ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

69η ΜΠΕΡΛΙΝΑΛΕ / Ο έρως του Αγίου για το σινεμά

Το σινεμά δεν μας διδάσκει ότι η πραγματικότητα ξεπερνάει και την πιο τρελή φαντασία; Άρα, και την πολιτική φαντασία. Θα γίνει πιο ευρωπαϊκή η Γερμανία; Μήπως κινδυνεύει να γίνει η Ευρώπη πιο γερμανική; Υποθετικές ακροβασίες δίχως νόημα. Τρεις δεκαετίες μετά από την πτώση του Τείχους, η απάντηση κυκλοφορεί μπροστά στα έκπληκτα μάτια των επισκεπτών του Βερολίνου. Λιγότερη τάξη, μεγαλύτερη πολυχρωμία. Από την εκρηκτική μουσική σκηνή του μεσονυκτίου ως τις υπαίθριες λαϊκές αγορές των μεταναστών, η γερμανική πρωτεύουσα θυμίζει όλο και περισσότερο το κλίμα του μεσοπολέμου, όπως αποτυπώθηκε στο «Μπερλίν, Αλεξάντερπλατς», με προσθήκες γυάλινων ουρανοξυστών και ψηφιακής τεχνολογίας, εννοείται. Συχνές οι παραβατικές συμπεριφορές στους κεντρικούς δρόμους. Μια δεκαετία πριν, η παραμικρή αναστροφή αυτοκινήτου ήταν αδιανόητη. Λοιπόν, «Η εκδίκηση της γυφτιάς» ή, ακόμα χειρότερα, «Άσε το κακό να μπει»; Φαγητό σε κάθε λογής εθνικές κουζίνες, η γερμανική μόνον ως λουκάνικα και μπύρα. Όσο για τους νοσταλγούς του Ψυχρού Πολέμου, τα εναπομείναντα πετραδάκια του Τείχους έχουν εξαντληθεί προ πολλού και πωλούνται ως συλλεκτικά, δίπλα στα μουσεία με αξεσουάρ απ’ την εποχή της DDR (Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας).

Όσοι νιώθουν ακόμα «Όστις», δηλαδή Ανατολικοί, σπεύδουν στις κερκίδες της Ουνιόν. Οι τουρίστες, αγοράζουν καρτ-ποστάλ στο CHECKPOINT CHARLIE και αρκούνται σε κάποιο σουβενίρ. «THE SOUVENIR» (Αγγλία) είναι και ο τίτλος της αυτοβιογραφικής ταινίας της Τζοάνα Χογκ, αφορμή για την συνύπαρξη, επί της οθόνης, της Τίλντα Σουίντον και της 20χρονης Όνορ Σουίντον-Μπερν. Μητέρα και κόρη ποζάρουν για τις κάμερες, κομψές σαν την αφήγηση, συνδυασμός φρεσκάδας και αναγνωρισιμότητας. Λίγες ώρες αργότερα, στην μάχη των εντυπώσεων τις διαδέχεται η Νταϊάν Κρούγκερ, μ’ αφορμή την πρεμιέρα του κατασκοπικού θρίλερ «THE OPERATIVE» (εκτός συναγωνισμού) του Γιβάλ Άντλερ. Μέτριο αποτέλεσμα, όμως αξιοπρόσεκτη η εξέλιξη της πρωταγωνίστριας, από την Ωραία Ελένη («Τροία») στις ηρωίδες του καιρού μας.

Έτσι κι αλλιώς, η φετινή Μπερλινάλε θαρρείς δεν έχει χώρο παρά μόνον για την γυναικεία παρουσία στον κινηματογράφο. Στην ειδική ρετροσπεκτίβα, προβάλλονται αποκλειστικά τίτλοι σκηνοθετών γένους θηλυκού, από τις δύο Γερμανίες (1966-1998), μάλλον παραγνωρισμένοι. Στο PANORAMA-DOKUMENTE, η Αρίθα Φράνκλιν δεν τραγουδάει απλώς, επανέρχεται ολοζώντανη χάρη στο ντοκιμαντέρ «AMAZING GRACE» από την γκόσπελ επιτυχία/συναυλία που είχε φιλμάρει ο Σίντνεϊ Πόλακ. Το ανέκδοτο υλικό, θησαυρός αληθινός, γίνεται ταξίδι μες στο χρόνο, τώρα που έχουν φύγει κι οι δυο τους από την ζωή. Στο επίσημο πρόγραμμα, εκτός συναγωνισμού, η βραβευμένη το 1965 («LE BONCHEUR») εδώ Ανιές Βαρντά, επιστρέφει δημιουργική ακόμα, με την καλλιτεχνική της αυτοπροσωπογραφία «Η Ανιές από την Βαρντά». Η νουβέλ βαγκ, ο Ζακ Ντεμύ, ο έρωτας κι η πολιτική, το πέρασμα του χρόνου. Συγκίνηση και παρατεταμένα χειροκροτήματα. Κι ένα τρίτο ντοκιμαντέρ, για την επιδραστική κριτικό του σινεμά Πωλίν Καέλ, ασπρόμαυρο κι επίκαιρο, «WHAT SHE SAID» του Ρομπ Κάρβερ.

Στο διαγωνιστικό, δυο τίτλοι προστίθενται στην μικρή ομάδα των φαβορί. Ύστερα από την «Τόνι Έρντμαν» και την «YELLA», το γερμανόφωνο σινεμά πολιορκεί συστηματικά την περιοχή του υψηλού ανταγωνισμού, με το κυνήγι της επιτυχίας και τις ηρωίδες-αλκοολικές της εργασίας. Στο ρόλο μιας τέτοιας, η πρωταγωνίστρια Βάλερι Πάχνερ εντυπωσιάζει στο ψυχολογικό δράμα της Μαρί Κρόιτζερ «THE GROUND BENEATH MY FEET» («Αυστρία»). Στον αντίποδα σχεδόν, η γυναικεία μοίρα στην αγροτική Ανατολία ορίζεται από την φτώχεια, την υπανάπτυξη, τα φαντάσματα, τις συμπτώσεις, τη δύναμη της φύσης και των αισθημάτων. Με την τρίτη του ταινία, «A TALE OF THREE SISTERS» («Τουρκία»), ο Εμίν Αλπέρ επιβεβαιώνει την ωριμότητά του. Κι ο Άγιος Βαλεντίνος, μ’ όλ’ αυτά, δεν προλαβαίνει ν’ αλλάξει φύλο. Μάλιστα, ανήμερα της εμπορευματοποιημένης εορτής του, στο BABYLON προβάλλεται πανηγυρικά η κλασική «METROPOLIS» του εξπρεσιονισμού και του Φριτς Λανγκ, μ’ αφορμή τη συμπλήρωση 90 χρόνων από την πρεμιέρα. Ο έρωτας για το σινεμά είναι έρως διαρκείας.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.