πολύ υψηλά τον πήχη και τις προδιαγραφές για ολόκληρη την αγορά. Και για τις άλλες εταιρείες βεβαίως, οι  οποίες θα θέλουν τους ιδιώτες ένοπλους φρουρούς.  Είναι λοιπόν και θέμα ανταγωνισμού. Είναι θέμα εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος.

Γι’ αυτούς τους λόγους, το Υπουργικό Συμβούλιο, όλοι οι συναρμόδιοι υπουργοί συνυπέγραψαν το σχέδιο νόμου, συμπεριλαμβανομένων μάλιστα των υπουργών Εξωτερικών και Άμυνας που προέρχονται από τη Νέα Δημοκρατία.

Ο δε Υπουργός Άμυνας δεσμεύτηκε στο υπουργικό συμβούλιο, όπως θα θυμάται ο κ. Χρυσοχοΐδης, ότι θα εξετάσει και το ενδεχόμενο συμμετοχής και των ειδικών δυνάμεων του Πολεμικού Ναυτικού σε αυτή τη διαδικασία.

Ο Υπουργός είναι όμως, αυτός που έχει την ευθύνη και η κυβέρνηση είναι αυτή που προχωρά, προτείνει στη Βουλή και η Βουλή νομοθετεί.

Και σε κάθε περίπτωση, υπάρχει η δυνατότητα εφόσον στο μέλλον κριθεί διαφορετικά να υπάρξουν οι ανάλογες τροποποιήσεις.

Θέλω όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να πω, ότι στο υπόλοιπο μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται μια σειρά διατάξεις εξαιρετικά επωφελείς για τα τρία Σώματα Ασφαλείας και ιδίως στην κατεύθυνση της εναρμόνισης της νομοθεσίας που λειτουργεί ευεργετικά και στους ίδιους τους ανθρώπους που στελεχώνουν τα Σώματα Ασφαλείας.

 

 

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.