ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

BRAKE EVEN ΣΤΟΝ ΟΑΣΑ

Οι εταιρείες του ΟΑΣΑ τείνουν να εμφανίσουν brake even στα αποτελέσματα τους, δείχνοντας  πως μια επιχείρηση  μπορεί να αποφέρει κέρδη ή αν μη τι άλλο να μην τη συντηρεί ο Έλληνας φορολογούμενος.

Του Χάρη Ντιγριντάκη

Σε πρότυπο εξυγιασμένης ΔΕΚΟ τείνει να εξελιχθεί ο όμιλος των εταιρειών των Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας. Σε βραχύ χρονικό διάστημα οι εταιρείες του ΟΑΣΑ τείνουν να εμφανίσουν brake even στα αποτελέσματα τους, δείχνοντας ουσιαστικά το δρόμο για το πως μια επιχείρηση κοινής ωφέλειας μπορεί να αποφέρει κέρδη ή αν μη τι άλλο να μην τη συντηρεί ο Έλληνας φορολογούμενος.
Η από το 2010 εφαρμογή του προγράμματος σταθερότητας και ανάπτυξης με κύριο στόχο την αύξηση των εσόδων, μέσω της αναθεώρησης της τιμολογιακής πολιτικής και της λειτουργίας του νέου Σώματος Ελεγκτών Κομίστρου, αλλά και τον αυστηρό έλεγχο των δαπανών λειτουργίας, είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των λειτουργικών εσόδων το 2011 κατά 13,6%%, συγκριτικά με την προηγούμενη περίοδο φθάνοντας τα 454 εκατ. ευρώ, τη μείωση των δαπανών λειτουργίας κατά 21.5% αγγίζοντας τα 532 εκατ. ευρώ, και τη συρρίκνωση του ελλείμματος λειτουργίας κατά 72 %, σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα το οποίο ανέρχεται στα 78 εκατ. ευρώ περίπου. Η εικόνα παρουσιάζεται θετική και το 2012 αφού παρουσιάστηκε αύξηση κατά 22% στις πωλήσεις εισιτηρίων τον Ιανουάριο συγκριτικά με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.

Σημειώνεται ότι στα έσοδα λειτουργίας, δεν έχουν συμπεριληφθεί οι οφειλές τρίτων προς τις εταιρείες του Ομίλου ΟΑΣΑ, οι οποίες για το έτος 2011 ανέρχονται στα 80 εκατ. ευρώ, περίπου, ενώ το λειτουργικό έλλειμμα διευρύνθηκε κατά 20 εκατ. ευρώ περίπου λόγω συνταξιοδοτήσεων του προσωπικού.
Κορωνίδα στο πρόγραμμα εξυγίανσης είναι η ΟΑΣΑ Α.Ε. που συντονίζει τις άλλες δυο εταιρείες (ΣΤΑ.ΣΥ, Ο.ΣΥ) η οποία πέτυχε βελτίωση των οικονομικών της μεγεθών κατά 350% το 2011, ενώ μαύρο πρόβατο αποτελεί η «Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε.» (Ο.ΣΥ όπου σε αυτήν έχουν συγχωνευθεί τα μπλε λεωφορεία και τα τρόλεϊ, δηλαδή οι πάλαι ποτέ ΕΘΕΛ και ο ΗΛΠΑΠ) που οι ζημίες της άγγιξαν το ποσό των 100 εκατ. ευρώ περίπου, εξ αιτίας των ζημιογόνων μπλε λεωφορείων.

Η επιχορήγηση και οι εγγυήσεις του ελληνικού δημοσίου έφθασαν το 2011 τα 159,7 εκατ. ευρώ, έναντι 344,4 εκατ. ευρώ το 2010 και 479 το 2009. Επισημαίνεται ότι ο όμιλος ΟΑΣΑ αντλεί τη συγκεκριμένη επιχορήγηση από το κράτος προκειμένου να διατηρεί το κόμιστρο των εισιτηρίων σε χαμηλό επίπεδο για κοινωνικούς λόγους. Το υψηλότερο όγκο της επιχορήγησης παίρνει η ΟΣΥ (μπλε λεωφορεία, τρόλεϊ), ενώ η ΣΤΑ.ΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, τραμ) έλαβε μόνο 28 εκατ. ευρώ για το 2011.
Το μεγάλο αγκάθι για τον ΟΑΣΑ είναι οι οφειλές τρίτων οι οποίες όπως επισημάνθηκε παραπάνω ανέρχονται συνολικά στο ποσό των 80 εκατ. ευρώ. Μεταξύ άλλων  23,4 εκατ. ευρώ οφείλει το υπουργείο Εθνικής Παιδείας, 23 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Απασχόλησης, 12,7 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Υγείας (στο ίδιο υπουργείο έχουν τιμολογηθεί παλιές οφειλές ύψους 25,3 εκατ. ευρώ οι οποίες δεν έχουν εισπραχθεί), 705 χιλ. από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και 815 χιλ. από το υπουργείο Άμυνας.

 

 

1 αναγνώστες σχολίασαν

Συμμετοχή στην συζήτηση
  1. Hjik 13:19 02/03/2012

    break even 

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.