ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Με την πλάτη στον θεατή

Δεν θυμάμαι πότε είδα πρώτη φορά την ελαιογραφία του Πίτερ Μπρίγκελ,The Fight Between Carnival and Lent. Είναι μια αλληγορία για το τέλος του καρναβαλιού και την αρχή της εγκράτειας και της νηστείας. Στον πίνακα απεικονίζεται ένα εποχικό Φεστιβάλ που γιορτάζεται στην τότε καθολική Νότια Γαλλία. Τι το εξαιρετικό έχει ο διάσημος πίνακας; Μα, η σύνθεση του. Δεκάδες άνθρωποι στον πίνακα απεικονίζουν τις δύο πλευρές της ζωής. Το πανδοχείο και το καπηλειό αριστερά και την εκκλησιά στα δεξιά του πίνακα. Από την μια η ανεμελιά της απόλαυσης και από την άλλη η εγκράτεια της θρησκείας. Στο κέντρο της σκηνής υπάρχει ένα πηγάδι, όπου μαζεύονται διαφορετικά μέλη της κοινότητας ενώ η φιγούρα του Καρναβαλιού ετοιμάζεται να δώσει μάχη με την ισχνή φιγούρα της Σαρακοστής. Είναι η εποχή που η κατανάλωση κρέατος τελειώνει, αρχίζει η νηστεία με την αναγκαστική αποχή από το κρέας και την προετοιμασία για το Πάσχα και οι κτηνοτρόφοι ταξιδεύουν στην ύπαιθρο. Πλούσια σε συμβολισμούς η ελαιογραφία διαβάζεται και ως η νίκη της Σαρακοστής αφού η φιγούρα του καρναβαλιού μοιάζει να αποχαιρετά με το αριστερό του χέρι. Εκείνο που εντυπωσιάζει στον πίνακα είναι ότι το θρησκευτικό και το λαϊκό στοιχείο βρίσκονται σε σύγκρουση αλλά και σε αρμονία. Στον πίνακα αλλά και στον κόσμο μας συνυπάρχουν ένα σωρό διαφορετικοί άνθρωποι: άνθρωποι που κουβαλούν ένα ποτήρι και ένα κερί, μια γυναίκα που κουβαλάει στο κεφάλι ένα τραπέζι με πίτες και ψωμιά. Την ίδια στιγμή η ταβέρνα είναι γεμάτη με πότες που παρακολουθούν την εκτέλεση μιας φάρσας που είναι γνωστή και ως The Dirty Bide . Τον δρόμο διασχίζουν και ζητιάνοι ενώ στην άλλη πλευρά την κυρά Σαρακοστή σέρνουν ένας μοναχός και μια καλόγρια. Στο βαγόνι υπάρχουν ψωμιά, βάφλες και μύδια. Βρισκόμαστε στην εποχή που αρχίζει να απλώνεται η Προτεσταντική Μεταρρύθμιση και πολλά από τα παλιά έθιμα απειλούνταν. Όλοι βλέπουν το Καρναβάλι καχύποπτα. Ο Μπρίγκελ κοιτάζει τον κόσμο από ψηλά, σαν να θέλει να μείνει εκτός της θρησκευτικής διαμάχης. Στις 31 Οκτωβρίου του 1517,ο καθηγητής της βιβλικής ερμηνείας Μαρτίνος Λούθηρος, θυροκόλλησε, στην είσοδο του καθεδρικού ναού του Βίτενμπεργκ, που χρησιμοποιούσε το πανεπιστήμιο για τις ανακοινώσεις του, τις περίφημες 95 ΄΄θέσεις`` του. Ο Λούθηρος τόλμησε να τα βάλει με την Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και τον ίδια τον Πάπα για τα ‘συγχωροχάρτια’ της Καθολικής Εκκλησίας. Η αφορμή δόθηκε όταν ο πάπας, ο Λέων Γ έδωσε την άδεια για μαζική έκδοση και πώληση εγγράφων άφεσης αμαρτιών. Ο Γερμανός θεολόγος αντέδρασε με τις ‘θέσεις΄, ο πάπας τον αφόρισε και ο Λούθηρος έκαψε δημόσια το έγγραφο, την βούλα του αφορισμού του. Η Θρησκευτική αυτή διαμάχη θορύβησε τον Κάρολο Ε’, ο οποίος φοβούμενος διάσπαση της ενότητας των Γερμανικών χωρών, κάλεσε τον Λούθηρο να απολογηθεί ενώπιον της Δίαιτας, στην πόλη Βορμς. Η αναμενόμενη σύγκρουση που έλαβε τις διαστάσεις εμφυλίου εκδηλώθηκε σε όλη τη χώρα, αναγκάζοντας τον Αυτοκράτορα να συμβιβαστεί με την Ειρήνη της Αυγούστας (1555), η αναγνώριζε σε κάθε ηγεμόνα να επιβάλλει στην περιοχή της δικαιοδοσίας του, το δόγμα που επιθυμούσε. Ως γνωστό η Μεταρρύθμιση διαδόθηκε και έξω από τον Γερμανικό χώρο και σήμανε το τέλος της θρησκευτικής ενότητας στη Ευρώπη και την αλλαγή του χάρτη μετά από μακροχρόνιες συγκρούσεις. Το μεταρρυθμιστικό κίνημα συνδέθηκε με την διαδικασία διαμόρφωσης εθνικών ταυτοτήτων. Το 17ο αιώνα η προσπάθεια των Γερμανών να ανασυγκροτήσουν ενιαίο κράτος μέσω της επιβολής του καθολικισμού, προκάλεσε Πανευρωπαϊκό πόλεμο, τον Τριακονταετή. Όσες φορές και να κοιτάξεις τον πίνακα του Μπρίγκελ, το μάτι σου θα εστιάσει στο παντρεμένο ζευγάρι που έχει την πλάτη στον θεατή. Όπως υποστηρίζουν οι περισσότεροι, το ζευγάρι είναι ο συμβολισμός των απλών ανθρώπων που μένουν μαζί ανεξάρτητα από οικονομική και κοινωνική τάξη. Πλούσιοι ή φτωχοί, πληβείοι και αριστοκράτες έχουν γυρίσει την πλάτη τους , ψάχνοντας την ευτυχία μέσα από όσα τους ενώνουν, την κοινή τους ζωή.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.