ΕΛΛΑΔΑ

Υλοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το ΑΠΘ

Ψυχολογική υποστήριξη σε μαθητές και εκπαιδευτικούς

Τη διαπίστωση ότι η άνοδος της ακροδεξιάς «καθρεφτίζεται» και στα ελληνικά σχολεία και ειδικά στους μαθητές οι οποίοι βιώνουν και την οικονομική κρίση μέσα στην οικογένειά τους, έκαναν ψυχολόγοι που συμμετείχαν σε πρόγραμμα παρεμβάσεων σε 105 δημόσια σχολεία, όλων των βαθμίδων, σε όλη τη χώρα, κατά την περίοδο 2010-2013.

Ψυχολογική υποστήριξη σε μαθητές και εκπαιδευτικούς

Πρόκειται για τη Δράση 6.2 και την Πράξη "Εκπαίδευση Αλλοδαπών & Παλιννοστούντων Μαθητών" του επιχειρησιακού προγράμματος εκπαίδευσης και δια βίου μάθησης που υλοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και ολοκληρώθηκε με τη σημερινή διοργάνωση του διεθνούς συμποσίου «Μεταναστευτικές διαδρομές: σχολικοί σταθμοί και ψυχοκοινωνικές αποσκευές» στη Θεσσαλονίκη.

Στο πλαίσιο του καινοτόμου, για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, πρόγραμμα, 95 ψυχολόγοι έκαναν παρεμβάσεις σε 105 σχολεία πανελλαδικά, με υψηλό ποσοστό μεταναστών μαθητών, όλων των βαθμίδων, με θέματα που αφορούσαν τον ρατσισμό, την επιθετικότητα και τη διαφορετικότητα.

«Οι εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται να μιλήσουν για θέματα μετανάστευσης στα παιδιά, τα οποία, όπως λένε χαρακτηριστικά, «τα αντιμετωπίζουν όλα με τον ίδιο τρόπο, χωρίς διακρίσεις». Όμως το θέμα είναι η αναγνώριση της διαφορετικότητας και η κατανόηση ότι αυτό δεν σε κάνει ρατσιστή» αναφέρουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι ψυχολόγοι Κυριακή Λιανού, επόπτρια των ψυχολόγων στη βόρεια Ελλάδα και Πέρσα Χατζηλάμπου.

«Ήδη σε αρκετά σχολεία άρχισαν να εκδηλώνονται περιστατικά ρατσισμού, τόσο εθνικού όσο και κοινωνικού. Απλά χρειάζεται λίγος χρόνος για να εντοπιστούν τα προβλήματα καθώς, όπως φάνηκε από συζητήσεις με συναδέλφους, τα περισσότερα σχολεία δεν το παρουσιάζουν σαν πρωταρχικό τους θέμα ή εσκεμμένα εθελοτυφλούν πιστεύοντας ότι έτσι ενδεχομένως το πρόβλημα να πάψει να υφίσταται» αναφέρει ψυχολόγος που συμμετείχε στο πρόγραμμα στην επόπτριά του κ.Λιανού.

Όπως προέκυψε, οι εκπαιδευτικοί πολλές φορές αποφεύγουν να συζητούν με τους μαθητές θέματα θρησκείας και ιστορίας, ίσως γιατί, εκτιμούν οι ψυχολόγοι, δεν ξέρουν πώς να τα χειρισθούν.

Σε αναφορά από ψυχολόγο για την συναισθηματική και ψυχική κατάσταση των γονιών και των εκπαιδευτικών συγκεκριμένου σχολείου στην κ.Λιανού, υπογραμμίζεται ότι «οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν τη διάθεση να κάνουν τίποτα και βρίσκονται σε κατάσταση ‘burn-out'. Οι μετανάστες γονείς, όντας άνεργοι είναι συνεχώς σε ένταση με αποτέλεσμα να μεταφέρουν αυτή την ένταση και στο σχολείο, στις σχέσεις τους με τους εκπαιδευτικούς ενώ υπάρχουν γονείς που είναι πρόσφυγες πολέμου».

Πάντως, αν και όλοι οι συμμετέχοντες εξήραν το πρόγραμμα και την παρακαταθήκη του, εντούτοις δεν πήρε παράταση για τη νέα σχολική χρονιά από το υπουργείο Παιδείας.

«Ειδικά για το 3Ο Δημοτικό Περαίας όπου είμαι διευθυντής, αποτελεί πάγιο αίτημα της σχολικής κοινότητας ο διορισμός σχολικών ψυχολόγων» επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, στο περιθώριο του συμποσίου, ο Μιχάλης Υψηλάντης. «Αλλωστε», συμπληρώνει, «οι γονείς, κυρίως των μαθητών που είναι στην προεφηβεία, δεν ενδιαφέρονται τόσο για την μαθησιακή τους κατάσταση όσο για την συμπεριφορά τους για την οποία μας συμβουλεύονται και γι΄αυτό θεωρούμε απαραίτητη την παρουσία ψυχολόγων».

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.