ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

Η cool Βρετανία του ΄90

Ποιος δεν θυμάται τις Spice Girls το 1997 να φωτογραφίζονται με την Βρετανική σημαία και  τον πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου , Τόνι Μπλερ να απονέμει  το 1996 στον Ντέιβιντ Μπόουι το βραβείο για την προσφορά του στην Βρετανική μουσική βιομηχανία. Όπως σε κάθε πολιτιστική έκρηξη δεν είναι εύκολο να συμπυκνώσεις την ιδέα της Cool Britannia σε τρεις γραμμές και να εξηγήσεις τον δυναμισμό της δεκαετίας του `90   που έδωσε στο Ηνωμένο Βασίλειο τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο παγκόσμιο πολιτιστικό γίγνεσθαι. Η περίοδος της Cool Britannia ξεκινάει στα τέλη της δεκαετίας του ΄80. Πολιτικός που συνέχισε να διχάζει και μετά τον θάνατό της, η Μάργκαρετ Θάτσερ σφράγισε όχι μόνο την ιστορία της χώρας αλλά επηρέασε και την μουσική. Από τη μια η ιστορική κόντρα της πολιτικού με τους ανθρακωρύχους και από την άλλη το ποδόσφαιρο στο πιο σκοτεινό τούνελ της ιστορίας του. Την ίδια χρονιά τον Μάιο του 1985 έχουμε την πυρκαγιά στο γήπεδο της Μπράντφορντ όπου χάνουν τη ζωή τους 56 άτομα . Τον ίδιο μήνα, στις 29 Μαίου του 1985 , μια  ώρα πριν την έναρξη του τελικού του Κυπέλλου Πρωταθλητριών ανάμεσα στη Λίβερπουλ και τη Γιουβέντους, εκατοντάδες μεθυσμένοι οπαδοί της Αγγλικής ομάδας επιτίθενται στους Ιταλούς. Μπροστά στα μάτια όλων ξετυλίχτηκε μια τραγωδία με τους Ιταλούς να στριμώχνονται στον τοίχο του γηπέδου, ο οποίος κατέρρευσε και παρέσυρε μαζί του δεκάδες φιλάθλους . Οι περισσότεροι φίλαθλοι θεωρούν την τραγωδία στο Χέιζελ ως αποτέλεσμα του χουλιγκανισμού και καταγράφεται στις  πιο μαύρες σελίδες του ποδοσφαίρου. Μια νέα γενιά Βρετανών αντιδρά στον συντηρητισμό αλλά και στο life style του ΄80 που απέπνεε ομορφιά και υγεία . Οι Βρετανοί προτείνουν την Κέιτ Μος με το ανδρόγυνο στιλ μακριά από ότι επικρατούσε την προηγούμενη δεκαετία. Η δεκαετία του ’80 και η Θάτσερ ενίσχυσε το αίσθημα της ατομικότητας στο μέσο Βρετανό και από την άλλη ξεσήκωσε μια γενιά βρετανών συγγραφέων , μουσικών και σκηνοθετών που αντιδρά στην πολιτική της.`` Μεγάλη ανεργία, λουκέτα σε εργοστάσια, κατεστραμμένες κοινότητες: αυτή είναι η κληρονομιά της. ``, ανέφερε ο σκηνοθέτης Κεν Λόουτς, όταν ανακοινώθηκε ο θάνατός της, ο οποίος θεωρούσε τη Θάτσερ ως την πιο διχαστική και καταστροφική πολιτικό. Ήταν η δεκαετία του ’80 που ο Κεν Λόουτς κατέγραφε τους αγώνες των λιμενεργατών, συνδυάζοντας την μυθοπλασία με το ντοκιμαντέρ και καταγράφοντας τα προβλήματα της αγγλικής κοινωνίας που κατά την γνώμη του άλλαξαν κατά την διάρκεια το θατσερισμού . Για τον Κεν Λόουτς  η δεκαετία του 60 ήταν λιγότερο απελπισμένη από το `80 και  ``η οργή δεν είναι μάταιο συναίσθημα αλλά είναι το τελευταίο στάδιο πριν την απελπισία``.  Όσο για τον Στίβεν Φρίαρς που κινείται διαφορετικά αισθητικά και ιδεολογικά στο ``Ο Σάμι και η Ρόουζ κάνουν έρωτα``,1988 ,αποτυπώνει ένα ετερόκλητο Λονδίνο επαναστατημένων μαύρων, ομοφυλοφίλων όπου η σύγχυση και η απελπισία επικρατούν. Το 1992 ο Τζον Μέιτζορ κερδίζει τις εκλογές και σύμφωνα με τον συγγραφέα του βιβλίου ``Don’t Look Back In Anger:The Rise and Fall of Cool Britannia Told by those Who Were there( εκδόσειςTrapeze), Ντάνιελ Ρέιτσελ, αρχίζει το φαινόμενο της Cool Britannia. Όσοι έζησαν την δεκαετία του `90 στη Βρετανία, ,ανάμεσά τους οι συγγραφείς, Ίρβιν Γουέλς και Νικ Χόρνμπι, οι μουσικοί  οι μουσικοί των Oasis,Pulp και Blur δείχνουν στους νέους τον δικό τους δρόμο.  Λάτρεις του ποδοσφαίρου οι Oasis , το συγκρότημα των αδελφών Νόελ και Λίαμ Γκάλαχερ αντιδρά, στήνουν πάρτι, τα δικά τους δισκοπωλεία που φέρνουν νέο αέρα στη μουσική βιομηχανία. Άλλωστε ο Ρέιτσελ δανείστηκε τον τίτλο του βιβλίο του από το τραγούδι των Oasis ``Don’t Look Back in Anger. H πτώση του τείχους του Βερολίνου το 1989   ήταν το ``μέρος της αισιοδοξίας της δεκαετίας του 1990 ``, όπως θα πει ο Τόνι Μπλερ στον συγγραφέα, ένα από τα πολλά πρόσωπα που μιλούν στο βιβλίο.  Ο θάνατος της Νταϊάνα και οι επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 θα κλείσουν  τραγικά την Cool Britannia.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια.

Υποβολή απάντησης

Παρακαλώ εισάγετε το σχόλιο σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ.
Παρακαλώ εισάγετε το email σας εδώ.