ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποια είναι τα «ανοιχτά μέτωπα»

Ανατροπές στο Μεσοπρόθεσμο φέρνουν επιπλέον μέτρα - Το ΔΝΤ αλλάζει τους όρους

Η Αθήνα έστειλε στους θεσμούς τα στοιχεία για την κοστολόγηση του ασφαλιστικού, απόκριση όμως για το πότε θα επιστρέψουν οι επικεφαλής της αποστολής των δανειστών… δεν πήρε: Ο ρόλος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου έγινε αποδεκτός, αλλά φέρνει σκληρές απαιτήσεις.

του Βαγγέλη Δουράκη

Το ΔΝΤ … μένει Ελλάδα και το Βερολίνο έχει  «σύμμαχο» για τα «δύσκολα»: Επιθυμία του Ταμείου είναι τα μέτρα που θα λάβει η ελληνική πλευρά να είναι τέτοια που θα της επιτρέψουν στο «τέλος της ημέρας» να είναι εντάξει στις υποχρεώσεις της απέναντί του.

Με άλλα λόγια, η Ουάσιγκτον εκτιμά πως μέσα από σκληρά μέτρα στο ασφαλιστικό (με δραματικό περιορισμό των δαπανών) και προβλέψεις για υψηλότερα -από τα σχεδιαζόμενα- πρωτογενή πλεονάσματα τουλάχιστον ως το 2019 και άρα εφαρμογή περισσότερων παρεμβάσεων, η Αθήνα θα συγκεντρώσει στον κρατικό κορβανά τα απαιτούμενα χρήματα για να εξοφλήσει τις υποχρεώσεις της. Σε αυτή την περίπτωση το ΔΝΤ θα βάλει πλάτη για να μειωθούν και τα επιτόκια εξυπηρέτησης του ελληνικού χρέους.

Με αυτό το σκεπτικό αλλάζουν πλέον και οι όροι του παιχνιδιού στις επικείμενες διαπραγματεύσεις Αθήνας και δανειστών: Και ήδη το «μπρα- ντε – φερ» ανάμεσα στις δύο πλευρές ξεκίνησε.

Από την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας εστάλησαν αναλυτικά στοιχεία για τη δημοσιονομική επίπτωση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης που αφορούν όχι μόνον το 2016, αλλά όλα τα έτη έως το 2019. ΔΝΤ, ΕΕ, ΕΚΤ και ESM είχαν λάβει νωρίτερα μη μεταφρασμένο το σχέδιο για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση και ανέμεναν από την ελληνική κυβέρνηση τα στοιχεία που ποσοτικοποιούν τις σχετικές παρεμβάσεις.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας έστειλαν στους θεσμούς τα μεγέθη (hard data) που αποτυπώνουν τη δημοσιονομική συμβολή του ασφαλιστικού, ώστε το πρωτογενές έλλειμμα 0,50% του ΑΕΠ εφέτος να γίνει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ έως το 2019.

Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση έχει κομβικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια, δεδομένου ότι από τις αλλαγές στις συντάξεις αναμένεται εξοικονόμηση 700-900 εκατ. ευρώ το 2016 και 2,5 δισ. ευρώ έως το 2018.

Μάλιστα, ένας από τους λόγους που το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2016-2109 δεν είχε καταρτισθεί μέχρι σήμερα ήταν η έλλειψη των σχετικών στοιχείων.

Το γεγονός ότι τα οικονομικά στοιχεία και οι προβολές για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση δεν είχαν σταλεί σε ΔΝΤ, ΕΕ, ΕΚΤ και ESM είναι και ένας από τους λόγους που μετατέθηκε για μετά τις 18 Ιανουαρίου η έλευση των κλιμακίων των θεσμών στην Αθήνα.

Μάλιστα, κοινοτικές πηγές αποφύγουν να δώσουν ακριβή ημερομηνία έναρξης της αξιολόγησης και αρκούνται να αναφέρουν ότι «εντός της εβδομάδας πιάνουν δουλειά τα τεχνικά κλιμάκια που προετοιμάζουν το έδαφος για την έλευση των επικεφαλής, για τους οποίους όμως δεν έχει καθοριστεί η ακριβής ημερομηνία άφιξης».

Άλλωστε, οι Βρυξέλλες αναμένουν και το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2016-2019: Το Μεσοπρόθεσμο στοχεύει στην απεικόνιση της δημοσιονομικής στρατηγικής της Γενικής Κυβέρνησης, ως ένα ενιαίο σύνολο, σε τετραετή ορίζοντα. Σε αυτό παρουσιάζονται τα δημοσιονομικά όρια και οι δεσμεύσεις για την επόμενη τετραετία και περιγράφονται οι βασικές πολιτικές κατευθύνσεις και προτεραιότητες.

Ποια είναι όμως –πέρα από το ασφαλιστικό- τα «μέτωπα» που είναι ανοιχτά ενόψει της διαπραγμάτευσης;

- Φόρους εισοδήματος: Η κυβέρνηση καλείται να επανεξετάσει φοροαπαλλαγές που σήμερα ισχύουν, όπως για άτομα με 80% αναπηρία, ΕΚΑΣ, επίδομα ανεργίας, γονικές παροχές και δωρεές. Πρέπει να παρουσιάσει νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, να επεκτείνει τον ΦΠΑ στα νησιά, να αλλάξει η κλίμακα φόρου για το 2016 και για τα ενοίκια, αλλά και να αποφασίσει για ενσωμάτωση της «έκτακτης» εισφοράς αλληλεγγύης από το 2016.

- Ακίνητα: Πρέπει να ανακοινωθούν οι νέες αντικειμενικές τιμές της εφορίας και από 1.1.2017 να εξισωθούν με τις εμπορικές αξίες. Ο ΕΝΦΙΑ θα αλλάξει, για έσοδα τουλάχιστον 2,650 δισ. ευρώ και πάλι. Επιπλέον, πρέπει να «τρέξουν» διασταυρώσεις ανάμεσα στα δεδομένα του Ε9 και του Κτηματολογίου.

- Νέο Περιουσιολόγιο: Έπρεπε να έχει παρουσιαστεί από τον Νοέμβριο.

- Νέος Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων: η θέση χηρεύει από τον Οκτώβριο, ο διορισμός νέου ΓΓΔΕ από εβδομάδα σε εβδομάδα και η Τρόικα έχει απειλήσει να μην επιστρέψει, αν δεν διοριστεί πρώτα ο διάδοχος της κυρίας Σαββαΐδου.

- Πλαστικό χρήμα: Από τον Οκτώβριο έπρεπε η κυβέρνηση να εγκρίνει ολοκληρωμένο σχέδιο σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος και τον ιδιωτικό τομέα, για την προώθηση και τη διευκόλυνση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών και τη μείωση της χρήσης μετρητών. Το σχέδιο αυτό πρέπει να τεθεί σε ισχύ τον Μάρτιο του 2016.

- «Μαύρες λίστες» οφειλετών: Από τον Οκτώβριο του 2015, όσοι χρωστούν φόρους και ασφαλιστικές εισφορές για περισσότερους  από τρεις μήνες σε εφορία και ασφαλιστικά Ταμεία, θα βλέπουν τα ονόματά τους να δημοσιοποιούνται και να αποκλείονται από την αγορά.

- Αδήλωτες καταθέσεις: Από τον Νοέμβριο θα έπρεπε να ψηφιστεί πλέγμα μέτρων για τις αδήλωτες καταθέσεις, με νομοσχέδιο για την εθελοντική αποκάλυψη («χωρίς αμνηστευτική διάταξη» όμως, όπως τονίζεται στο Μνημόνιο), αναταλλαγή πληροφοριών από τα κράτη της ΕΕ κλπ.

- Όταν ληφθούν οι αποφάσεις για το ασφαλιστικό και το νέο φορολογικό, η κυβέρνηση καλείται να παρουσιάσει και νέο Μεσοπρόθεσμο 2016-2019. Θα προβλέπει γνωστά, αλλά και «κρυφά» μέτρα της τάξεως των τριών δισ. ευρώ, που θα πρέπει να εξειδικευτούν και να ανακοινωθούν

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.