ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Αδιάβαστο βιβλίο

Όλο και πιο συχνά ξυπνάω στον ύπνο μου και τρέχω στο παλιό μπαούλο, προίκα στο γάμο της γιαγιάς που έχει γίνει χώρος αποθήκευσης αδιάβαστων βιβλίων, δοκιμίων με σημειώσεις στις άκρες, καρτ ποστάλ και αποκομμάτων  από εφημερίδες για ημιτελή σενάρια. Τίποτα δεν συγκρίνεται με την απόλαυση ενός βιβλίου το οποίο κάποτε διάβασες ή το άφησες μισοτελειωμένο. Όταν η ανθρώπινη επαφή έχει περιοριστεί στις ίδιες πάνω κάτω αναλώσιμες αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κουνάς συγκαταβατικά το κεφάλι και χάνεσαι στις σελίδες ενός βιβλίου που μπορεί και να χωράει στην τσέπη σου. Ανάμεσα σε αδιάβαστα βιβλία ξετρύπωσα και τα αισθηματικά μυθιστορήματα της θείας που το αγαπημένο της ανάγνωσμα ήταν η ``Τερέζα Βάρμα –Δακόστα ``του Γρηγόρη Ξενόπουλου. Ομολογώ ότι ποτέ δεν είχα ασχοληθεί με το αναγνωστικό ενδιαφέρον των θηλυκών μελών της οικογένειας αφού για να πω την αμαρτία μου περιφρονούσα τα αισθηματικά μυθιστορήματα που διάβαζε η μάνα μου και οι φίλες της. Φωτεινή εξαίρεση η θεία Ντίνα, νεότερη ξαδέλφη της μαμάς με πατέρα αριστερό και εξορίες. Ποτέ δεν κατάλαβα πως ταίριαξαν η μία φαν των αισθηματικών βιβλίων  της Ιωάννας Μπουκουβάλα Αναγνώστου και η άλλη της Έλλης Αλεξίου. Ξετρύπωσα ανάμεσα σε κιτρινισμένα βιβλία τη βιογραφία του Νίκου Καζαντζάκη με τίτλο ``Για να γίνει μεγάλος`` που έγραψε  η Έλλη Αλεξίου για τον νεανικό της φίλο. Το χέρι μου πονάει από το βάρος των τετρακοσίων σελίδων καθώς σκέφτομαι την γυναίκα η οποία ήρθε στην Αθήνα από το Ηράκλειο για να σπουδάσει δασκάλα σε εποχές που ο μοναδικός προορισμός της γυναίκας ήταν ο γάμος. Σε ένα καφενεδάκι, στο Κολωνάκι, που συχνάζουν λογοτεχνικά ονόματα  όπως ο Θεοτόκης και ο Καρκαβίτσας θα γνωρίσει τον έρωτα της ζωής της τον Κώστα Βάρναλη. Ο αρραβώνας που έγινε θα διαλυθεί λόγω των αντιρρήσεων της οικογένειας της που δεν ήθελε να την παντρέψει τόσο μικρή. Η Αλεξίου θα διαπρέψει στην εκπαίδευση, ο διορισμός της στο Γ΄ Χριστιανικό Παρθεναγωγείο της  Αγίας Παρασκευής Ηρακλείου θα αποτυπωθεί στο πρώτο της μυθιστόρημα ενώ δεν θα αποφύγει τις διώξεις. Καθώς είχε γίνει μέλος του ΚΚΕ συλλαμβάνεται από την Ασφάλεια της δικτατορίας της 4ης Αυγούστου. Το 1945 φεύγει για σπουδές στο Παρίσι ενώ ήδη της έχει αφαιρεθεί η ελληνική ιθαγένεια και θα επιστέψει με άδεια στην Ελλάδα μόνο για να παραστεί στην κηδεία της αδελφής της, Γαλάτειας . Αργότερα, έρχεται μόνιμα  στην Ελλάδα ενώ  με την επιβολή της δικτατορίας απαγορεύονται τα βιβλία της.  Η Δικτατορία των συνταγματαρχών την κατηγόρησε για `αντεθνική δράση και προπαγάνδα`` αλλά δεν την νίκησε. Καθώς ξεφυλλίζω  το βιβλίο βρίσκω αποκόμματα από εφημερίδες της εποχής. Αναρωτήθηκα και ήταν ανάγκη δική μου να ζήσω με εκείνον τον κόσμο που από τη μια φαινόταν επικίνδυνος και από την άλλη ανέμελος. Την Ιωάννα Αναγνώστου Μπουκουβάλα την γνώρισα στις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου όταν η φιλόλογος που αγαπούσε τον Σεφέρη και τον Καβάφη πήρε άδεια λόγω εγκυμοσύνης και μας ήρθε η κυρία Τατιάνα που παλιά ήταν δασκάλα πιάνου και λάτρευε τον ερωτικό κόσμο της Ιωάννας Αναγνώστου Μπουκουβάλα. Οι ιστορίες αγάπης με αίσιο τέλος έχουν τις ρίζες τους στον 18ο αιώνα και απλώς αναπαράγονται, ντύνονται τις ανάγκες της εποχής αλλά στο βάθος μόνο το περίβλημα και ο διάκοσμος αλλάζουν. Είναι μια συμφωνία που έχει κλείσει με την αναγνώστρια η οποία πριν ακόμη ανοίξει το βιβλίο θα ξέρει πως η ηρωίδα της είναι εκείνη που θα την ταξιδέψει σε χώρους εξωπραγματικούς για να προσγειωθεί σε γνώριμο έδαφος, σε μια χειραγωγημένη πραγματικότητα . Η συνάντηση με το ερωτικό αντικείμενο είναι εκείνη που θα απελευθερώσει από τα δεσμά της καθημερινής της ύπαρξης.  Παράτησα την Μπουκουβάλα πεταμένη στην πολυθρόνα και έπιασα στα χέρια μου την Αλεξίου.

Σε ένα κεφάλαιο του βιβλίου ``Για να γίνει μεγάλος``,  περιγράφει τις στιγμές που έζησε το καλοκαίρι του 1911 που παραθέριζαν ο Νίκος Καζαντζάκης με τη Γαλάτεια, ο Κώστας Βάρναλης, ο Μάρκος Αυγέρης και η ίδια`` Με αγάπη θυμάμαι το εσωτερικό του σπιτιού μας . Τη γωνιά που ήταν το τζάκι. Και τη μεσιανή καμάρα. Δυο τρεις μποτίλιες πάνω στο ράφι, μπρος στο τζάκι μιαν ανέμη με νήμα απάνω και το κουβάρι παρατημένο πάνω σε μια χωριάτική καρέκλα, εκεί δίπλα. Αυτή την εικόνα ζωγράφισε σ’έναν πίνακα.``

 

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.